Objavljeno u Nacionalu br. 673, 2008-10-05

Autor: Nina Ožegović

Turopoljsko rock kazalište

Buntovnik novog teatra iz Velike Gorice u Pariz

Redatelj i dramaturg Ivica Buljan na novoj Sceni Gorica završava predstavu 'Pijani proces' kontroverznog francuskog pisca, ljevičara i homoseksualca Bernarda Marie-Koltesa, koja će gostovati i u pariškom Teatru Odeon u povodu 20. obljetnice dramatičarove smrti

U predstavi po Koltesovu komadu, suvremenoj verziji romana 'Zločin i kazna', Raskoljnikova glumi mladi glumac Stipe Kostanić, a Marmeladovu Ana Karić; redatelj Buljan kaže da ima ekipu snovaU predstavi po Koltesovu komadu, suvremenoj verziji romana 'Zločin i kazna', Raskoljnikova glumi mladi glumac Stipe Kostanić, a Marmeladovu Ana Karić; redatelj Buljan kaže da ima ekipu snova“U cijeloj glumačkoj ekipi postoji žestoka strast, a rad u Velikoj Gorici, daleko od Zagreba i buke, kao u posvećenom prostoru, bio je pravi užitak”, kaže redatelj i dramaturg Ivica Buljan (43), suvoditelj Festivala svjetskog kazališta i jedan od najcjenjenijih redatelja u Sloveniji, koji na novoj Sceni Gorica upravo završava kazališnu predstavu “Pijani proces”. Komad je nastao prema neobjavljenom tekstu suvremenog francuskog dramatičara Bernarda-Marie Koltesa, preminulog od AIDS-a u 41. godini života, a Buljan je prvi i jedini izvan Francuske dobio autorska prava od njegova brata Francoisea Koltesa. Premijera će se održati 9. listopada, a predstava će iduće godine gostovati u Parizu, u Teatru Odeon, gdje se priređuje velika fešta u povodu 20. obljetnice Koltesove smrti.

Riječ je o suvremenoj verziji slavnog romana “Zločin i kazna” Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, koji je po Buljanovu mišljenju idealan za Veliku Goricu, jer želi komunicirati s publikom, a istodobno je pun uzvišene poetike i rockerskog senzibiliteta. Buljan kaže da ima ekipu snova: glavnu ulogu Raskoljnikova igra mladi glumac Stipe Kostanić, podrijetlom iz Makarske, koji je završio beogradsku akademiju i smatra se velikim talentom. Marmeladovu igra Ana Karić, koja se zadnjih sezona transformirala, kaže, u “prvu damu avangardnog teatra”, a njezinog supruga Marmeladova Ivica Vidović. Majku Raskoljnikovu igra Gordana Gadžić, inače Vidovićeva supruga, a sestru Dunju Ana Vilenica, TV zvijezda serije “Ponos Ratkajevih” gdje je igrala Lotu. Sonju igra Lucija Šerbedžija, Razumihina Goran Bogdan, a Porfirija Zoran Prodanović Prlja, frontman Leta 3, kojeg je Buljan već nekoliko puta angažirao kao glumca u svojim predstavama. U predstavi će igrati i pjesnik Enes Kišević, koji je po redateljevu mišljenju “fenomenalan glumac”. Muziku je napisao Mitja Vrhovnik Smrekar, scenografiju David Lušičić, koji je diplomirao u Londonu, a kostime stalna Buljanova suradnica Ana Savić-Gecan, koja nije rekonstruirala Rusiju 19. stoljeća, nego je napravila “današnju baladu iz predgrađa”.

BULJANOVA režija 'Gospode Glembajevih' Miroslava Krleže bio je prvi izveden hrvatski tekst u Vilniusu u LitviBULJANOVA režija 'Gospode Glembajevih' Miroslava Krleže bio je prvi izveden hrvatski tekst u Vilniusu u LitviIvica Buljan je studirao politologiju, te francuski jezik i komparativnu književnost, a zatim je godinama radio kao kazališni kritičar u Slobodnoj Dalmaciji. Do sada je režirao 20-ak predstava i dobio 10-ak nagrada, primjerice Vjesnikovu nagradu “Dubravko Dujšin”, Sterijinu nagradu i nagradu Borštnikovih srečanja. Najviše radi u Sloveniji, a poznatiji je u Europi gdje je režirao tekstove Piera Paola Pasolinija “Svinjac” i “Orgija” u nacionalnim teatrima Moskve i Bruxellesa, a Krležine “Gospodu Glembajeve” postavio je kao prvi ikad izveden hrvatski tekst u Vilniusu u Litvi, “europskoj kazališnoj velesili u kojoj publika obožava teatar”. U Saint Etiennu u Francuskoj već drugu godinu predaje režiju na kazališnoj akademiji, a od iduće godine predavat će i na akademiji u Reinnesu gdje priprema Koltesova “Sallingera”.


“U Moskvi sam upoznao Koltesova brata, koji godinama promovira njegov opus, što u Francuskoj izaziva kontroverze”, kaže Buljan. “Prošle godine je nakon prvog niza izvedbi Koltesova komada ‘Povratak u pustinju’ u slavnom Comedie-Franqaise, najkonzervativnijem teatru u zemlji, zabranio daljnje izvođenje. To je bila neobična odluka jer se dramatičar, koji se postavi na repertoar tog teatra, smatra klasikom. Taj se komad bavi za Francuse bolnom temom - odnosom Francuza i Arapa, a on nije bio zadovoljan zato što lik mladog Alžirca Aziza nije igrao Arapin. Naime, junaci Koltesovih drama često su crnci, Arapi i Južnoamerikanci, jer je on kao izraziti ljevičar imao sklonost prema marginaliziranim skupinama i žestoko je napadao francuski šovinizam. Zbog toga je Koltesov brat skinuo komad s repertoara. Pozvao sam ga u Ljubljanu na premijeru svoje predstave ‘Borba crnca i pasa’, u kojoj stvarno igra crnac, moj prijatelj reper Jose. Koltesov brat je bio oduševljen i ponudio mi je autorska prava za tri rana i neobjavljena rukopisa - ‘Pijani proces’, ‘Dan ubojstava u priči o Hamletu’ i ‘Marš’.”

Predstavu 'Svinjac' talijanskog pisca Piera Paola Pasolinija režirao je u TrstuPredstavu 'Svinjac' talijanskog pisca Piera Paola Pasolinija režirao je u TrstuNa pitanje kako je odlučio da tekst Bernarda-Marie Koltesa “Pijani proces” radi baš na Sceni Gorica, Ivica Buljan je odgovorio da od početka podržava novu scenu i njezinu ravnateljicu Senku Buljan.“Taj tekst sugerira ljubav prema marginalcima, koje susrećemo na svakom koraku, ali ih zapravo ne primjećujemo jer su gurnuti na marginu - u predgrađe”, objasnio je Buljan. “Ovom predstavom iskazujemo ljubav prema tom predgrađu i onoj Hrvatskoj koja je gurnuta na rub, izvan glavnih televizijskih vijesti, a istodobno želimo spojiti elitizam i populizam. Naime, postoje predrasude po kojima rubna kazališta moraju raditi populistički teatar. No dva najuzbudljivija pariška kazališta su Saint Denis i Saint Bobine, koja se nalaze na periferiji francuske metropole. U njima se već godinama rade sjajni umjetnički projekti, koji su razumljivi publici. I Senka Bulić se ugledala na ta kazališta spojivši umjetnost i populizam, što je već bilo vidljivo prošle godine s Brechtovim ‘Pirom malograđana’. Kad me pozvala na suradnju, bez razmišljanja sam prihvatio jer mi je to bio izazov. Naime, nije lako spojiti elitizam i populizam", zaključio je Buljan.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika