Objavljeno u Nacionalu br. 676, 2008-10-27

Autor: Marko Biočina

Pukijevo životno djelo

NCL Media Grupa jaka i neovisna

Novinska kuća koju je Ivo Pukanić 1995. pokrenuo doslovno od nule danas je jedna od najvećih i najuspješnijih u Hrvatskoj

Zaposlenici NCL Medi Grupe ispred sjedišta redakcijaZaposlenici NCL Medi Grupe ispred sjedišta redakcijaIvo Pukanić bio je čelni čovjek NCL Media Grupe od njezina nastanka. Unatoč njegovoj tragičnoj smrti, ono što je Ivo Pukanić izgradio u posljednjih trinaest godina sasvim sigurno će živjeti još dugo nakon njegove pogibije. NCL Media Grupa danas je jedna od najvećih i najuspješnijih medijskih kuća u Hrvatskoj. Osim Nacionala, NCL Grupa izdaje i Extru, tjednik namijenjen ženskoj populaciji, sportski tjednik 90minuta, specijalizirani košarkaški mjesečnik Superkošarka, najpopularniji hrvatski časopis za gaming kulturu GamePlay, te News, besplatni tjednik koji se distribuira po kućama i ima nakladu od 630 tisuća primjeraka.

Veliki uspjeh ostvarila je i NCL Visoka novinarska škola, čiji je inicijator bio upravo Ivo Pukanić, a koja je u prve dvije godine postojanja upisala 75 studenata. Posljednji veliki projekt bilo je osnivanje tvrtke IP Media, specijalizirane za distribuciju novina i promotivnih materijala. Osnivanjem vlastite distribucijske tvrtke, NCL Media Grupa dodatno je konsolidirala svoje poslovanje i osigurala još veći stupanj financijske neovisnosti. Iako je 2000. vlasnik 25 posto NCL Media Grupe postao austrijski investicijski fond Vienna Capital Partners, te u međuvremenu taj udjel povećao na 75 posto, glavni ideolog i pokretač ovako snažnog razvoja tvrtke bio je Ivo Pukanić.

Ivo Pukanić, Siegfried Jost i Gabriel Dielacher iz VCP-a na proslavi 500. broja Nacionala u HNK ZagrebIvo Pukanić, Siegfried Jost i Gabriel Dielacher iz VCP-a na proslavi 500. broja Nacionala u HNK ZagrebNCL Media Grupa danas ima 90 zaposlenika i znatan broj vanjskih suradnika, sjedište joj je u moderno uređenoj zgradi u samom središtu Zagreba, a u prošloj godini tvrtka je ostvarila dobit od 5,5 milijuna kuna. Cjelokupni razvoj financira se isključivo iz vlastitih prihoda tvrtke, bez kreditnog zaduženja, čime se vjerojatno ne može pohvaliti ni jedna veća medijska kuća u regiji. Upravo to je najbolji dokaz znanja o medijskom izdavaštvu koje je imao Ivo Pukanić, kao i uspješne poslovne politike koju je vodio. NCL Media Grupa trenutačno u pripremi ima i nekoliko velikih projekata, čiji je začetnik bio upravo Ivo Pukanić. Brutalna likvidacija 23. listopada ispred zgrade Nacionala ugasila je život Ive Pukanića i oduzela mu mogućnost da osobno dovrši ono što je započeo. Ipak, projekti koje je pokrenuo nastavit će se i u skoroj budućnosti bit će realizirani.

Prvo, a do danas i najvažnije, izdanje NCL Media Grupe je Nacional. Nacional je osnovan ujesen 1995., kada je osam dioničara, među kojima je bio i Ivo Pukanić, odlučilo napustiti Globus, gdje su do tada radili, i osnovati novi tjednik. Prvi broj objavljen je 24. studenog 1995. Za glavnog urednika Nacionala imenovan je Pukanić, ali su značajan utjecaj na uređivačku politiku lista imali neki drugi ljudi. Nakon početnog uspjeha, zbog iznimno tabloidnog načina uređivanja lista, Nacional je zapao u teškoće. Listu je prijetilo gašenje, a neki od suvlasnika potajno su počeli pregovarati o njegovoj prodaji. Ostali dioničari nisu se s tim složili, pa je došlo do razdora. Oni su pod vodstvom Ive Pukanića uspjeli spasiti list, koji se u drugoj polovini devedesetih afirmirao kao vodeći hrvatski neovisni politički tjednik, s vrlo kritičkim odnosom prema vlastima. Nacionalovi novinari otkrivali su stvari koje drugi mediji ili nisu mogli ili nisu smjeli, a brojne afere koje je otkrio Nacional izravno su inkriminirale vrh tadašnje političke vlasti.

Ivo Pukanić, Sina Karli i voditelji akcije 'Top stipendija za top studente'Ivo Pukanić, Sina Karli i voditelji akcije 'Top stipendija za top studente'Općenito, tih su godina Nacionalovi novinari živjeli pod velikim pritiskom policije i tajnih službi. Nacional je bio jedan od najvećih kritičara tadašnjega političkog režima, ali je i među prvima u svojim tekstovima predvidio njegov pad i pobjedu oporbene koalicije na trećesiječanjskim izborima 2000. godine. Nakon promjene vlasti u Hrvatskoj promijenio se i Nacional. Naime, mnogi su tada predviđali kako će list, s obzirom na svoju političku orijentaciju, nakon odlaska HDZ-ove vlasti izgubiti svoj smisao. Također, smatralo se kako je Nacional, uređivan u tabloidnoj maniri, te tiskan na novinskom papiru, zastario, te da neće preživjeti. Ta sudbina uistinu je i zadesila neke od tadašnjih oporbenih listova, ali ne i Nacional. Tadašnji zaposlenici, pod vodstvom Ive Pukanića, uspjeli su promijeniti Nacional na način koji je listu omogućio da uspješno posluje i u tim bitno drukčijim društveno-političkim okolnostima koje su vladale u Hrvatskoj.

U jesen 2000. Nacional je promijenio format, te od novinskog tjednika postao tjedni magazin u boji. Dotadašnjem političkom sadržaju lista dodan je i sadržaj revijalnog karaktera, a tako je Nacional ušao u novu sferu marketinškog poslovanja, što mu je osiguralo dugoročnu financijsku stabilnost. U to vrijeme je u vlasničku strukturu Nacionala s 25 posto ušao i austrijski investicijski fond Vienna Capital Partners. Tako je Nacional osigurao financijsku neovisnost, kao temelj objektivnog i nepristranog pisanja u budućnosti.

Nacional je u tom razdoblju otvarao brojne teme iz hrvatskog društva o kojima su prije mediji izvještavali vrlo malo ili nikako. Nacional se nije libio raskrinkati razne političke, gospodarske i kriminalne afere, ali se istovremeno trudio afirmirati pozitivne ljude i pojave u hrvatskom društvu i privredi. Kako se razvijao Nacional, razvijala se i cijela NCL Media Grupa. Na čelu novih projekata, od same ideje do realizacije, pa i kasnije kad bi novine izišle na tržište, stajao je Ivo Pukanić. Prvi takav časopis bio je Extra, lifestyle tjednik u prvom redu namijenjen ženskoj populaciji. Riječ je bila o televizijskom prilogu koji je izlazio uz Nacional od samog početka izdavanja tog lista. Ipak, sredinom 2002., prilog Extra izdvojen je iz Nacionala, obogaćen dodatnim sadržajem te samostalno plasiran na tržište. Već nakon godinu dana, Pukanić i njegovi suradnici na čelu NCL Media Grupe prepoznali su potencijal za izdavanje časopisa namijenjenog ženama.

Ta odluka dijelom je bila motivirana i činjenicom da su smatrali kako na tadašnjem medijskom tržištu Hrvatske ne postoje dovoljno kvalitetni časopisi te vrste, kao i procjenom da bi takvo izdanje moglo biti zanimljivo cijelom nizu potencijalnih oglašivača, kojima Nacional i njegova čitalačka publika nisu bili zanimljivi. Tako je Extra broj 44, objavljena 7. svibnja 2003., bila prvi broj koji je objavljen u skladu s novim konceptom, koji je podrazumijevao veći broj stranica, kvalitetniji papir i tisak, te ekskluzivni sadržaj. Također, slično kao i kod Nacionala, urednička politika Extre oduvijek se temeljila na ideji da je potrebno afirmirati mlade i talentirane hrvatske umjetnike i znanstvenike. U proteklih pet godina Extra se profilirala kao jedan od vodećih ženskih časopisa u Hrvatskoj, a ove godine joj je dodijeljen i status hrvatskog superbranda.

Ivo Pukanić sa prvim polaznicima Visoke novinarske školeIvo Pukanić sa prvim polaznicima Visoke novinarske školeJoš jedan veliki projekt NCL Media Grupe je i News, besplatne novine koje se danas dostavljaju u 630 tisuća kućanstava diljem Hrvatske. Sve je počelo 2002., kad je Ivo Pukanić unutar NCL Media Grupe formirao tim ljudi koji su osmislili cjelokupni koncept prvih pravih besplatnih novina u Hrvatskoj. Povod za projekt bila su tadašnja istraživanja koja su pokazivala kako hrvatski građani sve manje kupuju i čitaju novine. Ideja projekta bila je revolucionarna, besplatne novine koje će se čitateljima dostavljati kući, a u kojima će članci biti na najvišoj profesionalnoj razini. Nakon dugih priprema prvi broj Newsa objavljen je 3. studenog 2004., a distribuirao se isključivo u Zagrebu, u nakladi od 270 tisuća primjeraka. Budući da je ambicija Ive Pukanića bila da News ne budu samo zagrebačke novine, nego da se distribuira u svim većim hrvatskim gradovima, osmišljen je inovativni koncept novinske franšize. Franšizni partneri iz drugih gradova u Hrvatskoj počeli su u svojim sredinama izdavati News, tako da je samo dvije godine nakon pokretanja News dosegnuo nakladu od 630 tisuća koja se distribuira u deset hrvatskih regija. Od tada je bilo više pokušaja izdavanja besplatnih novina u Hrvatskoj, ali nijedan od tih listova nije postigao značajniji uspjeh, a neki su se čak i ugasili. Upravo to je dokaz kvalitetne koncepcije Newsa, jedinih pravih besplatnih novina u Hrvatskoj.

Krajem 2002. paleta izdanja NCL Media Grupe postala je bogatija i za GamePlay, mjesečni časopis za gaming kulturu. Riječ je o najpopularnijem i najopširnijem takvom časopisu u Hrvatskoj. Značajne zasluge za njegovo pokretanje i razvoj također ima Ivo Pukanić, koji je prepoznao potencijal tog časopisa. Naime, novinari i urednici GamePlaya do 2002. su uređivali sličan takav časopis u sastavu jedne druge hrvatske medijske kuće. Taj časopis je proglašen neperspektivnim i ukinut je. Uskoro su kontaktirali s NCL Media Grupom i Ivom Pukanićem te pokrenuli GamePlay. Činjenica da taj časopis jako dobro posluje već šest godina, te da je u tom razdoblju postao tržišni lider, dokaz je da je GamePlay uspješan projekt čije je pokretanje bilo odličan poslovni potez.

Sredinom 2007. NCL Media Grupa počela je izdavati i mjesečnik Superkošarka. Riječ je o specijaliziranom revijalnom časopisu namijenjenom ljubiteljima košarke, koji je danas vodeći časopis za košarku u cijeloj regiji. Časopis je vrlo popularan i u susjednim državama, Srbiji te Bosni i Hercegovini, i tamo ostvaruje značajne prihode od prodaje. Iskustva koja su zaposlenici NCL Media Grupe stekli na tom projektu poslužila su kao priprema za mnogo veći i ambiciozniji projekt, a to je sportski tjednik 90minuta. Riječ je o časopisu koji je stvoren na inicijativu Ive Pukanića, na temelju procjene da na tržištu postoji interes za takvom tiskovinom. Časopis je počeo izlaziti krajem 2007. godine, i u početku je izlazio u mjesečnom ritmu, a sadržajno se bavio isključivo nogometom. Zbog dobrih poslovnih rezultata, nekoliko mjeseci kasnije odlučeno je da se preobliči u tjednik koji će se, osim nogometa, baviti i ostalim sportovima. U takvom formatu objavljuje se i danas.

VCP: ‘Ostajemo uz Nacional’

Vodeći austrijski dnevni list Der Standard objavio je seriju članaka i komentara u povodu atentata na Ivu Pukanića. Ovdje prenosimo dio teksta objavljenog u subotnjem izdanju toga lista, 25. listopada: "Tjednik Nacional, čiji je Ivo Pukanić bio suvlasnik, u 75-postotnom dijelu pripada investicijskoj i savjetodavnoj tvrtki VCP (Vienna Capital Partners), koja ima sjedište u Beču, a na čelu joj je bivši bankar Heinrich Pecina. 'To je udar na neovisnu medijsku grupu', izjavio je Pecina u petak za Der Standard. 'Državni vrh Republike Hrvatske zahtijeva od hrvatske policije da odlučno rasvijetli to svirepo umorstvo, a VCP se neće povući iz svoje izdavačke kuće.'"

NCL Media Grupa

NCL Media Grupa izdaje niz raznolikih časopisa privlačnih i čitateljima i oglašivačima te je na njima prošle godine više od stotinu djelatnika imalo prihod od 5,5 milijuna kuna

Vezane vijesti

Vlada manipulira studentima

Vlada manipulira studentima

Plenum Filozofskog fakulteta danas je reagirao na izostanak odluke Vlade RH o subvencioniranju troškova 2. godine diplomskoga studija, koja je… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika