Objavljeno u Nacionalu br. 675, 2008-10-20

Autor: Plamenko Cvitić

Stop konkurenciji s Alpa

Zaustavljen prodor Austrijske pošte u RH

Vlada RH odustala je od privatizacije Hrvatske pošte i dala nalog upravi te kompanije da se vlasnički poveže sa City Expressom, čime je preduhitrila Austrijsku poštu

Robert JukićRobert JukićNajava da bi Hrvatska pošta uskoro mogla kupiti City Express, privatnu tvrtku i svog opasnog konkurenta, iznenadila je veliki dio hrvatske poslovne javnosti. Iako će do realizacije te neobične akvizicije vjerojatno doći tek kroz godinu dana, u pozadini se krije strateška odluka hrvatske vlade da ne dopusti prodaju ili propast Hrvatske pošte, nacionalnog poštanskog operatora. Upravo suprotno, valja je dodatno osnažiti i pripremiti za liberalizaciju poštanskih usluga u trenutku kad Hrvatska postane članica Europske Unije. Takvim planom zaustavljene su potajne želje nekih stranih poštanskih operatora i tvrtki koje već godinama namjeravaju ući na hrvatsko poštansko tržište. Među njima se proteklih godina najviše istaknula Austrijska pošta (Österreichische Post), čiji je cilj bila kupnja Hrvatske pošte i ovladavanje cjelokupnim hrvatskim poštanskim i kurirskim tržištem, no do toga, po svemu sudeći, ipak neće doći.Nekoliko je znakovitih događaja vezanih uz sudbinu Hrvatske pošte, koja zapošljava više od 12.000 ljudi u mreži od 1245 poštanskih ureda širom Hrvatske, koji su se zbili u samo nekoliko proteklih mjeseci: krajem svibnja u Hrvatskom saboru izglasane su izmjene Zakona o pošti, od kojih je ključna odluka bilo zadržavanje monopolnog položaja Hrvatske pošte najmanje do 2010. godine. Odlukom o tzv. rezerviranim poštanskim uslugama pisama i pošiljki do 50 grama nacionalnom je operatoru i dalje zajamčeno isključivo pravo na distribuciju klasičnih pisama, čime se i dalje vrši podjela na poštu i mahom privatne kurirske tvrtke koje su se posljednjih godina pojavile na tržištu.

Drugi važan događaj vezan je uz dugogodišnje planove Austrijske pošte da stekne vlasnički udjel u Hrvatskoj pošti. Naime, uprava Austrijske pošte proteklih je pet godina intenzivirala svoje aktivnosti u susjednim zemljama, i to uglavnom kupnjom privatnih kurirskih tvrtki koje su izravno konkurirale postojećim nacionalnim operatorima. Tako je još 2003. u Hrvatskoj kupila tvrtku za dostavu paketa Overseas Express. Pravi prodor na područje bivše Jugoslavije Austrijanci su izveli u zadnje dvije godine: u listopadu 2006. Austrijska pošta kupila je Weber Escal, hrvatsku tvrtku za distribuciju oglašivačkog materijala. U listopadu 2007. kupili su i tvrtku ST Media, koja se bavi distribucijom letaka, prospekata i kataloga. U studenom 2007. stekli su 100-postotni vlasnički udio u srbijanskom City Expressu, a prije desetak dana objavljen je i ulazak na tržište Bosne i Hercegovine, i to preuzimanjem tvrtke 24VIP, bosanskog paketnog distributera. Slične akvizicije Austrijska pošta je svojedobno imala i u Sloveniji, no iz više razloga čini se da je odustala od tog tržišta. Naime, slovenski poštanski operator Pošta Slovenije oštrom je konkurentskom bitkom i akvizicijom domaćeg City Expressa potisnula namjere austrijskog konkurenta, kojem u prilog nisu išle ni povremene “političke” trzavice vezane uz dvojezične nazive mjesta u pograničnim dijelovima zemlje.

Uprava austrijske pošteUprava austrijske pošteDakako, Austrijskoj pošti hrvatsko je tržište već dugo najzanimljivije za širenje. Osim već spomenutih akvizicija, Austrijanci su proteklih godina bili zainteresirani i za kupnju Hrvatske pošte ili City Expressa, o čemu svjedoči i podatak da su uprave tih dviju tvrtki još tijekom 2005. godine iz Austrije dobile ozbiljna pisma namjere. U to vrijeme City Express se borio za značajniju ulogu na hrvatskom tržištu kurirskih usluga, pa se može pretpostaviti da je vlasnik tvrtke Boris Vidić tada odbio Austrijance zbog premalog ponuđenog iznosa, a možda i zbog želje da tvrtku još više osnaži. S druge strane, Hrvatska pošta u tom je periodu proživljavala ne tako dobre dane: pojavom malih, žilavih konkurenata na polju kurirske dostave veliki je operator svakodnevno slabio svoju tržišnu moć, a istovremeno je gubio na vrijednosti zbog dugogodišnje stagnacije i nikakve strategije za budućnost: poštanski uredi širom Hrvatske desetljećima nisu bili obnavljani, a proširenje poslovanja prijašnja su vodstva vidjela u distribuciji nadgrobnih svijeća i jeftinih slikovnica koje su “ukrašavale” poštanske šaltere. U tom periodu nitko nije ni pomišljao na eventualnu prodaju, pa Austrijska pošta zapravo nikad službeno nije ni dobila odgovor na svoje upite o kupnji. Ipak, proteklih godinu dana Austrijska pošta je preko austrijske vlade,  diplomacije i nekih domaćih lobista i konzultanata pokušala dogovoriti moguću kupnju Hrvatske pošte.

Kako ističu Nacionalovi izvori, uslijed sve učestalijih upita iz Austrije hrvatski je državni vrh tijekom svibnja i lipnja ove godine procjenio da Hrvatska pošta kao nacionalni poštanski operator ima preveliku vrijednost, odnosno da je riječ o nacionalnom i strateškom interesu te da nema nikakve šanse da neki strani operator uđe u vlasničku strukturu te kompanije. Uostalom, takvo što nije uobičajeno nigdje u Europi: svaka država zadržala je nacionalnog poštanskog operatora u svom vlasništvu kao javnog pružatelja usluga od nacionalnog interesa.


Robert JukićRobert JukićIpak, u Vladi su sasvim ozbiljno shvatili da se položaj Hrvatske pošte neće moći dugo održati na sadašnjem nivou: s jedne strane tvrtki prijeti daljnja stagnacija i zapuštanje, s druge strane je očekivana liberalizacija s kojom bi mogli doći i mnogi ozbiljni konkurenti iz Europe, a treća opasnost su vrlo konkretne namjere Austrijske pošte da ovlada tržištima u cijeloj regiji. Budući da nije uspjela steći vlasništvo nad Hrvatskom poštom, Austrijska pošta u sljedećim će mjesecima i godinama sigurno pokušati održati i povećati svoj udio na tržištu kurirskih usluga, za što već ima solidne pretpostavke: njezina tvrtka Overseas u Hrvatskoj je trenutačno lider u dostavi paketa, s tržišnim udjelom od 36,8 posto, a s tvrtkama Weber Escal i ST Media nije teško pretpostaviti da će rasti austrijski utjecaj i na tržištu distribucije letaka, kataloga i prospekata. Isto tako, u hrvatskoj vladi razmišljalo se i na sljedeći način: ako Austrijanci neće uspjeti doći do Hrvatske pošte, njihova sljedeća meta mogao bi biti najznačajniji privatni konkurent, a to je - City Express.

Dražen BreglecDražen BreglecUpravo iz svih tih razloga, u samo četiri mjeseca Vlada je provela nekoliko ozbiljnih strateških odluka koje jasno pokazuju da je državni vrh odlučio zaštititi i ojačati tržišni položaj Hrvatske pošte: krajem lipnja na funkciju predsjednika uprave imenovan je mladi menadžer, 37-godišnji Robert Jukić. Da je Vlada u vrlo kratkom periodu odlučila izvesti ozbiljne promjene možda najbolje potvrđuje i činjenica da je Jukićev prethodnik Damir Dobrinić na mjestu predsjednika uprave prije opoziva proveo - samo mjesec i pol. Sredinom rujna Vlada je na zatvorenoj sjednici odlučila pojačati Nadzorni odbor Hrvatske pošte - umjesto državnog tajnika Dražena Bregleca na njegovo je mjesto imenovana njegova stranačka šefica i potpredsjednica Vlade Đurđa Adlešič. Početkom listopada novi je predsjednik uprave Robert Jukić javnosti iznio četverogodišnji strateški plan koji pokazuje ozbiljne namjere za restrukturiranje Hrvatske pošte, a najveću je pažnju izazvala objava da ta državna tvrtka namjerava kupiti City Express, svog privatnog kurirskog konkurenta. Ako se to doista dogodi, uz istovremene promjene u tvrtki zasnovane na strateškom planu, položaj Hrvatske pošte na hrvatskom će tržištu biti zacementiran - ne samo za Austrijsku poštu koja vjerojatno još ne gubi nadu u svoju ekspanziju, nego i za druge europske tvrtke koje su planirale s liberalizacijom ući na hrvatsko tržište.

CityEx nije jedina meta PošteZagrebačka banka i KPMG za HP trenutačno provode dubinsko snimanje poslovanja kurirske tvrtke City Express. Ako sve bude teklo prema planu uprave HP-a, akvizicija bi se mogla dogoditi kroz godinu dana. U HP-u kažu da je to prva, ali ne i jedina kompanija za koju su zainteresirani. O mogućnosti spajanja City Expressa i HP-a govori se već nekoliko godina, a inicijator je Boris Vidić, vlasnik kurirske tvrtke.

'Rabati su bili neučinkovit način borbe protiv konkurencije'

Krajem lipnja na čelo Hrvatske pošte došao je 37-godišnji Robert Jukić. Prvih sto dana svog mandata bivši je predsjednik uprave Daruvarske pivovare proveo u stvaranju opsežne strategije koja bi umnogome trebala promijeniti Hrvatsku poštu.  

 NACIONAL: Proteklih tjedana pažnja poslovne javnosti bila je usmjerena na vijesti o mogućoj kupnji City Expressa. Ima li istine u navodima da bi jedna državna tvrtka mogla kupiti svog najvećeg privatnog konkurenta?
- Da, ali ne pod bilo koju cijenu. Express pošiljke u svijetu imaju uzlazni trend i dobru profitabilnost. Mi smo pokrenuli Hpekspres, ali nismo uspjeli preuzeti lidersku poziciju na tržištu. U našoj strategiji zacrtali smo da ćemo postati lider u express uslugama u Hrvatskoj. Nužno je da to postanemo prije ulaska u EU, jer će na otvorenom tržištu ta zadaća biti daleko teža ili praktično nemoguća. Trenutačno je u postupku dubinsko ispitivanje City Expressa koji će odraditi Zagrebačka banka i KPMG. To je prva, ali ne i jedina kompanija na koju smo trenutačno “bacili oko“. Dosta je prašine podigla činjenica da jedna državna kompanija preuzima privatnu. To je dobro, jer to znači da se uspavana Pošta polako budi iz sna.

NACIONAL: Vezano uz te najave, neki to povezuju s činjenicom da ste nedavno ukinuli komercijalne rabate velikim korisnicima, zbog  čega ste ih navodno otjerali konkurentskim tvrtkama od kojih jednu namjeravate kupiti. Po nekima je taj potez podigao vrijednost tvrtki koju ćete možda kupiti.
- Univerzalna usluga znači da svi pod istim uvjetima dobivaju istu uslugu na teritoriju RH. Kako je to moguće ako netko ima 30 ili 40 posto rabata?
Ja ne želim umanjivati prihod javnog poduzeća zato što se netko prije mene na nelogičan, skup i neučinkovit način htio boriti protiv konkurencije. Uostalom, rabat nije jedini način borbe protiv konkurencije i zadržavanja klijenata. Rabate smo morali ukinuti radi usklađivanja s važećim propisima koji reguliraju poštansku djelatnost. Iznos ukinutih rabata nadmašuje ukupni prihod naše konkurencije. Rezultati upućuju na to da nismo izgubili naše poslovne partnere, nego smo donijeli dobru poslovnu odluku.

Smjena u nadzornom odboru na zahtjev ministra polančeca-Šefica umjesto Bregleca u NO

Iz izvora bliskih Draženu Breglecu, državnom tajniku u Kalmetinu ministarstvu, Nacional doznaje da je do njegove smjene u Nadzornom odboru Pošte došlo preko noći.  Prema tim tvrdnjama, pravi razlog za njegovu smjenu je bio taj što se Breglec na sjednici Nadzornog odbora usprotivio kupovini City Expressa, kao i ukidanju posebnih tarifa za neke velike korisnike. Oštrim riječima se usprotivio prijedlogu nove uprave, objašnjavajući smanjenje tarifa pogodovanjem City Expressu.
Ako bi Pošta podigla cijenu usluga, City Expressu bi pristupili novi klijenti nezadovoljni novim režimom cijena. Kako bi tada City Express bio jeftiniji od HP-a, potpisali bi nove ugovore s njime i tako mu još više podigli cijenu prilikom dubinskog snimanja koje je sada u tijeku. Na taj način, prema Breglecovu mišljenju, HP bi bio oštećen, a pogodovalo bi se vlasnicima City Expressa. Prema tim izvorima, iza prodaje City Expressa stoji sam vrh HDZ-a. Kada je Breglec digao svoj glas i pokušao osujetiti po njemu nepravednu prodaju, prema nalogu ministra Damira Polančeca smijenjen je po hitnom postupku i izbačen iz Nadzornog odbora HP-a. Na njegovo mjesto je došla Đurđa Adlešić, predsjednica HSLS-a, stranke kojoj pripada i Breglec, a koja o problematici pošta i kurirskih službi zna koliko i o letu Space Shuttleom.

S druge strane, Breglecovi neprijatelji ga optužuju da cijelu operaciju miniranja kupoivne City Expressa ne provodi zbog svojih nacionalno altruističkih poriva, nego da iza toga stoji njegova uska povezanost s lobijem koji zastupa interese Austrijske pošte u Hrvatskoj. U prvome redu se tu misli na konzultantsku tvrtku "Roland Berger", koja je izradila strategiju razvoja Austrijske pošte u regiji i zastupa njene interese u Hrvatskoj. Breglecovi neprijatelji tvrde da ga je "Roland Berger" vodio na raznorazna putovanja i tako ga doveo u sukob interesa. Spočitavaju mu i njegovu blisku povezanost s Peterom Hasllacherom, bivšim šefom austrijske trgovinske komore u Hrvatskoj, koji je prije mjesec dana napustio Zagreb i prebacio se u centralu u Beč. Bit će zanimljivo gledati daljnji razvoj događaja, jer s obje strane su jaki igrači. S jedne strane izuzetno sistematičan Dražen Breglec, a s druge Boris Vidić, jedan od utjecajnijih mladih menadžera u Hrvatskoj s vrlo raširenim vezama u samome vrhu politike i medija.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika