Objavljeno u Nacionalu br. 683, 2008-12-15

Autor: Marko Ćustić

Agonija u automobilizmu

Skupa Formula 1 nova žrtva krize

Nakon što je Honda povukla svoj tim iz Formule 1 zbog ekonomske recesije, automobilistička organizacija FIA i udruga timova Formule 1 FOTA jednoglasno su odlučili rezati troškove za 30 posto

Jenson Button u hondinom boliduJenson Button u hondinom boliduU malo kojem sportu na svijetu ima toliko rivalstava, svađa i neslaganja koliko u Formuli 1. Uobičajena su podmetanja, svakovrsne podlosti, a vodeći ljudi sporta većinom su ekscentrične osobe napuhanih ega. Svađe su velike i jer se u Formuli 1 vrti veliki novac, nekoliko milijardi dolara prema procjenama. Kada treba obnoviti višegodišnje ugovore o televizijskim pravima i raspodjeli dobiti, trkaći timovi i organizacije koje upravljaju Formulom 1 obično se podijele u razne zaraćene frakcije i pregovori traju godinama. Stoga je bilo zaista neobično čuti da su se međunarodna automobilistička organizacija FIA i udruga timova Formule 1 FOTA prošlog četvrtka sastali u Monaku i praktički tijekom prijepodneva jednoglasno ugovorili drastično smanjenje troškova za sezonu 2009. Da stvari budu još čudnije, i glavni čovjek FOTA-e, šef Ferrarija Luca di Montezemolo, i čelnik FIA-e Max Mosley nakon sastanka davali su gotovo identične izjave u kojima su hvalili dogovoreno rezanje troškova za 30 posto.

Do takve je neuobičajene situacije došlo jer je samo nekoliko dana prije japanska kompanija Honda povukla iz natjecanja u Formuli 1 svoju momčad Honda Racing F1 Team. Zbog pada prodaje Hondinih automobila od oko 30 posto u svijetu, prouzročenog globalnom ekonomskom krizom i rastom jena, Honda je ocijenila da više ne može financirati taj skupi sport. Hondu je momčad stajala 398 milijuna američkih dolara godišnje, među ostalim i zbog jedne neobične poslovne odluke, zahvaljujući kojoj su 2007. odustali od nošenja sponzorskih reklama na bolidu.

Nakon što je šef Honde Takeo Fukui objavio odluku o povlačenju iz Formule 1, bez posla su ostale stotine ljudi, mehaničara, inženjera, stručnjaka za odnose s javnošću i drugih eksperta raznih profila. Bez posla su ostali i neki ljudi za koje bi se teško moglo reći da je itko očekivao da će biti među prvim žrtvama globalne ekonomske krize. Među njima su i dvojica slavnih vozača Formule 1, 28-godišnji Britanac Jenson Button i 36-godišnji Brazilac Rubens Barrichello. Button je iskusan vozač, tijekom osam godina u Formuli 1 nije imao prevelikih uspjeha, vozio je 153 utrke, ali je samo jednom pobijedio. Barrichello je u svojih 15 godina karijere imao mnogo više uspjeha, najviše u razdoblju između 2000. i 2005., kad je bio vozač broj dva u Ferrariju uz Michaela Schumachera. Tada je ostvario svih svojih devet pobjeda u karijeri. Osim što su solidni vozači Formule 1, obojica su veoma popularni u svojim zemljama, traženi za razne reklamne kampanje i slično. Sada su obojica ostala bez posla.


Praktički na cesti našao se i šef Hondina tima, Britanac Ross Brawn. Za njega se smatra da je jedan od tehnički najnadarenijih ljudi u automobilizmu. Karijeru je započeo u jednoj maloj automobilističkoj tvrtki 1976., i to kao kovinotokar. U međuvremenu je napredovao kroz razne timove Formule 1 i bio je tehnički direktor tima u svih sedam sezona u kojima je Michael Schumacher bio svjetski prvak, prvo 1994. i 1995. u Benettonu, zatim i od 2000. do 2004. u Ferrariju.

Ron Dennis i Lewis HamiltonRon Dennis i Lewis HamiltonHonda F1 Racing Team prvi je stradao u globalnoj ekonomskoj krizi iz jednostavnog razloga: najveći dio godišnjeg proračuna od 398 milijuna američkih dolara plaćala je sama Honda. Najveći sponzor Hondina tima do 2006. bio je British American Tobacco, koji je na bolidima reklamirao svoje cigarete Lucky Strike. Budući da je sve više zemalja zabranjivalo reklamiranje duhanskih proizvoda na svom tlu, a neke članice Europske unije čak su i radile probleme oko prijenosa sportskih događaja iz drugih zemalja s reklamama za cigarete, BAT se povukao iz Formule 1. U tom su trenutku u Hondi ambiciozno odlučili voziti utrke bez glavnog sponzora, a na bolide su postavili reklame za jedan ekologiji posvećen website svoje kompanije. Uslijedio je ishod koji će se vjerojatno sve češće ponavljati idućih mjeseci diljem svijeta: ekologija je stradala kao prva žrtva krize.

Sada se Hondini čelni ljudi nadaju da će se javiti netko tko će za ponuđenu cijenu od jednog američkog dolara kupiti njihov tim sa svim pravima i obvezama. Za takav je ishod malo izgleda, to više što su testiranja za sezonu 2009. već uvelike počela na raznim europskim trkaćim stazama. Jedini potencijalni kupac čije se ime spominjalo, britanska tvrtka Prodrive, već je 2008. pokušao ući u Formulu 1 i odbijen je zbog neispunjavanja uvjeta.

Nakon propasti Honde, mnogi analitičari Formule 1 počeli su se baviti špekulacijama oko toga tko će od preostalih timova opstati, tko će propasti, čije je pojavljivanje sljedećih kriznih godina u Formuli 1 sigurno, a tko će napustiti taj skup sport.

Sasvim je sigurno da će tri tima ostati u Formuli 1 bez obzira na ekonomske uvjete. Kompanija Williams bavi se samo Formulom 1. Posluju veoma racionalno - posljednjih godina ostvaruju osrednje rezultate s jednim od manjih proračuna, koji se kreće oko 160 milijuna dolara. Neki od sponzora im teško prolaze krizu, ali iz Williamsa su najavili da će se utrkivati i ako ostanu bez svih sponzora, te da su u slučaju propasti drugih timova spremni utrkivati se s četiri bolida umjesto uobičajena dva. U njihovoj odlučnosti pomaže i karakter vlasnika tima Franka Williamsa, 66-godišnjaka koji se praktički cijeli život bavi samo vođenjem trkaćih momčadi.

Slična je stvar i sa suvlasnikom  McLaren Vodafone Mercedesa Ronom Dennisom. Iz njegova je tima objavljeno da imaju osigurane sponzore, ali i velike zalihe gotovine. Mercedes je pretrpio oko 25 posto pada prodaje automobila na svjetskim tržištima, ali je objavio da ostaje uz McLaren.

U igri sasvim sigurno ostaje i Ferrari, koji se natječe od druge utrke Formule 1, Velike nagrade Monaka 1950. Ferrari zbog krize otpušta 10 posto zaposlenih u proizvodnji automobila, ali nikoga iz trkaćeg odjela. Ako se ne uplete vlasnik tvrtke Fiat, koji Ferrarijevu šefu Luci di Montezemolu dopušta da autonomno vodi poduzeće, Ferrari ostaje u Formuli 1.

Frank WilliamsFrank WilliamsUz Ferrari, McLaren i Williams, još je jedan tim u Formuli 1 koji je jako posvećen tom sportu. Riječ je o veoma uspješnom Renaultu, tvrtki čiji je automobil pobijedio na prvoj Velikoj nagradi Francuske 1906. godine. Po tradiciji, rezultatima i jakim vozačima, Španjolcu Fernandu Alonsu i Brazilcu Nelsonu Piquetu Jr.-u, Renaultov ostanak u Formuli 1 trebao bi biti zajamčen. Međutim, kompanija Renault u teškim je financijskim problemima i koristit će financijsku pomoć francuske vlade, koja će možda biti uvjetovana rezanjem troškova i na automobilističkim utrkama. Najveći sponzor Renaultove momčadi je ING, nizozemska bankarska grupa koja je u listopadu od vlade morala uzeti pomoć od 10 milijardi eura. Za Renault nije dobro ni što Velike nagrade Francuske više nema na rasporedu natjecanja.

Dva su tima za koja sada postoji velika vjerojatnost napuštanja Formule 1, ocjenjuju analitičari, BMW Sauber i Toyota. Njemački tim ima dvojicu jako talentiranih mladih vozača, Poljaka Roberta Kubicu i Nijemca Nicka Heidfelda, a BMW je unatoč padu prodaje automobila od oko 25 posto iskazao predanost nastavku programa Formule 1. Međutim, glavni sponzor, švicarska banka Credit Suisse, u problemima je i nedavno je morao otpisati 2,85 milijardi eura zbog lažiranja računovodstvenih podataka. S obzirom na to da je drugi važan sponzor, malezijski Petronas, zatražio rezanje proračuna, za BMW je izgledno barem opsežno restrukturiranje tima. Osim toga, tvrdi se da BMW neće imati previše emocija prema timu F1 ako ukidanje bude nužno.

Sličan stav ima, smatra se, i Toyota. Njihov je globalni pad prodaje oko 30 posto, a i glavni sponzor Panasonic ove božićne sezone, kao i svi proizvođači elektroničke robe, proživljava jako teško razdoblje. Da bi stvari bile gore, Toyota s najvećim proračunom u Formuli 1, većim od 440 milijuna američkih dolara, ostvaruje tek osrednje rezultate, negdje na razini Williamsa koji troši tri puta manje. Toyota je u Formuli 1 tek od 2002. pa joj ne bi bio preveliki problem otkazati cijelu stvar.

Preostala tri tima spadaju u sasvim zasebnu kategoriju - oni su privatne igračke izrazito bogatih pojedinaca. Force India je u vlasništvu indijskog pivskog magnata Vijaya Millye, industrijalca teškog 8,2 milijarde dolara. Opstanak Force Indije je vjerojatan jer Millya planira 2011. organizirati u New Delhiju prvu Veliku nagradu Indije, a ima i političkih ambicija. Red Bull Racing i Scuderia Toro Rosso vlasništvo su austrijskog milijardera Dietricha Mateschitza. On bi se htio riješiti Scuderije, ali je malo vjerojatno da bi u ovako kriznoj godini mogao postići ikakvu cijenu, pa će zasad vjerojatno ostati s oba tima u natjecanju.

Dogovoreno smanjenje troškova za trideset posto na tehničkim pitanjima poput trajnosti motora i zabrani prekomjernog testiranja u zračnim tunelima ostavlja timovima još prostora da smanje troškove na ekstravagantnim zabavama, skupom cateringu i letovima prve klase za menadžere. Formula 1 nije jedini sport koji ovih dana gleda kako smanjiti troškove - NBA otpušta radnike, NASCAR je ukinuo testiranja, a otpušteno je oko 700 radnika raznih profila. Američka profesionalna bejzbolska liga MLB zamrznula je plaće, a čak je i Tiger Woods izgubio sponzorski ugovor s General Motorsom.

Jedini sport koji prosperira su američke utrke Indy Racing League. Oni su spajanjem Indy Cara i Champ Cara u veljači 2007. proveli i restrukturiranje, i sada im nedostaje oko 500 stručnjaka raznih profila koje upravo zapošljavaju.

Rivali za spas Formule 1■ Nakon što je japanska kompanija Honda povukla svoj tim iz natjecanja u Formuli 1, automobilistička organizacija FIA i udruga timova FOTA vrlo brzo su se dogovorile o smanjenju troškova za iduću sezonu od 30 posto, iako je poznato da su vodeći ljudi tog sporta ekscentrični egoisti koji se teško dogovaraju.
■ Hondin odlazak prouzročit će velike probleme za Formulu 1. Sezona 2009. počinje 29. ožujka i ako se ne nađe kupac Hondina tima, na utrci u Australiji vozit će samo 18 bolida. Prije Honde, momčad Super Aguri napustila je Formulu 1 u travnju 2008.

Vezane vijesti

Hamiltonu VN Kanade

Hamiltonu VN Kanade

Britanski vozač Lewis Hamilton u McLarenu pobjednik je Velike nagrade Kanade, sedme utrke SP-a Formule 1 održane u Montrealu. Hamilton je sedmi… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika