Objavljeno u Nacionalu br. 660, 2008-07-08

Autor: Eduard Šoštarić

Čehok između dvije vatre

Zračna bitka za Varaždin

Austrijski proizvođač zrakoplova Diamond Aircraft, koji kraj Varaždina želi sagraditi tvornicu rezervnih dijelova, prijeti da će se povući ako Ivan Čehok upravljanje aerodromom povjeri lokalnoj tvrtki Winair

Varaždinski gradonačelnik Ivan Čehok i pomoćnik ministra gospodarstva Slobodan Mikac osobno su se sreli s predstavnikom proizvođača zrakoplova Cessna na varaždinskom aerodromuVaraždinski gradonačelnik Ivan Čehok i pomoćnik ministra gospodarstva Slobodan Mikac osobno su se sreli s predstavnikom proizvođača zrakoplova Cessna na varaždinskom aerodromuNezadovoljstvo austrijskih investitora ulagačkom klimom u Hrvatskoj moglo bi se pojačati sudeći po najavama jednog od najvećih svjetskih proizvođača zrakoplova generalne avijacije, Diamond Aircrafta iz Bečkog Novog Mjesta. Austrijska tvrtka koja je planirala, među ostalim, na području varaždinskog zračnog pristaništa sagraditi tvornicu dijelova za zrakoplove od 1. kolovoza 2008. mogla bi potpuno obustaviti projekt, a najveći razlog tomu je odluka varaždinskoga gradskog poglavarstva da varaždinskoj tvrtki Winair - koja je članica grupe T7 i na čelu koje je varaždinski poduzetnik Davor Patafta, dopusti da krene s projektom business avijacije na varaždinskom aerodromu i ulaganjima za obnovu aerodromske infrastrukture.

To je zasmetalo tvrtki Diamond Aircraft Hrvatska jer je već uložila približno 2 milijuna eura za funkcioniranje pilotske škole, izgradnju hotelskih i ugostiteljskih kapaciteta na zračnom pristaništu i otkup zemljišta za projekt proizvodnje dijelova za zrakoplove. Ulazak Winaira na varaždinski aerodrom i odluka gradskog poglavarstva da Winairu dopusti ulaganja u visini 1,6 milijuna eura u obnovu infrastrukture, u Diamondu smatraju korakom kojim ih Grad želi izbaciti s aerodroma jer pretpostavljaju da će Winair preuzeti svu dosadašnju infrastrukturu i djelatnosti na kojima je radio Diamond Aircraft. Ograničavanje u prostoru i dosadašnjim djelatnostima u Diamondu smatraju ključnim za nastavak projekta.

Diamond Aircraft iz Austrije, jedan od najvećih proizvođača zrakoplova generalne avijacije, namjeravao je u Varaždinu otvoriti tvornicu rezervnih dijelovaDiamond Aircraft iz Austrije, jedan od najvećih proizvođača zrakoplova generalne avijacije, namjeravao je u Varaždinu otvoriti tvornicu rezervnih dijelovaAustrijska tvrtka Diamond Aircraft Industries planirala je početi proizvoditi dijelove za zrakoplove u Varaždinu čime bi se u konačnoj fazi projekta zaposlilo 200 hrvatskih radnika. Nositelj projekta trebala je biti tvrtka Diamond Aircraft Hrvatska d.o.o. kao glavni operater varaždinskog aerodroma. Ugovor s Gradom Varaždinom istječe 1. kolovoza 2008. i gradsko poglavarstvo nedavno je odlučilo da neće potpisivati novi ugovor nego da će operaterstvo nad aerodromom dati gradskoj tvrtki koja bi potpisala predugovor s Winairom, a ne više s tvrtkom Diamond Aircraft. Probleme s austrijskom tvrtkom komentirao je varaždinski gradonačelnik Ivan Čehok:

“Varaždinski aerodrom jedna je od strateških razvojnih mikrolokacija grada Varaždina. Bez lažne skromnosti mogu reći da smo zahvaljujući mojim nastojanjima kao zastupnika uspjeli urediti pristanišnu zgradu, otkupiti zemljište oko piste, postaviti komunalnu infrastrukturu i donijeti odgovarajuće urbanističke dokumente. No treba još uložiti u infrastrukturu samog aerodroma, posebno u ogradu i sve potrebne uređaje za sigurno slijetanje. Tvrtka Winair se sve to obvezala učiniti i nije točno da će ona postati operater od kolovoza nego da je pravo operaterstva zatražila gradska tvrtka, s kojom će Winair sklopiti ugovor samo ako uloži u uređaje.”

Čehok je nekoliko puta govorio o tome da Diamond Aircraft nije učinio dovoljno u obnovi infrastrukture, pa smo ga upitali je li to baš tako i koliko je Grad Varaždin pomogao projektu: “Ugovorom s Winairom Grad Varaždin je potpuno zaštićen od mogućih tržišnih rizika i jedino zahtijeva da se konačno počne ulagati u infrastrukturu aerodroma. Varaždin je pomogao Diamondu u otkupu privatnih zemljišta koja nisu nužna za aerodrom, ali jesu za tvornicu aviodijelova po povoljnoj cijeni. Grad je promijenio i uskladio prostorne planove po izričitoj želji Diamonda a oni nisu potpuno obnovili pristanišnu zgradu. Hangar je u katastrofalnom stanju i mi ćemo ga početi obnavljati. S Diamondom smo sklopili predugovor koji je davno istekao i gradsko poglavarstvo je, a ne ja, zatražilo da Diamond konačno počne ulagati u hangare, pistu, ogradu, navigacijske uređaje i kontrolni toranj. To nisu učinili i zato je poglavarstvo reagiralo.”


Winair je osnovala varaždinska poduzetnička grupacija T7 na čelu s Davorom Pataftom s namjerom pokretanja poslovne avijacije na varaždinskom aerodromu; Winair je u fazi kupnje nekoliko mlaznih aviona Cessna Citation i dvaju helikoptera za prijevoz poduzetnika po EuropiWinair je osnovala varaždinska poduzetnička grupacija T7 na čelu s Davorom Pataftom s namjerom pokretanja poslovne avijacije na varaždinskom aerodromu; Winair je u fazi kupnje nekoliko mlaznih aviona Cessna Citation i dvaju helikoptera za prijevoz poduzetnika po EuropiNa pitanje je li Grad Varaždin zatvorio vrata projektu avioindustrije na varaždinskom aerodromu Čehok je odgovorio: “Ne vidim zapreke da Austrijanci izgrade tvornicu aviona. Pregovaračko je umijeće da Varaždin ima i tvornicu aviodijelova i flotu za generalnu avijaciju.”

S obzirom na to da je Čehok u svom komentaru istaknuo kako Diamond nije gotovo ništa učinio na obnovi aerodroma, pitali smo Rajka Rauša, direktora Diamond Aircrafta Hrvatska, zbog čega se s projektom odugovlačilo i zašto nema vidljivijih ulaganja u infrastrukturu.

“Svaka nova aktivnost, pa i takva koju predlaže Winair, dobro je došla, ali ne na našu štetu kako se to sada pokušava prikazati jer se nekoliko godina mukotrpnog rada i investicija jednostavno briše te nas se pokušava izbaciti na cestu. Spominje se da nismo ništa uložili, što nije točno, spominju se i zaštitna ograda i rupe na pisti. Popis investicija još smo 2007. poslali Gradu, odgovora nema, a i više smo puta bili u nadležnom ministarstvu, u Upravi zračnog prometa gdje nije bilo posebnog interesa za otkup zemljišta i postavljanje ograde.

Aerodromska pista je u odličnom stanju, osim nekih pukotine nastalih zbog vremenskih prilika koje treba zapuniti posebnom masom, što smo i htjeli napraviti, ali nam se nije dopustilo. Hangar, star i dotrajao, kompletno smo očistili i obnovili iznutra, imali smo nekoliko ideja da se obnovi kompletno, ali se zbog dugoročnih planova i visokih troškova investicije odustalo od toga, a i sam hangar je svojevrsna prepreka, loše je pozicioniran, preblizu benzinskoj crpki, a i ne uklapa se u naš projekt jer nam onemogućava prilaz na operativne površine aerodroma i na samu pistu, te je i prema dogovoru s Gradom do sada bila namjera da ga se sruši. Predlagali smo novi ugovor, promijenili sve što je Grad od nas tražio u tom ugovoru, Diamond Aircraft iz Austrije je obećao garancije za naš projekt, jer je tako tražio varaždinski gradonačelnik, ali bez rezultata. Apsurd je da je Grad sve naše predložene investicije nedavno dao tvrtki Winair da ispuni, pa nam je postalo jasno da su godinu dana kupovali vrijeme”, rekao je Rajko Rauš.

Rajko Rauš, direktor tvrtke Diamond Hrvatska, kaže da je Ivan Čehok sve aerodromske investicije koje su predlagali dao WinairuRajko Rauš, direktor tvrtke Diamond Hrvatska, kaže da je Ivan Čehok sve aerodromske investicije koje su predlagali dao WinairuPrema predugovoru Grada i Winaira, varaždinska tvrtka se obvezala da će prvo uložiti 1,6 milijuna eura u obnovu infrastrukture, obnovu piste, postavljanje zaštitne ograde, rekonstrukciju hangara i obnovu kontrolnog tornja. Ideja Winaira je nakon ulaganja u infrastrukturu i opremu na varaždinskom aerodromu te nabave nekoliko zrakoplova i dvaju helikoptera stvoriti uvjete da prije svega poslovni ljudi iz Varaždina putuju na odredišta u Europi.

“Planirana investicija Winaira dijeli se na ulaganja u najmodernije mlazne avione i helikoptere, kojima će baza biti varaždinski aerodrom, te na ulaganje u aerodromsku infrastrukturu. U skladu s ugovorom potpisanim s Gradom Varaždinom, Winair će varaždinski aerodrom opremiti uređajima za instrumentalno slijetanje i noćni rad, nužnom zaštitnom ogradom, uređajima za zaštitu od sudara s pticama, a uredit će sve sigurnosne površine uzletno-sletne staze.

Uz to izgradit će nove hangare za servis i održavanje te prostore za smještaj pilota, prostore za carinu i policiju te kontrolu prilikom međunarodnih letova, kao i prostore za školu pilota koji će se educirati za posebne tipove aviona i posebne uvjete letenja, više od sportsko rekreativnog letenja. Uz to, Winair će rekonstruirati postojeće aerodromske građevine”, rekao je Željko Pavlek, voditelj ureda korporativnih komunikacija grupe T7 kojoj pripada i Winair.

Zanimalo nas je kako Winair gleda na isplativost tako velike investicije koja bi se mogla procijeniti na nekoliko desetaka milijuna eura, uzimajući u obzir kupnju planirane flote zrakoplova i ulaganja u aerodrom, ako se na samo 50 kilometara od Varaždina nalazi Zračna luka Zagreb koja upravo zbog izgradnje novog putničkog terminala za koju godinu planira veliki prostor sadašnjeg postojećeg terminala dati i generalnoj avijaciji koja se planira i u Varaždinu. Prema odgovoru iz Winaira vidljivo je da ne znaju za planove direktora Zračne luke Zagreb Boška Matkovića, jer taj aerodrom vide kao odredište samo za komercijalne linijske kompanije.

“Danas u Hrvatskoj ne postoji profesionalno organizirana tvrtka koja ima organizirani taksi prijevoz mlaznim avionima, pa će Winair biti prva takva tvrtka. Varaždinski aerodrom ne može se uspoređivati sa zagrebačkim jer želi biti usmjeren većinom na privatne letove i privatne avione. Ta dva aerodroma neće nuditi iste vrste usluga. Već sada je veliki broj vlasnika aviona iz Zagreba najavio dolazak u Varaždin svojim zrakoplovima kad izvedemo investicije i sigurnost na potrebnu razinu. To ne začuđuje jer su uvjeti u Zagrebu prilagođeni za velike linijske zrakoplove, dok će im na varaždinskom aerodromu biti ponuđena usluga i servisa i čuvanja aviona u hangaru kakve nema u Zagrebu.

Imat će i mogućnost doći automobilom te sa stvarima i opremom mnogo bliže avionu, obaviti brze carinske i policijske kontrole, brze procedure slijetanja i polijetanja, a na koje se na velikim aerodromima troši mnogo više vremena. Kad se sve izračuna, ljudima će biti mnogo isplativije doći u Varaždin automobilom i otuda polijetati do odredišta nego sa zagrebačkog aerodroma”, rekao je predstavnik Winaira, inače novinar 7Plus Regionalnog tjednika Željko Pavlek.

Za takav prijevoz cijena sjedišta po prijeđenom kilometru zračne linije približno iznosi 0,70 eura. Praktično, to znači da bi se za put do Münchena i natrag, gdje je ukupna prijeđena kilometraža 1000 km, platilo oko 7000 eura, jer je riječ o charter prijevozu gdje se zakupljuje cijeli zrakoplov i pritom nije bitno vozi li se jedan, pet ili deset putnika.

Varaždinu trebaju oba projektaIvan Čehok imat će ključnu pregovaračku ulogu za ostanak Diamond Aircrafta u Hrvatskoj. Oba projekta su ambiciozna i za obje tvrtke se treba naći mjesta na varaždinskom aerodromu. Međutim, pritom treba postaviti jasna pravila igre za obje tvrtke s preciznim rokovima za ispunjenje ugovornih obveza i sankcijama za neizvršavanje obveza. Ne bi se smjelo dogoditi da je jedna tvrtka u podređenom položaju u odnosu na drugu jer se njihove djelatnosti ne poklapaju, odnosno ne bi trebale biti konkurencija jedna drugoj. Najveću korist imao bi Varaždin jer je rijedak slučaj i u Europi da se na jednom tako malom aerodromu mogu naći s jedne strane domaća tvrtka koja bi mlaznim zrakoplovima omogućavala putovanje poslovnim ljudima diljem Europe, a s druge strane značajni svjetski proizvođač zrakoplova generalne avijacije s pilotskom školom, servisnim centrom i tvornicom dijelova za zrakoplove.

Prva zračna taksi službaWinair bi trebala biti prva tvrtka koja ima organizirani taksi prijevoz mlaznim avionima. Klijentela na koju računaju nisu samo poduzetnici iz varaždinskog kraja, nego poslovni ljudi iz čitave Hrvatske. Prema mišljenju čelnih ljudi Winaira razvoj zagrebačke zračne luke neće biti prepreka ostvarenju njihovih poslovnih planova.

Vezane vijesti

Odluka o optužnici protiv Čehoka u svibnju

Odluka o optužnici protiv Čehoka u svibnju

Optužno vijeće zagrebačkoga Županijskog suda nastavit će početkom svibnja razmatrati optužnicu protiv bivšega varaždinskoga gradonačelnika Ivana… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika