Objavljeno u Nacionalu br. 679, 2008-11-18

Autor: Dean Sinovčić

Gola istina o seksi starleti

Jad i bijeda projekta Celzijus

Nives Zeljković koristila je opscenosti, vlastito tijelo i obiteljske probleme kako bi postala slavna, a sad je trivijalnom trač knjigom 'Gola istina' kandidat za književnu nagradu Kiklop

PONUDE ZA PORNIĆ Nacionalovi reporteri snimili su Nives Celzijus na porno festivalu Venus u Berlinu 2004. s modelom iz Playboya Veronikom Majnarić;PONUDE ZA PORNIĆ Nacionalovi reporteri snimili su Nives Celzijus na porno festivalu Venus u Berlinu 2004. s modelom iz Playboya Veronikom Majnarić;Nives Celzijus, model, pjevačica i Playboyeva zečica, zatim supruga nogometaša Dine Drpića, svoju je prvu knjigu “Gola istina”, s podnaslovom “autobiografija s grupnim iskustvom”, prodala u rekordnom roku u nevjerojatnih 40 tisuća primjeraka i time postala potencijalni kandidat za Kiklopovu nagradu Hit godine. To je izazvalo velike polemike u književnim krugovima, ali i brojna pitanja o kriterijima po kojima se dodjeljuje ta nagrada. Glavno pitanje je bilo može li skandalozna ispovijest bivše starlete, puna pikantnih detalja iz života tzv. hrvatskog jet-seta, postati Hit godine? Pa makar se prodala u 40 tisuća primjeraka, postavši time najprodavanijom knjigom u Hrvatskoj u 2008. godini.

Dilema je dodatno produbljena glasinama iz izdavačkih krugova po kojima knjigu “Gola istina" nije napisala Nives Celzijus, nego takozvani ghostwriter, što je na Zapadu uobičajena metoda pisanja autobiografija zvijezda i političara. Na listi potencijalnih autora našli su se i Globusov kolumist i pisac predgovora “Gole istine” Denis Kuljiš te bivši novinar “24 sata” Vedran Strukar, koji stoji i iza njezine PR agencije Premier media.

Zanimljivo je da se većina naših sugovornika složila u jednom: ako je “Gola istina” Nives Celzijus zaista najprodavanija knjiga u Hrvatskoj, onda ne smijemo biti licemjerni i trebamo joj dodijeliti nagradu Kiklop za Hit godine. No naglasili su da je zavrzlama iskrsnula zbog nepreciznih kriterija oko dodjeljivanja nagrade Kiklop za Hit godine. Naime, u pravilniku nije precizirano traži li se najtiražnije književno djelo, dakle književni hit, ili to može biti i bilo koja najprodavanija knjiga, poput nekog publicističkog ili new age izdanja pa u tom slučaju u obzir može doći i autokarta Hrvatske. Također su izrazili sumnju u stvarnu prodanu nakladu knjige, jer je poznato da se tiraže u Hrvatskoj često lažiraju: ili se pokazuju većima nego što jesu, ili se smanjuju kako bi se platio manji porez.


Grozdana Cvitan, glavna urednica u AGM-u, kaže: “Ako knjiga ‘Gola istina’ zadovoljava propisana pravila, zašto Nives Celzijus ne bi dobila nagradu Kiklop za Hit godine? No, onaj koji je pisao pravila, očito ih je prilagođavao svojim igrama. A budući da smo mi podložni igrama, može se dogoditi da Nives Celzijus dobije Kiklopa. Nama je teško priznati da se društvo u Hrvatskoj promijenilo, a s njim i sustav vrijednosti. Ako postoje folk diskači u kojima se izvlače noževi, zašto se neNIVES CELZIJUS prošlog vikenda ispred kluba Gallery na Jarunu na promociji svog CD-aNIVES CELZIJUS prošlog vikenda ispred kluba Gallery na Jarunu na promociji svog CD-a bi moglo dogoditi da se ta knjiga proda u tiraži većoj od 40 tisuća primjeraka? Knjigu nisam čitala i o njezinoj literarnoj vrijednosti ne mogu suditi, no ljude u Hrvatskoj očito zanimaju trač, skandal i seks.”

O čemu se tu radi? Njezina knjiga govori o vezi s pjevačem Ripperom, silovanju sa 16 godina, eskortu po Srbiji, orgijama s Dinamovcima, seksu posvuda. Smjelo prelazi granicu društveno prihvatljivog, ocrtavajući naličje svijeta estrade - modela i nogometaša, jer se to - traži. Zato je Nives Celzijus detaljno razrađen i medijski konstruiran projekt, iza kojeg stoji promućurni i probitačni tim ljudi. Njihov cilj je dvoznačan: od Nives Celzijus, djevojke nedokazanih kapaciteta željne slave, napraviti prvorazrednu medijsku zvijezdu i pritom dobro zaraditi. Tome u prilog govori i činjenica da će knjiga biti objavljena u Srbiji i Crnoj Gori, te da joj oko Nove godine izlazi i druga knjiga - zbirka priča.

Nakon provjere ustvrdili smo da je “Gola istina” Nives Celzijus zaista prodana u nekih 40 tisuća primjeraka. Otkuda taj komercijalni uspjeh? Knjiga se pojavila u srpnju na kioscima, gdje se uz najtiražnije hrvatske novine 24sata prodavala po cijeni 29,99 kuna. U samo dva tjedna, ali i uz odličnu marketinšku kampanju agencije, prvo izdanje od 20 tisuća primjeraka je rasprodano. Prema pokazateljima poslovnih novina Business.hr, izdavači knjige Premier media, Fokus komunikacije i 24sata ostvarili su prihod u iznosu od 600 tisuća kuna. Budući da su kasnije prodana još dva izdanja po deset tisuća primjeraka, može se pretpostaviti da je zarada udvostručena i da je prihod iznosio nevjerojatnih milijun i dvjesto tisuća kuna.

Nagrada Kiklop dodjeljuje se u 13 kategorija, a o dobitnicima u 12 kategorija odlučuje glasačko tijelo, sastavljeno od 750 glasača koji se ravnaju prema stručnim standardima. U kategoriji Hit godine nema službenih nominacija, pa tako ni knjiga Nives Celzijus “Gola istina” nije mogla biti nominirana, kako je to pogrešno tvrdila autorica. Izbor provodi nezavisna agencija za istraživanje tržišta i javnog mnijenja Puls, koja će do 10. prosinca objaviti rezultate “na temelju istraživanja o prodaji i čitanosti deset odabranih knjiga”.

Renomiranu književnu kritičarku i urednicu Jadranku Pintarić zamolili smo da pročita knjigu Nives Celzijus i da se osvrne na cijeli slučaj. Prvo je nagradu Kiklop proglasila “prijepornom nagradom za koju svatko može nominirati samoga sebe, izlobirati rodbinu i poznate da glasaju za njega ili nju i naposljetku nažicati nadarene mladce da izhakiraju glasove u završnici.” Zatim je rekla da se “Gola istina” nipošto ne može ubrojiti u tzv. chic lit, jer ne zadovoljava pravila tog žanra. A zatim je podsjetila da se FAK raspao zato što su dvije žene, spisateljice Vedrana Rudan i Arijana Čulina, prodale više knjiga od nekih ustoličenih literarnih veličina. “Književni establišment i pulski sajam ignorirali su ih ne samo kao ne/književni fenomen, nego i kao ne/knjiški fenomen", kaže. "Knjižna nagrada nije isto što i književna nagrada. Prva se dodjeljuje za komercijalni uspjeh, a druga za literarnu kvalitetu, što god to značilo.”

Po njezinom mišljenju povijest se ponavlja, jer smo opet pred fenomenom koji je knjiški, ali “nikako nije i književni”. “Kronološki u Ich formi ispripovijedana životna priča sirote djevojke iz susjedstva, koja se zahvaljujući velim grudima i seksepilu probila do duplerica, naslovnica, foršpana i drugih formi narodske pozornosti, zapravo je u banalnim, nezgrapnim i polupismenim rečenicama otisnuta pretužna štorija zlostavljane djevojčice iz disfunkcionalne obitelji, koja umije utržiti svoju šesticu”, objasnila je Jadranka Pintarić proglasivši taj “trivijalni tekst smišljeno tračersko-senzacionalističkim”.

“Taj broširani sveščić po svoj je prilici nastao u suradnji s tzv. ghostwriterom", kaže.
"Taj sablasni notar najčešće ‘skida’ ili radi copy-paste audio zapisa s ‘autorom’ tobožnje ‘autobiografije’, pa ih potom preoblikuje u dogovorenu formu štiva. Usto, ghostwriteru su obično na raspolaganju i drugi izvori te dokumentarno-ljudske građe o subjektu. Ghostwriteri su uobičajeni na Zapadu i sjajno su plaćeni, a pišu autobiografije slavnim ljudima, od važnih političara do zvjezdica jednokratna bljeska. Oni umiju životnu priču pretočiti u naizgled zapanjujuće autentičan tekst, čak romanesknog žanra, u kojem i profići tragove i ‘rupe’ traže povećalom. Nažalost, u nas ghostwriteri još nisu stekli takve vještine. Tako iz tobože literariziranog autobiografskog teksta zanosne starlete strše pretenciozno uobličena mudrovanja o životu, prečesto iskaču neuke i nepismene rečenice iz njezina autentičnog ‘diskursa’, oči bodu neuvjerljiva dopisivanja protagonističinih misaonih procesa, iliti takozvane naknadne pameti. Nema tu ni ‘k’ od književnosti, ali broširani sveščić ima oblik knjige. Budući da nemamo zakon o knjizi pa nije definirano što se smije zvati knjigom, svaka se brošura koja dobije CIP i UDK-a broj, smatra knjigom, te stječe pravo utrke za KNJIŠKU nagradu Kiklop.”

Jedan od najuglednijih književnih kritičara Zdravko Zima kaže: “Koliko mi je poznat curriculum vitae gospođe Nives, iz njega se ne bi moglo zaključiti da ima nasušnu potrebu za pisanjem. Ja u njenu književnost naprosto ne vjerujem. Ne zato što bih bio ciničan ili staromodan, a najmanje zato što bih gajio nekakve predrasude. Radi se o tome da u biografiji Nives Celzijus ne nalazim pretpostavke koje bi je gurnule u književne vode. Osim ako ona sama, ili netko drugi, promućurniji, nije mislio da je njena biografija sama po sebi literatura ili predložak za takvo što.”

KNJIGA 'GOLA ISTINA' Nives Celzijus prodana je na kioscima u više od 40 tisuća primjerakaKNJIGA 'GOLA ISTINA' Nives Celzijus prodana je na kioscima u više od 40 tisuća primjerakaŠto se tiče nagrade Kiklop, Zima je zaključio: “Oni koji se zgražaju zato što jedna tako tiražna knjiga nije nominirana za ‘Kiklopa’, ili su naivni, ili svojom ignorancijom svjesno unose dodatnu pomutnju u tzv. javni i tobože kulturni život. U Hrvatskoj je danas iznimno agresivan sloj novokomponiranih skorojevića koji su pograbili vile na Pantovčaku, pokupovali časti i slasti, a sada, u pomanjkanju bombastičnih trofeja i krivotvorenih titula žele još i književnu slavu. Što se mene tiče, neka im je, uz jednu malu ogradu. Gospođu Celzijus trebalo bi podvrgnuti malom testu: pa ako je u stanju sročiti deset prostoproširenih rečenica bez da pritom počini deset pravopisnih, sintaktičkih i logičkih pogrešaka, neka je nominiraju za ‘Kiklopa’. U suprotnom, halabuku oko njene knjige, a pitanje je je li njena, shvatit ću kao još jednu vrstu silovanja kojoj smo izloženi na svakom koraku. Tiražni uspjeh knjige nije pokazatelj validnosti. Naprotiv, to što se nešto prodaje kao alva često navješćuje da je riječ o makulaturi, čijoj probitačnosti i isplativosti pridonose skandali koji se vežu uz poplavu neukusa i brisanje svih kriterija u našem etabliranom okruženju.”

Tko je Nives Celzijus? Kada se prije deset godina 16-godišnja Nives Zeljković u oskudnom kupaćem kostimu fotografirala na motoru za auto-moto magazin, cijela njezina karijera obilježena je egzibicionističkom željom za medijskom prisutnošću. U tih deset godina činila je sve, koristila vulgarnost i opscenost, vlastito tijelo i vlastite obiteljske probleme, kako bi se pojavila u medijima. Kako su se u ovih deset godina množili mediji koji su promovirali prizemnost i jeftinost, a to još uvijek i rade, tako je i krpa našla zakrpu.

I za pjesmu “Ne zovi mala policajce”, a još poneka fotografija u novinama da je nazove Zrinko Tutić i ponudi joj karijeru pjevačice. Za njegovu glazbenu kompaniju Tutico ona je pod imenom Nives Celzijus snimila album “Cura moderna”, koji je upamćen po pjesmi “Gazim, pregazim” i videospotu u kojem se pojavljuje polugola. Pjesme za album je komponirao i producirao Danijel Popović, a kritike su bile poražavajuće. Sljedeće godine pokušala je stvoriti još jedan alter ego, a to je Cica Kaubojka. Pod tim je imenom u ožujku 2003. godine nastupila kao prezenterica na dodjeli godišnjih rockerskih nagrada “Crni mačak” u Varaždinu. Nikakve veze nije imala s rock’n’rollom, osim ljubavne s Dubravkom Ivanišom-Ripperom, pjevačem tada popularne grupe “Pips, Chips & Videoclips”. Rockerski svijet ju je odmah odbacio, estrada je nije shvaćala ozbiljno, a ni mediji se više nisu zanimali za nju. Ubrzo je shvatila da je Srbija za nju obećana zemlja.

Nives Zeljković znala je da seks otvara sva vrata pa je početkom 2000. godine, kada je sve više boravila u Beogradu, izjavila “Užasno mi je seksi ono što je Batica Mirković napravio Jarniju”. Radilo se o nogometnoj utakmici između Hrvatske i Jugoslavije u Zagrebu, kada je reprezentativac Jugoslavije Mirković zgrabio Roberta Jarnija za spolovilo i zbog toga bio isključen. Naravno da su takvu izjavu u Srbiji dočekali s odobravanjem. Slijedila su silna gostovanja na TV postaji “Pink”, fotografiranja za tabloide kao što je “Svet”, ali i tračevi o vezama sa srpskim nogometašima i pripadnicima kriminalnog miljea. Pokušavajući manipulirati medijima, odgovarala je kako nema veze s kriminalcima i nogometašima, ali bi ubrzo izjavila kako je provela ljeto s jednim nogometašem u španjolskoj Marbelli, što je bilo dovoljno za niz tekstova i fotografija u srpskim tabloidima.

Hrvatski mediji su tijekom 2001. i 2002. gotovo zaboravili na Nives Zeljković, srpskim medijima požalila se kako je u Hrvatskoj “više od dvije godine bila izolirana u medijima”, ali ona je silno željela vratiti medijsku pažnju te u Srbiji oživjeti svoju pjevačku karijeru i plasirati album i u Hrvatsku. Snimila je 2003. pjesmu “Na koljena”, kao i videospot, što je bio ponovni neuspjeh. Do snimanja albuma nije došlo, a videospot se vrlo malo prikazivao u Hrvatskoj, što je Nives Zeljković objasnila srpskim medijima na sljedeći način: “Moj se spot za pjesmu ‘Na koljena’ konačno zavrtio na HRT-u, iako je prvo bio cenzuriran zbog toga što su mi pjesmu uradili Dragan Brajović Braja i još neki srpski autori.” Dakle, problem je bio u tome što Hrvati ne vole Srbe.

Budući da nije došlo do snimanja albuma u Srbiji, Nives Zeljković se u listopadu 2003. slikala za Playboy. U svibnju 2004. fotografirala se gola za hrvatsko i srpsko izdanje Playboya, a promocija tog broja, održana u klubu Piranha, označila je njezin definitivan povratak u Hrvatsku.

Iako je u to vrijeme započela vezu s nogometašem Dinama Dinom Drpićem, i dalje je tražila medijsku pažnju jer, kako je izjavila: “Ja sam uvijek nezadovoljna, uvijek sam gladna uspjeha i nadam se da ću uskoro ostvariti i međunarodnu karijeru.” Stoga se u listopadu pojavila na porno festivalu Venus u Berlinu, kada nam je rekla kako pokreće emisiju o seksu u privatnoj produkciji Afrodizijak, ali koju prvo mora otkupiti neka od hrvatskih televizija. Kad se Nives Zeljković pojavila na štandu najveće svjetske porno kompanije Privatea, njihov redatelj Alessandro del Mar sav se uzvrpoljio i odmah nas zapitao je li dotična djevojka porno glumica. Del Mar joj je objasnio kako upravo priprema veliki porno projekt “Robinson Cruiser”, za koji, traži 25 djevojaka, te bi ona mogla biti jedna od njih. Zeljković mu je odgovorila kako je više zanima situacija, jedna djevojka i 25 muškaraca. Cijelo to vrijeme Zeljković nam je šaptom govorila: “Ma kakvi, samo bi mi još to trebalo”, ali nema sumnje da je ponude shvatila kao kompliment.

S DINOM DRPIĆEM, suprugom i nogometašem Dinama, ima dvoje djeceS DINOM DRPIĆEM, suprugom i nogometašem Dinama, ima dvoje djeceZatim su u proljeće 2005. u novinama objavljene njezine gole fotografije koje je mobitelom napravio njezin bivši dečko i bivši nogometaš Dinama Igor Cvetković. Dino Drpić, koji je igrao u istoj generaciji s Cvetkovićem, nije se naljutio i u lipnju 2005. njih se dvoje vjenčalo u Las Vegasu. Ubrzo je rodila sina Leonea, a nakon 2 godine i kći Taishu. U te dvije godine pojavila se tek kao najavljivačica na RTL-u u nekoliko epizoda emisije “Vladarice playboyeva carstva”. Učinila je sve da se vrati u medije, čak je svog oca Spasu Čankovića alias dječjeg pisca Aneja Sama, u intervjuu optužila da ju je psihički zlostavljao i predstavljao kao svoju ljubavnicu.

Spaso Čanković priznaje da je začeta tijekom kratke avanture, nakon čega mu je njezina majka rekla da ga ne treba. “Ne znam je li moja kći kurva, ali je sigurno glupa kokoš, jer ne bi inače gradila karijeru pokazujući sise i pičku”, rekao je prije godinu dana Anej Sam. Umjesto da probleme s ocem makne od javnosti, ona ih je potencirala pišući o njima u knjizi “Gola istina”, zbog čega je Anej Sam tuži za klevetu.

Nives Zeljković pokušava trenutačno treći puta uskrsnuti svoju pjevačku karijeru. Snimila je pjesmu “Bijesna”, a u nedjelju je promoviran i videospot. Sama kaže: “Nadam se da ću biti popularna kao Jelena Karleuša u Srbiji. Zato i singl ‘Bijesna’ ima južnjački prizvuk.” Valjda je sada sretna, toliko da je novinarima rekla da joj je vlastiti suprug rekao da je “medijska kurva”. A tko je bolje poznaje od njena supruga?

'Noćima sam pisala'Zatražili smo intervju od Nives Celzijus, no bila je “jako zauzeta zbog priprema za promociju CD-a” pa je njezna PR agencija Premier media zatražila pisana pitanja i poslala odgovore.
NACIONAL: Neki kritičari vašoj knjizi osporavaju književnu vrijednost i smatraju da prodanost nije relevantan kriterij. Što vi mislite o tome?
- Nikad nisam rekla kako je moja knjiga “Gola istina“ literarno čudo ili da sam ja novi Dostojevski. No, vrlo je teško ocijeniti koja je kritika konstruktivna, a koja tek ogledalo nečijih frustracija. Zahvaljujem svima na konstruktivnim kritikama, koje su mi ukazale na određene stvari tako da ubuduće budem što bolja. No neka prođe dovoljno vremena da se sudi o nečijoj vrijednosti.
NACIONAL: Kako tumačite uspjeh svoje knjige?
- Očito sam pogodila ukus hrvatske publike. Nikad se nisam željela praviti pametna i smatrati da sam ja idealna osoba koja bi našu naciju trebala odgajati i educirati. Živimo u zemlji gdje se najviše prodaju trač novine i gdje svi maštaju o nekom drugačijem životu. Pišući “Golu istinu“ htjela sam biti što iskrenija, a publika je to prepoznala.
NACIONAL: Kako i koliko ste pisali “Golu istinu”?
- Nisam se posebno pripremala, nego sam unazad dvije godine sve ideje i neke detalje iz života stavljala na papir. I kad bi djeca i moj dragi mužić Dino zaspali, ja bih otišla u drugu sobu i noćima pisala. Knjigu sam prvo pokazala mom prijatelju novinaru Vedranu Strukaru jer mi je on oduvijek bio najoštriji kritičar. Oko dva ujutro me nazvao sav uzbuđen rekavši da ju je pročitao u jednom dahu i da će to biti bomba.
NACIONAL: Je li vam bilo neugodno pisati o intimi?
- Priznajem da sam mnoge detalje kasnije izbacila ili ublažila, ali potpuno sam zadovoljna finalnom verzijom. To je gola istina.
NACIONAL: Što čitate?
- Čitam sve, od Dana Browna i Agathe Christie do Dostojevskog ili Krleže.
NACIONAL: O čemu pišete u drugom romanu?
- Skoro je gotovo i nema veze s “Golom istinom“, iako bi mnogi željeli pročitati još detalja o mom životu. To je poglavlje za mene završeno i bavim se sasvim drugom temom. No, stil pisanja i dalje će biti isti. To će biti zbirka priča. Obećajem da ću je vama u Nacionalu prvima pokazati. Dajte mi još malo vremena da se konzultiram s prijateljima i suradnicima, kako bi knjiga bila još bolja.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika