Objavljeno u Nacionalu br. 722, 2009-09-15

Autor: Damir Novotny

Gost kolumnist

Godine stagnacije pred nama

Slovenija je 2008. imala 90 posto prosjeka BDP-a u EU, Češka 80 posto, a Hrvatska 63 posto - no u Sloveniji je zaposlenost radno sposobnog stanovništva 80 posto, u Češkoj 75 posto, a u Hrvatskoj 57 posto

Damir NovotnyDamir NovotnyU većini razvijenih ekonomija čini se da je najgore prošlo te se vraća ekonomski optimizam, no hrvatsko gospodarstvo se nalazi u dubokoj strukturnoj i strateškoj krizi koja može trajati godinama nakon što se europsko i svjetsko gospodarstvo oporavi od recesije u kojoj se danas nalazi. Prosječan pad nacionalnog dohotka u EU će vjerojatno u 2009. iznositi oko 4%, dok će oporavak u većini zemalja uslijediti već u proljeće 2010. Mnogi se pri tome slažu da će novi ciklus ekonomskog rasta biti dinamičniji u zemljama centralne i istočne Europe, posebno Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj. Mađarska i ekonomije u jugoistočnoj Europi značajnijem rastu se mogu nadati tek za nekoliko godina.

OPORAVAK GOSPODARSTVA EU NEĆE AUTOMATSKI ZNAČITI i oporavak hrvatskog gospodarstva. Hrvatska više ne može računati na automatizam ekonomskog rasta kao u proteklom desetljeću, u kojem je domaća potrošnja bila dominantan pokretač. Nastavak rasta temeljen na domaćoj potrošnji neće više biti moguć. Visok vanjski dug će predstavljati dodatan teret, a za izlazak iz krize će biti potrebno nekoliko godina. Pri tome su jednako visoke šanse za dugogodišnju stagnaciju. Ukoliko domaći BDP ne bude rastao po stopama iznad 4%, u narednom će desetljeću hrvatska ekonomija stagnirati, odnosno zaostajati za zemljama-članicama EU. Slovenija je već 2008. dosegla 90% prosjeka BDP-a u EU, a primjerice Češka preko 80%. Ekonomsko usporavanje u eurozoni i čitavoj Europskoj uniji ponajmanje je pogodilo ove dvije zemlje, a sve prognoze govore da će već naredne godine njihove ekonomije nastaviti s dinamičnim rastom. Hrvatska ekonomija sa svojih 63% prosjeka EU u 2008. te s mogućim padom u ovoj godini iznad 5%, dodatno će se udaljiti od usporedivih europskih nacionalnih ekonomija. Gospodarski rast i povećavanje zaposlenosti u srednjem roku se neće dogoditi sam od sebe, već može biti isključivo rezultat snažne i fokusirane državne intervencije. Vlada mora odustati od prekomjernih javnih investicija te velikih socijalnih transfera i subvencija koje nisu ostvarile ciljeve. S obzirom na otvorenost domaće ekonomije, na dosegnutu razinu privatne i javne potrošnje, novim se vladinim (i nadamo se pratećim monetarnim) politikama mora ostvariti konvergencija cijena, plaća (i mirovina), kamatnih stopa, proizvodnosti rada i efikasnosti kapitala s zemljama u europskom okruženju. Dosadašnje ekonomske politike su kreirale ekonomske strukture i različite dualizme (razlike u razvijenosti između regija) koji predstavljaju kočnicu ekonomskog rasta. Potpuno nova kompozicija ukupnih vladinih politika je potrebna kako bi se te barijere otklonile i smanjila različita stečena prava, te dinamizirali ekonomski procesi.

DALJNJA LIBERALIZACIJA TRŽIŠTA JE NUŽNA kako bi se cijene približile cijenama u susjednim zemljama. Nije moguće nastaviti vođenje socijalne i dnevne politike preko cijena energenata i komunalnih usluga, dok su s druge strane cijene telekomunikacijskih usluga i hrane značajno više od razine tih cijena u razvijenim zemljama europskog zapada. Ulaskom u članstvo EU, a posebno kada Hrvatska pristupi eurozoni, mora doći do konvergencije cijena i vjerojatnog šoka kakav su doživjele neke nove članice. Politika hrvatske vlade mora iskoristiti vrijeme prije pristupanja u članstvo EU kako bi se kroz liberalizaciju preostalih segmenata domaćeg tržišta stvorile pretpostavke za približavanje nivoa relativnih cijena. Rast cijena u srednjem roku, kao posljedica liberalizacije tržišta, može biti u funkciji fiskalnih politika, ali i politika povećavanja dohodaka kućanstava. S rastom cijena bi također mogle rasti zaposlenost i plaće, ali taj rast naravno mora biti prvenstveno posljedica rasta proizvodnosti rada. Za to je potrebna liberalizacija radnog zakonodavstva i tržišta rada. Cilj mora biti povećavanje zaposlenosti s današnjih 57% radno sposobnog stanovništva na preko 70%, kao što je to slučaj u Češkoj (75%) ili Sloveniji (čak 80%). Fleksibilizacija radnog zakonodavstva i otvaranje domaćeg tržišta rada za radnu snagu iz inozemstva postaje nužnost. Novi ciklus rasta hrvatske ekonomije će se temeljiti na rastu inozemne potražnje i domaćih investicija u realnom sektoru, prije svega u poljoprivrednoprerađivačkoj industriji. Ulaganja domaćih i inozemnih poduzeća te povećavanje efikasnosti kapitala na razinu efikasnosti u primjerice Sloveniji i Češkoj, bez državnih poticaja gotovo je nemoguće zamisliti. Država dakle mora poreznim i fiskalnim politikama poticati ulaganja. Smanjivanje poreznog opterećenja korporativnih dohodaka i plaća, direktno subvencioniranje investicija, kapitalna ulaganja u privatna poduzeća, preuzimanje troškova prekvalifikacije radne snage i troškova prilagođavanja postojećih poduzeća samo su neke od mogućih mjera.

DRŽAVNA INTERVENCIJA U TOM SMJERU MORA BITI SNAŽNA, u visini od 5% BDP-a odnosno oko dvadesetak milijardi kuna godišnje. Takvim volumenom državnih intervencija bi se u već za nekoliko godina mogla značajno povećati zaposlenost te povećati stope rasta na 4-5% godišnje. Fiskus ta sredstva mora jednostavno pronaći preraspodjelom postojećih fiskalnih rashoda. U funkciji ovog cilja bi, osim fiskalne reforme bila potreba i porezna reforma. Oporezivanje imovine i kapitala, o kojima se već godinama govori, može povećati efikasnost ulaganja preusmjeravajući raspoložive investicijske potencijale u segmente realnog sektora koji mogu dinamizirati ekonomski rast. Hrvatska ekonomija, unatoč svim ograničenjima ima potencijal ekonomskog rasta i povećavanja zaposlenosti. Brzina izlaska iz krize međutim danas isključivo ovisi o Vladi i njenim potezima.

Vezane vijesti

Provedbom Čačićevog plana javni dug će porasti na 70 posto BDP-a

Provedbom Čačićevog plana javni dug će porasti na 70 posto BDP-a

Investicijski plan prvog potpredsjednika i ministra gospodarstva Vlade, Radimira Čačića, opasan je za kreditni rejting Hrvatske jer će njegovom… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika