Objavljeno u Nacionalu br. 684, 2008-12-23

Autor: Eduard Šoštarić

Pad helikoptera u Vukovaru

Odgovorno povjerenstvo za remont

Berislav RončevićBerislav RončevićNacional je došao u posjed MORH-ove dokumentacije koja pokazuje da je za sve radove na srušenom VIP helikopteru H-253, uključujući i ugradnju sporne spužve, koja je prema navodima istražnog povjerenstva prouzročila prošlogodišnju tragediju u Vukovaru, odgovorno povjerenstvo za remont helikoptera Mi-8 iz 2004. na čelu s pukovnikom Željkom Idekom. Posredno je odgovoran i ministar obrane Berislav Rončević. On je 26. travnja 2004. potpisao sporni Ugovor o kapitalnom remontu deset helikoptera, među ostalim, i modifikaciju dvaju transportnih helikoptera u VIP salonsku verziju.Uz pukovnika Željka Ideka, članovi povjerenstva za remont su bili još satnik Josip Čović kao njegov zamjenik, satnik Danijel Biškup, Davorin Benčić i Marijan Luketić. Vojna policija, koja je vodila istragu i na temelju njezinih rezultata podigla kaznene prijave protiv četvorice zaposlenika Zrakoplovno-tehničkog zavoda, nikad nije razmatrala spomenutu dokumentaciju koja će, kako sada stvari stoje, napraviti veliki obrat na eventualnom suđenju protiv osumnjičenih za pad helikoptera. Naime osumnjičenicima dokumentacija potpuno ide u prilog, a na optuženičkoj klupi bi se umjesto njih mogle naći mnogo krupnije ribe iz obrambenog sustava.

Ugovor o remontuUgovor o remontuVIP helikopteri uopće nisu smjeli biti predmet ugovora, jer je njihova izrada u bilo kojoj državi bez odobrenja ruskog proizvođača “ilegalna”, na što je Rončevića trebalo upozoriti spomenuto povjerenstvo koje mu je i pripremalo ugovor, a bilo je odgovorno i za njegovu provedbu. Da su VIP helikopteri u Hrvatskoj “ilegalno” sklapani potvrdilo je i istražno povjerenstvo koje je predvodio zrakoplovni istražitelj Dinko Vodanović. On je naglasio da proizvođač helikoptera, ruski MIL, ne dopušta ugradnju spužve ili bilo kakvu prenamjenu transportnog helikoptera u salonsku verziju bez njihova odobrenja ili nadzora.Također, MORH-ovo povjerenstvo za remont kršilo je odredbe u kojima se izričito navodi da se remont mora provesti u skladu s tehničkom dokumentacijom i biltenima ruskog proizvođača transportnih helikoptera Mi-8. Takva dokumentacija, kad je riječ o tzv. VIP helikopterima, u Hrvatskoj ne postoji niti ju je povjerenstvo za remont ikada zatražilo od ruskog proizvođača.

Tadašnji ministar obrane Berislav Rončević potpisao je ugovor o remontu deset helikoptera Mi-8 s ukrajinskom državnom tvrtkom Ukrspetsexport kao glavnim izvođačem, a za partnera ukrajinskoj tvrtki odabran je Zrakoplovno-tehnički zavod. U njemu, među ostalim, piše da se od šest helikoptera Mi-8 MTV dva helikoptera trebaju modificirati u VIP salonsku verziju. Da nešto nije u redu s pokušajima modifikacije transportnog helikoptera u VIP verziju pokazala je i reakcija Ukrajinaca. U pripremi sklapanja ugovora ukrajinska tvrtka odbila je raditi na modifikaciji transportnog helikoptera u VIP verziju, znajući da za takvo što moraju imati dozvolu ruskog proizvođača helikoptera koju se ne može pribaviti jer samo ruski MIL proizvodi VIP inačicu. Stoga su Ukrajinci na helikopteru Mi8 MTV registarske oznake H-253 napravili isključivo remont motora i mehaničkih sklopova za što ih je i ovlastio ruski proizvođač. Budući da su Ukrajinci odbili raditi na VIP verziji helikoptera, povjerenstvo za remont je u ugovor stavilo da će sve ostale radove na njemu, među ostalim tapetarske radove, bojenje, te demontažu obloga, pa i ugradnju izolacijske spužve, za što uopće nije bilo nikakve tehničke dokumentacije ruskog proizvođača, raditi zaposlenici ZTZ-a iz Velike Gorice.

Vezane vijesti

Nikolić pravda svoje izjave o Vukovaru i Srebrenici

Nikolić pravda svoje izjave o Vukovaru i Srebrenici

Predsjednik Srbije Tomislav Nikolić izjavio je u petak za agenciju Tanjug da je njegova izjava o Vukovaru, koja je u Hrvatskoj izazvala brojne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika