24.12.2009. / 15:19

Autor: Deutsche Welle

DW: Konstruktorova blamaža s crnogorskom autocestom

Crna Gora nema još niti jedan kilometar autoceste, a moguće je da ga tako skoro neće ni imati. I to unatoč naveliko slavljenom poslu s hrvatskim Konstruktorom. Kao što to često biva, problem je novac

Željko ŽderićŽeljko ŽderićCrnogorska vlada bi mogla odustati od ugovora s hrvatskom tvrtkom Konstruktor, koja je u lipnju ove godine dobila koncesiju za gradnju autoceste Bar-Boljari. Naime, Konstruktor nije uspio osigurati kvalitetna bankovna jamstva, pa je kabinet premijera Mila Đukanovića zaključio da bi u slučaju neuspjeha, trebalo otpočeti pregovore s Aktorom HCH, grčko-izraelskim konzorcijem koji je bio drugoplasirani na natječaju za taj posao.

Vlada u Podgorici praktički nema puno izbora, pa je najavila da će Konstruktoru dati još dva mjeseca za osiguravanje jamstava. Ustvrdivši da su kamate na kredite koje bi dobili od Europske banke za obnovu i razvoj i Europske investicijske banke tri do četiri puta manje od kamata komercijalnih banaka, generalni direktor splitske tvrtke Željko Žderić je crnogorskim medijima najavio: "U svakom slučaju, mi ćemo graditi tu autocestu ili s tim bankama ili s komercijalnim. Mi nećemo odustati."

Nema podrške EU-a

No, europske financijske institucije ne pokazuju spremnost za davanje potpore gradnji crnogorske autoceste, jer ona u planovima Europske unije nije označena kao europski koridor, odnosno nije dio europske prometne mreže. Iz Srbije stalno najavljuju da će graditi autocestu od Beograda do granice s Crnom Gorom, ali je za tu zemlju i EU ipak prioritet završetak gradnje "Koridora 10". Istovremeno je drugoplasirana tvrtka za gradnju prometnice Bar-Boljari priopćila da bi ušla u projekt izgradnje samo ako joj kredite odobre europske financijske institucije.

Njezina ponuda je, inače, u lipnju bila za Crnu Goru puno nepovoljnija od Konstruktorove. Grčko-izraelski konzorcij je izračunao da bi autocesta koštala skoro četiri milijarde, dok bi učešće Crne Gore iznosilo 2,8 milijarde eura.

Skupi kilometri

Napominjući da Ugovor o koncesiji s hrvatskim konzorcijem još nije predočen crnogorskoj javnosti te da po mnogima sadrži i elemente korupcije, neovisni stručnjak Emin Duraković je za DW rekao kako je za Crnu Goru možda dobro što će doći do raskida tog ugovora: "On nije osiguravao ono što je osnovno u izgradnji autocesta, a to je da nije bitno kada će se početi graditi nego kada će se autocesta dovršiti. Nažalost, predviđanja svih stručnih i dobronamjernih pojedinaca su se ostvarila, jer očito je da na način na koji crnogorska vlada vodi ovaj proces, ta autocesta nikada neće biti izgrađena."

Autocesta Bar-Boljari bi po prvobitnim planovima trebala biti dugačka 170 kilometara i koštati 2,8 milijarde eura. To znači da bi jedan kilometar stajao skoro 16 miliona eura!

Deutsche Welle

Vezane vijesti

Gradi se tunel ispod teritorija BiH?

Gradi se tunel ispod teritorija BiH?

Danas se u Zagrebu sastaju ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Hrvatske, Siniša Hajdaš Dončić i njegov bosanskohercegovački kolega Damir… Više

Komentari

registracija
25/12/09

trta333, 20.01.10. 16:57

Tako to izgleda kad politika,bez ikakvih ekonomskih pokazatelja,odlučuje šta da se radi.Gladni"Evrope" i brze afirmacije mlade"montenegro" tvorevine serdar Djukanović je poslušao"umni" Stipin savjet,da bi bilo dobro da mu Hrvati naprave autoput.Ruka o ruku i posao završen.Nasta slikanje i rušenje kamenja jedan dan i to je sve.Od posla ništa ,jer montenegrosi nemaju ni kintu,a mislili da prevare Hrvate i da im oni za svoju lovu to grade.Kad su se preračunali ovi iz Konstruktora,skuplja pita nego tepsija.Ovo me potseća na ona "uspešna " polaganja kamena temeljca u Jožinom samupravljanju.Samo što je Joža nešto i napravio,a ovi ništa.Serdar izduvao i sada bi kao da navuče ovu grčko-jevrejsku kombinaciju:Oni pet pute zagrizu evro pre nego što počnu da rade,pa se bojim da će tu tek biti jako teško.Ne everujem da će serdar za života dobiti taj autoput,a savetnik Stipe će valjda to napisati u memoarima kako je "pomogao" serdaru u stvaranju mlade države.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika