Objavljeno u Nacionalu br. 703, 2009-05-05

Autor: Eduard Šoštarić

Afera Patria

Pozadina slovenskog neuspjeha: Finac traži spas u Hrvatskoj

NACIONAL OTKRIVA da je Kaju Eriku Björkqvistu nakon godinu dana propala istraga o Patrijinim poslovima jer još nije podignuta ni jedna optužnica u Finskoj

Patrijini stručnjaci iz Hrvatske i Finske koji je pobijedio na natječaju za opremanje Hrvatske vojske borbenim oklopnim vozilima
AMW na osam kotačaPatrijini stručnjaci iz Hrvatske i Finske koji je pobijedio na natječaju za opremanje Hrvatske vojske borbenim oklopnim vozilima AMW na osam kotačaNakon godinu dana međunarodne istrage vezane uz prodaju borbenih oklopnih vozila finskog proizvođača Patrije slovenskom Ministarstvu obrane, glavni inspektor finskog Nacionalnog ureda za istrage Kaj Erik Björkqvist je prošlog tjedna otvorio i istragu Patrijinih poslova u Hrvatskoj. Zapravo, Björkqvist je ovim potezom dao naslutiti kako ima problema u Sloveniji jer u godinu dana od otvaranja istrage nije uspio prikupiti dovoljno dokaza kojima bi se potvrdila sumnja u postojanje korpupcije ili mita pri sklapanju toga posla, odnosno još uvijek nema optužnica.

Upravo zbog toga Björkqvist pokušava otvaranjem istrage Patrijinih poslova u Hrvatskoj "kupiti" dodatnih šest mjeseci vremena u potrazi za dokazima protiv finskih osumnjičenika, kako njegova istraga ne bi doživjela potpuni fijasko u Sloveniji, doznao je Nacional u razgovoru s nekolicinom visoko pozicioniranih zaposlenika MORH-a koji su komentirali otvaranje istrage u Hrvatskoj.
Björkqvist može tražiti od finskog suda proširenje istrage jer su na poslovima nabave borbenih oklopnih vozila u Hrvatskoj i Sloveniji formalno bili angažirani isti zaposlenici Patrije. Bivši šef Patrije Jorma Wiitakorpi, potpredsjednik Uprave Heiki Hulkonen, zastupnik Patrije za Sloveniju Reijo Niitynen i Patrijin konzultant i bivši direktor austrijskog Steyra Wolfgang Riedl, koji je bio zadužen za analizu tržišta i Patrijine konkurencije na jugoistoku Europe, pa tako i Hrvatske, osumnjičenici su u slovenskom slučaju. Svi oni bili su angažirani i na poslovima u Hrvatskoj.


Međutim, Björkqvist je za moguće otvaranje istrage oko Patrijinih poslova u Hrvatskoj imao godinu dana na raspolaganju i bila mu je dostupna cjelokupna dokumentacija. Da je imao bilo što konkretno za Hrvatsku, učinio bi to znatno ranije. Odlučio je to učiniti sada kad je postao svjestan da bi istraga oko Patrijinih poslova u Sloveniji mogla neslavno završiti bez pronalaska novih dokaza protiv spomenutih zaposlenika Patrije. Radi se o tome da nema podignutih optužnica u Finskoj, svi zaposlenici Patrije koji su bili privođeni i zadržavani u pritvoru pušteni su, a u Sloveniji kao da je sve stalo s istragom nakon nedavno održanih parlamentarnih izbora. Još uvijek nikome nije jasno što Björkqvist zapravo istražuje u Hrvatskoj jer na to pitanje ne želi odgovoriti.

Nabava 126 Patrijinih borbenih oklopnih vozila za potrebe Hrvatske vojske i kupovina dviju rabljenih finskih raketnih topovnjača poslovi su finske Patrije u Hrvatskoj s kojima bi se Björkqvist mogao pozabaviti. U Hrvatskoj se od potpisivanja ugovora s finskom Patrijom nije pojavila sumnja u objektivnost i transparentnost sklopljenih poslova. Oporba, mediji, nevladine udruge, hrvatski državni vrh niti jednom nisu iskazali zamjerke na provedbu ovih nabava. Na vijest o ostvaranju istrage Parijinih poslova u Hrvatskoj mediji su počeli spekulirati kako bi se istraga možda vezala uz posao nabave dvije finske raketne topovnjače za potrebe Hrvatske ratne mornarice.STALNI PARTNERI Ministar obrane Branko Vukelić i predstavnici
Patrije pri kupnji brodovaSTALNI PARTNERI Ministar obrane Branko Vukelić i predstavnici Patrije pri kupnji brodova

Ministarstvo obrane i tvrtka Patria Aviation Oy sklopili su Ugovor o nabavci dva raketna broda klase Helsinki i pripadajućih pričuvnih dijelova 17. srpnja 2008. Ugovor su potpisali ministar obrane Branko Vukelić te predstavnici Patrie Ilkka Jaakkola i Risto Mariomaa.
Spekulira se o tome da je Hrvatska kupila brodove po cijeni od 9 milijuna eura, a oni vrijede zapravo 4 milijuna eura, prema tvrdnjama anonimnog dužnosnika finskog Ministarstva obrane. Čak i da su brodovi zaista vrijedili 4 milijuna eura vrlo lako je objasniti zašto ih je Hrvatska platila 9 milijuna eura. Zapovjednik flotile Hrvatske ratne mornarice, kapetan bojnog broda Marin Stošić, u razgovoru s Nacionalovim novinarom odgovorio je, između ostalih, i na ta pitanja.
Prema Stošićevoj izjavi, Hrvatska je kupila finske topovnjače kroz Paket A i Paket B. Ukupna cijena dvaju brodova s opremom bila je 6,1 milijun eura i to je "Paket A". Njihova vrijednost od 4 milijuna eura koju se često spominje je možda vrijednost brodova bez cjelovite opreme. Naime, brodovi su godinu dana stajali na vezovima u finskoj ratnoj mornarici i nisu se koristili jer su bili otpisani. Stoga se dio njihove osjetljive opreme skinuo i uskladištio. Kad su odlučili brodove prodati Hrvatskoj, trebalo ih je pripremiti i vratiti u prvobitno stanje s opremom. Čak i da je cijena oba broda bez dijela opreme zaista 4 milijuna eura, uz potpuno opremanje i pripremu brodova za odlazak oni vrijede upravo onoliko koliko nam je i rekao Marin Stošić, a to je 6,1 milijun eura.

Nadalje, Paket B čine pričuvni dijelovi za brodove koji su plaćeni dodatnih 2 milijuna eura. Zapovjednik flotile nam je rekao kako na tržištu takvi pričuvni dijelovi vrijede od 4 do 6 milijuna eura, pa je Hrvatska zapravo sklopila odličan ugovor. Spomenutim cijenama treba dodati i cijenu transporta brodova iz Finske od 700 tisuća eura, što znači da cjelokupni projekt vrijedi zaista skoro 9 milijuna eura. Najveći dio pričuvnih dijelova smješten u 76 sanduka potpuno je nekorišten i certificiran. Hrvatska je dobila i dva dizelska motora u vakum pakovanju, tako da gumeni dijelovi nisu izloženi vanjskim utjecajima. Brodovi imaju i sonare što Hrvatskoj daje nove mogućnosti na Jadranu za protupodmorničku borbu. Prvi put od 1991. se dogodilo od da Hrvatska ratna mornarica ima brodove s kojima može odraditi sve za što su namijenjeni.
Dakle, posao s brodovima je i više nego koristan za Hrvatsku i nema niti jednog razloga da Björkqvist na tom primjeru pokušava uvući Hrvatsku u istragu. Postoji mogućnost da Björkqvist zaista istražuje ovaj slučaj prodaje brodova Hrvatskoj. Naime, on bi mogao ispitati Patrijine službenike zbog čega su tako povoljno prodali brodove ili zašto nije bilo natječaja za njihovu prodaju. Međutim, to nije problem Hrvatske, nego finske države.KUPLJENO 126 VOZILA Bivši ministar obrane Berislav Rončević na potpisivanju ugovora u 'Đuri Đakoviću'KUPLJENO 126 VOZILA Bivši ministar obrane Berislav Rončević na potpisivanju ugovora u 'Đuri Đakoviću'

S druge strane, mogućnost istrage se otvara i na području nabave 126 finskih borbenih oklopnih vozila Hrvatskoj, ali ne zbog toga da je posao odrađen pod sumnjivim okolnostima ili da postoje nekakvi dokazi za to, nego se radi o tome da su isti zaposlenici Patrije koji su vodili poslove u Sloveniji vodili poslove u Hrvatskoj. Björkqvist na taj način može jedino dobiti nešto na vremenu zbog slovenskog slučaja, a Hrvatska mu je samo poslužila kao sredstvo za to.
Ministarstvo obrane, finska tvrtka Patria i "Đuro Đaković - Specijalna vozila" prvo su potpisali u listopadu 2007. ugovor vrijedan 112 milijuna eura o nabavi 84 oklopna vozila Patria AMV 8x8.
Patria se obvezala da će prva vozila predati do kraja 2008. što je ispunila, a cjelokupna narudžba bit će isporučena do konca 2012. Patria je na natječaju pobijedila austrijskog Steyra i to tako da je razlika u cijeni osnovnog modela bila 42 milijuna eura, a uz dodatnu opremu, koju su ponudila oba ponuđača, popela bi se na 57,5 milijuna, što je tada izjavio Rončević.

Rončević je tada dodao da je Patria ponudila i druge povoljnije uvjete 150 posto specificiranog offseta (35 posto izravnog), dok je Steyr nudio 100 posto offseta, od čega 25 posto izravnog, ali bez specifikacija. Uz sve to, rezultati testiranja su pokazali Patrijinu superiornost u odnosu na konkurenta iz Austrije. Dakle, potpuno transparentan i čist posao na čiju se odluku nije žalila čak ni Patrijina konkurencija austrijski Steyr.
Potom je Vladino povjerenstvo pod predsjedanjem Damira Polančeca odlučilo koncem studenog 2008. kupiti još 42 bazna oklopna vozila AMV 8x8. Tako je ukupno ugovoren broj od 126 oklopnih vozila za Oružane snage jer je prije godinu dana potpisan ugovor za 84 vozila. Ugovor je odobrila hrvatska vlada za što je izdvojeno još 68 milijuna eura, sveukupno 180 milijuna eura za 126 vozila.
U Sloveniji je skandal prvenstveno izbio zbog toga što se uopće ne zna komu je i zašto išao veliki novac iz Patrije, a u igri je bilo čak pet osoba. Zbog slovenskog projekta nabave oklopnih borbenih vozila registrirane su i tri različite tvrtke. Ništa slično se nije dogodilo u Hrvatskoj. Kad je riječ o Patrijinoj proviziji za sklopljeni posao u Hrvatskoj, jedino je Ratko Panjević i njegova tvrtka MA-RA d.o.o. dobila ili trebala dobiti novac i time priča oko Patrijina novca u Hrvatskoj završava, za razliku od slovenskog slučaja.

Posljednjih su dana i visoki hrvatski dužnosnici predsjednik države Stjepan Mesić i ministar obrane Branko Vukelić vrlo jasno poručili kako nemaju ništa protiv istrage u Patriji, ali su i neizravno poručili kako se nemaju namjeru baviti spekulacijama, jer da su svi sklopljeni poslovi Patrije u Hrvatskoj za državu bili vrlo korisni. JEDNA OD DVIJU raketnih topovnjača koje je Hrvatska
kupila po cijeni od 9 milijuna eura, a tvrdi se da su vrijedile samo
4 milijunaJEDNA OD DVIJU raketnih topovnjača koje je Hrvatska kupila po cijeni od 9 milijuna eura, a tvrdi se da su vrijedile samo 4 milijuna
Glavni finski istražitelj Kaj-Erik Björkqvist je na istraživanju Patrijinih poslova u Sloveniji zbog specifičnih političkih okolnosti pred slovenske parlamentarne izbore imao i podršku nekih slovenskih medija i slovenske oporbe, ali niti to mu nije bilo dovoljno da dokaže korupciju i mito. U Hrvatskoj ga čeka puno teža situacija, ne zato što ga ne bi podržali u razotkrivanju moguće korupcije ili mita, već zato što nitko ne razumije što zapravo istražuje i otkud Hrvatska u cijeloj priči oko Patrije. Zbog toga niti državni vrh ne gleda sa simpatijama na Björkqvista jer je otvorio istragu u vrijeme kad se Hrvatska na europskoj političkoj sceni ponovno spominje u kontekstu slabe borbe protiv korupcije. Sve svjetske novinske agencije su prenijele vijest o otvaranju istrage Patrijinih poslova u Hrvatskoj što je samo po sebi vrlo neugodno, pogotovo u svjetlu hrvatskog približavanja punopravnom članstvu EU. Stoga bi hrvatska policija trebala od Björkqvista zatražiti sasvim konkretne informacije o istrazi i načine na koji mu hrvatski MUP može pomoći kako bi se slučaj što prije završio. Björkqvist je pokazao na slučaju Slovenije koliko dugo može biti u središtu pažnje i koliko može odugovlačiti s istragom, a to nikako ne odgovara Hrvatskoj.

Neuspješni inspektor

Glavni inspektor finskog Nacionalnog ureda za istrage Kaj Erik Björqvist ima problema s dokazivanjem korupcije u slučaju prodaje Patrijinih oklopnih vozila Sloveniji. Otvaranje istrage u Hrvatskoj samo je "kupovanje" vremena, s obzirom na to da u godinu dana nije uspio prikupiti dovoljno dokaza za podizanje optužnica protiv osumnjičenika u slovenskom slučaju.

Devet milijuna eura za dva ratna broda

Spekulira se u medijima kako je Hrvatska za 9 milijuna eura kupila brodove koji vrijede 4 milijuna eura. Međutim, ukupna cijena oba broda sa svom opremom na njima je 6,1 milijuna eura dok je cijena od 4 milijuna eura vrijednost otpisanih brodova bez velikog dijela opreme koja je skinuta i uskladištena. Dodatnih 2 milijuna eura Hrvatska je platila za Paket B, odnosno pričuvne dijelove koji na ržištu vrijede od 4 do 6 milijuna eura. Još 700 tisuća eura je plaćen transport brodova do Hrvatske, pa je i sveukupna cijena oko 9 milijuna eura. Bjorqvist bi eventualno mogao pitati Fince zašto je Hrvatska dobila brodove tako jeftino, ali to nije hrvatski problem.

Hrvatska kupila bez afere

Ugovor o nabavi oklopnih vozila iz listopada 2007. nikada nije bio predmet sumnji bilo koga u Hrvatskoj je je natječaj bio posve transparentan, a ponuda Patrije daleko bolja od konkurentskog Steyra.

Vezane vijesti

Janša za sada neće svjedočiti u Beču

Janša za sada neće svjedočiti u Beču

Predsjednik slovenske vlade Janez Janša neće se u četvrtak pojaviti kao svjedok na sudu u Beču, gdje je trebao dati iskaz na suđenju protiv petorice… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika