Objavljeno u Nacionalu br. 669, 2008-09-08

Autor: Marko Biočina

Uspjeh splitskih informatičara

Hrvatski e-vodič na telefonima Britanaca

Tvrtka Gideon osmislila je interaktivni turistički vodič koji se besplatno može instalirati na mobilne uređaje pomoću odašiljača smještenog na ulici

Vedran Pražen i Alen Bartulović 2003. godine su postali većinski vlasnici Gideon multimedijeVedran Pražen i Alen Bartulović 2003. godine su postali većinski vlasnici Gideon multimedijeOd prije mjesec dana strani državljani koji posjete Split mogu se na novi način informirati o turističkoj ponudi u tom gradu, ali i u ostatku Hrvatske. Naime, u suradnji Turističke zajednice grada Splita i informatičke tvrtke Gideon multimedia na splitskom Peristilu je postavljen telekomunikacijski sustav pomoću kojega građani i turisti mogu potpuno besplatno na svoj mobilni uređaj putem tehnologije Bluetooth učitati mobiexplore, revolucionarni turistički vodič. Riječ je o informatičkom programu koji u sebi sadrži brojne korisne informacije koje bi turistima mogle zatrebati tijekom njihova boravka u Hrvatskoj. Mobiexplore se sastoji od interaktivne karte na kojoj je ucrtano 157 gradova i mjesta diljem Hrvatske. Jednom kad učita vodič, korisnik na zaslonu svog mobilnog telefona može locirati gotovo sve važne lokacije u mjestu gdje se nalazi.

Bez obzira na to traži li hotel, restoran, plažu, neku kulturnu znamenitost, bolnicu, benzinsku postaju, poštu, banku ili neku sličnu ustanovu, strani turist s tek nekoliko pritisaka tipke može doći do željene adrese. Poželi li telefonski kontaktirati s nekom od spomenutih ustanova, to također može učiniti automatski pritiskom na tipku za odabir telefonskog broja. Osim te interaktivne karte, mobiexplore sadrži i brojne druge korisne opcije. Tako je u njemu sadržan i mali rječnik korisnih izraza i fraza na hrvatskom jeziku s prijevodom. Turistima su se također vrlo zanimljivima pokazali audiovodiči kulturnih znamenitosti. Tako, primjerice, turist koji dođe u Dioklecijanovu palaču u Splitu može direktno iz svog mobitela poslušati kratku audiosnimku u kojoj ga vodič informira o povijesti i ostalim važnim informacijama vezanim za tu lokaciju. Također, u mobiexploreu postoji i odjeljak u kojem se nalaze informacije o meteorološkim prilikama u Hrvatskoj te informacije o dnevnim događajima, kao što su kulturne i sportske priredbe, ali i dnevna ponuda izleta u određenome mjestu.

Ako turist poželi, vodič se može dnevno automatski ažurirati tako da su korisniku u svakom trenutku dostupne svježe informacije. Važno je naglasiti kako unatoč svom velikom sadržaju, mobiexplore na mobitelu ne zauzima više memorijskog prostora od jedne pjesme u mp3 formatu. Zbog tako velikih mogućnosti, mobiexplore je u kratkom vremenu postao vrlo popularan među turistima koji su posjećivali Hrvatsku. Na tržištu je predstavljen sredinom 2007., a u prvih šest mjeseci nakon toga na svoje mobilne uređaje ga je učitalo više od 400 tisuća ljudi.

S obzirom na to da je to dosad bilo moguće učiniti jedino preko internetske stranice Gideon multimedije i nekoliko specijaliziranih internetskih portala, može se očekivati da će uvođenjem odašiljača Bluetooth, kakav je na splitskom Peristilu, diljem Hrvatske taj broj još značajno porasti u budućnosti. Kako kaže Vedran Pražen, suvlasnik Gideon multimedije, u tvrtki su iznimno zadovoljni dosadašnjim rezultatima: “U jednom trenutku smo shvatili kako je jedan od većih problema u hrvatskom turizmu to što su strani turisti strahovito loše informirani po dolasku u našu zemlju. Većina stranih državljana nema pojma o Hrvatskoj kada ovamo dođu na odmor, a još manje informacija imaju o tome koje im se sve turističke usluge nude po dolasku na neku turističku destinaciju. Njihove mogućnosti su bile vrlo ograničene, turisti su o nekim sadržajima mogli eventualno doznati preko brošura koje bi pokupili u hotelu i sličnih tradicionalnih i pomalo neefikasnih načina oglašavanja. Dakle, turisti nisu dobivali informacije, a oni koji pružaju turističke usluge nisu baš ni imali načina kako da ih informiraju. Popularnost mobiexplorea dokazuje kako je to jedan od načina da se ti problemi riješe.”


Izrada prototipa mobiexplorea trajala je oko sedam mjeseci, te je početkom srpnja 2007. svečano predstavljen u Splitu. On je namijenjen cijeloj Hrvatskoj, ali u međuvremenu su se turističke zajednice pojedinih hrvatskih županija zainteresirale za mogućnost da tako prezentiraju svoju turističku ponudu. Zato u Gideon multimediji trenutačno rade na nekoliko verzija lokalnih vodiča. Ti će vodiči pokrivati samo područje određenoga grada ili županije, ali će zato biti mnogo detaljniji od nacionalnog mobiexplorea. Tako bi uskoro trebali biti izrađeni vodiči za Bjelovarsko-bilogorsku i Zagrebačku županiju, te lokalni turistički vodič grada Osijeka.

Ipak, kako kaže Vedran Pražen, mobiexplore bi se uskoro trebao pojaviti i na stranim tržištima, i to u suradnji s finskom Nokijom: “Mi s Nokijom surađujemo još od 2006. kad smo izradili mobilni vodič za Svjetsko nogometno prvenstvo u Njemačkoj. Za taj smo vodič krajem 2006. u Londonu dobili nagradu na Nokijinu natjecanju za napredne aplikacijske sustave za mobilne telefone. Nakon toga Nokia nas je pozvala da sudjelujemo u njihovu programu Nokia pro, namijenjenom tvrtkama koje se bave razvijanjem naprednih tehnoloških rješenja za mobilne telefone. Tako je suradnja počela. Kad smo im predstavili mobiexplore, bili su jako zainteresirani. Postigli smo dogovor po kojem će u svakoj zemlji za koju izradimo mobiexplore taj program biti distribuiran uz mobitele Nokia. Znači tko god kupi novi Nokijin mobitel, uz njega će dobiti i mobiexplore za tu zemlju. U Hrvatskoj će distribucija biti organizirana tako da će mobiexplore na CD-u biti pridodan u pakiranje mobitela, no na većim tržištima, kao što je Velika Britanija, naša aplikacija će biti uključena u sam uređaj. Mobiexplore Velike Britanije je s tehničke strane gotov, tako da sad pripremamo marketinšku kampanju i ostale aktivnosti kako bi do kraja rujna i službeno mogao biti predstavljen na tamošnjem tržištu. Iako taj projekt planiramo realizirati samostalno, mnogo nam znači činjenica da Nokia stoji iza nas jer to na neki način garantira kvalitetu. Osim u Velikoj Britaniji, pregovaramo i s turističkim zajednicama u Mađarskoj, Crnoj Gori i Sloveniji.”

MOBIEXPLORE prvi je vodič pomoću kojega korisnici dobivaju ažurne informacije o turističkoj ponudi putem mobilnog uređajaMOBIEXPLORE prvi je vodič pomoću kojega korisnici dobivaju ažurne informacije o turističkoj ponudi putem mobilnog uređajaIpak, da bi mobiexplore bio uspješan proizvod, nije bilo dovoljno napraviti aplikaciju koja je privlačna turistima, nego i pronaći način kako uvjeriti hrvatske gospodarstvenike koji se bave turizmom da se počnu oglašavati na taj način. Iako priznaje da su ljudi koji se bave turizmom u Hrvatskoj još uvijek prilično neskloni novim tehnologijama, Vedran Pražen kaže kako su dosad imali vrlo pozitivna iskustva s oglašivačima:

“Zasad smo vrlo zadovoljni odazivom oglašivača. Primjerice, nedavno smo potpisali veliki ekskluzivni ugovor o oglašavanju s Raiffeisen bankom tako da će se na mobiexploreu prikazivati samo njihovi bankomati i njihove poslovnice. Trebali bismo potpisati ugovor i s nekoliko drugih velikih tvrtki koje posluju u Hrvatskoj. Što se tiče malih oglašivača, razumijemo da su oni uglavnom još uvijek vrlo suzdržani prema ovakvom načinu reklamiranja. Zato smo za njih pripremili posebnu akciju. Cijena male reklame na mobiexploreu je 4400 kuna za godinu dana. Kupac takve reklame ima bezuvjetno pravo na povrat uloženog novca ako ne bude zadovoljan rezultatima. Mislim da je to apsolutna novost na hrvatskom tržištu. Tako želimo dokazati da vjerujemo u svoj proizvod.”

U Gideonu su iznimno zadovoljni razvojem i uspjehom mobiexplorea, ali tvrde kako bi proizvod bio i razvijeniji da raspolažu većim kapitalom. Tvrtka je osnovana 2000., s namjerom da se bavi izradom multimedijskih sadržaja vezanih za turizam. Vlasnik tvrtke bio je jedan američki poduzetnik, a sjedište u jednoj preuređenoj garaži u Solinu. No 2003. zaposlenici su tvrtku otkupili od stranog vlasnika, a većinski vlasnički udjel drže Vedran Pražen i Alen Bartulović.

U samo nekoliko godina tvrtka se jako razvila, tako da danas ima 20 stalno zaposlenih djelatnika i još 25 vanjskih suradnika. Prvi veliki uspjeh i zaradu Gideon multimedia ostvarila je izrađujući multimedijske CD razglednice. Ipak, najveći uspjeh i zaradu trebao bi im donijeti mobiexplore, a danas im je najveći problem doći do kapitala koji je nužan za uspješan nastavak razvoja projekta. Vedran Pražen tvrdi kako su tvrtke koje se bave razvojem informatičkih proizvoda u Hrvatskoj u lošijoj poziciji nego tradicionalna industrija jer ne posjeduju nekretnine i pokretnine koje bi banke uzele u obzir kao pokriće za povrat kredita. Zbog toga im je vrlo teško doći do kapitala koji je potreban za daljnji poslovni razvoj.

S obzirom na to, ali i činjenicu da Gideon multimedia sama iz svojih prihoda financira sve faze razvoja mobiexplorea, Pražen priznaje kako su neke stvari išle sporije nego što su željeli: “Cjelokupni razvoj mobiexplorea zahtijeva značajna financijska ulaganja, a mi se financiramo isključivo iz svojih prihoda. Zbog toga su određeni dijelovi razvoja morali biti usporeni. Primjerice, talijanska verzija vodiča trebala je biti gotova prije dva mjeseca, ali odgodili smo je zbog nedostatka sredstava. Hrvatsko financijsko tržište vrlo je zatvoreno za ovakve projekte i nije lako doći do potrebnog kapitala. S druge strane, kapital bismo vjerojatno mogli dobiti preko stranih investitora, no to bi značilo da se moramo odreći dijela vlasništva nad tvrtkom, a to ne želimo. Svjesni smo da u rukama imamo nešto što bi vrlo lako moglo postati tržišni hit i ne želimo to prepustiti nekome drugome. Zbog toga će razvoj možda ići malo sporije nego što bi trebao, ali ne sumnjam da ćemo u konačnici s mobiexploreom postići veliki uspjeh na tržištu.”

Premijera na Peristilu

Na splitskom Peristilu postavljen je prvi odašiljač Bluetooth putem kojeg zainteresirani mogu izravno u svoj mobilni telefon učitati ovaj turistički vodič. U Gideon multimediji kažu kako žele postaviti što više takvih odašiljača po mjestima gdje je velika cirkulacija stranih turista, kao što su aerodromi i luke. Problem je što svaki ovakav odašiljač stoji više od 20 tisuća kuna.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika