Objavljeno u Nacionalu br. 655, 2008-06-02

Autor: Nina Ožegović

Nepoznati crteži Vladimira Becića

Ratna tajna slikarskog klasika

VLADIMIR VELEBIT, ugledni švicarski kardiokirurg i unuk jednog od najvažnijih hrvatskih slikara 20. stoljeća Vladimira Becića, ekskluzivno otkriva crteže koje je njegov djed kao ratni reporter radio na fronti u Prvom svjetskom ratu

VERA I VLADIMIR VELEBIT, kći i unuk slikara Vladimira Becića, u zagrebačkom stanu pokazuju njegove ratne crteže i fotografije objavljene u časopisu L'illustrationVERA I VLADIMIR VELEBIT, kći i unuk slikara Vladimira Becića, u zagrebačkom stanu pokazuju njegove ratne crteže i fotografije objavljene u časopisu L'illustration“Malo tko zna da je moj djed Vladimir Becić, poznati hrvatski umjetnik, za vrijeme Prvog svjetskog rata bio vojni slikar i fotograf, koji je u tada uglednom francuskom časopisu L’illustration objavljivao ratne izvještaje”, otkrio je za Nacional Becićev unuk Vladimir Velebit, poznati švicarski kardiokirurg i sin jednog od najbližih Titovih suradnika, prigodom jednog posjeta Zagrebu.

“Te reportaže su vrlo duboke i jako su me se dojmile, a u njima je opisivao svakodnevni život vojnika, njihov jad, tugu i žalost, nostalgiju koja ih je mučila, ali i elan s kojim su se borili protiv Austrije”, nastavio je doktor Velebit. “Budući da je bio umjetnik, imao je prirođeni talent za scenu i kompoziciju pa ti crteži vojnika, ranjenika i izbjeglica nisu samo vizualna svjedočanstva o ratnim događajima nego i vrlo uspješni umjetnički radovi. Zato sam neizmjerno sretan što je moja majka uspjela nabaviti izdanja tog časopisa u kojem je objavljivao svoje ratne reportaže.”

Vera Velebit, njegova 86-godišnja majka i kći slikara Vladimira Becića, objasnila je da je neka izdanja časopisa L’illustration vidjela prije puno desetljeća u domu svojih roditelja, no nakon očeve smrti 1954. godine ti su listovi zagubljeni. Odlučila ih je potražiti kod bukinista u Parizu kako bi ih poklonila svojim sinovima Vladimiru i Dušanu i tako upotpunila dokumentaciju o malopoznatom fotoreporterskom radu svog slavnog oca. Za sada je uspjela pronaći desetak izdanja, a ostale će i dalje tražiti jer bi htjela skupiti sva izdanja tokom njegova trogodišnjeg izvještavanja s fronta. Zanimljivo je da se Becić ispod fotografija, crteža i izvještaja potpisivao kao Vladimir Betzitch i da ta izdanja L’illustrationa nisu nikada bila predstavljena u hrvatskoj javnosti. Do sada je samo nekoliko originalnih ratnih crteža i fotografija bilo prezentirano na izložbi u Vojnom muzeju u Beogradu početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kaže, gdje se i danas čuvaju, te nekoliko na davnoj zagrebačkoj retrospektivi.

“Prve fotografije prikazuju poznato povlačenje srpske vojske preko Albanije tokom strašne zime 1915/1916. godine”, nastavio je Velebit listajući L’illustration. “Nakon što su austrijske i njemačke trupe ušle u Beograd, kralj Petar i njegov sin, prijestolonasljednik Aleksandar Karađorđević, počeli su se povlačiti s vojskom i izbjeglicama dolinom Morave. Cijelo ih je vrijeme pratila austrijska vojska, a zatim su ih s istoka pritisnuli bugarski vojnici, koji su ih natjerali na bijeg preko Kosova za Albaniju. Bila je zima, puno je ljudi poginulo od hladnoće, gladi i bolesti. Konačno su stigli do albanske luke Dureš, u blizini Krfa. Tada su prognanici uz pomoć francuske mornarice 1916. godine prebačeni na Krf da se oporave, a vojnici na solunski front. Zatim su se 1917. godine probijali kroz vrleti planine Kajmakčalan kod Prespanskog jezera, stigli do Bitole, pa 1918. godine uz dolinu Vardara do Skopja i dalje uz Moravu do Beograda.”


SLIKAR VLADIMIR BECIĆ oslikavao je svakodnevicu vojnika u Prvom svjetskom ratu za francuski L'illustrationSLIKAR VLADIMIR BECIĆ oslikavao je svakodnevicu vojnika u Prvom svjetskom ratu za francuski L'illustration Vera Velebit se prisjeća obiteljskih kazivanja po kojima se njezin otac slikar 1914. godine prijavio kao dragovoljac u rat, a zatim je već iduće godine postao slikar srpske vojske. Časopis L’illustration bio je u to doba jedan od najuglednijih u Europi. Imao je veliki A3 format i bio tiskan na dobrom papiru, a postao je slavan po objavljivanju vrlo kvalitetnih ratnih fotografija i ilustracija s raznih frontova na početku 20. stoljeća, od rusko-japanskog sukoba preko Mandžurije do Balkana. Imao je golemu nakladu - prije rata oko 80 tisuća, a za vrijeme rata varirao je između 300 i vrtoglavih 400 tisuća primjeraka. U redigiranju ratnih reportaža, kaže, Beciću je pomogao tadašnji dopisnik Haubert Vaucher, kojeg je upoznao u Rimu, a kako je suradnja s časopisom L’illustration napredovala sprijateljio se s obitelji tadašnjeg direktora magazina Mauriceom Normandom. Becićeva supruga čak je neko vrijeme stanovala kod njegove kćeri učeći francuski jezik. “Bile su velike prijateljice i do kraja života su se dopisivale”, kaže. Becić je u L’illustrationu objavio i portret kralja Kraljevine SHS Petra i njegova sina, prijestolonasljednika Aleksandra Karađorđevića, s kojima je bio u prijateljskom odnosu i igrao šah.

“Kad su jednom igrali šah, Aleksandar je rekao: ‘Ako ja pobijedim, dat ćeš mi jednu svoju sliku, a ako ja izgubim, poklonit ću ti svoj zlatni sat Patek Philippe’, ispričala je Vera Velebit. “Tata je pobijedio i zaista je dobio taj skupocjeni zlatni sat Patek Philippe na kojem su se nalazili kraljev grb i posveta. Sat još uvijek čuva naš rođak Ljubomir Becić, iako nas je skoro stajao glave. Naime, za vrijeme NDH-a prokazala nas je ustašama naša djevojka, rekavši im da imamo odlikovanje kralja Aleksandra. Ustaše su tražile to odlikovanje, međutim, moja majka ih je uvjerila da je riječ o zabuni.”

Vladimir Becić (1886. - 1954.), jedan od najpoznatijih slikara hrvatske moderne te jedan od najtraženijih i najskupljih PORTRET VERE VELEBIT, Becićeve kćeri, koju je umjetnik naslikao prije više od 60 godinaPORTRET VERE VELEBIT, Becićeve kćeri, koju je umjetnik naslikao prije više od 60 godinaumjetnika, predstavnik minhenskog kruga, rođen je u Slavonskom Brodu u obitelji suca, koji je zbog službe često mijenjao mjesto boravka, od Osijeka i Požege preko Novog Vinodolskog i Kraljevice do Zagreba gdje je bio sudac Vrhovnog suda. Otac je želio da studira pravo, međutim, njega je zanimalo jedino slikarstvo pa je počeo učiti kod Bele Čikoša Sesije i Klementa Mencija Crnčića. Kako se prisjeća kći Vera Velebit, imućni ujak omogućio mu je odlazak u München gdje je završio likovnu akademiju. Tamo je upoznao Mirka Kraljevića i Josipa Račića, koji su postali poznati kao hrvatska škola. Zatim je otišao u Pariz gdje je radio kao crtač u časopisu Rire, a za njim su došli Kraljević i Račić. Nažalost, Kraljević je umro od tuberkuloze, a Račić se ubio pa se Becić vratio iz Pariza, iako mu je u Francuskoj, kaže, jako dobro išlo.

“Kad je počeo Prvi svjetski rat, odlučio je otići u samostalnu Kraljevinu Srbiju kao dobrovoljac, jer je bio protiv Austro-Ugarske”, kaže Vera Velebit. “I tamo je, u Beogradu, upoznao moju majku Ljubicu, mladu apotekaricu iz Sarajeva koja je u Beču kao prva žena iz Bosne diplomirala farmaciju. Budući da je Bosna u to vrijeme bila u sklopu Austro-Ugarske, bilo je uobičajeno da studenti odlaze u Beč. Nakon završetka studija 1914. godine vratila se u Sarajevo, ali je uvidjela da u Bosni nema perspektivu. Naime, Austrijanci su se strašno ponašali u Bosni: pljačkali su trgovine, a neke nedužne ljude ubijali, primjerice, ubili su supruga moje tetke koji je imao veliki dućan s engleskim štofovima. Otac joj je savjetovao da ode u Beograd gdje je odmah dobila posao u apoteci u središtu grada i upoznala brojne književnike i slikare, pa tako i mog oca. On se odmah zaljubio u nju i nakon samo 15 dana, dok su šetali Kalemegdanom, on ju je zaprosio. Zatim je dobio mjesto učitelja slikanja u Bitoli pa su se preselili u Makedoniju gdje se ona zaposlila kao apotekarica. Kad je počeo 1. svjetski rat prijavio se kao dobrovoljac i otišao na front, započevši karijeru ratnog reportera sa solunskog fronta.”

Čitajući ratne izvještaje i gledajući fotografije vojnika, Vladimir Velebit najviše se fokusirao na njihov povijesni aspekt; zanimalo ga je “kako spojiti povijest Prvog svjetskog rata s poviješću njegove obitelji”. Kaže da ga je najviše fascinirao utjecaj tadašnjih svjetskih događaja, kao što su rat i stvaranje Kraljevine SHS, na sentimentalnu priču njegova djeda, hrvatskog slikara Vladimira Becića iz Slavonskog Broda, i njegove bake iz Sarajeva. Posebno je istražio kako je njegova baka usred ratnog vihora iz Bitole dospjela u Nicu. Zato o povijesti svoje obitelji i njihovim putešestvijama priprema knjigu.

“Moj djed Vladimir Becić otišao je s vojskom na ratište, a kako je baka bila sama i trudna, pobjegla je u Solun gdje je rodila moju tetu Miru, kojoj su danas 92 godine”, kaže unuk Velebit. “Zatim je s malom bebom, preko Krfa, uz pomoć francuske mornarice prebačena u Nicu, u zemlju čiji jezik nije govorila. To je za ono vrijeme bio nevjerojatan podvig, koji me fascinirao. Bila je hrabra i inteligentna žena, brza hoda i čim je stigla u Nicu počela je učiti francuski jezik kako bi što prije mogla početi raditi u apoteci. Čim je za moju tetu pronašla guvernantu, jednu malu Afrikanku, počela je raditi. A djed je za toVLADIMIR BECIĆ, SLAVNI HRVATSKI SLIKAR, s 18-mjesečnim unukom Vladimirom Velebitom potkraj 40-ih u ZagrebuVLADIMIR BECIĆ, SLAVNI HRVATSKI SLIKAR, s 18-mjesečnim unukom Vladimirom Velebitom potkraj 40-ih u Zagrebu vrijeme bio na solunskom frontu i povremeno dolazio u Nicu te Pariz.” Vera Velebit je zaključila da je njezin otac “bio veliki idealist i Jugoslaven što se poklapalo s tadašnjom težnjom južnih Slavena za oslobađanjem od Austro-Ugarske te je zato i otišao u samostalnu Kraljevinu Srbiju. No, nakon Prvog svjetskog rata, kaže, jako se razočarao.

“Kad je vidio da su nakon rata srpski prvoborci dobili visoke položaje, posjede i novac i tako unovčili svoje ideale, odlučio je napustiti Beograd jer nije želio u tome sudjelovati”, kaže. “Rekao je da ne želi zarađivati na svojim idealima i zajedno s obitelji preselio se u Blažuj kraj Sarajeva. Tamo, na velikom imanju moje bake i djeda, svećenika i vrlo poduzetnog čovjeka, izgradio je svoj prvi atelje. Više nije htio ići ni u kakvu službu nego je htio samo slikati. Po nacrtu zagrebačkog arhitekta Huga Erlicha izgradio je jako lijepu kuću s ateljeom, a zatim je osnovao Blažujsku likovnu koloniju, jednu od prvih u Bosni, u kojoj su bili Karlo Mijić, Vilko Šeferov, Lujza Kuzmić Mijić i Adela Ber. Moj je otac tamo bio jako sretan. Mislio je da će moći živjeti od slikarstva, međutim, nije išlo. Tada su mu ponudili mjesto profesora na Umjetničkoj akademiji u Zagrebu, što je prihvatio i tamo ostao do mirovine 1947. godine. Ubrzo nakon dolaska u Zagreb 1930. uslijedila je poznata izložba Grupe trojice - Babića, Becića i Mišea što je bio veliki kulturni događaj, prava senzacija,” zaključila je Becićeva kći Vera Velebit.

Ratni reporter Vladimir Becić

Vladimir Becić, jedan od najvećih i najcjenjenijih hrvatskih slikara, prijavio se 1914. godine kao dragovoljac u Prvi svjetski rat. Ubrzo je postao vojni slikar, fotograf i reporter u uglednom francuskom časopisu L'illustration. Slikao je poznato povlačenje srpske vojske, ranjenika i izbjeglica preko Albanije, bilježeći njihovu svakodnevicu tijekom tri godine.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika