Objavljeno u Nacionalu br. 683, 2008-12-15

Autor: Renato Baretić

Nacionalna klasa

Kad površnost caruje

Tražiti od Magde Vodopije da podnese ostavku isto je što i zahtijevati od Ivice Todorića da odstupi s čela Agrokora samo zato što, recimo, krši ljudska i građanska prava tisuća kupaca time što u svojim trgovinama ne prodaje Gavrilovićeve proizvode

Renato BaretićRenato BaretićNa više je mjesta proteklog tjedna objavljeno da sam i ja, neznano kad, dobio Kiklopa za hit godine. A nisam. Dobio sam ga 2004. u kategoriji “prozno djelo godine”. Na još je više mjesta, mjesecima unaprijed, objavljivano kako će nagradu pulskog sajma knjiga ove godine dopiti Nives Drpić, za svoju “Golu istinu”. A nije. Uskraćena joj je na prilično dubiozan način. Također, na svojoj konferenciji za novinare, gospođa Drpić kazala je da sam joj i ja, uz još neke pisce, pružio podršku. A nisam. Samo sam, još prije mjesec dana, u jednoj novinskoj anketi, kazao da, ako ju je doista zaslužila prema kriterijima, njezina knjiga nagradu treba i dobiti.

Slobodan Prosperov Novak u Jutarnjem je listu napisao kako je Krešimir Nemec, kao član brojnih žirija, mojem prvom romanu dodijelio ni manje ni više nego “skoro desetak” nagrada. A nije. Nemec je, koliko ja znam, bio u tri od ukupno pet inkriminiranih žirija... Za deset godina, bogme, kako je krenulo, kojekuda će se objavljivati da sam početkom stoljeća ašikovao s pola momčadi Dinama i pokazivao golo dupe BBB-ima, a Nives da je bezočno pokradena, onomad 2007., ono kad su njenoj planinskoj pastorali “Osma istina”, zbog Ferića i mene, Prosperov i Nemec uskratili zasluženoga Kiklopa za najbolje grafičko oblikovanje prevedene zbirke poezije... Ma kojih deset godina, za pet!

Površnost, čini mi se, to je ključna riječ u cijeloj ovoj PR-trakavici oko ljudskih, rodnih, stvaralačkih i tržišnih prava Nives Celzijus, odnosno njezina osvojenog, ali neuručenog Kiklopa za knjižni hit godine. Površno su od početka bili definirani kriteriji u toj nesretnoj trinaestoj kategoriji Kiklopa, pa se stoga iz prosinca u prosinac lome koplja kad se proglasi “hit godine”, bez obzira na sezonsko dotjerivanje propozicija u potrazi za najegzaktnijim rezultatom. Površno je bilo i obrazloženje kojim je Krešimir Nemec popratio svoju ostavku u Upravnom odboru nagrade Kiklop: njegova tvrdnja da je sustav glasovanja netransparentan apsolutno je promašena, jer tu, u kategoriji “hit godine”, glasovanja uopće i nema - tu se samo broje podaci o prodaji i posuđivanju u knjižnicama, nema nikakvog žirija niti glasovanja kao u preostalih dvanaest kategorija. Površno mu je bilo i zamjerati medijima što unaprijed “znaju” koja će knjiga biti proglašena hitom godine - zaboga, pa to je barem podatak koji novinaru nije teško doznati ili predvidjeti. Na jednak se način svuda u svijetu u medijima prognoziraju i Oscari i Grammyji i Bookeri i tisuće drugih nagrada, a pogotovo u kategorijama gdje je pobjednik toliko izvjestan kao što je u nas ove godine bila “Gola istina” Nives Celzijus.


Površna je i nejasna, na moju veliku žalost, bila i naknadna argumentacija drage, vrijedne Magde Vodopije, osnivačice i direktorice pulskoga sajma knjiga. Ni iz jedne njezine riječi nije se dao steći nikakav drugi dojam osim nelagodnog vrdanja i nedovoljno dosljednoga vađenja iz dreka. Površan je bio i prijatelj Bobo Novak, koji je u cijelom skandalčiću pronašao tek povod za novi, malo zbrzani i zbrdazdolni, nastavak svojeg višegodišnjeg obračuna s Krešimirom Nemecom, obračuna u kojemu je dosad redovito (“skoro desetak” puta, da se poslužim njegovim izumom) kao krunski argument spominjao moje prve dvije knjige i Nemecov ambivalentni odnos prema njima, pa se i sad time poslužio, na čemu mu nimalo ne zahvaljujem, dapače, molio bih ubuduće biti izuzetim od spominjanja u tom kontekstu.

Također, istupi Ivana Zvonimira Čička i Sanje Sarnavke nisu bili ništa osim površne galame, prispodobive jedino vikanju one beogradske babe koja je u jeku “antibirokratske revolucije” u televizijsku kameru na ulici ispred neke zapadnjačke ambasade arlaukala: “Papa da dade ostavku! Ostavku da dade papa!!!” Dovraga, tražiti od Vodopije da podnese ostavku na čelno mjesto sajma koji je osnovala i 14 godina sve uspješnije vodila - nije li to isto što i zahtijevati od Ivice Todorića da odstupi s čela Agrokora samo zato što, recimo, krši ljudska i građanska prava tisuća kupaca time što u svojim trgovinama ne prodaje Gavrilovićeve proizvode? A što tek reći o tvrdnji gđe Sanje Sarnavke da se nekom muškom autoru takvo što nikad ne bi moglo dogoditi?! Ništa, neka gospođa pita Hrvoja Šalkovića koji se, sasvim u skladu s općom površnošću, tek sad sjetio da je lani, prema njegovim podacima, on, a ne Slavenka Drakulić, trebao dobiti Kiklopa za hit godine.

Najpovršnije od svih, naravno, ponijeli su se mediji. Cijela tri zadnja dana sajma - sve promocije, razgovori i debate, sve knjige i svi pisci - pali su u duboku sjenu skandalčića oko jedne površne autobiografijice za još površniju publiku. Umjesto da bilježe ono zbog čega “Sa(n)jam knjige u Istri” iz godine u godinu postaje sve relevantnijom kulturnom manifestacijom i institucijom, čak i u europskim razmjerima, o hrvatskima da i ne govorimo, novinari su po hodnicima i kafićima hrpimice zaskakali svakog iole viđenijeg pisca, urednika i nakladnika s jednim te istim pitanjem, onim o nagradi za knjigu Nives Drpić, “autorice” koja svoju intimu uspješno trži po kioscima i koja otvoreno govori da ne zna razlikovati Č od Ć, ali ju je sram priznati da bez dva iskusna ghostwritera (ne “ghoast”, šjor Bobo!) ne bi znala jednom rečenicom valjano opisati ni tulipan u vazi na stolu...

Površnost “starih” medija prenijela se lako - kud će suza neg na oko - i na internet, gdje se sad svi nešto naveliko, kao da im je Čičak diktirao, zgražaju nad nekakvom licemjernošću “uštogljenog establišmenta” i “književne kvazielite”, premda većina komentatora očito ne razumije ni razliku između knjižnice i knjižare, a kamoli između knjižne i književne nagrade... Što ćemo, tako to valjda i treba biti u površnoj zemlji gdje Mrkvice i Ljubići postaju relevantni javni likovi, gdje se nagrade za ljudska prava dodjeljuju nedovoljno učinkovitim državnim odvjetnicima i gdje površna publika, gladna pornografije “s ključem”, na kioscima kao mahnita kupuje navodnu autobiografiju u kojoj zapravo nema ni jednog ni drugog, ni pornografije ni ključa. Blago nama, naše je kraljevstvo nebesko.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika