Objavljeno u Nacionalu br. 693, 2009-02-24

Autor: Eduard Šoštarić

Libijski poslovi

Gadafi spašava hrvatske škverove

Posljednjih godinu dana domaća brodogradilišta rade remont libijskih ratnih brodova, a tvrtka Adria Mar proizvodi patrolne brodove za tu zemlju

POVJERENJE U HRVATE Libijski vođa Moamer Gadafi
potpuno je prepustio izgradnju vlastite flote ratne mornarice i obalne straže samo jednoj tvrtki, i to iz Hrvatske, a time i posao za dva brodogradilišta, u Trogiru i KraljeviciPOVJERENJE U HRVATE Libijski vođa Moamer Gadafi potpuno je prepustio izgradnju vlastite flote ratne mornarice i obalne straže samo jednoj tvrtki, i to iz Hrvatske, a time i posao za dva brodogradilišta, u Trogiru i KraljeviciLibijski vođa Moamer Gadafi spašava hrvatsku brodogradnju. To bi se moglo zaključiti na temelju poslova vrijednih nekoliko stotina milijuna dolara u idućih nekoliko godina koje bi radila tvrtka Adria Mar iz Zagreba zajedno s hrvatskim brodogradilištima. Da stvar bude zanimljivija, uopće se ne radi o nabavi tankera ili sličnih brodova koji nemaju nikakvu dodanu vrijednost. Hrvatska brodogradilišta u posljednjih godinu dana sve više postaju matične luke libijskim ratnim brodovima za njihov remont, ali i mjesto gdje se za potrebe libijske ratne mornarice i njezine obalne straže već neko vrijeme rade patrolni brodovi koje projektira hrvatska tvrtka Adria Mar sa sjedištem u Zagrebu.

Sudeći po onome što nam je rekao Mladen Šarić, direktor tvrtke Adria Mar, pravi i veliki poslovi tek slijede. Prije svega, Libijci su vrlo zadovoljni već isporučenim patrolnim brodovima PV30-LS zbog njihove kvalitete, ali i cijene koja je bila konkurentna u odnosu na sve druge svjetske proizvođače. Libija je odlučila nastaviti s kupovinom dodatnih šest patrolnih brodova, a Mladen Šarić nam je rekao kako će sljedeća isporuka patrolnih brodova biti karakteristična po tome što će plovila imati nadgrađe zbog čega su dobili i novu oznaku OOB31.

Osim toga, hrvatska tvrtka je pred potpisivanjem ugovora o izgradnji triju velikih patrolnih off-shore 60 metarskih brodova oznake OPV60 za libijsku obalnu stražu, na kojima će biti stacioniran i helikopter. Libijci su prihvatili ovaj projekt i on je trenutačno završen na razini ugovorne dokumentacije, samo se čeka odobrenje za financiranje iz proračuna libijske obalne straže. Vrijednost jednog takvog broda bit će 30 milijuna eura. Usto, na razini ugovorne dokumentacije tvrtka "Adria Mar" je s libijskom stranom završila projekt 60-metarske raketne korvete oznake MCP60, a odobrenje financijskih sredstava očekuje se iz proračuna libijske ratne mornarice. Zapravo, iz svega spomenutog proizlazi da je Libija potpuno prepustila izgradnju i projektiranje vlastite flote ratne mornarice i obalne straže samo jednoj tvrtki, i to iz Hrvatske, a time i posao za dva hrvatska brodogradilišta, u Trogiru i Kraljevici. Međutim, to nije sve. Već nekoliko mjeseci u Kraljevici i Trogiru inženjeri tvrtke Adria Mar vode projekt remonta triju plovila libijske ratne mornarice, a cijeli je posao vrijedan približno 50 milijuna USD. Raketna topovnjača i veliki desantni brod na remontu su u Kraljevici, dok je još jedan desantni brod iste klase u Trogiru.

Nacionalova je ekipa posjetila oba brodogradilišta i pritom se uvjerila kako se ne radi o uobičajnim remontima održavanja nego o generalnom remontu, i to prije svega dvaju desantnih brodova koji su u Libiji bili gotovo zaboravljeni i posve zapušteni. U nešto boljem stanju je desantni brod na radovima u Kraljevici, dok je onaj u Trogiru već bio otpisan. Teško je bilo i zamisliti u kakvom su ga stanju doteglili u Hrvatsku. Kad su ga u Trogiru dizali na dok, iz njega je puštala voda na sve strane, bilo je začuđujuće da brod nije potonuo na putu od Libije, i to zahvaljujući crpkama za vodu koje su radile punim pogonom. Uspoređujući primjerice remont komercijalnih zrakoplova, moglo bi se reći kako se radi o D-checku, dakle potpunom rastavljanju broda osim "korita". Čak je nekoliko desetaka tona novog čelika ugrađeno u njega u Trogiru.
Zanimljivo, upravo će već gotovo otpisani desantni brod nakon završetka remonta u Trogiru postati zapovjedni brod libijske ratne mornarice koji će imati i posebnu sobu za zapovjednika cjelokupne libijske vojne flote. Obavljen je remont i oružanih sustava na spomenutim brodovima koji su bili građeni u francuskim brodogradilištima prije otprilike 20-30 godina. Završetak remonta i isporuka Libiji tih triju brodova, kako se predviđa, bit će do travnja ove godine.

U iduće tri godine Libija će na dokovima hrvatskih brodogradilišta remontirati još pet raketnih topovnjača, Libija je prihvatila projekt
tvrtke Adria Mar za raketne
korvete dužine 60 metara, a
očekuje se skoro potpisivanje
ugovoraLibija je prihvatila projekt tvrtke Adria Mar za raketne korvete dužine 60 metara, a očekuje se skoro potpisivanje ugovorakoje su iste klase kao i topovnjača koja se zajedno s desantnim brodom već nalazi u Kraljevici. Bit će remontirani svi brodski sustavi na njima osim sustava za upravljanje paljbom francuske tvrtke Thales, koji će biti zamijenjen novim. S obzirom na opseg poslova koji prelaze nekoliko stotina milijuna američkih dolara u budućnosti, pritom računajući izgradnju novih brodova i remont postojećih, ovdje se ne radi samo o koristi koju ima tvrtka Adria Mar, nego je priča puno šira i odnosi se na brojne hrvatske dobavljače i kooperante, te radnike u škverovima.

Dođe li do konkretnog sporazuma između Libije i Adria-Mar brodogradnje o gradnji korveta dugih 60 metara, bila bi to prilika i hrvatskoj obalnoj straži da se opremi jeftinijim brodovima za obalnu stražu od onih na međunarodnom tržištu kojima bi se nadzirao Zaštićeni ekološko-ribolovni pojas, jer ga trenutačno nadziru posve neprikladna i zastarjela plovila čija je prvotna namjena hidrografska i spasilačka.
Naime, prema neslužbenim informacijama, do proljeća bi MORH trebao raspisati natječaj vezan za brodove hrvatske obalne straže koji bi trebali biti dugi 40 metara. Tvrtka Adria-Mar na međunarodnom je natječaju za opremanje libijske obalne straže patrolnim brodovima prije pet godine potukla konkurenciju iz Francuske, Italije, Kine, Španjolske i Britanije. Prva dva patrolna broda građena su u brodogradilištu Lamjana na otoku Ugljanu i isporučena Libiji koncem svibnja 2006. u prisutnosti kontraadmirala Hamdija Swhelija, kojega je primio i hrvatski predsjednik Stjepan Mesić. Nakon što se brodogradilište Lamjana privatiziralo i njegova poslovna politika okrenula nautičkom turizmu, a ne brodogradnji, tvrtka Adria-Mar je brodove radila u Bakru.
Brodovi su razvijeni i građeni prema modularnom principu brodogradnje. Svi dijelovi se grade u Hrvatskoj ili nabavljaju na svjetskom tržištu. Premda se govorilo kako je cijena patrolnog broda za potrebe libijske obalne straže između 5 i 6 milijuna USD, to nije bilo posve točno, jer kako smo neslužbeno doznali, cijena BRODOGRADILIŠTA U TROGIRU I KRALJEVICI već su neko vrijeme
angažirana od tvrtke Adria Mar na remontima triju libijskih vojnih brodova, a cijeli posao vrijedi 50 milijuna USDBRODOGRADILIŠTA U TROGIRU I KRALJEVICI već su neko vrijeme angažirana od tvrtke Adria Mar na remontima triju libijskih vojnih brodova, a cijeli posao vrijedi 50 milijuna USDse kretala između 3 i 4 milijuna USD ovisno o opremi. Premda je tvrtka zbog tečaja dolara već izgubila 10 posto ugovorene vrijednosti još tijekom 2007., na to nisu gledali kao na nešto dramatično, jer su za tvrtku bile puno važnije reference koje će dobiti u međunarodnim poslovnim krugovima zbog posla s Libijom. Zainteresirano tržište su Jemen i Kamerun, ali i Indonezija.

Međutim, s obzirom na predstojeću privatizaciju brodogradilišta i neizvjesnu sudbinu tisuće radnika u škverovima, ozbiljan problem postaje i infrastruktura gdje će se moći raditi brodovi ovakve specijalne namjene u budućnosti, odnosno opasnost da se svi projekti hrvatske tvrtke ostvaruju u nekoj drugoj zemlji. Stoga je i tvrtka Adria Mar zainteresirana da uđe u privatizaciju hrvatskih brodogradilišta kako bi konačno pronašla matično mjesto u kojem će se projekti realizirati, jer su sve dosad morali iz godine u godinu biti gosti u hrvatskim brodogradilištima.

OD OLUPINE DO ZAPOVJEDNOG BRODA

■ Teško je bilo i zamisliti u kakvom su stanju doteglili desantni brod u Hrvatsku. Kad su ga u Trogiru dizali na dok, iz njega je puštala voda na sve strane, bilo je začuđujuće da brod nije potonuo na putu od Libije, i to zahvaljujući crpkama za vodu koje su radile punim pogonom, rekli su nam čelni ljudi projekta u Trogiru. Uspoređujući primjerice remont komercijalnih zrakoplova, moglo bi se reći kako se radi o D-checku, dakle potpunom rastavljanju broda osim “korita”. Čak je nekoliko desetaka tona novog čelika ugrađeno u njega u Trogiru. Upravo će ovaj brod nakon završetka remonta postati zapovjedni brod libijske ratne mornarice.

Vezane vijesti

Izaslanstvo ICC-a u Libiji

Izaslanstvo ICC-a u Libiji

Predstavnici Međunarodnoga kaznenog suda (ICC) doputovali su u Libiju kako bi osigurali oslobađanje svojih kolega koji su zatočeni prošlog tjedna,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika