17.12.2008. / 16:57

Autor: Tanja Simić

Outleti - nove shopping meke Hrvata

Iako je poznato da se u ovakvim trgovačkim centrima uglavnom nalazi roba iz starih kolekcija, a veličine i modeli već su prilično probrani, niske cijene ipak su mnogim obiteljima dovoljan razlog za vikend izlet u Svetu Helenu ili Sv. Križ Začretje

Nakon što su outlet centri u svijetu postali nezaobilazni trend kad je šoping kultura u pitanju, stigli su i u Hrvatsku - i to ne jedan po jedan, već dva odjednom, gotovo istovremeno. Radi se o ogromnim prodajnim centrima koji arhitekturom nalikuju na umanjene gradove, a u kojima se nalaze prodavaonice određenih brendova s drastično sniženim cijenama robe koja nije prodana u gradskim dućanima ili ju je s polica istisnula nova kolekcija. Smješteni su uvijek izvan urbanih sredina, često uz velike prometnice, tako da privlače kupce iz šireg područja i to na principu cjelodnevnog izleta. Tako u njima ima gotovo svega potrebnog za cijelu obitelj: od kafića i restorana, igraonica i igrališta gdje roditelji dok kupuju mogu ostaviti djecu, pa do promocija, koncerata i ostalih zabavnih programa. Filozofija takve kupovine je sljedeća: kupce se privuče niskim cijenama, toliko nižim da im se isplati putovati do dislociranih centara bez obzira na troškove goriva. Kako se ipak radi o asortimanima robe koja negdje drugdje nije prodana, kupci ne mogu očekivati da će svaki artikl naći u boji i veličini koju trebaju. Stoga možda neće naći ono po što su došli, ali će uz tolika sniženja i prevaljen put do centra teško odoljeti da ne kupe bilo što, makar im to i ne trebalo. Uobičajena sniženja u outlet dućanima kreću se od 30 do 70 posto, što je u mnogim zemljama promijenilo navike kupovanja stanovništva. Privukli su ogroman broj ljudi, koji su obiteljske izlete zamijenili posjetima takvih centara, a utjecali su i na promjene u poslovanju nekih tekstilnih kompanija. Kako su prvobitni outlet dućani nudili isključivo neprodanu robu, velika potražnja potaknula je neke od proizvođača na to da ciljano počnu proizvoditi artikle za takve prodavaonice. Doduše, uglavnom se ne radi o vrhunskoj robi poznatih proizvođača, ali s obzirom na velika sniženja kupcima to nije presudno. Outlet prodavaonice promijenile su još nešto: brendiranu robu učinile su dostupnima i onima koji si ju inače ne mogu priuštiti -od onih koji robu s markom uopće nisu bili u mogućnosti kupovati, do onih kojima je roba višeg cjenovnog ranga u klasičnim dućanima bila preskupa. To je u svijetu u zadnjih 10-ak godina toliko uzelo maha, da su se outlet prodavaonice počele smještati u ogromne centre i danas nema modne kompanije koja u nekom od takvih centara nema svoju prodavaonicu. U zapadnoeuropskim zemljama to vrijedi i za ekskluzivne marke poput Prade i Chanela, dok će u outletima u okolici Zagreba za sada prevladavati tzv. casual i sportske marke. Jedini dućan ekskluzivne visoke mode, koji bi se trebao naći u jednom od outleta, je prodavaonica marke Valentino, čije je otvaranje uskoro najavio Roman Rogović, direktor outlet centra Roses u mjestu Sv. Križ Začretje. To je prvi takav centar otvoren u Hrvatskoj, u kojem za sad radi 50 dućana. Investitor je austrijska Dayland grupa, koja se među ostalim bavi otvaranjem takvih centara u Istočnoj Europi. Riječ je o investiciji od 50 milijuna eura, a gradnja centra je planirana u dvije faze. Predsjednik uprave Dayland grupe računa da će tijekom veljače biti otvoreno svih 75 dućana, što je maksimalni kapacitet centra u prvoj fazi. Međutim, u veljači planiraju započeti i drugu fazu gradnje, tako da bi otvorenje dodatnih 50 dućana bilo iduće jeseni. Kaže da postoji mogućnost i treće faze izgradnje, ukoliko bude postojao interes. Površina centra je, govori, 16.000 kvadrata, a u drugoj fazi izgradnje planiraju dodati još 9 000. Eventualna treća faza značila bi još dodatnih pet tisuća kvadrata. Suvlasnik centra je Roman Rogović, hrvatski Austrijanac koji se u Hrvatsku vratio prije pet godina. Kako u Hrvatskoj još ovakvih centara nije bilo, priča, a "poznato je da su Hrvati ljubitelji brendova", odlučio je s partnerima u Dayland grupi otvoriti prvi outlet centar. Prvo su, govori, gledali upravo to zemljište na kojem je danas niknuo Outlet centar Sv. Helena, ali su ga odbili "jer je zemljište u industrijskoj, a ne trgovinskoj zoni i nema direktan pristup s autoputa". No što je još važnije, ističe, lokacija na kojoj se nalazi centar Roses vidi se s autoputa. Upravo to smatra velikom prednosti u odnosu na outlet u Sv. Heleni, jer zbog toga centar može privući i one koji nisu planirali u njemu stati, poput turista koji iz Austrije i Slovenije idu na Jadran.

U Sv. Heleni je zemljište bilo jeftinije, a već je postojala i infrastruktura koju smo ovdje morali kompletnu sami napraviti, ali je elaborat o kvaliteti lokacije pokazala da je ova lokacija daleko najbolja za outlet centar."

Brzo nakon kupnje zemljišta saznali su, pričaju, da će se kraj Zagreba graditi još jedan takav centar, ali tvrde da ih to nije poljuljalo.

Orijentirani smo na trgovačke centre i znali smo od početka da nismo ugroženi - za što smo sad i dobili potvrdu zahvaljujući svim brendovima koji su prepoznali dobar koncept. Skoro 80 posto brendova su, naime, u ovom centru ekskluzivno. To znači da su ugovorom vezani da ne smiju ići u ni jedan drugi centar. Tako, recimo, Dieselov dućan nećete naći u ni jednom drugom šoping centru u Hrvatskoj, dok će njegov outlet dućan ovdje biti na 300 metara kvadratnih. U centru ćemo imati i prvi Valentinov dućan u Hrvatskoj, a među ekskluzivnim dućanima tu će biti i Replay, Puma, Tommy Hilfiger i Ralph Laurent. Također, Nike nam dolazi direktno iz Nizozemske. Naš je centar na ovogodišnjoj Svjetskoj konferenciji za outlet centre u Londonu bio prikazan kao uzorni projekt za takve centre, između ostalog i zato jer smo koristili hrvatsku arhitekturu. Tako se, recimo, na ulazu nalazi replika varaždinske vijećnice, dok se svako pročelje unutar centra može naći u knjizi 'Zagorski dvorci i bregi', od kud smo ih i birali. Uredili smo i potok koji okružuje centar, tako da je čitava ideja da on izgleda poput srednjovjekovnog grada-utvrde, burga. Bit je u tome da ljudi mogu aute parkirati vani, prijeći preko potoka s djecom i ispustiti ih iz ruku."

Ističe da će velika prednost njihovog centra biti zatvoreno i otvoreno dječje igralište koje će biti veliko tisuću kvadratnih metara, a koje će biti potpuno besplatno:

Inače se ostavljanje djece pedagozima na čuvanje ili plaća, ili su roditelji obavezni kupiti neku igračku. Osim toga, igraone se često daju u najam nekoj tvrtki, proizvođaču ili uvozniku igračaka, koji tamo prakticiraju dječji marketing nakon kojeg su roditelji danima u problemima jer im nisu nešto kupili. Mi sami upravljamo igralištem."

Rogović tvrdi da broj outlet centara neprestano raste u inozemstvu, ali i da oni ničim ne ugrožavaju dućane u gradovima, niti šoping ulice kakve svaki veći grad ima. To je, objašnjava, koncepcija u kojoj svi dobivaju. Tvrdi da se roba na rasprodaji ne bi se trebala miješati s novim kolekcijama, jer se u tom slučaju kupci orijentiraju na onu sniženu i ne kupuju robu iz nove kolekcije. U inozemstvu, priča, rasprodaje traju po 10 dana maksimalno, nakon čega ono što se ne proda ide u outlet centar. Zato gradskim dućanima odgovara takva koncepcija, a uz to imaju i nižu cijenu jer cijena nabave pada s količinom naručene robe pa dio u startu namijene outletu. Ističe da takvi centri u biti stvaraju nova šoping odredišta, otvaraju nova radna mjesta i utječu na nagli razvoj najčešće slabije razvijenih krajeva u kojima se otvaraju.

Kad se 1998. u Austriji gradio poznati dizajnerski outlet centar Parndorf, to je bilo selo za koje nitko nije znao. To je mjesto bilo upola manje nego Sv. Križ Začretje, da bi do danas izraslo u ogroman grad. Otvaranje outlet centara potiče više stvari, od izgradnji skladišnih hala do čitave infrastrukture mjesta. Zahvaljujući tome razvija se čitav kraj i privlači nove djelatnosti kao na primjer agroturizam i razne pogone. Ljudi će htjeti spojiti posjet centru s nekim izletom, recimo, tako da će im biti u interesu otići u agroturizam na ručak ili produžiti do obližnjih Tuheljskih toplica na kupanje. Uskoro će u blizini centra biti otvoren i Konzum, tako da će moći ovdje obaviti i špeceraj i imaju sve na jednom mjestu."

No posebno su zanimljive dodatne usluge koje će centar imati. Osim medicinskog centra, ponuda outleta uključivat će i privatne poliklinike. Tako će se u outlet centru Sv. Križ Začretje moći popraviti zubi, pri čemu ciljaju na državljanine EU u čijim matičnim zemljama je to puno skuplje nego u Hrvatskoj. Osim tzv. dentalnog turizma u tom outletu će se moći i napraviti krvna slika, pregledati vid ili otići na EKG. Rogović najavljuje i razne zabavne programe u centru, poput koncerata, uličnih svirača i mađioničara, s ciljem da ulice outlet centra što više izgledaju kao gradske.

Još jedan sličan centar, Outlet centar Sveta Helena, najavio je svoje otvorenje za srijedu 17. prosinca u mjestu Sveta Helena kraj Zagreba. Investitor je izraelska tvrtka Prigan Holding koja je u njegovu izgradnju uložila 45 milijuna eura, a koji je također zamišljen kao svojevrsno naselje. Koncepcija tog centra je vrlo slična: također imaju u planu gradnju u tri faze, pri čemu će u prvoj fazi biti otvoreno 54 dućana na 12 500 kvadratnih metara, u drugoj dodatnih 12 500, a za treću fazu najavljuju još 30 000. Za dan otvorenja najavili su da će biti otvoreno 65 posto dućana, a glavni su im aduti brendovi poput Adidasa, Levi'sa te onih iz portfolija slovenske Sportina grupe kao što su Arman Jeans, D&G, GF Ferre i Just Cavalli. Za planiranje i razvoj tog centra tvrtka Prigan angažirala je menadžericu Susanne Solterer, na temelju njezinih prethodnih iskustava u planiranju ovakvih centara poput već spomenutog austrijskog Parndorfa koji je bio njezin prvi takav projekt, a dugi je niz godina radila na sličnim projektima za švedsku tvrtku IKEA. Govoreći o razlozima iz kojih je tvrtka Prigan odabrala lokaciju u Sv. Heleni te o konkurenciji Outlet centra Roses, ona kaže:

Računamo da će centar na ovoj lokaciji privući oko 2,5 milijuna kupaca, što je sasvim dovoljno. Kako se nalazimo na autocesti Zagreb-Varaždin, bliži smo istočnom dijelu Zagreba te susjednim zemljama čiji turisti ovuda idu na more poput Češke, Slovačke i Mađarske, dok Roses privlači kupce iz zapadnog dijela Zagreba te iz Slovenije i Austrije. Stoga smatram da oba centra mogu bez problema opstati jer svaki pokriva svoje područje, iako mislim da je naša velika prednost što se pri dolasku do nas ne treba platiti cestarina. Također, IKEA će se graditi u blizini, tako da smatram kako će ovaj kraj postati fantastična nova šoping destinacija."

Prema riječima austrijske menadžerice zadužene za planiranje i razvoj centra Susanne Solterer, outlet koncept nastao je u SAD-u, od kud se prvo proširio na Veliku Britaniju i Francusku pa zatim i na cijelu Europu. Osim što su takvi centri povećali dostupnost mnogih brendova kupcima, kaže da su neke promjene unijeli i u modnu industriju. Velikim kompanijama znao je biti problem, priča, jer su nekad morali reducirati količinu proizvedenih artikala, dok ih danas jednostavno pošalju u outlet i time "naprave jako dobar posao". Osim toga, kaže da su s rastom popularnosti outlet dućana kompanije počele proizvoditi i robu namijenjenu isključivo takvim prodavaonicama.

Nakon što naprave novu kolekciju, proizvođačima često ostanu tisuće metara tkanine. Kada vide da se kolekcija dobro prodaje, iskoriste preostali materijal i naprave ono što ja nazivam dijetalnom verzijom te kolekcije - ti artikli možda nemaju toliko šavova i proizvodi nisu toliko sofisticirani, ali su od materijala iste kvalitete i imaju isti potpis."

Međutim, kaže da je vrlo važno objasniti kupcima što mogu očekivati:

Ljudi često misle da će u ovakvim centrima pronaći sve veličine i boje svih artikala, što je krivo - u tome je i poanta tvorničkih outleta, da se u njima može naći roba iz starih kolekcija za koju je uobičajeno da se nakon četiri mjeseca u dućanu seli u outlet. Doduše to varira, ima i brandova koji čekaju i do godinu dana prije nego što robu pošalju u ovakve centre - sve ovisi o proizvođaču, odnosno izbacuje li tvrtka na tržište dvije ili više kolekcija godišnje. Ipak, najviše je onih koje imaju četiri do šest kolekcija godišnje, tako da rijetke čekaju toliko dugo. Ima tvrtki koje izbjegavaju veća sniženja u standardnim dućanima da ne bi narušile svoj ugled, tako da direktno šalju neprodanu robu u outlet bez da su ju prethodno snižavali."

Kaže da su ovakvi centri mnogo promijenili u navikama potrošača te da su oni postali novi način provođenja slobodnog vremena te novi oblik zabave koji ona naziva "lovom na sniženja".

Još jedna od stvari koje su zajedničke ovim centrima su dućani slovenske grupacije Sportina, koja distribuira poznate brendove poput Armani Jeansa, Iceberga, Galliana, Just Cavallija, GF Ferrea, D&G-ja i Tom Tailora. Ta će tvrtka svoje dućane pod nazivom XYZ imati u oba centra; u Rosesu već ima na 500 kvadrata muški asortiman te na 600 kvadrata ženski, dok će u Sv. Heleni otvoriti jedan univerzalni na 1400 metara kvadratnih. Miki Huljić, direktor Sportine Hrvatska, o konceptu outlet centara iz perspektive najmoprimca kaže:

Poslovanje u outlet centrima ponajprije vidimo kao profitabilan projekt. Princip poslovanja u outlet centrima dokazao se diljem Europe, gdje je već duži niz godina prisutan trend vrlo visokog rasta prodaje upravo u outlet centrima. Naime, postoje kupci koji kupuju poznate brandove po povoljnijim cijenama, neovisno o sezoni. To su kupci koji žele nositi poznati brand i nije im bitno da li se radi o artiklu iz tekuće sezone te su upravo zbog takvih brandova spremni sjesti u auto i potražiti najbliži outlet centar. Konačno ćemo i kod nas imati dva takva centra te će kupci moći zadovoljiti svoju potrebu i u Hrvatskoj, a time i ostvariti potrošnju u Hrvatskoj, što držimo bitnim za domaću ekonomiju. Danas kada živimo u vremenima globalne gospodarske recesije kupci nastoje racionalizirati svoju potrošnju te su i zbog toga skloniji kupnji u outlet centrima, gdje zaista mogu zadovoljiti sve svoje potrebe. Kako smo mi trgovci, naša misija i jeste da kupcima pružimo ono što traže. Prepoznali smo i prigodu da organiziramo profitabilan buisness, prepoznali smo i globalne, ali i domaće gospodarske trendove i potrudili smo se kupcima ponuditi ono što traže. Vjerujem da smo dobro postupili. Osim toga, poznati smo kao ponuđač najnovijih trendova na tržištu. Uz vlastitu maloprodaju, niz modnih brandova distribuiramo kroz veleprodaju i to u više od 10 država u regiji. U našim prodavaonicama nudimo nove kolekcije, nudimo trendy i modne artikle. Takav image njegujemo i nastojat ćemo da nas kupci uvijek takvima prepoznaju. Naši kupci nam ne bi oprostili ako bismo im u novoj sezoni pokušali prodati kolekcije iz prošle godine. Zato artikle iz ranijih sezona ili iz sezone koja je netom završila prebacujemo u outlete i u prodavaonicama gdje prodajemo redovne kolekcije pripremamo prostor za nove kolekcije. To nam je također bio argument za odluku da budemo nazočni sa svojim prodajnim jedinicama i u outlet centrima. Međutim, glavni razlog je upravo naša želja da i u ovom segmentu buisnessa zadržimo prepoznatljivost kompanije koja prati trendove i brzo reagira na promjene na tržištu i nastoji uvijek i u svakoj prilici ponuditi kupcima upravo ono što žele kupiti."

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika