Objavljeno u Nacionalu br. 711, 2009-06-30

Autor: Nina Ožegović

Veliki jubilej baletnog veterana

Mladi princ postao je udovica

SVEBOR SEČAK, baletni prvak zagrebačkog HNK, praizvedbom svog novog baleta 'Peti instrument' proslavit će 30. obljetnicu umjetničkog rada

TORTA ZA JUBILEJ Plesač i koreograf Svebor
Sečak snimljen je sa specijalno napravljenom slavljeničkom tortom
zagrebačke slastičarnice Vincek u povodu proslave njegove 30. godišnjice radaTORTA ZA JUBILEJ Plesač i koreograf Svebor Sečak snimljen je sa specijalno napravljenom slavljeničkom tortom zagrebačke slastičarnice Vincek u povodu proslave njegove 30. godišnjice radaNedavno je Svebor Sečak, prvak baleta zagrebačkog HNK i dobitnik brojnih nagrada, izmamio veliki pljesak neobičnom i teškom ulogom udovice Simone u komičnom baletu "Vragolasta djevojka" i time je zaokružio niz karakternih rola, od Hamleta i Peer Gynta do Caligule, koje zadnjih nekoliko godina pleše u Zagrebu, Rijeci i Varaždinu te u vlastitoj Baletnoj trupi Croatia. Iako je već u 47. godini, što su za plesača, kako kaže, pozne godine, te osjeća "posljedice nekadašnjih ozljeda i zglobovi su mu istrošeniji nego što bi bili da se bavio nekom drugom profesijom", još ima puno energije i planova tako da ne namjerava napustiti balet nego će se baviti akademskim radom. No prvo će u utorak proslaviti veliki jubilej - 30. godišnjicu umjetničkog rada i 15. obljetnicu Baletne trupe Croatia, i to praizvedbom njegove koreografije "Peti instrument", koju će izvesti plesači HNK uz muzičku pratnju Kvarteta Rucner.


"Balet 'Peti instrument' nema libreta, a ljudsko tijelo tretiram kao peti instrument - tijelo pleše na muziku, uz muziku, bez muzike i ponovo se vraća izvedbi uz muziku", objasnio je Svebor Sečak. "Za razliku od mojih dosadašnjih neoklasičnih koreografija, inspiriranih klasičnim baletom sa snažnim libretom poput 'Hamleta', ovaj balet je dopunjen pokretima iz nacionalnih, karakternih i društvenih plesova, te suvremenim plesom. Zapravo, to je suvremeni balet, no da bi ga plesači izveli, moraju biti klasično školovani."

Iako je u njegovoj baletnoj karijeri bilo teških i napornih trenutaka, Sečak smatra da mu balet ništa nije oduzeo, ali mu je jako puno dao. Kaže da su mu najljepši trenuci bili oni na sceni kada je u potpunosti bio u tuđoj koži i uspio se transformirati u drugi lik. "Drag mi je pljesak, ali mi je mnogo draži totalni tajac, trenutak tišine koji nastupi nakon završetka predstave, sekundu prije nego što se prolomi aplauz", prisjeća se Sečak. "To mi se znalo dogoditi u 'Totentanzu' Orlikowskog u Baselu: predstava bi završila i publika bi minutu, dvije ostala sjediti u apsolutnoj tišini, a tada bi počela frenetično pljeskati. Nadam se da će se to ponoviti i s 'Hamletom' s kojim potkraj ljeta s Baletnom trupom Croatia putujemo na Bermude gdje ćemo nastupiti u prekrasnoj tvrđavi u povodu 400. godišnjice te otočne države, te na jesen na gostovanju u Venezueli."U ULOZI CALIGULE KAO CALIGULA s Ervinom
Sulejmanovom 2006. u
istoimenom baletu U ULOZI CALIGULE KAO CALIGULA s Ervinom Sulejmanovom 2006. u istoimenom baletu
Svebor Sečak bio je od malih nogu oduševljen plesom. Kaže da su njegova prva ljubav bili društveni plesovi, koji u doba njegove mladosti nisu bili toliko popularni kao što su danas, no da se u tome moglo napredovati, možda bi se time bavio, a ne baletom. "Kad sam vidio oglas da HNK osniva Baletni studio, upisao sam se iz čiste znatiželje", kaže. "Ubrzo sam shvatio da je balet veliki umjetnički, sportski i atletski izazov u kojem čovjek mora, kao i u vrhunskom sportu, nadvladati sam sebe i svoje tijelo. Nakon studija, upisao sam baletnu školu, a zatim sam se usavršavao na akademiji Vaganova u Sankt Peterburgu. Što sam više ulazio u balet, postajao sam sigurniji da je to prava stvar za mene."

Na sceni Hrvatskog narodnog kazališta pojavio se prvi put kao 16-godišnjak i ubrzo se afirmirao kao baletni solist za lirske uloge. "Prva glavna uloga bila mi je Paris u 'Romeu i Juliji' u koreografiji Waczlawa Orlikowskog, a zatim sam se profilirao kao nosilac prinčevskih uloga u romantičnom repertoaru kao Grof Albrecht u 'Giselle', ili u strogo klasičnom repertoaru kao Princ i Rothbart u 'Labuđem jezeru', te u 'Trnoružici' i 'Orašaru'. Kasnije sam radio i sa suvremenim koreografima Portugalcem Vascom Wellenkampom, zatim s asistentima nizozemskih koreografa Jirija Killiana i Hansa van Manena, te s hrvatskim i slovenskim koreografima. Najviše me je formirala suradnja s Orlikowskim, koji je u zagrebačkom HNK ekipirao svoju grupu solista, a zatim ih zvao da surađuju s njim u inozemstvu. Brzo sam otkrio da me najviše raduju velike karakterne uloge ispričane jezikom klasičnog baleta. Prva takva uloga bila je Peer Gynt u Sloveniji, a slijedile su uloge Don Quijotea, Drosselmeyera, Coppeliusa, Hamleta i Caligule, zatim Quasimoda u Rijeci te udovica Simona u 'Vragolastoj djevojci'."

Svebor Sečak u Južnoafričkoj Republici sa životnom družicom Andrejom Kovačić, opernom solisticom, koja mu pomaže u organiziranju turnejaSvebor Sečak u Južnoafričkoj Republici sa životnom družicom Andrejom Kovačić, opernom solisticom, koja mu pomaže u organiziranju turnejaS Baletnom trupom Croatia obišao je pola svijeta, od susjednih država Italije i Slovenije preko Engleske i egzotičnih zemalja kao što su Tunis, Jordan, Turska, Južnoafrička Republika, Egipat i Japan gdje su 2005. predstavljali Hrvatsku na izložbi EXPO, pa sve do Južnoafričke Republike. Kaže kako je "prekrasno plesati na svjetskim pozornicama, ali je isto tako uzbudljivo vidjeti lavove i kitove u Južnoj Africi, prošetati pokraj piramida u Kairu, a u Tunisu jahati na devama". S njim često putuje i njegova dugogodišnja partnerica i operna solistica Andreja Kovačić, s kojom živi već 15 godina. Osim što pjeva u nekim njegovim koreografijama poput "Licitarskog srca", u slobodno vrijeme mu pomaže u vođenju Baletne trupe Croatia. "Nas dvoje teško razdvajamo privatni od profesionalnog života - to se kod nas toliko isprepliće da i na odmoru pričamo o baletu i teatru", kaže. "Kad imamo slobodnog vremena, opet odemo u kazalište pogledati neku predstavu."
Na pitanje je li gostovanje u Covent Gardenu u Londonu bilo kruna njegove karijere, odgovorio je kako je to teško reći. "U Londonu smo gostovali pet puta", kaže. "Prvo smo u Milenijskoj kupoli osam puta izveli moju koreografiju 'Licitarsko srce'. Nastup je bio prenošen na ogromnim ekranima tako da je balet vidjelo nekoliko desetaka tisuća gledatelja. Iako je to bio prigodni program, prilagođen širim masama, publika je balet sjajno primila. Zatim smo iduće dvije godine s isječcima iz nekoliko baleta nastupili na novoj sceni Linbury Studio u upravo obnovljenom Royal Opera House Covent Gardenu i to mi je bila velika čast. Tu sam se puno družio s njihovim plesačima, recimo, s tadašnjom prvakinjom Darcey Bussell s kojom sam razgovarao o mogućim zajedničkim projektima. Na žalost, nju je ozljeda stopala vrlo rano omela u karijeri tako da nismo ostvarili svoju ideju. Onda smo s 'Hamletom' gostovali u čuvenom teatru Sadler's Wells. No i kao gostujući solist nastupao sam po svjetskim pozornicama, primjerice, u 40. sam plesao Albrechta u veronskom Baletu gdje gostuju prve zvijezde današnjice Roberto Bolle i Vladimir Malahov, što mi je puno značilo. A zatim sam još dvije godine bio gost solist veronskog baleta u 'Don Quijoteu'."

KAO HAMLET u baletu koji je sam koreografirao, a izvodi ga Baletna trupa CroatiaKAO HAMLET u baletu koji je sam koreografirao, a izvodi ga Baletna trupa CroatiaTijekom 30 godina karijere Sečak je plesao s nekima od vrhunskih plesačica svjetskoga glasa poput Gillian Murphy, zvijezdom American Ballet Theatra, zatim Elenom Pankovom, bivšom kolegicom iz akademije Vaganova i bivšom solisticom Kirova, te Agnes Letestu, prvakinjom baleta Pariške opere. Na pitanje zašto nije ostao u nekom od svjetskih baleta gdje je nastupao, odgovorio je da ni za čim ne žali jer je unatoč tome što je ostao u HNK uspio proputovati cijeli svijet te surađivati s vrhunskim koreografima i nekim od najvećih balerina svijeta. "Iako sam u Sankt Peterburgu surađivao s umjetnicima iz Mariinskog teatra, nekadašnjeg Kirova, koji je vrh klasičnog baleta, a zatim odigrao Princa u 'Labuđem jezeru' dvije godine prije nego u HNK u Zagrebu, nikada nisam želio ostati u nekom od tih velikih baletnih centara", kaže Sečak. "Bilo mi je lijepo doći, nastupiti i upoznati te ljude, ali moje je kazalište zagrebački HNK."

Vezane vijesti

Balet u zraku otvara Riječke ljetne noći

Balet u zraku otvara Riječke ljetne noći

Deveti po redu festival Riječke ljetne noći, započet će na Gatu Karoline Riječke pravim baletom u zraku s glazbom uživo, španjolsko-argentinske grupe… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika