02.10.2009. / 16:26

Autor: Aleksandar Stajčić

Recenzija 'Backspacera': Vedder spasio Pearl Jam od starenja

Aleksandar Stajčić, glavni urednik Zagreb Newsa piše o devetom studijskom albumu legendarne grupe Pearl Jam i o ključnoj ulozi tekstopisca, pjevača i gitarista Eddia Veddera, koji je bend 'maknuo sa stramputice prosječnosti i potrošenosti prema kojoj bi svaki bend s tolikim stažem nužno krenuo'

Cover albuma BackspacerCover albuma BackspacerNovi album Pearl Jama 'Backspacer', jedne od vodećih grupa seatleske scene, već nakon prvog slušanja oduševljava žestinom, britkošću, jednostavnošću i emocijom. Radi se o devetom studijskom albumu grungera koji su svojim diskografskim uratcima i koncertnim radom stekli reputaciju ponajboljeg američkog rock benda.

Pearl Jam je uvijek bila izuzetno kompaktna grupa. U njihovoj glazbi sve je bilo u službi pjesme i benda kao cjeline, a svi su se članovi zaista pošteno držali tog internog pravila. Stoga je do sada teško bilo razabrati tko vodi glavnu riječ i tko je svjećica koja pali zapaljivu glazbenu kemijsku smjesu. No, na Backspaceru, Eddie Vedder, tekstopisac, pjevač i gitarist toliko je zasjao jače od drugih da je svojim 'zlatnim' baritonom' po prvi put ozbiljnije narušio dosadašnju ravnotežu. Ovaj tektonski poremećaj za sada se dobro odrazio na rad grupe, a Vedder je konačno otkrio tko je tu zapravo od početka glavni.

Eddie Vedder; Foto: Krasnodar Peršun
Eddie Vedder; Foto: Krasnodar Peršun Eddie Vedder zapravo je osoba sa slabim rockerskim CV-jem - nema seks afera i legendi o gruppie djevojkama, nije sklon drogama, čak i alkohol konzumira umjereno, živi običnim životom, voli sport... Unatoč tome Vedder je trenutno u glazbenom svijetu jedna od najpoznatijih rock ikona.

Njegova karijera u Pearl Jamu započela je '90-te, u trenutku kad je ostatak benda radio na oplakujućem albumu za drogom satranog bivšeg pjevača Andrew Wooda. Vedder je tada povukao ostatak grupe iz depresije i pomogao im da frustracije kroz glazbu ispucaju na 'Ten-u', albumu koji je 13 puta dosegnuo platinastu tiražu, a grunge približio najširoj publici. Uslijedili su albumi na kojima je Pearl Jam uglavnom uspijevao održati visoku razinu kvalitete, dok su one malo slabije izvlačili uvijek fascinantnim živim nastupima u što se mogla uvjeriti i zagrebačka publika 2006. godine.

Vedderova snaga i zrelost u glazbenom i autorskom smislu najčišće se mogla osjetiti na njegovom solo albumu 'Into the Wild', sountracku za istoimeni film u režiji Seana Penna, snimljenom 2007. godine. Za taj je album dobio i nagradu Grammy za najbolju filmsku glazbu te stekao samopuzdanje za kojim zbog neskladnog obiteljskog života iz tinejdžerske dobi traga cijeli život.

Stoga, ne treba čuditi što je najnoviji album, možda jedan od najboljih u novijoj Pearl Jamovoj povijesti, jer je upravo izrastao iz novog i jačeg Veddera, koji tekstovima sjajno i bez okolišanja pogađa srž o ljujbavi, prijateljstvu, životu i njegovoj prolaznosti.

Naravno da su izvrsnosti doprinijeli i ostali članovi grupe, ali kao što ih je izvukao iz depresije na početku tako ih je sad maknuo sa stramputice prosječnosti i potrošenosti prema kojoj bi svaki bend s tolikim stažem nužno krenuo.