Objavljeno u Nacionalu br. 660, 2008-07-08

Autor: Eduard Šoštarić

Pomorska ostavština Jugoslavije

Bitka za jedrenjak 'Jadran'

Predsjednik Mesić podržao je pomorsku udrugu Vila Velebita koja je zatražila od Crne Gore da vrati jedrenjak 'Jadran' star 77 godina

Stjepan Mesić podupire napore za spašavanje brodova na koje Hrvatska ima pravoStjepan Mesić podupire napore za spašavanje brodova na koje Hrvatska ima pravoU protekla dva mjeseca u Hrvatskoj su se pojavile inicijative za povratom školskog broda “Jadran”, jedrenjaka starog 77 godina, inače najvrjednije ostavštine bivše Ratne mornarice SFRJ koja se trenutačno nalazi u crnogorskoj luci Tivat. U travnju ove godine pomorska udruga Vila Velebita obratila se predsjedniku Hrvatske i hrvatske vlade te ministrima obrane, vanjskih poslova i prosvjete u povodu pokretanja inicijative za povratom jedrenjka “Jadran” u hrvatsko more. Nekadašnji kapetani “Jadrana” Anđelko Medić, Stjepan Bernadić, Milan Marelić i Stjepan Lakoš zatražili su sukcesiju flote bivše JNA i naglasili da je splitska Lora “Jadranu” oduvijek bila matična luka. Oni tvrde kako 90 posto imovine bivše Jugoslavenske ratne mornarice pripada Hrvatskoj, pa tako i “Jadran” koji se nalazio u Odredu školskih brodova JRM, stacioniran u Splitu. Predsjednik države Stjepan Mesić prihvatio je inicijativu pomoraca, ali na isti način nije reagirala i hrvatska vlada.

Predsjednika je vjerojatno na takvu inicijativu dodatno potaknula činjenica da su crnogorski i srbijanski državni vrh još sredinom 2006. dogovorili kako državni protokol Srbije također može koristiti jedrenjak “Jadran” u protokolarne svrhe. Ako to može Srbija koja nije nikakva pomorska zemlja, sasvim je opravdano reći da na “Jadran” polaže pravo mnogo više Hrvatska. Jedrenjak “Jadran” građen je još 1931. u Hamburgu za potrebe Ratne mornarice Kraljevine Jugoslavije, ali na njegovim jarbolima lepršale su zastave ratnih mornarica Italije, Njemačke, SFRJ, SRJ, Srbije i Crne Gore i na kraju zastava Mornarice Crne Gore. Brod je prvi put porinut u more 25. lipnja 1931. a dovršen je dvije godine poslije.

 Mornaričko-tehnički remontni zavod “Sava Kovačević” u Tivtu Mornaričko-tehnički remontni zavod “Sava Kovačević” u TivtuDo Drugog svjetskog rata korišten je za školska krstarenja na kojima su se osposobljavali polaznici Mornaričke akademije iz Dubrovnika. Nakon kapitulacije Italije, 1943., brod se našao u Veneciji i od tada počinje njegovo propadanje. Nitko ga nije održavao, opljačkan je i kraj rata je dočekao plutajući na vodi i služeći kao most na jednom od venecijanskih kanala. Na zahtjev jugoslavenske vlade brod je vraćen i dotegljen u Tivat. Odmah je počela njegova obnova u Mornaričko-tehničkom remontnom zavodu “Sava Kovačević”. Obnova je počela 21. travnja 1947., a glavni radovi završeni su 17. prosinca 1948. Godinu dana poslije brod je bio spreman za plovidbu, ušao je u sastav Vojnopomorskog školskog centra u Splitu i na krstarenjima je proveo više od 50 godina. U međuvremenu, 1956. i 1957. u Tivtu je obavljen generalni remont i rekonstrukcija broda.


Brod je potpuno ogoljen, s njega je skinut kompletni inventar i jarboli. Demontirana je paluba. Na brodu je izmijenjeno sve što je bilo potrebno, ugrađena je nova oprema i napravljena su nova jedra. Deset godina poslije, brod je još jednom u tivatskom Arsenalu potpuno remontiran i moderniziran. Izbijanjem rata u bivšoj Jugoslaviji tadašnja JNA ga je odvezla iz Splita u Tivat gdje se i sada nalazi.

Crnogorskim osamostaljenjem i konačnim raspadom bivše Jugoslavije definitivno se raspala i ratna mornarica bivše države i ono što je od nje ostalo. Više od dvije stotine različitih fregata, korveta, barkasa, minolovaca, patrolnih čamaca i podmornica nekad zaduženih za obranu Jadrana od napada NATO-ovih snaga u novim međunarodnim političkim okolnostima izgubilo je svaki smisao postojanja. Dvanaest podmornica je uglavnom završilo na istoj lokaciji u Tivtu gdje čekaju prodaju. Ipak, od ukupnog broja dvije su završile u starom željezu kao sekundarna sirovina, i to u turskom Izmiru, a treća je ostala u Hrvatskoj i sad je izvan upotrebe. Raketne topovnjače bivše države za razliku od ostalih plovila još uvijek su u relativno dobrom stanju i služe svrsi. Od ukupno sedam raketnih topovnjača izgrađenih prije rata 1991., dvije su u operativnoj upotrebi za potrebe crnogorske mornarice i nalaze se u Baru, jedna je u Hrvatskoj ratnoj mornarici, a ostale se prodaju. Najisplativiji su se pokazali raketni čamci, jer je njih pet prije dvije godine prodano Egiptu.

Jedrenjak 'Jadran' porinut je 1933., obnovljen 1947., a sjedište mu je bilo u ratnoj luci Lora u SplituJedrenjak 'Jadran' porinut je 1933., obnovljen 1947., a sjedište mu je bilo u ratnoj luci Lora u SplituHrvatska vlada u posljednjih desetak godina nije učinila apsolutno ništa u vezi s povratom oduzete vojne imovine koja je trebala pripasti Hrvatskoj niti je tražila barem obeštećenje za otimačinu. Vjerojatno se diplomatskim naporima moglo učiniti nešto za povrat još uvijek ispravnih brodova koji bi bili modernizirani u Hrvatskoj i tako poslužili u tranziciji do dolaska novih modernijih brodova 2011. Međutim godine su prolazile i ono što je bilo ispravno od plovila bivše države u crnogorskim lukama sada je najvećim dijelom devastirano ili se nalazi u Egiptu. Zbog nedostatka inicijative hrvatske države, Hrvatska ratna mornarica bila je prisiljena kupovati raketne topovnjače u Finskoj, nasreću vrlo jeftino. Unatoč velikim naporima stručne komisije MORH-a, koja je godinama radila na studijama i proračunima vojne imovine bivše Jugoslavije kako bi napravila dobru podlogu hrvatskom državnom vrhu za traženje povrata ili obeštećenja, nitko u Vladi to nije shvatio ozbiljno. Takav stav Vlade vidljiv je i na primjeru jedrenjaka “Jadran”. Sudeći po svemu što čini u posljednjih godinu dana kad je riječ o bilateralnim odnosima s Crnom Gorom, hrvatska vlada i ne namjerava ništa konkretnije napraviti. Nije joj zasmetalo što je jedrenjak “Jadran” bio dio postava kojim se bivša državna zajednica Srbija i Crna Gora predstavila na svjetskoj izložbi EXPO 1998. u Lisabonu. Također, Srbija i Crna Gora su s njime predstavljene na smotri povijesnih trgovačkih brodova iz 35 država svijeta na velikom međunarodnom Festivalu mora u engleskoj luci Portsmouth, prilikom proslave 200. godišnjice Trafalgarske bitke.

RF 33 'KOTOR' raketna fregata bivše JRM na vezu u TivtuRF 33 'KOTOR' raketna fregata bivše JRM na vezu u Tivtu“Jadran” je posljednji put temeljnije obnovljen u jesen i zimu 2004. i 2005. Za njegovu obnovu potrošeno je tada oko 800 tisuća eura. Uz odobrenje zapovjedništva Mornarice Crne Gore, brod se donedavno mogao unajmiti po cijeni od 500 eura za četverosatno krstarenje po Bokokotorskom zaljevu, a jednodnevni izlet po Boki kotorskoj stajao je tisuću eura plus troškovi za gorivo. Ako se brod koristio izvan zaljeva, jednodnevni najam je stajao tisuću eura više. Za strance je cijena bila dvostruko veća. Za održavanje jedrenjaka crnogorska vlada vjerojatno više neće imati dovoljno sredstava i velika je mogućnost da ga proda nekom privatniku dok jedrenjak još drži cijenu. Ako se inicijativi predsjednika Mesića i skupine pomoraca uskoro ne pridruži hrvatska vlada, “Jadran” će vrlo vjerojatno završiti u nekom drugom svjetskom moru i pod drugom zastavom.

Fregate: RF-31 “Split” – povučena iz operativne upotrebe Mornarice VCSG 2005., u tivatskom Arsenalu čeka na prodaju
RF-32 “Koper“ – povučena iz operativne upotrebe RMVJ 1995., 2007. prodana Yugoimportu SDPR, brod još uvijek u Arsenalu Tivat
RF-33 “Kotor“ – povučena iz operativne upotrebe MCG 2006., brod trenutačno u Arsenalu Tivat
RF-34 “Pula“- u operativnoj upotrebi u Mornarici Crne Gore

Podmornice: P-821 “Heroj“ – generalni remont obustavljen 2004.; izbačena iz operativne upotrebe; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Arsenalu Tivat
P-822 “Junak“ – povučena iz operativne upotrebe RMVJ sredinom devedesetih; isječena u staro željezo u Arsenalu Tivat
P-823 “Uskok“ – povučena iz operativne upotrebe RMVJ 1998.; početkom 2007. prodana kao sekundarna sirovina i isječena u staro željezo u Izmiru u Turskoj
P-831 “Sava“ – povučena iz operativne upotrebe Mornarice VSCG 2004.; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Arsenalu Tivat
P-832 “Drava“ – generalni remont prekinut 1996.; povučena iz operativne upotrebe Mornarice VSCG; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Arsenalu Tivat
P-911 “Tisa“ – povučena iz operativne upotrebe RMVJ 1997.; konzervirana; nudi se na prodaju; trenutačno je u Arsenalu Tivat
P-912 “Una“ – povučena iz operativne upotrebe RMVJ 1997.; konzervirana; nudi se na prodaju; trenutačno je u Arsenalu Tivat
P-913 “Zeta“ – povučena iz operativne upotrebe MVSCG 2005.; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Arsenalu Tivat
P-914 “Soča“ – 1991. ostala u Hrvatskoj; remontirana; od 1996. u operativnoj upotrebi RM Hrvatske pod imenom P-01 “Velebit“; izbačena iz operativne upotrebe 2004.; nudi se na prodaju; brod trenutačno u ratnoj luci “Lora“ Split
P-915 “Vardar“ – generalni remont prekinut 2003.; povučena iz operativne upotrebe MVSCG; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Arsenalu Tivat
P-916 “Vrbas“ – povučena iz operativne upotrebe MVSCG 2005.; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Arsenalu Tivat

Raketne topovnjače: RTOP-401 “Rade Končar“ – povučena iz operativne uporabe MCG 2006.; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Baru
RTOP-402 “Vlado Ćetković” – 1991. ostala u Hrvatskoj; uvedena u operativnu upotrebu HRM pod imenom “Šibenik“ RTOP-11; i dalje u sastavu flote HRM; brodu je baza u ratnoj luci “Lora“ Split
RTOP-403 “Ramiz Sadiku“ – generalni remont prekinut sredinom devedesetih, povučena iz operativne upotrebe RMVJ; 2007. prodana kao sekundarna sirovina; nadgrađe izrezano u staro željezo; trup broda je još uvijek u Arsenalu Tivat
RTOP-404 “Hasan Zahirović-Laca“ – povučena iz operativne upotrebe MCG 2006.; nudi se na prodaju; brod trenutačno u Baru
RTOP-405 “Jordan Nikolov – Orce“ – u operativnoj upotrebi MCG; brodu je baza u Baru
RTOP-406 “Ante Banina“ – u operativnoj upotrebi MCG; brodu je baza u Baru

Raketni čamci:RČ-301 “Mitar Acev“ – 1990. povučen iz operativne upotrebe JRM; sredinom devedesetih potopljen kao meta raketnim bojevim gađanjem prilikom vježbe pomorskih snaga HRM
RČ-302 “Vlado Bagat“ – sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ
RČ-303 “Petar Drapšin“ - sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ
RČ-304 “Stjepan Filipović-Stevo“ – sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ; prodan Egiptu; remontiran i rekonstruiran u Arsenalu Tivat; od 2007. u operativnoj upotrebi RM Egipta pod oznakom “647“
RČ-305 “Žikica Jovanović - Španac“- sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ; prodan Egiptu; remontiran i rekonstruiran u Arsenalu Tivat; od 2007. u operativnoj upotrebi RM Egipta pod oznakom “649“.
RČ-306 “Nikola Martinović“ - sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ; prodan Egiptu; remontiran i rekonstruiran u Arsenalu Tivat; od 2007. u operativnoj upotrebi RM Egipta pod oznakom „651“
RČ-307 “Josip Mažar – Šoša“ - krajem devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ; prodan Egiptu; remontiran i rekonstruiran u Arsenalu Tivat; od 2007. u operativnoj upotrebi RM Egipta pod oznakom “653“
RČ-308 “Karlo Rojc“ - sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ; prodan Egiptu; remontiran i rekonstruiran u Arsenalu Tivat; od 2007. u operativnoj upotrebi RM Egipta pod oznakom “655“
RČ-309 “Franc Rozman - Stane“ - sredinom devedesetih povučen iz operativne upotrebe RMVJ
RČ-310 “Velimir Škorpik“ – 1991. ostao u Hrvatskoj; u operativnoj upotrebi HRM kao brzi patrolni brod-minopolagač “Dubrovnik“ OBM-41

Minolovci:LM-151 “Vukov klanac” - zarobio ga ZNG u Šibeniku; uništile ga snage krajiških Srba topničkom paljbom 1991. godine
LM-152 “Podgora“- u operativnoj upotrebi MVSCG do 2004.; rashodovan i izrezan kao sekundarna sirovina u Arsenalu Tivat 2005. godine
LM-153 “Blitvenica“- u operativnoj upotrebi MVSCG do 2004.; rashodovan; prodan privatniku u Sloveniji; brod trenutačno još u Arsenalu Tivat
LM-161 “Gradac“- u operativnoj upotrebi RMVJ do 1992.; izrezan kao sekundarna sirovina u Tivtu 1993.
M-141 “Maun“ - povučen iz operativne upotrebe MVSCG 2003.; prodan privatniku Vujičiću u Budvi, korito broda s manjim dijelom nadgrađa trenutačno u Baru
M-142 “Brseč“ - povučen iz operativne upotrebe MVSCG 2003., prodan privatniku u Budvi, potopljen kao ronilačka atrakcija u blizini Rafailovića
M-143 “Olib“ - potonuo između Lovišta i Hvara 16. 11. 1991. nakon što je teško oštećen pogotkom obalnog topništva HV-a
M-144 “Iž“ - nasukan u uvali Torac na Hvaru 16. 11. 1991. nakon što je teško oštećen pogotkom obalnog topništva HV-a; brod otpisan

Patrolni (ophodni ) čamci:
PČ-171 “Biokovo“ - zaplijenio ga 1991. u Šibeniku ZNG; u operativnoj upotrebi HRM kao OB-61 “Novigrad“
PČ-174 “Učka“ - 2003. predan MUP-u Crne Gore; od 2005. u operativnoj upotrebi Pomorske policije CG kao P-01 “Bar“
PČ-175 “Grmeč“ - 2007. prodan privatniku iz Biograda; plovi kao brod za prijevoz turista “Nada“ pod zastavom HR
PČ-176 “Mukos“ - zadržao ga HV 1991. nakon što je teško oštećen pogotkom mini torpeda u uvali Nečujam na Šolti; remontiran i uveden u operativnu upotrebu HRM kao OB-62 “Šolta“
PČ-178 “Kosmaj“ - 2003. predan MUP-u Crne Gore; od 2005. u operativnoj upotrebi Pomorske policije CG kao P-03 “Herceg Novi“
PČ-179 “Zelengora“ - 2007. prodan privatniku iz Biograda; plovi kao brod za prijevoz turista “Ilirija“ pod zastavom HR
PČ-180 “Cer“ - preuzeo HV 1991.; u operativnoj upotrebi HRM kao OB-63 “Cavtat“
PČ-181 “Durmitor“ - 1991. preuzima ga HV; u operativnoj upotrebi HRM kao OB-64 “Hrvatska Kostajnica“

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika