Objavljeno u Nacionalu br. 719, 2009-08-25

Autor: Eduard Šoštarić

ŠLAMPERAJ Hrvatskog ratnog zrakoplovstva

HV baca novac, a helikopteri ne lete

Od deset ruskih helikoptera Mi-171Sh u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva lete samo četiri, a sumnja se da su namjerno loše održavani kako bi ruskim serviserima bilo plaćeno više za popravak i rezervne dijelove

MISIJA NA KOSOVU Hrvatski helikopteri
polijeću u vojnu misiju
NATO-a KFORMISIJA NA KOSOVU Hrvatski helikopteri polijeću u vojnu misiju NATO-a KFORStanje ispravnosti novonabavljenih deset transportnih vojnih helikoptera Mi-171Sh je katastrofalno, i to baš u trenutku kad im je istekao garantni rok ruskog proizvođača. Trenutačno su samo četiri posve ispravna, i to dva koja lete u sklopu mirovne misije KFOR na Kosovu i dva u Hrvatskoj, doznao je Nacional od visokog izvora u Ministarstvu obrane.
Na Nacionalov upit o stanju ispravnosti helikoptera Mi-171Sh, MORH nam je odgovorio da je stanje ispravnosti zrakoplovne tehnike tajna. To nam je bilo veliko iznenađenje jer je jednom prigodom na tiskovnoj konferenciji zamjenik načelnika Glavnog stožera general pukovnik Slavko Barić rekao posve otvoreno koliki je bio broj ispravnih zrakoplova MiG-21 toga dana.
Nacionalov izvor nam je rekao kako ima više razloga za ovakvo stanje, ali je posve sigurno da pogreška nije na proizvođaču. Prvi i temeljni razlog može biti to da su ljudi u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu loše održavali helikoptere, što više ne može biti slučajnost, jer je već potvrđeno kako su katastrofalno održavali protupožarne zrakoplove u prvom stupnju održavanja po vojnim bazama. Upravo novonabavljene helikoptere isključivo održavaju osobe zaposlene u HRZ-u.


Još je gore što je ugovorom o nabavi deset helikoptera Mi-171Sh vrijednih 65 milijuna američkih dolara ugovorena i nabava pričuvnih dijelova za helikoptere - radi se o tzv. tehničkoj apoteci. Pričuvni dijelovi iz tehničke apoteke za vrijeme garantnog roka ugrađivali bi se na helikoptere Mi-171Sh bez naknade, dakle MORH ne bi plaćao ruskom proizvođaču za te dijelove sve dok ne istekne garantni rok. Nakon isteka garantnog roka hrvatska strana se obvezala da će sve preostale neiskorištene dijelove kupiti po tržišnim cijenama. Pojednostavnjeno, nekome je očito bio interes da u tehničkoj apoteci ostane što više neiskorištenih pričuvnih dijelova kako bi hrvatski porezni obveznici morali dati što više novca za taj otkup. Stoga se nisu ugrađivali u helikoptere koji su zbog toga i ostajali u sve većem broju neispravni. Postalo je jasno i u MORH-u kako je sve učestalije prizemljenje novih helikoptera povezano upravo s činjenicom da ako se helikopteri budu stalno održavali i bili u stanju potpune tehničke ispravnosti, tada će se u garantnom roku potrošiti i više pričuvnih dijelova, pa će tako trebati manje platiti ruskoj strani, što očito nekome u lancu dobavljača ili čak unutar oružanih snaga ne odgovara. I ne samo to, veliki broj pričuvnih dijelova potrebnih za održavanje helikoptera Mi-171Sh koji se nalaze u tehničkoj apoteci i za koju je stigao zahtjev da se otkupi već postoji u Hrvatskoj, pa nema nikakve ekonomske logike u ova krizna vremena razbacivati se novcem. Najgore od svega, cijene alata i opreme za održavanje novih helikoptera, uspoređujući s onima na tržištu ili s cijenama alata koji je već bio kupljen, nevjerojatne su, pa je tako cijena ljestvi prema ugovoru 70 tisuća kuna, a obični limeni rezervoar od 20 litara za ulje stoji čak četiri tisuće kuna. Čak i da je odnos klirinški dolar - USD 1:0,65, cijene su i dalje takve da se Državno odvjetništvo mora pozabaviti time, no sve ovisi o ministru obrane Branku Vukeliću.PILOTI I MEHANIČARI HRZ-a na pisti s helikopterom Mi-171ShPILOTI I MEHANIČARI HRZ-a na pisti s helikopterom Mi-171Sh

Kako se manipulira pričuvnim dijelovima možda se najbolje može prikazati na konkretnom primjeru. U sklopu tehničke apoteke MORH je nabavio i ispitni stol odnosno uređaj za ispitivanje tzv. RD-ova koji se mogu nazvati elektropokretačima helikopterskih motora. Takav ispitni stol vrijedi nekoliko desetaka tisuća američkih dolara. Taj ispitni stol uopće nije korišten, a nema ni ljude koji su osposobljeni za to. S druge strane, već dvije godine dva helikoptera Mi-8 stoje neispravna upravo zbog katastrofalno loše organizacije remonta motora s RD-ovima koji su došli neispravni iz Azerbajdžana. Umjesto da se njihova ispravnost provjeri na takvom uređaju te se tako potvrde ili odbace sumnje u njihovu ispravnost, ispitni stol je i dalje netaknut, a dva helikoptera dvije godine izvan upotrebe. Međutim, sve spomenuto vezano uz takve nepravilnosti u održavanju letjelica traje godinama i tomu se ne nazire kraj, jer ministri dolaze i odlaze, a ekipe "stručnjaka" i dalje vode poslove. Očekivalo se da bi ministar obrane Branko Vukelić mogao biti jedan od onih koji će istjerati stvari do kraja, ali do sada takvu namjeru nije ničim pokazao. Nije tajna kako su Britanci prije pola godine u razgovorima s hrvatskim vojnim dužnosnicima izrazili želju da i Hrvatska u sklopu NATO-misije u Afganistanu pošalje dva vojna helikoptera, jer su transportni helikopteri neizmjerno potrebni u Afganistanu. Zauzvrat, Velika Britanija bi se zauzela da se veliki dio svih NATO-ovih helikoptera ruske proizvodnje održava u Hrvatskoj. Međutim, valjda su i Britanci shvatili da se u Hrvatskoj događaju čudne stvari s održavanjem letjelica pa je tako posao dodijeljen prije nešto više od mjesec dana Češkoj.

HRVATSKI PILOTI iz misije NATO-a u punoj bojnoj opremiHRVATSKI PILOTI iz misije NATO-a u punoj bojnoj opremiNabava deset helikoptera Mi-171Sh ugovorena je u sastavu isplate ruskog klirinškog duga. Ministar financija Ivan Šuker u Moskvi je u ljeto 2006. potpisao sporazum između vlada Republike Hrvatske i Ruske Federacije o reguliranju financijskih obveza bivšeg SSSR-a prema Republici Hrvatskoj. Hrvatska je tako uredila podmirivanje duga bivšeg SSSR-a u iznosu od 185,7 milijuna USD isporukom roba i usluga, i to u ugovorenom godišnjem iznosu od 37,1 milijun USD tijekom pet godina. Riječ je o opremi za TE Sisak, višenamjenskim helikopterima Mi-171Sh i sredstvima za pripremu projekta plinovoda iz Mađarske do Donjeg Miholjca. Deset potpuno novih helikoptera Mi-171 ruskog proizvođača iz mjesta Ulan-Ude vrijednih 65 milijuna američkih dolara nalazi se u sastavu transportne helikopterske eskadrile Hrvatske vojske. Cijena osnovne verzije novog Mi-171Sh je bila oko 4 milijuna dolara, ali se zbog dodatne količine specijalizirane opreme i tehničkih rješenja na njima cijena podigla na ukupno 65 milijuna dolara, među ostalim i zbog tehničke apoteke. S obzirom na to da je Mi-171Sh zapravo modernija verzija helikoptera Mi-8, koji su u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva od njegova osnivanja, tranzicija na modernu varijantu nije bila teška. Govorilo se kako su tom nabavom hrvatske oružane snage zaokružile potrebu za helikopterskim snagama u idućih 15 godina, odnosno da su transportni i višenamjenski helikopteri HV-a najsvježiji dio borbene i vojne tehnike u oružanim snagama uopće, ali sudeći po njihovu sadašnjem stanju, očito je nekomu u interesu da ih je što više prizemljeno. Nije samo stanje s novim helikopterima zabrinjavajući podatak kad je riječ o Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Uhljebljen u svoje fotelje po MORH-u, Glavnom stožeru i zapovjedništvu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, veliki broj zaposlenika, dakle ne pilota, svaki mjesec uzima letački dodatak na plaću. U stanju ekonomske krize u kojoj se nalazi Hrvatska i to bi se trebalo preispitati. Pravilnik o dodacima na plaću ne propisuje koji je minimum sati naleta potreban da bi se ostvario letački dodatak.

To ne piše jer su oni koji sjede po zapovjedništvima i pisali takav pravilnik, a ne lete. MORH nam je odgovorio da se broj sati minimuma naleta utvrđuje Godišnjim naputcima za svakog pilota, a to je, naravno, kao i sve ostalo, tajni podatak. Iz MORH-a su nam potvrdili da letački dodatak ne primaju samo piloti u letačkim postrojbama nego i "piloti" u spomenutim institucijama. Međutim, nismo dobili odgovor koliki je broj vojnih pilota koji primaju letački dodatak, jer je taj podatak isto tajan. Vjerojatno bi se utvrdilo da Hrvatska ima tri puta više pilota koji ne lete nego onih koji lete.PILOTI I MEHANIČARI HRZ-a na edukaciji za misiju KFOR-aPILOTI I MEHANIČARI HRZ-a na edukaciji za misiju KFOR-a
Još 2005. posredstvom anonimne dojave utvrđeno je da su visoki časnici primali letački dodatak iako nisu letjeli. Neki od njih su povrijedili propise službe time što nisu letjeli godišnji minimum koji je predviđen za stjecanje prava na letački dodatak. Osim toga, njima nije snižen pilotski rang nakon što su prekoračili vremenske limite u kojima pilot može zadržati status stručne borbene osposobljenosti, a na temelju koje stječe pravo na veći letački dodatak.
Tada je i zapovjednik 91. Zračne baze izbacio iz prostorija baze ovlaštenog sudskog vještaka koji vještači u sporu 200 vojnih pilota protiv MORH-a, te ga je onemogućio u obavljanju posla.

Zbog neispravnih helikoptera HV ne može ići na misije NATO-a

■ Hrvatska je deset posve novih transportnih helikoptera dobila od Rusije kao dio klirinškog duga. Proizvođač je također jamčio besplatan popravak i rezervne dijelove u garantnom roku, no ta mogućnost nije iskorištena iako trenutačno čak šest tih helikoptera ne može letjeti. Od onih koji su još uporabljivi dva lete u sastavu mirovne misije na Kosovu KFOR. Zbog neispravnosti helikopteri nisu mogli biti poslani ni u misiju u Afganistan, iako su to tražili Britanci od Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Zauzvrat je Hrvatskoj bilo ponuđeno da postane servisna baza za ruske helikoptere u sastavu NATO-a - taj je posao u međuvremenu dobila Češka.

Vezane vijesti

MORH: Nikog nismo silili na misu

MORH: Nikog nismo silili na misu

MORH je na svojim web stranicama objavio reagiranje na navode objavljene na internet stranicama Sindikata državnih i lokalnih službenika i… Više

Komentari

registracija
29/8/09

aero, 02.09.09. 23:55

Eduarde, poštovanje.
Evo prijedlog kako bi bolje informirali Hrvatsku javnost o tvome članku.
Ja sam za to da se sve 171sh dignu u zrak (njih 8 koliko ih je trenutno osposobljeno u RH, izuzev onih na Kosovu) i da nadlete tvoj dom 10-tak puta.
Onda da ti MORH pošalje račun za gorivo i održavanje, mislim da bi te to bar malo potaknulo da ne plasiraš laži i ne istinu. Uostalom, koliko ti dobiješ za objavu ovakvog članka??
Daj reci tko je taj visoki izvor u MORH-u, hahahaha... Bože, svašta!!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika