Objavljeno u Nacionalu br. 656, 2008-06-09

Autor: Tanja Simić

Spasilac Vatreksa

'Versaceu smo prodali znanje'

Zoran Košćec, predsjednik uprave najveće hrvatske modne industrije, otkriva kako je u samo tri godine od kroničnog gubitaša stvorio tvrtku čiji profit raste svako tromjesječje

Zoran Košćec je na čelo uprave Varteksa došao prije tri godine, a dotad je kao jedan od većih dioničara bio u nadzornom odboru kompanijeZoran Košćec je na čelo uprave Varteksa došao prije tri godine, a dotad je kao jedan od većih dioničara bio u nadzornom odboru kompanijeDolaskom Zorana Košćeca na čelo Varteksa prije tri godine u toj se najvećoj hrvatskoj tekstilnoj tvrtki s konstantnim gubicima - koja ove godine slavi 90 godina postojanja - štošta promijenilo.

Taj je 37-godišnji varaždinski menadžer u samo dvije godine financijske rezultate tvrtke doveo s 82 milijuna kuna gubitka na gotovo 4 milijuna dobitka i time prvi put u posljednjih desetak godina doveo tu varaždinsku kompaniju u plus. No saniranje gubitaka kompanije bilo je tek početak: otad se pozitivni trend neprekidno nastavlja, što najbolje pokazuje dobit iz prvog tromjesečja ove godine koja iznosi 1,2 milijuna kuna - što je preko 20 posto u odnosu na prvi kvartal prošle godine. Po takvim poslovnim preokretima Varteks je, kaže Košćec, jedna od rijetkih tekstilnih industrija u Europi, što dodatno dobiva na težini uzme li se u obzir da je tekstilna industrija u svijetu u priličnim poteškoćama zbog globalizacije tržišta.

“Osim što smo sanirali gubitak tvrtke, u zadnje tri godine podigli smo efikasnost sustava za više od 20 posto - što je iznimno teško kad je tekstil u pitanju, a pogotovo je zahtjevno usporedo s restrukturiranjem tvrtke kontinuirano održati pozitivni trend poslovanja.”

Uspjeh menadžmenta pod svojim vodstvom objašnjava “složenim procesom restrukturiranja” i poslovnom strategijom kojoj je cilj da Varteks, kao tvrtku desetljećima uglavnom orijentirana na proizvodnju, prilagodi zahtjevima tržišta i preobrazi u modernu, profitabilnu modnu kompaniju. Sadašnje vodstvo Varteksa na čelu s Košćecom ima vrlo ambiciozne planove. Cilj im je, veli Košćec, Varteks “više približiti modi razvijanjem vlastitih modnih brandova i shop koncepata”, preseliti tvrtku na novu lokaciju i proširiti poslovanje tvrtke i na druge djelatnosti.

“Varteks se u prošlosti više fokusirao na proizvodnju, a sada - sukladno zahtjevima tržišta i novoj poslovnoj strategiji - fokus je na unapređenju prodaje, što je u posljednje tri godine rezultiralo znatnim rastom prihoda u strateški odabranim vrstama prodaje. To ne podrazumijeva samo Varteksove brandove Varteks International, DiCaprio i Nomadic, nego i one inozemne koje nudimo u našim prodavaonicama poput Levis’a, Marca Pola, Navigarea, S. Olivera, Camela i drugih. No to što se događalo u Varteksu nije samo vezano uz modne marke - nama su od 2005. rasle sve vrste prodaje: i maloprodaja, i veleprodaja, i tzv. business to business koji uključuje korporativne ugovore s kompanijama. A važno je istaknuti i bolje upravljanje poslovnim procesima, bolju kontrolu troškova te promjene u strukturi prihoda. Naravno, u svemu tome još nismo potpuno uspjeli, jer je to iznimno složen proces.”


S ciljem usmjeravanja Varteksa “prema modi”, a povodom 90. obljetnice postojanja, odlučili su se i na izmjenu vizualnogVarteks najviše izvozi u Njemačku, Italiju i Britaniju, zahvaljujući ugovorima s velikim modnim kućama u tim zemljama, te na tržišta bivše Jugoslavije- nova Varteksova robna kuća u centru RijekeVarteks najviše izvozi u Njemačku, Italiju i Britaniju, zahvaljujući ugovorima s velikim modnim kućama u tim zemljama, te na tržišta bivše Jugoslavije- nova Varteksova robna kuća u centru Rijeke identiteta Varteksa, koji se praktički nije mijenjao zadnjih 50 godina. Time također žele naglasiti da Varteks više nije ogromni tekstilni proizvodni pogon koji asocira na socijalizam, plave kute i radničku klasu, nego kompanija čiji dizajneri prate svjetsku modu, čiji dućani izgledaju poput onih stranih modnih kuća i koja svoje brendove plasira i na tržište Europske Unije.

Otkad mu je na čelu Zoran Košćec, u Varteksu se dogodila još jedna važna stvar - modna kuća Versace, za koju Varteks šije već godinama kao jedina tvrtka izvan Italije, koja za Versace radi njihov najsloženiji program namijenjen američkom tržištu, potpisala je ugovor o tzv. punom poslu koji obuhvaća ne samo šivanje, nego i izradu materijala te usavršavanje njihovih proizvoda.

“To je bio popriličan uspjeh, a isto se postupno događa i s Hugo Bossom, za koji također šivamo, ali i s markom Lindenberg bivšeg Dieselova dizajnera J. Lindenberga. Kako je Varteks jedna od rijetkih tekstilnih industrija koja izrađuje vlastite tkanine, ugovor s Versaceom je potvrda Varteksove kvalitete. Također, ugovorili su s nama i razvoj proizvoda, što znači da Varteksovi ljudi prelaze taj put od skice Versaceova dizajnera do gotovog odijela. Skica je samo grubi nacrt, na našim je stručnjacima stvoriti savršeno odijelo - što nije mali posao. Do potpisivanja ugovora to se radilo u Italiji, a Varteks je samo šivao, ne uključuje posao s višom, dodanom vrijednosti. Stoga nam je jedan od ciljeva kontinuirano smanjivati udio tzv. lohn posla - na kojem velikom dijelu počiva hrvatska tekstilna industrija - i sve više implementirati poslove s višom dodanom vrijednosti kao u slučaju s Versaceom.”

Zoran Košćec s ministrom gospodarstva Damirom Polančecom i gradonačelnikom Varaždina Ivanom ČehokomZoran Košćec s ministrom gospodarstva Damirom Polančecom i gradonačelnikom Varaždina Ivanom ČehokomTrenutačno se u Vartesku priprema originalan projekt: u centru Zagreba najesen otvaraju prvi salon šivanja po mjeri u Hrvatskoj. Kupac će pri kupnji košulje ili odijela moći birati od kroja i materijala pa do boje i vrste konca, gumba i podstave, a moći će odabrati i cipele koje će mu također biti izrađene po mjeri te priradajuće modne dodatke poput torbi i remena. Za potrebe toga nedavno su investirali u kupnju trenutačno najmodernijeg sustava za automatsko krojenje zvanog Lectra, u kojem će biti memorirani svi ponuđeni krojevi i koji će zbog svoje preciznosti olakšati izradu, ubrzati proizvodnju i podići kvalitetu.

Ove godine završava Varteksov ugovor s Levi’som o licencnoj proizvodnji koji je trajao 23 godine, tako da od lipnja Varteks više neće proizvoditi za tu američku robnu marku, ali će ostati glavni distributer za cijelu regiju. Tome je razlog, veli Košćec, potpuno povlačenje Levis’ove proizvodnje iz Europe zbog ekonomičnije proizvodnje u drugim zemljama. Za kraj iduće godine Košćec najavljuje preseljenje tvrtke iz središta Varaždina u prigradsku zonu, a tu pozamašnu kvadraturu na atraktivnoj lokaciji planiraju u suradnji s Gradom pretvoriti u “poslovni kompleks s raznolikim sadržajima”.

Zoran Košćec zadnji se put našao u središtu medijske pažnje kad je lani u lipnju potpisao ugovor vrijedan 5 milijuna eura s generalnim direktorom Univerzijade Beograd 2009 Sinišom Jasnićem, prema kojem je Varteks na tom sportskom događaju trebao odjenuti 50.000 sportaša. No nakon burnih reakcija u Beogradu ta je priča ubrzo završila poništenjem ugovora, o čemu Košćec kaže:

“Nakon potpisivanja tog sponzorskog ugovora digla se velika politička prašina s pitanjem zašto baš Varteks. Mi smo sve profesionalno odradili, poštujući rokove i ugovorom preuzete obveze i na politički iniciranu odluku nismo mogli utjecati.”

Na odgovornom položaju predsjednika uprave najveće hrvatske tekstilne kompanije Zoran Košćec našao se neplanirano. Kao sin poznatog varaždinskog poduzetnika Vladimira Košćeca, i on je nakon završenog Ekonomskog fakulteta u Zagrebu krenuo u poslovne vode. Pokrenuo je s bratom, inženjerom građevinarstva, tvrtke Forma, Intraco i Stari orah za građevinski inženjering, opremanje i ugostiteljstvo, svirao saksofon u bendu, često planinario, oženio se i dobio dvoje djece. No onda je 2003. s bratom i ocem odlučio kupiti paket dionica Varteksa, procijenivši da “postoji potencijal tvrtke te da se njenom reorganizacijom može raditi bitno bolji posao”. Kao dioničar ušao je u nadzorni odbor, misleći “samo kroz Nadzorni odbor kontrolirati radi tvrtke i uloženi kapital”. O tome kako je od malog dioničara postao predsjednik uprave Košćec kaže:

“Kako se stvari u Varteksu nisu razvijale kako je bilo planirano, potkraj 2004. nadzorni odbor predložio mi je da dođem naVarteks- na čelu s Koščecom nedavno je investirao u trenutačno najmoderniji sustav automatskog krojenja Lectra, koji će se prvenstveno koristiti za njihov novi projekt otvaranja prvog salona šivanja po mjeri u HrvatskojVarteks- na čelu s Koščecom nedavno je investirao u trenutačno najmoderniji sustav automatskog krojenja Lectra, koji će se prvenstveno koristiti za njihov novi projekt otvaranja prvog salona šivanja po mjeri u Hrvatskoj mjesto predsjednika uprave. Nisam nikad razmišljao o tome da upravljam Varteksom i da mi je netko prije deset godina rekao da će do toga doći, rekao bih mu da je lud, no ta mi je ponuda bila prevelik izazov da je odbijem. Bio sam svjestan svih specifičnosti i poteškoća u tekstilnoj industriji, ali je tu ponudu to činilo još izazovnijom.”

Njegova karijera u Varteksu počela je napisima u medijima o skrivenim interesima obitelji Košćec koja želi preuzeti Varteks samo zbog odlične lokacije u središtu Varaždina na kojoj će potom nastaviti svoj građevinski biznis, da bi nepune dvije godine poslije bio proglašen menadžerom godine za najsloženiji proces restrukturiranja velikog poduzeća u hrvatskom gospodarstvu. Za njega je sve to bio dio tog velikog izazova.

“Raznorazne priče uvijek idu uz velike tvrtke, to nije ništa čudno. Meni je drago da smo dokazali kako su namjere bile usmjerene isključivo na razvoj tvrtke.”

Tvornica se seli u predgrađeZoran Košćec je na čelo uprave Varteksa došao 2004., nakon što je prethodne godine odlučio s bratom i ocem kupiti paket Varteksovih dionica. Time je ušao i u nadzorni odbor kompanije, s planom da kroz njega "samo kontrolira rad tvrtke i uloženi kapital". No tada mu je nadzorni odbor predložio da dođe na čelo uprave, što je prihvatio "radi izazova". Od tada Varteksovi prihodi neprestano rastu, a planovi novog predsjednika uprave su ambiciozni: krajem 2009. Varteks bi se trebao preseliti u predgrađe Varaždina, a atraktivnu lokaciju u središtu grada na kojoj se sad nalazi planira pretvoriti u "poslovni kompleks s raznolikim sadržajima". Na jesen Varteks u Zagrebu otvara i prvi hrvatski salon šivanja po mjeri.

Vezane vijesti

Državno odvjetništvo povuklo tužbu protiv tvrtke iz sastava varaždinskoga...

Državno odvjetništvo povuklo tužbu protiv tvrtke iz sastava varaždinskoga Coninga

Varaždinsko Županijsko državno odvjetništvo povuklo je u ime države tužbe protiv Varteksa i tvrtke Congame, članice Coning grupe, radi utvrđivanja… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika