Objavljeno u Nacionalu br. 702, 2009-04-28

Autor: Damir Radić

Film

U slavu američkog liberalizma

Film o skoro jedinom preostalom bijelcu u kvartu gdje dominiraju Azijati nije samo politički korektna priča o razumijevanju drugačijih i drugih, nego i priča o samosvjesnom i samoživom čovjeku koji traži priznavanje vlastite osobnosti

Damir RadićDamir RadićNakon solidne, no ne preimpresivne ratne duologije "Zastave naših očeva" i "Pisma s Iwo Jime" te bljedunjave pseudofeminističke krimi-drame "Zamjena", činilo se da 78-godišnji Clint Eastwood definitivno više ništa visokokreativno ne može ponuditi. A onda se takoreći niotkuda pojavio "Gran Torino", ostvarenje koje je trebalo biti nekakav "sidekick" protežiranoj "Zamjeni", da bi ju ubrzo potpuno zasjenilo. Dok je Cannes film s Angelinom Jolie uvrstio u svoj glavni program, a američka ga Akademija nominirala za tri Oscara, "siroti" "Gran Torino" morao se zadovoljiti tek jednom nominacijom za Zlatni globus. No onda su na scenu stupili kritičari i publika i "Gran Torino" uzdigli do statusa jednog od najboljih Eastwoodovih filmova i do proizvoda s uvjerljivo najboljom kino zaradom od svih Clintovih redateljskih projekata. Da stvar bude zanimljivija, "Gran Torino" i "Zamjena" djelomično su srodni filmovi. Žanrovski, oba su krimi-drame s trilernim elementima, a idejno ih povezuje sklonost općim mjestima i ekspliciranju, uz igranje na osvajanje gledateljskih emocija i maksimalnu identifikaciju s protagonistima. Pa iako ih načelno podjednako obilježava "holivudizacija", to su dva posve različita filma. Ključne su razlike u bitnim sastojcima: dok "Zamjena" poseže za razvedenom i pomalo lutajućom naracijom, u kojoj se Eastwood nije najbolje snašao, "Gran Torino" krasi istovremena narativna slojevitost i kompaktnost, čemu je temelj udario scenarij debitanta Nicka Schenka, ali realizacijski ključna je bila Eastwoodova maestralno zrela redateljska "nadgradnja"; dok "Zamjena" u središte postavlja za Eastwooda netipičnu ranjivu protagonisticu, doduše predanu svom cilju, ali suviše slabu da bi ga ostvarila bez pomoći snažna muškarca, "Gran Torino" ima tipična Eastwoodova jakog i beskompromisnog protagonista (ostarjeli no dobrodržeći konzervativac rasističkih sklonosti što samo želi da se nitko ne petlja u njegov život niti ometa njegov posjed, a igrom slučaja postaje zaštitnikom azijskih susjeda) koji predstavlja magnetsko središte narativa, pa film nema ni najmanje potrebe za iznenadnim premještanjem fokusa pripovjedanja kao "Zamjena" (koja uvodi serijskog ubojicu kao od junakinje nezavisnog protagonista); dok "Zamjena" ne uspostavlja stvarnu interakciju junakinje s ostalim bitnim likovima, ostavljajući je poput "izolirana otoka", što doduše jest u skladu s njezinom pozicijom u značenjskom CLINT EASTWOOD kao
Walt Kowalski i njegovi
susjedi Azijati u filmu
'Gran Torino'CLINT EASTWOOD kao Walt Kowalski i njegovi susjedi Azijati u filmu 'Gran Torino'svijetu djela, no zbog Eastwoodova nesnalaženja s usamljenim a slabim likom ta izoliranost postaje strukturalna mana, "Gran Torino" svog protagonista snažno povezuje s barem dva od tri preostala bitna lika (dvoje azijatskih tinejdžera iz susjedstva, ali i spona s mladim katoličkim svećenikom solidno je postulirana); dok je središnji lik "Zamjene", kao i cijeli taj film, sav u dramatično-sentimentalnom modusu, s iskoracima u patetiku, protagonist "Gran Torina", kao i film u cjelini, uspostavlja (samo)ironijski kontrapunkt onim potencijalno itekako sentimentalnim odnosno patetičnim strujanjima djela, pa iako ironija nije vrijednost po sebi, Eastwood njome uvijek izvanredno barata, pa tako i u "Gran Torinu".

Dakle, zadnji je film Clinta Eastwooda priča o takoreći jedinom preostalom bijelom Amerikancu, Waltu Kowalskom, u kvartu kojim sada dominiraju Azijati. Veteran Korejskog rata i umirovljeni radnik američke automobilske industrije (čije zlatne dane i ujedno ostvarenje Waltova američkog sna simbolizira Fordov model Gran Torino iz 1972.), Kowalski je tzv. teška i nepristupačna osoba koja prezire ono u što se Amerika pretvorila - s jedne strane zemlju prepunu "dotepenaca", poput njegovih susjeda Azijata, s druge društvo kojim dominiraju mekušasti neoliberalni paraziti, poput njegovih vlastitih sinova. No Kowalski nije uzalud baš Kowalski, tj. čovjek poljskih korijena. I Poljaci su, naime, u odnosu na američke doseljenike-starosjedioce, znači primarno Anglo-Sase pa Kelte, jednom bili "dotepenci". I oni su bili neželjeni i prezirani jer nisu "viteški" osvajali Zapad, nego uglavnom bijahu "prozaični šljakeri" u rudnicima, čeličanama, industriji uopće. Podjednako su bili prezirani Azijati (najčešće Kinezi), koji doduše jesu "osvajali" Zapad, ali tek kao željeznički radnici. Ta zajednička radnička "crvena nit" zasigurno simbolički pomaže Waltu da shvati kako novi(ji) azijski doseljenici iz njegova kvarta imaju nešto od duha "industrijskih pionira" koji su u Americi s kraja 19. i početka 20. stoljeća u velikoj mjeri bili upravo Poljaci (i Rusi), pa nije čudno da će upravo kroz ustupanje svog radničkog alata susjedskom azijskom dječaku Kowalski sama sebe simbolički transcendirati iz rasista u "pluralista", da bi konačna točka na i bilo ustupanje dječaku spomenuta automobila-sna. No "Gran Torino" nije samo politički korektna priča o procesu upoznavanja i razumijevanja drugih i različitih kroz implicitno zajedničko nasljeđe skriveno negdje duboko u klasnim korijenima (što ga zapravo čini ljevičarskim filmom), nego još prije priča o samosvjesnom, ali i samoživom čovjeku koji traži prepoznavanje i priznavanje vlastite osobnosti. One koji se izbore za njegov respekt Walt će nagraditi, vlastitu djecu i unuke će kazniti jer nisu znali pronaći put do njegova srca i uma. Nisu bitni meso i krv, nego stvarna vrijednost pojedinca, i u tom smislu "Gran Torino" baštini i Krista i Kanta te zajedno s Franklinom ne postavlja (strancu) pitanje "što si", nego "što znaš raditi". Drugim riječima, afirmira "pravi" američki duh pragme i liberalizma.

GRAN TORINO

Gran Torino, am.-njem. krimi-drama, 2008.

R: Clint Eastwood Gl: Clint Eastwood, Bee Wang, Ahney Her, Christopher Carley

ocjena: 4 (četiri) zvjezdice

Vezane vijesti

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Demi Moore više nije gđa. Kutcher na Twitteru

Američka glumica Demi Moore, koja je službeno u studenom objavila da se rastaje od Ashtona Kutchera nakon tri godine braka, odlučila je da njezino… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika