28.07.2009. / 12:13

Autor: Hrvoje Šimičević

Populizam pod kočnicom: Nedostatak novca spasio HDZ od vlastitog mozga

Vlada bi mogla inicirati raskid ugovora o gradnji 30 kilometara duge dionice, s neznatnom bojazni da će ih građevinske tvrtke što su posao dobile mogle tužiti. Naime, gotovo je nevjerojatno zamisliti da će državu tužiti predstavnici Konstruktora, Hidroelektre ili pak Dalekovoda, ako je poznato kakve masne poslove rečene i slične tvrtke iz građevinskog miljea od te iste države dobivaju na mjesečnoj bazi

Slavlje partijskih bojovnika na otvaranju nepoznate dionice autoceste za vrijeme Sanaderove vladavineSlavlje partijskih bojovnika na otvaranju nepoznate dionice autoceste za vrijeme Sanaderove vladavineAkutni nedostatak novca s kojim se suočava administracija premijerke Jadranke Kosor, jedini je razlog zbog kojeg će se vladajuća partija i njeni vodeći ljudi barem privremeno spasiti od posljedica kaosa što im se već duže vrijeme odvija u glavama. Hrvatske autoceste prema svemu će sudeći raskinuti ugovore o izgradnji dionica autocesta koje su redom potpisivali u jeku predizborne kampanje - kada je Sanader šetao po kamenjaru te buduće komade betona i asfalta iznimno živahno predstavljao kao simbole nacionalne samobitnosti.

Prema pisanju današnjeg Business.hr-a, jedini razlog ovom legitimnom povodu za proglašavanje dana žalosti u središnjici HDZ-a jest činjenica da novca nema, a bez ovog poteza Hrvatska neće moći dobiti kredite od međunarodnih bankarskih institucija.

Naime, na financiranje HAC-ovih projekata navodno su spremni iz Europske banke za obnovu i razvitak te Europske investicijske banke. Međutim, ove banke svoje investiranje uvjetuju poništenjem dosadašnjih ugovora, te provođenjem novih, ali pod njihovim uvjetima. U prijevodu to znači da će biti raskinuti sedam milijardi kuna teški poslovi gradnje autoceste prema Dubrovniku, zatim dionica Ledenik Sisak, Buševec - Lekenik sa spojnim cestama na autocesti Zagreb - Sisak te ugovor o gradnji mosta Drava.

Iz vlade i HAC-a navodno su već pristali na takve uvjete, te bi ubrzo moglo doći do raskidanja starih ugovora. Iako je postojala bojazan da će vlada ukoliko raskine radove morati plaćati penale oštećenim izvođačima radova, to se, izgledno je, neće dogoditi. Naime, u ugovorima je naznačeno da stupaju na snagu nakon što izvođači krenu s radovima. To se još nije dogodilo. Što se novih natječaja tiče, oni bi se mogli raspisati do kraja godine.

Kakve to ugovore HDZ mora raskinuti? Primjer s juga

Unatoč tomu što je administracija Jadranke Kosor najavila zaleđivanja dobrog dijela projekata na cestama, u oči upada nekoliko vitalnih i besmislenih poslova što su ovih i sljedećih godina trebali dobrano opteretiti državni proračun. Kao najimpresivniji primjer političke nepromišljenosti nužno je spomenuti izgradnju dionice Dubrovnik - Doli. Riječ je o potpuno neopravdanom projektu, koji je već formalno i napismeno ugovoren sa izvođačima radova, a košta 3,67 milijardi kuna. Ta je dionica najavljenja za gradnju 'u trenutku' dok država kida novce od socijalnih kategorija za potrebe rebalansa proračuna.

Slavlje zbog te činjenice već je na poprištu nadolazećih radova upriličio bivši premijer Ivo Sanader. Međutim, kada je u svibnju ove godine odbjegli kancelar pred lokalnim pukom i partijskim privržnicima pričao priče kako je to 'vraćanje hrvatskog duga jugu', 'kako ih nitko neće spriječiti', itd., itd.- ideja o izgradnji mitskog partijskog mastodona poznatog i kao Pelješki most - bila je itekako vitalna. Drugim riječima, Ivo je Sanader pričao priče kada je most od iznimne populističke važnosti bio u planu. No, nedavnim zaleđivanjem ovog projekta na vjerojatno jedno desetljeće, izgubio se doslovno svaki smisao izgradnje i rečene dionice.

Utom je veći besmisao ako je poznato da je s obje strane ova cesta nepovezana, te da se nastavak gradnje autoceste nakon prolaska Ploča može očekivati tek za 5 godina. Premijerka Kosor kazati će (u svoju obranu) vjerojatno kako je ova cesta iznimno važna za jedan Dubrovnik. To se međutim također može okarakterizirati kao dodatno pražnjenje cinizma, pošto Dubrovniku ta cesta nije od vitalne važnosti za turizam, te on zasigurno može bez nje još koje vrijeme.

Vezane vijesti

'Neću dati ostavku'

'Neću dati ostavku'

Neću dati ostavku na mjesto potpredsjednice Hrvatskog sabora, kao što je to učinio Vladimir Šeks, poručila je Jadranka Kosor nakon jutrošnje sjednice… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika