Objavljeno u Nacionalu br. 658, 2008-06-23

Autor: Eduard Šoštarić

Karijera i novac

'Neki već traže podizanje cijene aviokarata"

Ivan Mišetić, direktor Croatia Airlinesa i novoizabrani predsjednik Udruženja europskih aviokompanija, govori što će zračni prijevoznici poduzeti kako bi kompenzirali sve veće troškove goriva

Ivan Mišetić, direktor Croatia Airlinesa i novoizabrani predsjednik Udruženja europskih aviokompanija govori što će zračni prijevoznici poduzeti kako bi kompenzirali sve veće troškove gorivaIvan Mišetić, direktor Croatia Airlinesa i novoizabrani predsjednik Udruženja europskih aviokompanija govori što će zračni prijevoznici poduzeti kako bi kompenzirali sve veće troškove gorivaČelnici najvažnijih europskih zračnih kompanija, okupljeni u udrugu AEA (Association of European Airlines), odlučili su nedavno da će sljedeće godine tim udruženjem predsjedavati Ivan Mišetić, glavni direktor Croatia Airlinesa. To je prvi put da jedan hrvatski menadžer dolazi na čelo velike međunarodne strukovne udruge. AEA okuplja 33 kompanije, koje zajedno prevezu 346 milijuna putnika i imaju prihod od 75 milijardi eura.

NCL: Prije 15-ak godina na gorivo je otpadalo 10 posto troškova zrakoplovnih tvrtki, danas je to već 33 posto. Znači li to neminovno povećanje cijena karata?
- Nekoliko zrakoplovnih kompanija predložilo je podizanje cijene karata. Traga se i za dopunskim uslugama, na primjer pristojbama za “čekiranu” prtljagu, razmišlja se i o prizemljenju zrakoplova kako bi se smanjili kapaciteti. Troškovi se nastoje kompenzirati i racionalizacijom poslovanja.

NCL: Kada bi trebao biti potpisan sporazum između EU i SAD-a vezano uz unifikaciju sigurnosnih mjera na letovima, i može li se očekivati kakva promjena što se tiče unošenja tekućina u zrakoplov?
- Zainteresirani smo za što skorije potpisivanje tog sporazuma, kako bi se pojednostavnilo putovanje između EU i SAD-a. Pregovori o unificiranju zaštitnih mjera počeli su prošli mjesec i trebali bi se okončati do kraja godine. Mali napredak vidljiv je, primjerice, kroz nedavno odobrenje SAD-a za uporabu vrećica za duty free prodaju tekućina. No i u ovom slučaju SAD je odobrio uporabu takvih vrećica samo na letovima iz SAD-a prema EU, ne i obrnuto. Promjene propisa o unošenju tekućina u putničku kabinu izravno ovise o razvoju tehnologija za detekciju opasnih tekućina, od kojih se neke već i testiraju.

NCL: Jedna od važnih direktiva u zrakoplovnom prijevozu je smanjenje emisije CO2. Kakva je u vezi s tim trenutačna situacija u odnosu na razdoblje prije desetak godina?
- Novom inicijativom Clean Sky postavljeni su ciljevi da se do 2020. smanji emisija CO2 i vanjska buka za 50 posto. Postiže se sve veća učinkovitost goriva u svakoj novoj generaciji zrakoplova, što, zahvaljujući ulaganjima operatera, dovodi do stalnog smanjenja emisija ugljičnog dioksida. Zbog toga je netočna tvrdnja da je “zrakoplovstvo najbrže rastući izvor emisija CO2”.

NCL: Porast prometa uvjetuje i probleme u zračnom prostoru. Možete li nešto više reći o prijedlogu Jedinstveno europsko nebo II i tzv. FAB-ovima, što oni znače i kakav je njihov utjecaj na poslovanje tvrtki?
- Svrha mjera nazvanih Jedinstveno europsko nebo je rješavanje neučinkovitosti upravljanja zračnim prometom u Europi. Očekuje se da će drugi paket tih propisa donijeti i pozitivne promjene za zaštitu okoliša. Učinkovitije rute značajno bi smanjile štetno djelovanje na okoliš. To bi trebalo postići preuzimanjem političke obveze o uvođenju tzv. FAB-ova, odnosno funkcionalnih blokova zračnog prostora, do 2012., koji udovoljavaju ključnim uvjetima u pogledu sigurnosti i učinkovitosti letenja.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika