Objavljeno u Nacionalu br. 726, 2009-10-13

Autor: Jelena Badovinac

INTERVIEW

Dubravko Merlić - politički novinar u zabavnom spektaklu

TELEVIZIJSKI NOVINAR i voditelj političkih emisija jedan je od članova žirija novog talent showa Nove TV 'Supertalent'; za Nacional se prisjetio svojih najvećih profesionalnih uspjeha, kao i projekata zbog kojih je nekoliko puta na televiziji bio smatran nepoželjnom osobom

POVRATAK NA TELEVIZIJU Dubravko Merlić se showom
'Supertalent' vratio na televiziju u ulozi voditelja zabavne emisije, i to nakon što se 22 godine bavio politikomPOVRATAK NA TELEVIZIJU Dubravko Merlić se showom 'Supertalent' vratio na televiziju u ulozi voditelja zabavne emisije, i to nakon što se 22 godine bavio politikomČlan žirija novog talent showa Nove TV “Supertalent” je dugogodišnji televizijski novinar i voditelj Dubravko Merlić. Show je u prve dvije emisije postigao iznimno veliku gledanost, a Merlić ni ovdje svojom britkošću ne štedi natjecatelje, baš kao što je to često radio i sa svojim sugovornicima u političkim emisijama koje je u proteklih dvadesetak godina vodio i uređivao. Konfrontiranje s gostima u emisiji i oponentski stav prema vladajućim strukturama koštao ga je smjenjivanja na radnom mjestu nekoliko puta.

Tako mu je bez velikog objašnjenja ukinuto nekoliko emisija, od čega gledatelji zasigurno najviše pamte višegodišnju HTV-ovu emisiju “Slikom na sliku”, zbog koje je Merlić 1993. proglašen i novinarom godine. Iako je diplomirao književnost, kao nastavnik je radio samo dvije godine. Iako je veći dio karijere posvetio televizijskom političkom novinarstvu, sudjelovanjem u “Supertalentu”, kako sam kaže, želi pokazati da je univerzalni voditelj kojemu leže i ovakvi televizijski formati.


NACIONAL: Emisija “Supertalent” već je u prva dva emitiranja postigla iznimno veliku gledanost od 47 posto, što baš nije uobičajeno za emisije tog tipa. Kako to objašnjavate?

- Taj format gledan je širom svijeta i gotovo svugdje se kao projekt pokazao vrlo uspješnim. Budući da je ovo licencirani show, ne bi se toliko rasprostranio da već nije provjerena kombinacija za uspjeh. Određenu vrstu draži “Supertalentu” daje ta kombinacija zastupljenosti svih generacija i raznih umjetničkih talenata. Također, uloga žirija, kojem nije zadatak samo komentirati nego ima i mogućnost za međusobnu interakciju, povećava dramatiku. Mislim da smo Enis Bešlagić, Nina Badrić i ja kao žiri zaista dali maksimum u odnosu na originalni format, a čak smo ga u nekim elementima i nadnarasli. U britanskoj verziji žiri je puno uštogljeniji i drže se strogo zadane šprance iz koje ne izlaze. Između članova žirija nema prevelike komunikacije, dok je kod nas stvar obrnuta. Stvorili smo odličnu vibru koja će biti najviše vidljiva u predstojećim emisijama uživo. Pravi show tek počinje. Poklopili su se dobar format, dobro odabrani ljudi u produkciji, odlični voditelji i intrigantan žiri. Apsolutna je senzacija da se već drugu emisiju postiže gledanost od 47 posto i jako mi je drago da sam dio tog projekta.

NACIONAL: Godinama ste bili politički novinar. Zašto ste se sad odlučili za ovakav angažman?

- Istina je da sam se najveći dio karijere bavio najviše politikom u radijskom i televizijskom novinarstvu i tako me ljudi i doživljavaju, no zaboravljaju da sam, primjerice, u emisiji “Slikom na sliku” imao u gotovo svakoj emisiji i nešto od kulture ili estrade, što u vidu priloga, što u vidu gostiju. Bila mi je u gostima talijanska porno zvijezda Cicciolina. Element spektakla uvijek me intrigirao. Procijenio sam da sam se nakon 22 godine bavljenja politikom spreman otvoriti više i u ovom smislu i volio bih u budućnosti raditi takve stvari, bilo da se radi o dobrim kvizovima, talk-showovima, kulturološkim ili zabavnim emisijama. Ja mislim raditi još barem 20 godina ako bude zdravlja i mislim da svojim ležernim stilom mogu napraviti pomak da stvari budu gledateljima zanimljive, a da se pri tome ne gubi na ozbiljnosti projekta.

NACIONAL: U prošloj ste emisiji oštro napali 16-godišnju natjecateljicu zbog neprimjerenog stylinga. Grubo ste joj rekli da takva lascivnost nije primjerena za show. Rekla bih da je to djelomice bila i jedna vrsta odgojne metode. Je li vam to dopušteno?

- Prvo, mislim da je naša funkcija da iskazujemo svoje mišljenje, a djelomice to i jest bila odgojna metoda. Nina, Enis i ja imamo stav da ono što izlazi iz okvira pristojnosti naprosto ne puštamo. Show ide u udarnom terminu i mislim da je nužno da se vodi računa o nekoj elementarnoj pristojnosti. Nitko od natjecatelja za koje smatramo da nisu primjereni neće imati šansu proći dalje jer ćemo promovirati vrednote koje smatramo da bi ovakav show trebao imati. Ipak preuzimamo odgovornost za to što puštamo. Možda sam bio i grub, ali neke stvari jesu za djecu, a neke nisu.DUBRAVKO MERLIĆ i
Željka Ogresta osmislili su
hit-emisiju 'PiramidaDUBRAVKO MERLIĆ i Željka Ogresta osmislili su hit-emisiju 'Piramida

NACIONAL: Od svih članova žirija vi ste najkritičniji.

- Prvi član žirija, dakle onaj koji sjedi na mom mjestu, i u originalnom je formatu najrezolutniji. On je i postavljen kao član koji jasno zna što hoće i kod njega nema previše emocija. Ja ipak nisam baš dokraja tako radio. Prenio sam ovamo samo svoj stil koji sam imao svojedobno u vođenju političkih emisija. Ako pogriješim, publika i drugi članovi žirija će me ispraviti. Jedino čemu ne podliježem jest atmosfera u dvoranama, jer publika je uvijek subjektivna.

NACIONAL: Iako ste diplomirali književnost, u struci ste radili samo dvije godine, nakon čega ste počeli raditi kao voditelj na Radio Sljemenu. Zašto baš novinarstvo i čega se najviše sjećate iz tog razdoblja?

- Kao profesor književnosti radio sam kao prosvjetni radnik dvije godine o osnovnoj školi u Retkovcu i još uvijek mislim da je teže zainteresirati šest nastavnih sati 12-godišnje klince nego raditi na televiziji. Tko to prođe, spreman je za sve izazove. No ipak sam se odlučio za novinarstvo i 1987. na Radio Sljeme. puno učenja, pogrešaka i potpore odlične i iskusne sljemenske ekipe. Za prvi reportažu od 50 sekundi snimio sam tri sata materijala. Sam sebi zadao sam ogroman posao i tu sam naučio razmišljati unaprijed. Prvi veliki šok priredio mi je Mario Mihaljević, koji je inače odličan urednik. On mi je bio mentor i obično je sam čitao vijesti koje bismo uredili. Nakon samo nekoliko dana ostavio me da sam uredim vijesti s napomenom da će ih on kasnije pročitati. Naravno da se nije vratio nego me pustio da čitam, što je meni bilo prvi put. Trema je bila stravična, ali izbora nije bilo. Čim sam izišao iz studija, ekipa na čelu s Mariom me čekala, prokomentirala moje uređivanje i pozvala inicijacijsko piće. Bili su to lijepi dani.

NACIONAL: Vaš prvi televizijski angažman u voditeljskom i uredničkom smislu bile su Vijesti na Drugom, no emisija koja vas je najviše obilježila bila je “Slikom na sliku”. Koji događaj vam se u tih pet godina emitiranja najviše urezao u pamćenje?

- To je bila kultna emisija koja se gledala u cijeloj regiji. Događaji dana bili su obrađeni na razne načine i gledatelj je dobio uvid u stvar s više strana. Kad imaš takav koncept, teško te netko može prisiliti da radiš pretjerane kompromise. Emisija je imala veliki rejting, a mi smo iz dana u dan živjeli s pritiscima - ukinuti, smijeniti, maknuti. Kad sam dobio nagradu za novinara godine, bilo me još teže uništiti. Sva cenzura je tada dolazila iz političkog lobija Tuđmanova ureda. Nikad ništa nisu direktno cenzurirali političari, uvijek se to provodilo preko vrha televizije. Najdraže mi je bilo kad sam 1995., dva tjedna prije “Oluje”, otišao na godišnji odmor i dobio poziv od Hloverke Novak-Srzić koja mi je rekla da se hitno vratim na Prisavlje jer da su zvali iz Ureda predsjednika gdje inzistiraju da sljedećih nekoliko dana ja radim emisiju. Zapravo, trebao im je kredibilitet da će to što se događa biti adekvatno popraćeno. To je bila moja slatka mala pobjeda.

NACIONAL: Nakon ukidanja “Slikom na sliku” uslijedilo je i vaše najteže razdoblje u profesionalnom smislu. Između 1996. i 1998. skoro pune dvije godine primali ste plaću, ali ništa niste radili. Zapravo ste bili pod nekom vrstom suspenzije.

- To zvuči jako dobro, primati plaću, a ništa ne raditi, no to je meni bilo možda i najgore razdoblje života i karijere. To je bila odluka kuće koja je bila grozna. S druge strane ja sam znao da sam u pravu i da se ne moram maknuti jer sam radio po normama za koje se znalo da su dobre.

NACIONAL: Iako niste radili, niste baš ni mirovali. Pokrenuli ste Forum 21 kao oponent i HTV-u i tadašnjoj političkoj vlasti.

- On je definitivno u tih dvije godine bio vrlo utjecajan. Objediniti 21 novinara od kojih je svaki za sebe individualac, ali i odličan novinar, da potpišu jedan takav projekt bilo je teško, ali smo imali zajedničku podlogu koja se na kraju i ostvarila. Zalagali smo se, dakle, osim za slobodu medija, i za konkretne stvari, poput otvaranja konkurentskih televizija. Htjeli smo da se HTV oslobodi političkog pritiska, što je u jednoj fazi čak i funkcioniralo. Forum 21 postigao je svoju svrhu i, kad sam se 2000. maknuo iz njega, nisam otišao jer se nešto skandalozno dogodilo, nego sam smatrao da sam dosta napravio i da je sad vrijeme da to preuzmu neki novi ljudi koji će se boriti za neke svoje ideale. Vlast nas je tad napravila puno moćnijima nego što smo mi zapravo bili. Smatrali su nas opakim igračima i usmjerili cijelu jednu mašineriju protiv nas, što je nama odgovaralo za postizanje ciljeva.DUBRAVKO MERLIĆ, Enis
Bešlagić i Nina Badrić su članovi žirija talent showa
'SupertalentDUBRAVKO MERLIĆ, Enis Bešlagić i Nina Badrić su članovi žirija talent showa 'Supertalent

NACIONAL: Za vrijeme najintenzivnijeg djelovanja Foruma 21 optuženi ste od HND-a da ste povrijedili kodeks časti na HTV-u jer ste se bavili marketingom u privatne svrhe.

- To je bilo u vrijeme kad je Foruma 21 zaista bio vrlo jak i kao što sam veće rekao, upregnuta je cijela mašinerija da nas diskreditira. Cijelu tu priču pokrenulo je tadašnje vodstvo HTV-a s namjerom da me zbog Foruma diskreditira. Tad sam imao u vlasništvu marketinšku tvrtku koja je imala regularan ugovor s HTV-om i bilo je sve vrlo transparentno. Preko te sam tvrtke radio oglašavanje na HTV-u. Procjena časnog suda HND-a je bila da se to nije smjelo raditi, ali ja i dalje tvrdim da se nisam ogriješio o novinarsku profesiju.

NACIONAL: Vi ste često zbog svog viđenja stvari bili micani s određenih projekata. Tako su vas bez previše objašnjenja maknuli s mjesta urednika “Slikom na sliku”, nakon dvije godine stanke počeli ste voditi emisiju “Jedan plus jedan”, koja je također ukinuta, a na mjestu šefa informativnog programa HTV-a uspjeli ste se održati tek jedanaest mjeseci. Kako to?

- Jednostavno nikada nisam pristajao raditi jedno, misliti drugo i napraviti treće. Već sam u startu znao da na mjestu glavnog urednika informativnog neću dugo trajati jer sam stvari zaista stavio pod neke profesionalne uzuse i to je onda bilo bolno. U tim situacijima svi lobiraju, bilo da se radi o financijama, marketingu, samoj hijerahiji televizije ili političkim strankama. To je jedan permanentni pritisak, no ja sam tada ipak odlučio da ni na što ne pristajem nego da radim po svome. I, eto, trajalo je nekoliko mjeseci.

NACIONAL: Nekoliko ste se puta maknuli, svojom ili tuđom voljom, s televizije i bavili se drugim poslovima. Nakon smjene na mjestu šefa informativnog, radili ste dvije godine kao direktor korporativnih komunikacija u Plivi. No i dalje ste nekako koketirali s televizijom.

- Pa ja bih čak rekao da nisam koketirao i da je televizija zapravo moja sudbina. Čak i kad se nisam pojavljivao svaki dan na ekranu, i Željka i ja producirali smo pojedine emisije. Odlazio sam i vraćao se i svaki put sam donio nešto novo. Ponosan sam što smo i Željka i ja ljudi koji mogu raditi i ispred i iza ekrana. Od svojih početaka 1987. godine na Radio Sljemenu shvatili smo da je originalnost i vjera u svoje ideje zapravo ključ svega i da mi moramo zaintrigirati publiku nečim novim, zanimljivim i necenzuriranim, a istodobno kvalitetnim.

NACIONAL: Prije šest godina osnovali ste svoju tvrtku, a prvi projekt “Piramida” doživio je velik uspjeh i izvan Hrvatske. Je li danas, u doba recesije, teže progurati neke projekte? Primjerice vaš game-show “Putna groznica”, u kojem natjecatelji virtualnim putovanjem kroz neki svjetski grad rješavaju određene zadatke, stoji na HTV-u već godinu dana jer zapinje u realizaciji.

- Mislim da je HTV zainteresiran i da se traži način kako realizirati tu emisiju. Naime, naš original “Putna groznica” prošao je na natječaju za nove televizijske emisije, no još uvijek stoji na HTV-u. Godinu i pol se mučimo svi zajedno da proizvodnja krene. Taj projekt mora biti vrhunski produciran, a to stoji novaca.

NACIONAL: Imate li ambicija vratiti se jednoga dana na neko uredničko mjesto na nekoj od hrvatskih televizija?

- To, naravno, ne ovisi samo o meni i mojim željama nego i o željama i potrebama svih televizija. Nije isključeno da se u budućnosti neću vratiti na neku od vodećih funkcija. Za takva mjesta nije bitna ponuda u financijskom smislu, koliko to je li ono što misliš napraviti zaista izvedivo.

NACIONAL: Svih ovih godina bavili ste se politikom. Jeste li se kad priključili nekoj političkoj stranci?

- Nikada. Bilo je raznih ponuda, ali sam ih sve otklonio. Meni je to bilo grozno jer ne znam kako je moguće da novinar bude u stranci. To je skandalozno i nemoralno.

NACIONAL: Kako biste ocijenili današnje stanje na javnoj i komercijalnim televizijama?

- Nacionalna televizija je stalno u škripcu kako da riješi javne sadržaje koje mora imati i kako da od toga napravi zanimljiv program. Komercijalne su se televizije odmaknule od politike i tu bi HTV mogao napraviti jako puno, jer i političari su postali vrlo esatradizirani pa ih se može obraditi na drukčiji način. A komercijalne su televizije u rascjepu kako da naprave kvalitetno, a da to ne bude na najnižim produkcijskim i etičkim standardima. Također imaju problem i s tim kako se maknuti od kičeraja i jeftinoće. “Supertalent” je najbolji primjer kako komercijalna televizija može biti zdrava, atraktivna i gledana, a da pritom ne zaglupljuje ljude.PREDSTAVNICI Bollywooda s Merlićem netom nakon što je 2007. u Luzernu osvojio nagradu za 'PiramiduPREDSTAVNICI Bollywooda s Merlićem netom nakon što je 2007. u Luzernu osvojio nagradu za 'Piramidu

NACIONAL: Koliko se elektroničko novinarstvo promijenilo u tih 20 godina?

- Elektroničko novinarstvo ima jedan stalni problem, a to je da u njemu radi sve manje ljudi koji žele stvarno biti novinari i kojima je ideja da rade za publiku, a da je sve više onih koji svoj posao iskorištavaju za neke druge svrhe, pa rade u korist ekonomskih ili političkih lobija. Novinari koji to nisu bili u pravom smislu riječi danas imaju karijere svedene na vrlo tužne sudbine.

NACIONAL: U “Supertalentu” se može primijetiti da ste skloni rokerskoj glazbi. Je li na to utjecalo vaše odrastanje među pripadnicima novog vala?

- To je počelo s mojim ocem koji je bio nastavnik glazbenog odgoja. Kad sam se ja rodio, morali smo otići živjeti u provinciju, točnije u Liku, jer se otac nije mogao školovati dalje na Akademiji nego je morao početi raditi i uzdržavati obitelj. Kad sam imao deset godina, vratili smo se u Zagreb i odrastao sam u samom središtu grada. Tu se stvarao moj svjetonazor. Bio sam fakin, ali i odličan učenik. Igrali smo košarku i puno smo čitali. Taj gradski milje, a kasnije 80-ih i novi val su zapravo bile stvari koje su najviše formirale moj svjetonazor.

NACIONAL: Je li istina da ste za projekt “Piramida” od HTV-a zaradili velik novac?

- Uopće se ne bih složio s vama. U četiri sezone “Piramide” HTV je na ugovoru s HT-om, dakle na telefonskim signalima putem kojih se glasa, zaradio oko 4 milijuna eura jer je sve ukupno bilo oko 8 milijuna poziva. Kad se to preračuna i doda najmanje 54.000 eura od marketinga po svakoj emisiji, proizlazi da 8000 eura po emisiji koliko smo mi zarađivali i nije tako puno. Bilo bi korektnije da smo to dijelili, ali to je bilo nemoguće. No drago mi je da je HTV dao priliku jer se projekt zaista pokazao kao odlična stvar na svjetskoj razini.

NACIONAL: Imate troje djece, petogodišnju Martu, 14-godišnjeg Mateja i 19-godišnju Maju. Budući da ste kao član žirija vrlo strogi, koliko ste to prema vlastitoj djeci?

- Moram reći da ne moramo zabranjivati ništa jer mi se čini da smo na njih prenijeli tu jednu vrstu samosvijesti da sami znaju kvalitetno i sukladno svojim godinama odabrati, ako govorimo o ovo dvoje starijih. Najmlađu još čuvamo i ne damo joj, primjerice, da svašta gleda. Iako, kad se vrati od susjede, ima ideje o nekim neprimjerenim emisijama, ali joj to naprosto ne dopuštamo. Mislim da sam upravo suprotno od rigoroznog oca. Prilično sam liberalan otac, mislim da nisam strog, ali istina je da sam jako involviran u njihove živote i dobro znam s kim se druže i kamo idu. To moram znati u svakom trenutku. Ne bih imao ništa protiv da bilo koji član bilo kojeg žirija bude rigorozan prema nastupu moje djece. Tko se prijavi na audiciju, mora biti spreman čuti što vrijedi, ali i što nije dobro.

'Otvoren sam za zabavne projekte'

■ Nakon što je dvadesetak godina proveo radeći na raznim televizijskim projektima političkog tipa, Dubravko Merlić nedavno se pojavio u novom talent showu Nove TV, "Supertalent", u ulozi jednog od članova žirija. Uz glumca Enisa Bešlagića i pjevačicu Ninu Badrić on spontano komunicira s natjecateljima showa, koji su različitih dobnih skupina te se nastoje istaknuti svojim najrazličitijim talentima. Prije 'Supertalenta' Merlić se već okušao u projektima nepolitičkog karakera. Primjerice, sa suprugom Željkom Ogrestom osmislio je hit-show 'Piramida', za koji je bio nagrađivan, a najavio je da se u budućnosti vidi u 'kvizovima, talk-showovima, zabavnim emisijama'.

Vezane vijesti

Interna istraga zbog Svilana

Interna istraga zbog Svilana

Nova TV intenzivno provodi internu istragu svih navoda optužnice podignute protiv direktora njezina programa Siniše Svilana kojega zagrebačko… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika