Objavljeno u Nacionalu br. 664, 2008-08-04

Autor: Eduard Šoštarić

Tenkovska bitka za strana tržišta

Kuvajt nije odustao od M-84

Prvi čovjek Hrvatske industrije oklopnjaka govori o spekulacijama da je Kuvajt odustao od dogovora za modernizaciju njihovih tenkova hrvatske proizvodnje kao i o suradnji s finskom Patriom

RONČEVIĆEV POSJET Tadašnji ministar obrane posjetio je prošle godine Kuvajt i tamo dogovarao posao obnove tenkova s emirom al-Sabahom (desno)RONČEVIĆEV POSJET Tadašnji ministar obrane posjetio je prošle godine Kuvajt i tamo dogovarao posao obnove tenkova s emirom al-Sabahom (desno)Već nekoliko godina Kuvajt razmatra ponude za modernizaciju svojih tenkova M-84 proizvedenih u vrijeme bivše Jugoslavije u tvornici “Đuro Đaković” iz Slavonskog Broda. Pozitivno nije odgovorio ni na jednu ponudu, pa tako niti na one iz Poljske i Srbije još 2005. Prošle je godine Kuvajt pokazao veliki interes za tenkovski program M-84 u Hrvatskoj, uslijedile su obostrani posjeti najviših vojnih i vladinih predstavnika, a već je poznat i datum dolaska kuvajtskog izaslanstva ove godine u Hrvatsku. Kuvajtu je bilo iznimno važno što je “Đuro Đaković” zadržao kontinuitet i razvoj tenkovskog programa M-84 svih prošlih godina, što se tenkovi proizvedeni u “Đuri Đakoviću” koriste u postrojbama Hrvatske vojske, što je hrvatska država nastavila financirati program i što će Hrvatska vojska koristiti također novi modernizirani tenk pod oznakom M-84D. Međutim, nedavno su se pojavile spekulacije kako od posla s Kuvajtom neće biti ništa jer su Kuvajćani navodno pristali da sve tenkovske postrojbe budu opremljene američkim tenkovima Abrams. Amerikanci, kao ni Kuvajćani, nigdje nisu priopćili takvu informaciju. O tome nikakvu obavijest nije dobio ni šef državne agencije “Alan” Ivica Nekić niti Bartol Jerković, direktor tvrtke “Đuro Đaković Specijalna vozila” koja proizvodi tenkove. S njim smo razgovarali o svim novostima vezanima uz projekt modernizacije hrvatskog tenka, pripremama za projekt proizvodnje borbenih oklopnih vozila AMV u Hrvatskoj, kao i angažmanu hrvatskih kooperanata na tom projektu.

POLIGON NA SLUNJU Tenk M-84 s hrvatskom i kuvajtskom zastavomPOLIGON NA SLUNJU Tenk M-84 s hrvatskom i kuvajtskom zastavom NACIONAL: Možete li komentirati spekulacije kako od eventualnog posla modernizacije kuvajtskih tenkova M-84 u “Đuri Đakoviću” nema ništa, jer su Kuvajćani navodno odlučili svoje tenkovske postrojbe opremiti isključivo američkim tenkovima Abrams?
- Kuvajtska vojska u sastavu svojih snaga ima i tenkove M-84 i tenkove američke proizvodnje Abrams, prema tome diskrecijsko je pravo kuvajtskog Ministarstva obrane da odabere u kojem će smjeru ići njegove oklopne snage, hoće li se to odnositi na modernizaciju postojećih M-84 ili će se odnositi na proširenje flote novim tenkovima M-84 ili Abramsima. Osim toga, uvažavajući i strateški utjecaj SAD-a kao velesile u toj regiji, takav način interpretiranja odluka suverene države smatram pretjeranim i neodmjerenim, kakve god te odluke bile, a pogotovo ako nisu i službeno potvrđene. S druge strane, u posjetima koje smo realizirali u prošlom razdoblju, uključivši i službene delegacije Hrvatske, predstavnici kuvajtskog ministarstva obrane naglasili su kako odluka neće biti isključiva, odnosno da neće biti odlučeno da se jedan od ta dva tipa tenkova izbaci iz oružanih snaga, nego da se planira pokretanje modernizacije tenkova M-84.

Službeno nismo dobili informaciju da se Kuvajt odlučio na bilo što suprotno tada iznesenom stavu. U cijeli posao je ispred hrvatske države uključena i agencija za promet naoružanjem “Alan” i koliko mi je poznato, ni oni nemaju takav podatak. Očekujemo da kuvajtsko izaslanstvo dođe do kraja godine ponovo u Hrvatsku, a budući da nismo dobili nikakvu informaciju da su oni odustali, smatram da su priče o propalom poslu plod spekulacija i nisu utemeljene.

BARTOL JERKOVIĆ  direktor tvornice 'Đuro Đaković Specijalna vozilaBARTOL JERKOVIĆ direktor tvornice 'Đuro Đaković Specijalna vozila NACIONAL: Što je konkretno učinjeno u modernizaciji tenka M-84 posljednjih godina?
- Novi tenk mora biti otvorene arhitekture, kompatibilan s tenkovima M-84 u Hrvatskoj i bilo gdje drugdje, kao i s ruskim tenkovima T-72 koji su zapravo bili polazna platforma za M-84. Ako je tenk otvorene arhitekture, on nam dopušta da bez spektakularnih zahvata prilagodimo finalnu verziju konkretnim zahtjevima krajnjeg korisnika. Primjerice, tenkovske radiostanice u Kuvajtu i Hrvatskoj su različite i naš je zadatak da novi tenk bude prilagođen i jednim i drugim zahtjevima. Prototip već dulje vremena ima temeljnu konfiguraciju modernizacije. Prvi zahtjev je bio da se snažno djeluje na povećanje paljbene moći i zaštite tenka, naš fokus je bio na sustavu upravljanja vatrom, konkretno na korištenju termovizije. Veliki zahtjev je i kompletna promjena pogona sustava topa tenka i kupole. Na moderniziranom tenku M-84D koji se testira dulje vremena primijenjeni su elektropogoni topa i kupole čime su stvoreni uvjeti za stvaranje konfiguracije “lovac tenkova”, kupola se okreće dvostruko većom brzinom nego što je to mogao prethodni model M-84. Budući da se radi o okretanju kupole od 15 tona i njezinu vrlo preciznom upravljanju, razumljivo je da je riječ o tehnološki vrlo zahtjevnom i složenom procesu. U dijelu povećanja vatrene moći drugi je zahtjev da tenk iz pokreta istovremeno može napasti dva nezavisna cilja, što bi značilo da se i stanica zapovjednika tenka mora prilagoditi novim potrebama, ali ne tako da on iziđe iz tenka i puca iz nestabilizirane protuzračne strojnice, nego tako da se u tenk integrira oprema koja će zapovjedniku tenka omogućiti borbeno djelovanje iz unutrašnjosti, u uvjetima sigurnosti za posadu. Takva je konfiguracija prošla testove, instalirana je oprema koja omogućava panoramsko gledanje na bojištu s dnevnom i termovizijskom spravom i stabilizirano upravljanje strojnicom 12,7mm. U tenku je instaliran i klima-uređaj, napravljeno je nekoliko važnih logističkih zahvata poput zamjene akumulatorskog sustava i osiguranja automatskog punjenja, što je potpuno drukčije nego prije, kada je posadi trebalo značajno vrijeme da promijeni ili napuni akumulatore.




VIDEOUREĐAJ za dnevno i termovizijsko gledanje te novi akumulatorski sustav neka su od poboljšanja na novoj verzijiVIDEOUREĐAJ za dnevno i termovizijsko gledanje te novi akumulatorski sustav neka su od poboljšanja na novoj verziji Valja napomenuti da je u M-84D primijenjen i zapovjedno-komunikacijski sustav na digitaliziranoj bojišnici, koji omogućava cijeli pregled situacije na bojištu, položaja neprijateljskih i savezničkih snaga, izdavanje zapovijedi na temelju informacija na ekranu i slično.

NACIONAL: Je li točna informacija da će tenk M-84D imati i zaštitu od mina, što je neuobičajeno za tenkove iz ruske obitelji T-72?
- Tenk M-84 je tenk niske siluete, i bilo kakvi zahvati na protuminskoj zaštiti izvana stvaraju probleme u tenkovskoj prohodnosti, a zahvati iznutra smanjuju potpuno prostor posadi, pa je to neizvedivo. Ono što je bilo moguće učiniti iznutra jest ugradnja protuminskih sjedala, a kod zaštite izvana postoji određena konfiguracija koja će štititi prostor u kojem se nalaze članovi posade, kao i prostor u kojem se nalazi streljivo, odnosno granate.

NACIONAL: Ide li projekt borbenog oklopnog vozila u suradnji s finskom Patriom zacrtanim planom i što je do sada učinjeno u pripremi projekta?
- Jednu grupu aktivnosti čini ono što je definirano kao transfer tehnologije i priprema proizvođača za takav transfer, a druga grupa aktivnosti odnosi se na stvarnu pripremu pogona, alata i opreme. U ovom prvom dijelu sve teče kako je i planirano još krajem prošle godine. Oko 60 posto ukupnog transfera vezano uz dokumentaciju, upute i slično je obrađeno, pripremljeno je za upotrebu. Slijedom činjenice da se prvih šest vozila proizvodi u Finskoj, osposobljavanje našeg osoblja se provodi u realnim uvjetima tijekom procesa proizvodnje vozila za HV. Obuhvaća sve profile zaposlenika, od konstrukcije i razvoja, do onih u izravnoj proizvodnji. Do danas su obuku u Patriji i rad u Finskoj na vozilima za HV prošla 43 zaposlenika i realizirano je 585 čovjek-dana obuke. Primjerice, ako su 43 zaposlenika bila po deset dana u Finskoj, to znači da su imali 430 čovjek-dana obuke. Do kraja rujna je predviđena obuka 53 zaposlenika, s ukupno 965 čovjek-dana obuke.

RONČEVIĆEV POSJET Kuvajtu nije prošao bez protokolarne smotre oružanih snagaRONČEVIĆEV POSJET Kuvajtu nije prošao bez protokolarne smotre oružanih snaga NACIONAL: S obzirom na tenkovski program, kao i civilni program proizvodnje vagona, kako stojite s proizvodnim kapacitetima za taj projekt?
- Kad je riječ o pripremi proizvodnje, istaknuo bih kako ćemo u potpunosti osloboditi dvije hale u kojima će se raditi taj projekt, jer smo u startu donijeli odluku kako bilo kakva kombiniranja s nekim drugim projektom, pa i tenkovskim, ne dolazi u obzir. U jednoj od hala će se pokrenuti proizvodnja primarnog tijela oklopnog vozila, u drugoj njegova montaža, a tu će biti i aktivnosti opremanja baznog vozila naoružanjem i drugom opremom, što je predmet posebnog ugovora između MORH-a i nas, kako bi nakon izlaska iz proizvodne linije vozilo bilo spremno za uporabu u HV-u. U rujnu počinjemo naše proizvodne aktivnosti vezane uz tijelo oklopnog vozila, a prema našem planu realizacije šest vozila iz Finske doći će do kraja godine, pa se planira da bi prvo vozilo iz naše tvrtke izišlo sredinom 2009. U međuvremenu moramo s MORH-om sklopiti ugovor koji podrazumijeva integraciju oružanih stanica i ostalih komponenti na bazno vozilo, kako bi vrijeme između završetka baznog vozila i konačne primopredaje borbenog vozila bilo što kraće. U tom smislu očekujem da će ugovor biti brzo realiziran.

NACIONAL: Što ako se prošire poslovi i ne ostane sve samo na hrvatskom projektu, imate li dovoljno prostora?
- Nama nije cilj da se sve vezano uz ovaj projekt proizvodi u Slavonskom Brodu. Treba gledati na kooperaciju s drugim tvrtkama u sastavljanju oklopnog vozila. Prostor koji smo predvidjeli za montažu osigurava bitno veću dinamiku nego što je tražena, tako da smo spremni prihvatiti i veće projekte. Ova dinamika, odnosno količina vozila nije toliko spektakularna kako bi se zaposlio veliki broj ljudi. Broj od 126 vozila je respektabilan, kao i cijena, ali ako ćete tražiti kooperanta za neku osovinu, njemu nije izazov ako u pet godina napravi 126 takvih dijelova. U našem slučaju, većinu ljudi koji su radili na tenkovskom programu i dalje ćemo tu ostaviti, podrazumijevajući da MORH nastavlja održavanje i modernizaciju tenkova jer su takve odluke donesene. Paralelno radimo i na civilnom programu proizvodnje vagona gdje se bližimo brojci 40 vagona mjesečno, od čega 90 posto čini izvoz na zapadnoeuropsko tržište, što je respektabilno. Cilj nam je da se na projektu oklopnog vozila zaposle mladi ljudi, jer se uz projekt razvijaju i najbolje uče.

U 'ĐURI ĐAKOVIĆU' će za program M-84 biti potpuno oslobođene dvije proizvodne haleU 'ĐURI ĐAKOVIĆU' će za program M-84 biti potpuno oslobođene dvije proizvodne hale NACIONAL: Hoćete li samo integrirati kupljenu opremu na vozila ili postoji mogućnost da se i to proizvodi u “Đuri Đakoviću”, barem jednim dijelom?
- U svakom slučaju pri kupnji takvih sustava treba primijeniti naputak o offsetu, s obzirom na njihovu vrijednost. S druge strane, treba uvažavati činjenicu da se radi o dijelu tehnologija koje su specifične i nema ih mnogo na raspolaganju u Hrvatskoj. Kao treće, da bi se oružani sustavi mogli proizvoditi u Hrvatskoj, radi ekonomske opravdanosti potrebna je neka veća količina. Moja procjena je da neće doći do lokalizacije, primjerice senzora i raketnih sustava. Smatram da bi za lokalizaciju proizvodnje u Hrvatskoj morao biti zanimljiv sustav daljinski upravljanih stanica 12,7mm, a možda kasnije i 30mm. Stanice 12,7mm zato što ih je najviše na 126 vozila. Činjenica jest da su 12,7mm stanice postale iznimno tražene u svijetu. Proizvođači su očito zakasnili i tržište je u takvoj fazi da će vjerojatno eksplodirati. Ako se netko u Hrvatskoj može legitimirati kao tvrtka koja pouzdano može raditi lokalizaciju proizvodnje kod nas, tada je zbog rastućih potreba na tržištu sasvim realno očekivati da proizvođač stanica može angažirati hrvatske tvrtke u pojedinim etapama proizvodnje.

NACIONAL: Kako vidite suradnju s hrvatskim kooperantima?
- Kontaktirali smo više od 130 tvrtki od kojih je polovina izrazila spremnost da sudjeluje u konkretnim razgovorima. U posljednja tri mjeseca smo detektirali relativno nepoznate tvrtke koje su dobro opremljene, jedna od inicijativa je bila i vezana uz klaster autoindustrije na području Zagreba, jer je projekt oklopnog borbenog vozila u neku ruku kompatibilan s takvom industrijom. Potom smo preko županijskih komora, osobito na području Slavonije, zatim Rijeke, tražili partnere za projekt. Univerzal, Sormiko, Ventilator, Feroimpex, DIV, Hansaflex, INA, Moto mariner, Kompas, Tibo-3Maj, Gumimpex, Borovo-tehnički servisi i Borovo Gumitrade samo su neki od partnera koji se ozbiljno mogu angažirati na projektu oklopnog borbenog vozila. U rujnu ove godine doći ćemo u fazu da možemo s konkretnim zahtjevima izići pred potencijalne kooperante. Pokrenuli smo potrebne nabave svih repromaterijala i komponenti za početak proizvodnje borbenih oklopnih vozila u Hrvatskoj. Prema ugovoru s Patriom, uključeni smo u kooperacijsku mrežu koju imaju po Europi. To znači da kod Patrijinih dobavljača, bilo da se radi o motoru ili pancirnom čeliku, mi imamo mogućnost nabave izravno od proizvođača, a ne preko Patrije. To nam znatno olakšava i ubrzava posao.

M-84D za Hrvatsku vojsku

Nacional: Postoji li mogućnost da Kuvajt ozbiljnije počne razmišljati o projektu modernizacije tenkova tek kad i HV naruči tenkove M-84D?
- Poznato je da inozemni kupac svuda traži referencu kod domaćeg kupca, nama je bitno da se posao s MORH-om dovede do kraja i da određena količina tenkova M-84D bude naručena za potrebe Hrvatske vojske kako je i planirano dugoročnim planom razvoja oružanih snaga. Prototip je velikim dijelom gotov a tijekom ove godine i u 2009. planiramo finalizirati projekt. Može se pretpostaviti da će Kuvajćani pratiti situaciju u tom pogledu. Isto tako, treba reći kako su Kuvajćani vrlo dobro upoznati s činjenicom da modernizacija u “Đuri Đakoviću” kontinuirano teče, M-84A4 koji se trenutačno nalazi u HV-u također je bio naprednija verzija u odnosu na M-84 koji se koristi u Kuvajtu. Vezano za procjenu veličine projekta prejudicira se da će Kuvajt modernizirati sve tenkove M-84, međutim, oni ne moraju to učiniti nego krenuti u modernizaciju možda samo s 50 ili 100 tenkova. Naš projekt modernizacije tenka nije pokrenut zbog Kuvajta nego zbog potreba hrvatskih oružanih snaga.

Modernizacija

Zahvati na moderniziranom tenku M-84D bili su brojni i opsežni, a među njima su i ugradnja novog sustava pogona topa, daljinsko upravljanje vatrenom stanicom 12,7mm i klima-uređaj.

Vezane vijesti

Saudijska Arabija spremna pokriti manjak u naftnoj ponudi

Saudijska Arabija spremna pokriti manjak u naftnoj ponudi

Saudijska Arabija spremna je pokriti sav manjak u opskrbi naftnog tržišta povećanjem proizvodnje crnog zlata, ponovio je u srijedu saudijski ministar… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika