Objavljeno u Nacionalu br. 715, 2009-07-28

Autor: Damir Radić

Film

Ništa novo u Puli

Na kraju, recimo da su uz „Crnce" glavni događaj ovogodišnje Pule nesumnjivo bili „Ljubavnici" uglednika američkog independenta Jamesa Graya, daleko najbolji film ne previše zanimljivog inozemnog dijela programa

Damir RadićDamir RadićNišta novo u Puli. Velika zlatna arena za najbolji film ponovo nije otišla ostvarenju koje ju je najviše zaslužilo, ovog puta Jurićevim i Delićevim „Crncima". No žiri predvođen Zrinkom Ogrestom barem je, za razliku od prethodne dvije godine, bio uravnotežen u dodjeljivanju ključnih Arena, te je svaki od tri filma koja su kvalitetom odskočila od ostatka konkurencije dobio po jednu. Kako doznajemo, žiri je imao veliku dvojbu između „Crnaca" i jedinog filma iz konkurencije koji je već odradio redovnu kino distribuciju (i o kojem smo tada opširnije pisali) , Schmidtovih „Metastaza", a čini se da je zrno prevage u korist potonjeg donijelo to što su neki članovi žirija Jurićev i Devićev film smatrali suviše politički kontroverznim. Tako je trijumfirala ublažena adaptacija žestokog naturalističkog romana Alena Bovića, u kojoj je navijačko-narkomansko-alkoholičarskom ološu sa zagrebačkih ulica dana crta topline koju je u romanu bilo teže pronaći, a sama završnica je, za razliku od predloška, umjesto pritajenom senzibilcu i 'intelektualcu' Filipu pripala notornom nasilniku Krpi. Dodjela glavne nagrade „Metastazama" nije najbolja odluka, ali ipak je nagrađen dinamičan i solidan rad s osvajajućim Reneom Bitorajcem (Zlatna arena za najbolju mušku ulogu), ostvaraj koji su uostalom i strani kritičari, novinari i festivalski organizatori na svojevrsnom okruglom stolu o hrvatskom filmu održanom zadnjeg dana festivala istaknuli među dva-tri ostvarenja s ovogodišnje Pule koja zaslužuju poseban respekt. Druga dva uratka što su obilježila festival jesu dakako „Crnci", o kojima je bilo više riječi u prošlom broju i kojima je pripala Zlatna arena za režiju, te Zlatnom arenom za scenarij nagrađen „Kenjac" Antonija Nuića.

Nuić se snažno afirmirao epizodom u omnibusu „Sex, piće i krvoproliće", uspjevši prvi u hrvatskom suvremenom filmu dati autentičnu i sugestivnu sliku prozaične i beznadne egzistencije urbanog navijačkog puka. Istog trena postao je najvećom nadom nacionalne kinematografije, no usprkos žetvi pulskih nagrada dugometražnim debijem „Sve džaba", taj njegov uradak snažne ekspozicije koja se rasplinula u ne baš poticajno čudan i trom film ceste s pokušajem blago meditativne sugestije rijetko je koga impresionirao. „Kenjac" je međutim bitan korak naprijed. Na prigušenoj ali znakovitoj vojno-političkoj pozadini uoči odlučujućih ratnih zbivanja 1995. u Hrvatskoj i BiH, Nuić gradi tzv. studiju karaktera i odnosa unutar jedne zapadnohercegovačke porodice čiji se članovi, rasuti od Zagreba do Sarajeva, okupljaju u svom rodnom selu (AB Šimićevi Drinovci), te na tom matičnom tlu, gdje još obitavaju njihovi stari, u nekoliko vrućih ljetnih dana i noći, uz važnu ulogu jednog magarca (naslovni „kenjac"), svoje poremećene relacije dovode u red. Stanoviti problem leži u temeljnoj neuvjerljivosti razrješenja kompleksne i traumatične mreže odnosa u svega nekoliko dana, no to je danak onom što bi uvjetno mogli nazvati žanrom ladanjskog filma (na balkanski način) , tj. narativa u kojem se skupina obiteljskim i/ili prijateljskim sponama povezanih ljudi nađe u (ne)idiličnom provincijskom pejzažu i tu rješava neku više ili manje izraženu, obično potmulo prisutnu problemsku situaciju.

Velike su vrline filma uvjerljivo postavljanje prepletenih odnosa likova uz dobru psihološku elaboraciju i narativnu solidnost, zreli redateljski ritam, specifično ugođajna (Zlatnom arenom nagrađena) fotografija Mirka Pivčevića te redom jaki glumci predvođeni Nebojšom Glogovcem, Natašom Janjić, Ljubomirom Kaporom i Tonkom Lonzom. A negdje pri kraju filma nalazi se scena koja bi se mogla proglasiti i antologijskom, kad otac sinu sa šokantnom izravnošću otkrije kako je emocionalno doživljavao njega i njegovu majku, scena iza koje je svaki happy end nemoguć, no Nuić ga je ipak uspio izvući, što jest nategnuto, ali ne i neopravdano.

Ostatak konkurencije viđen u drugom dijelu festivala srednja je žalost, a najveće razočaranje predstavlja „U zemlji čudesa" Dejana Šorka. Autor koji je nakon duljeg vremena bio uzletio neočekivano provokativnim filmom „Dva igrača s klupe", novim ostvarenjem o pametnoj hercegovačkoj djevojčici Alici u zagrebačkoj 'zemlji čudesa' izgubio je konce kad je joj je kao partnera pridružio željeno karizmatičnog, a zapravo posve bezličnog i nezanimljivog zamjenskog oca koji je istisnuo kud i kamo ekspresivnije karaktere što su do tad nastanjivali film. Neven i Hrvoje Hitrec „Čovjekom ispod klupe" također su posegnuli u zagrebačko socijalno dno, samo s humornom intonacijom, a taj neloš uradak ostavio bi bolji dojam da nema nevjerojatno besmislen svršetak, dok samostalni redateljski debi dramatičara i scenarista Pave Marinkovića, socijalno-romantična komedija „Ljubavni život domobrana", pati od sporog tempa i stereotipa na liniji Zagrepčanci - dinarski ruralci, iako je u osnovi riječ o simpatičnom djelcu s dobrim parom glavnih glumaca (Nenad Cvetko i Zlatnom arenom nagrađena Dijana Vidušin).

Na kraju, recimo da su uz „Crnce" glavni događaj ovogodišnje Pule nesumnjivo bili „Ljubavnici" uglednika američkog independenta Jamesa Graya, daleko najbolji film ne previše zanimljivog inozemnog dijela programa. Ta beskrajno intrigantna priča o radikalnom emocionalnom pomaknuću (naizgled) suptilnog senzibilca, o osebujnom ljubavnom trokutu i njegovom socijalnom zaleđu upravo dolazi na naš redovni repertoar, pa će biti prilike opširnije progovoriti o jednom doista sjajnom filmu.

Vezane vijesti

U Puli je sve spremno za večerašnje otvaranje filmskog festivala

U Puli je sve spremno za večerašnje otvaranje filmskog festivala

Sve je spremno za večerašnje svečano otvaranje 58. Festivala igranog filma u Puli na kojem će se u idućih sedam dana u glavnoj sekciji Nacionalnog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika