Objavljeno u Nacionalu br. 743, 2010-02-09

Autor: Robert Bajruši

MESIĆEVA REKAPITULACIJA 1O godina Pantovčaka

'Bio sam čvrsta točka političkog sustava'

Stjepan Mesić u oproštajnom intervjuu iznosi svoje viđenje prijelomnih trenutaka svojih dvaju predsjedničkih mandata te uspoređuje političku situaciju u Hrvatskoj kakvu je zatekao s onom danas koju ostavlja Ivi Josipoviću

LEGALAN I ILEGALAN
SUSTAV Mesić tvrdi da je korupcija posljedica toga što je Hrvatska
pod HDZ-om imala dvojni sustav vođenja državnih poslova - kao što je i u ratu imala dvostruku
liniju zapovijedanjaLEGALAN I ILEGALAN SUSTAV Mesić tvrdi da je korupcija posljedica toga što je Hrvatska pod HDZ-om imala dvojni sustav vođenja državnih poslova - kao što je i u ratu imala dvostruku liniju zapovijedanja'Ne kanim se više baviti operativnom politikom, ali uvijek ću biti na raspolaganju budućem predsjedniku i Vladi", zaključak je Stjepana Mesića u intervjuu u kojem je govorio o najvažnijim trenucima svojih dvaju predsjedničkih mandata. Razgovor je vođen u srijedu 3. veljače, 15-ak dana prije inauguracije Ive Josipovića. Mesić je djelovao vrlo opušteno (čekao ga je ručak s bivšim slovenskim predsjednikom i prijateljem Milanom Kučanom), ali, sudeći po načinu na koji je branio svoje odluke, očito je da se predsjednik na odlasku ne namjerava ispričavati pojedincima i skupinama s kojima se razilazio posljednjih deset godina. Već na početku svog predsjedničkog mandata Mesić se, kao i tadašnja vlada Ivice Račana, suočio sa snažnim revoltom desnih snaga, kojima su se priključili i brojni poznati časnici Hrvatske vojske. Za razliku od Račana, koji je oklijevao, Mesić je reagirao brzo i po kratkom postupku umirovio 12 generala. Desnica mu to nikad nije oprostila i do danas on je za njih izdajica. No to što je skoro cijelo desetljeće bio najpopularniji hrvatski političar i dvije uvjerljive izborne pobjede pokazali su da je cijelo vrijeme imao podršku većine. Tomu nisu naškodili ni sukobi s Katoličkom crkvom i dijasporom, kritike na račun HDZ-a ni povremene nesmotrene izjave o političkim protivnicima.


Mesić je bio dobro prihvaćen i u međunarodnoj zajednici. Tijekom obaju predsjedničkih mandata često se sastajao s vodećim svjetskim državnicima i političarima, posjetio je sve važnije zemlje. Hrvatska je bila i članica Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda, za što je presudna bilo lobističko djelovanje predsjednikovih suradnika. Iako ekonomski učinci njegova inozemnog angažmana nisu bili posebni, politički je Mesić cijelo desetljeće predstavljao Republiku Hrvatsku kao normalnu liberalno-demokratsku državu.

Vojni udar sasiječen u začetku

NACIONAL: Slažete li se s rasprostranjenim stajalištem da je umirovljenje neposlušnih generala bilo vaša najvažnija odluka?
- Mislim da nije tako. Rekao bih da je glavna bila odluka da u Hrvatskoj mijenjamo neke stvari, napustimo polupredsjednički sustav i izgradimo parlamentarnu demokraciju u kojoj će predsjednik Republike postati središnja točka sistema i dobiti određene ovlasti kad nastupi krizno stanje. Kako se problemi ne bi rješavali izvaninstitucionalno, trebala je ta čvrsta točka koja će jamčiti stabilnost sustava. U tome smo uspjeli, a odluka o umirovljenju generala bila je nastavak te naše odluke da mijenjamo sustav. Mnogi su me pitali bih li to ponovio i uvijek odgovaram da bih to svakako opet učinio. To je bio uvod u vojni udar u kojem su vojnici izišli s političkim pamfletom u kojem su napisali da su branili i obranili Hrvatsku, pa da imaju pravo i upravljati Hrvatskom. U takvoj situaciji ne treba previše političke pameti da se shvati što zapravo žele generali. Da nisam odmah reagirao, tvrdim da bi se za tri dana u svim vojarnama na sredini dvorišta nalazio stol i tu bi vojnici potpisivali podršku generalima. Tada bi i predsjednik i Vlada izgubili kontrolu nad vojskom i možemo samo nagađati što bi se dalje događalo.

NACIONAL: Kolika je tih dana bila stvarna opasnost od državnog udara?
- Francuzi imaju izreku: "Dok jedete, otvara se apetit." Da je uspjela inicijativa 12 generala, vjerojatno bi se stvar nadovezivala. U tom trenutku nije postojalo strukturirano vodstvo koje bi dirigiralo budućim događajima, no ono bi se formiralo da smo mi izgubili kontrolu nad vojskom. Bio je to pužući udar koji je mogao stvoriti pretpostavke za vojnu akciju.

Gotovina je slušao krive savjetnike

NACIONAL: Ivica Račan je u vrijeme splitskih demonstracija strahovao od vojnog udara i preko posrednika tražio od Ante Gotovine informaciju hoće li biti oružanih nereda?
- Ne znam što je sve tražio premijer Račan, ali u našem razgovoru složio se s mojom odlukom o umirovljenju generala. Dodao je kako smo do takve odluke mogli doći i da smo malo raspravljali, ali ako mene pitate, tada to nije bilo moguće. Ministar obrane Jozo Radoš bio je u inozemstvu, a da o tome nismo bili obaviješteni ni premijer ni ja koji sam vrhovni zapovjednik Oružanih snaga. Nisam se imao s kim usuglašavati. Valjda sam trebao ministra obrane tražiti po Europi i svijetu? Radilo se o satima i nije bilo vremena za puno odugovlačenja. U vojnim pitanjima nema puno odugovlačenja, ili ćete donijeti dobru odluku ili ćete pogriješiti, treća solucija ne postoji.

NACIONAL:: No ista liberalna javnost koja vas je podržala u vezi s generalima poslije je kritizirala vaš angažman i poziv odbjeglom generalu Anti Gotovini da se vrati u Hrvatsku. S ove vremenske distance, jeste li tu situaciju pogrešno proicijenili?
NIKAD NIJE LAGAO
'Ivo Pukanić nikad nije lagao', rekao je Mesić koji je zahtijevao
odlučnu akciju nakon prvog neuspjelog atentataNIKAD NIJE LAGAO 'Ivo Pukanić nikad nije lagao', rekao je Mesić koji je zahtijevao odlučnu akciju nakon prvog neuspjelog atentata- Treba vidjeti činjenice i onda suditi. Ako je Hrvatska htjela ubrzati svoj hod prema Europi, trebala je nastaviti suradnju s Haaškim tribunalom, a to je značilo i da se general Gotovina mora pojaviti u Haagu. Ivo Pukanić mi je rekao da će imati intervju s Gotovinom i, kad se vratio s intervjua, rekao mi je: "Gotovina se želi predati hrvatskim vlastima, ali uz jedan uvjet. Želi dobiti isto što su imali drugi osumnjičenici pred Haaškim tribunalom, a to znači da razgovor s haaškim istražiteljima obavi u Hrvatskoj. Ako i nakon tog razgovora oni zatraže da Gotovina ode u Haag, on je i to spreman učiniti." Kad su haaški istražitelji prije 2000. htjeli razgovarati s Gotovinom, tadašnja vlast je rekla "ne" i on je to poslušao. Petar Stipetić i Imra Agotić su razgovarali s istražiteljima i Gotovina, kojemu u prošlosti to nije dopušteno, zatražio je da i on dobije takvu šansu. Nisam se htio miješati u pravosudne postupke, ali smatrao sam da će se on kao umirovljeni general Hrvatske vojske odazvati na moj poziv i ispuniti obećanje koje je dao pred Pukanićem, a to je stati pred haaške istražitelje i odgovoriti na njihova pitanja.

NACIONAL: Tko je kriv za propast tog scenarija?
- Gotovina i njegovi savjetnici. Brojni ljudi u svijetu prikupljali su financijsku pomoć za obranu Gotovine i ostalih generala. Pitanje je koliko je od toga dobio Gotovina, a koliko njegovi branitelji. S obzirom na manipulacije novcem iseljenika, mislim da su financijsku korist imali i njegovi savjetnici koji su ga nagovarali da se ne odazve na pozive haaških istražitelja i hrvatskih institucija. Da se Gotovina odazvao, ta pomoć bi prestala.

NACIONAL: Koliko su bile utemeljene tvrdnje da su Britanija, odnosno Carla Del Ponte, svojim nepopustljivim stajalištima otežavali položaj Hrvatske?
- Morate znati da su nas u to vrijeme Britanci i neki drugi uvjeravali da se Gotovina nalazi u Hrvatskoj. Koliko god su naše službe bile sigurne da on nije ovdje, oni su nas uvjeravali da je Gotovina u Hrvatskoj i ispitivali zašto ga ne predamo. Bila je to atmosfera u kojoj nam se nije vjerovalo.

Jamstvo opstojnosti Bosne i Hercegovine

NACIONAL: Kad spominjete Ivu Pukanića, prije nekoliko sati počelo je suđenje njegovim ubojicama. Kako je moguće da vas nitko nije slušao kad ste nakon neuspjelog atentata na Pukanića zahtijevali odlučnu akciju?
- Od početka mi je bilo jasno da je riječ o ozbiljnom pokušaju atentata. Ono što mogu reći o Ivi Pukaniću jest da on nikada nije lagao. Potpuno sam mu vjerovao kad mi je opisao pokušaj atentata. Čovjek mu se nasmijao u lice, uperio u njega pištolj i rekao: "Sad ću te ubiti." Pištolj je zatajio, a Pukanić potražio svoj pištolj i zatim pobjegao u moj haustor, ispred kojega se nalazi policija. On je nekome smetao i bilo je naručeno ubojstvo. Nažalost, dobar dio njegovih kolega se smješkao, pa čak i sumnjom popratio navode koje je iznosio. Ivo Pukanić je morao platiti glavom da dio njegovih kolega u medijima shvati kako je on zaista bio u životnoj opasnosti. Dodatni je problem i to što se neke institucije nisu bavile tim pitanjem, iako su imale dosta vremena. Za mene je to još veći problem.

NACIONAL: Mislite li da je grupa kojoj se sudi odgovorna za likvidaciju?
- Nikada se ne upuštam u komentiranje sudskih postupaka koji su u tijeku. Ali ovdje mi je ubijen prijatelj i reagiram kao čovjek. Ne ulazeći u sve što će proizići tijekom suđenja, mogu reći da su organizatori i izvršitelji atentata na Pukanića bili masno plaćeni. Međutim, oni me uopće ne interesiraju, mene interesira tko je naručio ubojstvo. Ako sud to utvrdi, za mene će pravda biti zadovoljena.

NACIONAL: Zašto ste izjavili da biste angažirali Hrvatsku vojsku da se Republika Srpska odcijepi od Bosne i Hercegovine?
- Ne znam u čemu je problem. Rekao sam da je Hrvatska garant Daytonskog sporazuma, a on garantira opstojnost Bosne i Hercegovine. Miloševićev plan stvaranja Velike Srbije na račun Hrvatske i BiH nije uspio, ali poginulo je više od sto tisuća ljudi. Sada se pojavljuje Milorad Dodik, koji je osjetio miris velikosrpskog imperija, i misli da može odcijepiti Republiku Srpsku i pripojiti je Srbiji. Bio bi to najveći miraz koji je Srbija dobila u svojoj povijesti, a Dodik bi tada sjedio u Beogradu, a ne u Banjaluci. Sada se javlja Boris Tadić, koji se meni izdaje za prijatelja i verbalno je europejac, odlazi u Banjaluku, a meni prigovara da sam išao na Kosovo. Tadić izjavljuje da je za cjelovitu BiH, ali u svemu podržava Dodika, koji sa slavolukom dočekuje ratnu zločinku Biljanu Plavšić, odgovornu za tisuće ljudskih života. Dodik kaže da ne priznaje BiH, za njega Sarajevo nije glavni grad, jedina konstanta je Republika Srpska. On računa da će se međunarodna zajednica umoriti i da nitko neće ratovati ako jednoga dana donese odluku o odcjepljenju. Kad bi se to dogodilo, Hrvatska bi dobila 800 kilometara granice sa Srbijom, a to bi značilo da je Milošević uspio u svemu. Zato sam rekao da bih u tom slučaju presjekao koridor, vjerojatno u suradnji s NATO-om. Bili bi eliminirani radikalni političari i BiH bi ubrzo profunkcionirala kao normalna europska država.

NACIONAL: Bili ste glavni protivnik slanja hrvatskih vojnika u Irak. U kojoj je mjeri takav vaš stav opteretio odnose s SAD-om?
- Tvrditi da sam opteretio odnose paušalna je ocjena. Kao što ste vidjeli, i George W. Bush i Barack Obama sa mnom su upostavili jako dobre odnose. Mogu reći da ni jedan nije prigovorio zbog principijelnog stajališta Hrvatske. S Bushom sam bio puno puta i uvijek me prihvaćao kao prijatelja, a isto se sada događa i s Obamom. Mi s SAD-om nemamo nikakve probleme, naprotiv, razgovaramo kako povećati hrvatske potencijale u Afganistanu, i o tome će pregovore voditi idući predsjenik Ivo Josipović. Amerika želi sigurnu Hrvatsku koja će biti ozbiljan faktor mira u ovom prostoru. Tvrdim da Amerika uvažava one koji se drže principa, a mala zemlja može biti vjerodostojna smo ako je principijelna. Akcija u Iraku nije vođena pod UN-om i mi nismo sudjelovali iz principijelnih razloga. Isto tako, SAD je od nas tražio da izuzmemo Amerikance i ne izvodimo ih pred Međunarodni sud, ako njihovi vojnici na našem tlu počine ratni zločin. Odbio sam taj zahtjev jer vodimo principijelnu politiku: ako izručujemo svoje državljane Međunarodnom sudu za ratne zločine počinjene na prostoru bivše Jugoslavije, sasvim je normalno da se tog principa držimo i za druge.

NACIONAL: Kad smo kod angažmana HV-a u inozemstvu, protivnici ovakve politike obično kažu da se Hrvatska ne brani u Afganistanu?
- Kad je bio ugrožen opstanak Hrvatske, tražili smo međunarodnu pomoć. Isti oni koji danas prigovaraju zbog međunarodnog angažmana HV-a bili su sretni kad je ta međunarodna pomoć došla u našu zemlju, ali želimo se izvući kada se radi o patnjama drugog naroda. To nije principijelno ni pravedno.

NACIONAL: Svojim angažmanom pridonijeli ste uhićenju Vladimira Zagorca. Koji su bili vaši motivi za snažan angažman u tom slučaju?
- Za mene Vladimir Zagorec ne postoji niti su on i njegov odvjetnik Zvonimir Hodak ikada bili u fokusu mojeg interesa. Ne znam zašto, ali što god izjavim, odmah se javlja Hodak koji me pokušava u nešto umiješati. Odgovor vjerojatno znaju samo on i bog. Ja sam tražio da se uđe u trag novcu koji je iscurio iz Hrvatske. To je novac dijaspore, zatim sredstva od prodaje stanova i iz proračuna, koja su izvučena iz Hrvatske i gubi im se svaki trag. Tražim da naše institucije u suradnji s prijateljskim zemljama uđu u trag tom novcu i vrate ga u Hrvatsku. To je moj jedini motiv, a Zagorec me ne zanima.
sistematski klijentelizam pod sanaderom

NACIONAL: Kako vam izgleda akcija njemačke vlade, koja plaća 2,5 milijuna eura za informacije o novcu koji je iznesen u inozemstvo i na koji nije plaćen porez? Bi li hrvatska vlada trebala postupiti na sličan način?
PREDSJEDNIK REPUBLIKE Stjepan Mesić u Predsjedničkim dvorima gdje je dao
svoj oproštajni intervju novinaru Nacionala, političkom komentatoru Robertu BajrušijuPREDSJEDNIK REPUBLIKE Stjepan Mesić u Predsjedničkim dvorima gdje je dao svoj oproštajni intervju novinaru Nacionala, političkom komentatoru Robertu Bajrušiju- To je sigurno dilema za onoga u Hrvatskoj koji bi morao donijeti takvu odluku. Trebalo bi vidjeti što je veća korist, i ako bi korist bila golema, trebalo bi razmisliti. Ali ne preporučujem to nikome, neka se time bave oni koji će danas-sutra možda morati odlučivati o takvoj situaciji.

NACIONAL: Jeste li iznenađeni sve većim brojem korupcijskih afera u kojima je vidljivo da se mogu povezati s bivšim premijerom Ivom Sanaderom?
- Koliko pratim medije i analize, imam osjećaj da je postojao paralelni sustav. Kao što je u vrijeme Gojka Šuška u vojsci postojala paralelna zapovjedna linija, tako je i sada postojao dvojni sustav vođenja državnih poslova. Hrvatska ima legalan i legitiman sustav, kao i državne institucije, ali očito su se odluke donosile negdje drugdje. Uzmite primjer gradnje nastavka autoceste u Dalmaciji. Tadašnji ministar vanjskih poslova Miomir Žužul javno je zatražio da posao dobije Bechtel, i to bez javnog natječaja. Taj isti Žužul danas je član nadzornog odbora Croatia Airlinesa, a usput Podravci prodaje intelektualne usluge. Srećom pa je posao dobio hrvatski konzorcij, i to za nekoliko milijardi kuna jeftinije. Mene zanima kamo je trebala ići razlika u cijeni i gdje su se donosile takve odluke. U svem tom klijentelizmu postojao je sistem.

Katolička crkva u Hrvatskoj nije autokefalna

NACIONAL: Je li Sanader imao veze s tim?
- U svakom slučaju, Sanader je o tome morao nešto znati.

NACIONAL: Niste li povremeno bez veće potrebe ulazili u sukobe s Katoličkom crkvom?
- Nisam. Ja nisam u sukobu s Crkvom ni s jednim svećenikom, nego je dio Crkve u sukobu s hrvatskim ustavom. Na ovo sam mjesto izabran da štitim i provodim hrvatski ustav, i ako u Ustavu stoji da se u javnim prostorima mogu izvijesiti jedino zastava i grb, onda je to zakon za sve građane ove zemlje. U Crkvi kažu da želim izbaciti križeve, ali to nije točno. Svatko neka nosi križ ili ga drži kod kuće i u privatnoj tvrtki, ali ne u javnim ustanovama jer smo laička država. Nikada Crkva nije bila toliko angažirana kao na nedavnim predsjedničkim izborima, po crkvama su se dijelili pamfleti o tome komu da se da glas, a pojedini svećenici čak su govorili da se ne glasa za Lucifera. Izbori su pokazali da su vjernici otišli na jednu stranu, a najveći dio crkvenog vrha na drugu. Rijetki su biskupi poput Mrzljaka i Devčića, dok je dobar dio ostalih otišao u krivom smjeru. Mislim da se time treba baviti Sveta Stolica i zatražiti odgovor imamo li ovdje katoličku autokefalnu crkvu ili je ovo Rimokatolička crkva koja treba poslušati i Vatikan. Kad sam razgovarao s Papom, složili smo se u svemu, što znači da je problem u dijelu ovdašnjeg crkvenog vrha.

NACIONAL: Kako ste se osjećali dok ste predsjedničku prisegu polagali riječima "tako mi Bog pomogao"?
- Ja sam kršten kao katolik, a to je i propisano. Mislim da treba promijeniti zakon ili omogućiti alternativu da onaj tko želi ponovi "tako mi Bog pomogao", a tko ne želi, neka to ne izgovori.

Povjesničar Ivo Goldstein: Otvorio je zemlju svijetu

IVO GOLDSTEIN, povjesničarIVO GOLDSTEIN, povjesničarKad me redakcija Nacionala pozvala da napišem ovaj tekst, pred mene se postavilo i pitanje uloge ličnosti u povijesti. Radi se o vrlo starom problemu, o kojem historičari diskutiraju već stoljećima. Dakle, u kojoj je mjeri predsjednik Mesić zaslužan za “deset boljih godina” (kako je naslovljena biografska knjiga o Mesiću koja uskoro izlazi) koje je Hrvatska proživjela tijekom njegova dva mandata? Nekad su velike ličnosti imale, u političkim sustavima u bližoj i daljnjoj prošlosti, zasigurno veću vlast i veći utjecaj negoli što imaju danas. Pa ipak, ne može se posve otkloniti utjecaj vodećih ličnosti u nekoj državi i društvu na ukupne društvene procese, nego ga valja pažljivo procjenjivati.
Dolaskom na vlast Mesića i gotovom istodobnom promjenom izvršne vlasti 2000. pred Hrvatskom su se najednom otvorile posve nove demokratske perspektive. Generalno gledajući, započete demokratske promjene tih godina označile su početak dekonstrukcije autoritarnog političkog sustava uspostavljenog u Hrvatskoj 90-ih. Nova je vlast isprva najviše postigla u vanjskoj politici: što HDZ-u nije uspijevalo godinama, njoj je uspjelo u samo nekoliko mjeseci. Hrvatska je primljena u Partnerstvo za mir i Svjetsku trgovinsku organizaciju, potom i u CEFTA-u. Već je u ljeto 2000. EU objavila da su sve balkanske države potencijalni kandidati za članstvo u EU, da bi u studenome iste godine bio održan Zagrebački summit, jedini skup u povijesti EU održan u zemlji koja nije članica.
U tim događanjima, ali i u sljedećih deset godina, Stjepan Mesić je kao predsjednik umnogome pridonio boljem međunarodnom statusu Hrvatske - nedavno je i sam izjavio kako je ponosan na to što je “otvorio Hrvatsku prema Europi, svijetu i susjedima”.
Danas se čini da je jedna od najvažnijih pojedinačnih Mesićevih odluka bila ona iz rujna 2000. godine, kada je 12 generala, članova HDZ-a, napisalo otvoreno pismo “kako bi izrazilo negodovanje zbog negativizacije Domovinskoga rata, rušenja ugleda hrvatskih časnika i niza poteza nove vlasti koji su doveli do sužavanja hrvatskog nacionalnog ponosa”. Mesić je to shvatio kao upletanje vojske u politiku s jasno iskazanim pučističkim namjerama te ih je bez oklijevanja sve umirovio. Objasnio je to riječima koje su svakome, pa i onome slabo obrazovanome, posve jasne: “Onaj tko se želi baviti politikom, ima na to pravo. Ne sugeriramo mu u koju će stranku, ali dok je u vojsci, neće pisati političke pamflete.” I uistinu, tih godina je Hrvatska vojska depolitizirana sukladno dobrim odnosima u uređenim liberalnim demokracijama.
Dosljedan u svojoj predizbornoj devizi “bit ću predsjednik svih građana Hrvatske i bit ću građanin predsjednik” raskinuo je s nacionalističkom ekskluzivnošću, političkom netolerancijom i autokratskim stilom koji je zračio iz predsjedničke palače dok je u njoj bio predsjednik Tuđman. Mesić je (valja reći - i uz veliku pomoć troje premijera, Račana, Sanadera i Kosor) pridonio da se umnogome stiša ideološko-domoljubna retorika koja je 90-ih prečesto prelazila granice dopuštenoga.
Svojim neformalnim nastupom (kako su memoaristi i kroničari onoga doba svjedočili - “sušta suprotnost Tuđmanu: jednostavniji, vrckaviji”, “mješavina duhovitosti i otvorenosti”, “jednostavan čovjek”) i jasno izrečenim stavovima stekao je povjerenje građana te je godinama, prema svim anketama, bio najpopularniji hrvatski političar. Vjerojatno više negoli ijedan hrvatski političar ove generacije, Mesić je iskazao instinkt za političku taktiku i strategiju - znao je kada treba biti kooperativan i popustljiv, a kada valja iskazati odlučnost i tvrdoću.
Nedvosmislenim opredjeljenjem za antifašizam Mesić je bio ključna osoba i pokazatelj da se Republika Hrvatska od 2000. počela odlučno udaljavati od fašistoidnih recidiva ustaštva i NDH. Njegove riječi - “Narodnooslobodilačka borba spasila je čast našega naroda, spasila je čast Hrvata u vremenu kada se na našoj strani našlo i onih koji su bili spremni ići ruku pod ruku s okupatorima, provoditi njihovu politiku i stati na stranu terora i najgrubljeg gaženja ljudskog dostojanstva, ljudskih prava i civilizacijskih normi” - bile su jasno iskazan stav na kojem i nadalje treba inzistirati kako bismo se na pravi način suočili s vlastitom prošlošću, ali i uskladili svoju memoriju s europskim standardima.
Stjepan Mesić je bio i dosljedan borac protiv korupcije. Njegovo četiri godine dugo inzistiranje da se otvori afera “Kamioni” završilo je ne samo uspješno, nego je bilo i svojevrstan uvod u otkrivanje čitavog niza drugih afera, čemu smo svjedoci ovih tjedana i mjeseci. Ako uskoro javnost počne više doznavati o načinu na koji su deseci milijuna eura otišli iz Hrvatske i završili u inozemnim bankama, na čemu Mesić također inzistira svih ovih godina, njegove zasluge u borbi protiv korupcije i kriminala bit će nemjerljivo veće. Uz umirovljenje generala 2000. godine, bio bi to najveći pojedinačni Mesićev uspjeh i šteta je da se to nije dogodilo prije kraja njegova mandata.
Mesiću bi se moglo prigovoriti da se previše bavio dnevnom politikom, da je želio komentirati i događaje i izjave koje vjerojatno ne zaslužuju komentar predsjednika Republike, ali se uvijek može reći - to je stvar stila.
Da nije bilo Mesića, mogli smo završiti u nacionalističkom glibu koji bi rezultirao političkim i društvenim kaosom. Hrvatska 2000. nije ni izdaleka bila stabilna liberalnodemokratska država. Iako još ima izazova s kojima se hrvatska demokracija treba suočiti, prvenstveno zbog katastrofalnog ekonomskog stanja i korupcije, ukupno je stanje danas neusporedivo bolje negoli prije deset godina. U skladu s tim treba vrednovati i zasluge Stjepana Mesića u njegovih deset godina vođenja države.

Teolog Adalbert Rebić: Legalist i lojalist

ADALBERT REBIĆ, teologADALBERT REBIĆ, teologPredsjednik Mesić izjavio je da odlazi iz Predsjedničkih dvora s različitim osjećajima. Drago da odlazi u nešto mirnije razdoblje svoga životnoga rada, a žao mu je napustiti važnu službu, osobito jer nije uspio državu uvesti u Europsku uniju u čijem se društvu Hrvatska sigurno se već trebala naći. Mesić, vjerojatno, nije ostvario i neke druge zadaće. Tako nije, na primjer, uspio vratiti u zemlju 50 milijardi eura kao što je obećavao u nadmetanju za službu predsjednika. Nije uspio naći neko drugo sjedište u gradu za sebe nego se i on uselio u “Bijele dvore” maršala Josipa Broza. Prigovarao je, naime, Franji Tuđmanu što je izabrao te dvore za svoju predsjedničku palaču i govorio da se on u njih neće useliti. No ostvario je mnoga druga svoja obećanja. Bio je predsjednik građanin. Uspio je s narodom komunicirati, i uz kavu i inače kroz mnoge svoje govore, političke komentare i ocjene domaćih i svjetskih zbivanja. Istina, nisu ga svi jednako doživljavali. Jedni su ga više voljeli, drugi manje (neki su ga i mrzili). No to je sudbina svih onih koji su na vlasti. Teško je svima udovoljiti.
Komentarima se u gotovo sve upletao, pa je mogao netko dobiti dojam kao da želi svakom loncu biti poklopac. To ga je koštalo nepotrebne napetosti između njega i nekih osoba kojima se naknadno ispričavao, ispravljao svoje izjave ili ih je čak negirao, odnosno opovrgavao. No i to je ljudski fenomen, fenomen onih ljudi koji su brži na riječi nego na djelu, onih koji žele biti dopadljivi kozeri. Mnogo je putovao, kao da je htio u tome nadmašiti Josipa Broza. Što god o njegovim putovanjima mislili, ipak je predsjednik tako pronosio slavu Hrvatske diljem svijeta, pa čak i kod “nesvrstanih”. Na svoja je putovanja vodio gospodarstvenike, poduzetnike, kulturalne djelatnike. Od toga je očekivao velike koristi. I možda je neke koristi od toga i bilo, ali je mi u hrvatskom gospodarstvu nismo osjetili. Možda je to u većoj mjeri osjetio državni proračun. Gospodarska i financijska kriza nas je gotovo pokosila, svakako dobrano očešljala. Možda je hrvatska kultura od njegovih putovanja imala više koristi. A to ne treba nipošto podcijeniti.
Bio je deset godina dobar jezičac na vagi između Banskih dvora i Pantovčaka. Kad je mislio da mora Banske dvore podvrgnuti kritici, on je to učinio, bez dlake na jeziku. Dakako, Sanader mu nije ostao dužan. Unatoč oštrom predsjednikovu jeziku, odnosi su između predsjednika i premijera, bilo Račana, bilo Sanadera, općenito bili dobri. Treba spomenuti i da je vanjska slika Hrvatske za Mesićeva predsjednikovanja bila permanentno dobra, pozitivna, pa čak i bolja nego pokatkad prije toga. Znao je što i kako treba reći zapadnjacima - i onima u Bruxellesu, i onima u Londonu, i onima u Washingtonu - i kako se prema njima ponašati. Nije se pred njima podvijao, ali im nije niti proturječio. Pa je nekako i u teškim pitanjima na svjetskoj razini vladala “pax croata”. Doduše, javnost još uvijek ne zna točno što je to Mesić radio u Haagu. No to je bilo prije njegova predsjednikovanja. U obrani hrvatskih državnih i nacionalnih interesa Mesić je kao predsjednik bio na visini. Trijezan i razuman čovjek mu u tom pogledu nema što zamjeriti. Borio se na način kako je njemu prirođeno. Znao je stvari i zaoštriti u svome žaru za hrvatsku državu. Znao je uporabiti neugodne riječi, odnosno neugodne parabole, prispodobe, hiperbole. A za njih važi: Tko ima uši, neka čuje, odnosno tko ima razuma, neka shvati. Nije se trebao zbog njegovih parabola ljutiti ni slovenski ni srpski predsjednik. Mesić se nakon svega znao i nasmijati, pa i poreći ako je to služilo miru i suživotu.
U odnosu prema Crkvi je bio legalist i lojalist. Pozivao je k sebi biskupe i svećenike i druge članove Crkve, i Katoličke i Pravoslavne i drugih crkava (i drugih religija, dakako). Znao je doći na misu u katedralu. Znao se i prekrižiti. Bio je simpatičan dok je svečano stajao i s mirom sjedio u klupi rezerviranoj za goste. Osjećao se u crkvi kao u svojoj crkvi. Ispovijedao se javno vjernikom, s Crkvom u dobrim odnosima, u dobrim ili osobnim odnosima s Bogom, bez potrebe nekih posrednika. Takvi su u Bibliji bili proroci, od Mojsija pa nadalje, pa im nitko to nije zamjerao. Zar nije lijepo imati predsjednika koji ima osobni odnos s Bogom. Mnogi predsjednici država u svijetu ni to nemaju. Za njegovih deset godina predsjednikovanja odnosi Kaptola i Pantovčaka su uglavnom bili dobri, ako i nisu bili posebno srdačni. A da ti odnosi nisu bili posebno srdačni, pobrinuo se biskup Jezerinac, koji je pokatkad Mesiću prigovarao. Onda ga je Mesić pozivao na red, jer je kao vojni biskup on ipak bio podređen njemu kao vrhovnom zapovjedniku vojske, ma kako mi crkvenjaci možda i drukčije mislili. Uostalom, za svađu ili za nesporazum uvijek su potrebna dvojica. Sam sa sobom je malo tko u zavadi.
Mesić se pojavio i pred Papom i ugodno s njim razgovarao, kako i doliči poglavaru većinski katoličke zemlje. Papa ga je lijepo primio i vijest o tome proširila se svijetom, na slavu Hrvatske.
Šteta što se upustio u raspravu o križevima. Mnogo je putovao po svijetu pa je bio i u državama gdje vjerski simboli nisu izloženi, iz raznih razloga. Imao je o tome svoje mišljenje, oslanjao se na teoriju laičke države. Pogriješio je jedino što nije razlikovao između laičke i laicističke države. Naša je država laička, u kojoj je narod (grčki: laos) temelj države. To znači da je ona odvojena od Crkve, njezini politički funkcionari ne smiju biti članovi klera. Ona je demokratska, jamči prava svim građanima, štiti vjerske slobode svih građana. Međutim, ona nije laicistička, to jest nije takva da bi priječila vjerske slobode svojim građanima, ne zastupa određenu teoriju po kojoj bi se protivila vjeri i svemu što s vjerom ima veze (takve su obično totalitarističke države). To Hrvatska nije i ne smije biti.

Dubravko Radošević: Mesićev razvojni model

DUBRAVKO RADOŠEVIĆ,
ekonomski savjetnik
predsjednika MesićaDUBRAVKO RADOŠEVIĆ, ekonomski savjetnik predsjednika MesićaMesićevi ekonomski savjetnici pristaše su ekonomske škole poznate kao kejnzijanizam, a i angažiranje Bečkog instituta te skupine hrvatskih razvojnih ekonomista kao neformalnih savjetnika bilo je na tragu istog razmišljanja. Šef države utvrdio je strateške društvene ciljeve koje je smatrao prioritetima ekonomskog razvoja: za visoku razinu zaposlenosti; za proizvodnju, industrijski razvitak i izvoz; za aktivnu državu i centralnu banku koja potiče razvitak gospodarstva, koji koordinirano djeluju na ispravljanje nedostataka tržišnih mehanizama (anticikličkom fiskalnom i monetarnom politikom); za očuvanje socijalne države.
Hrvatska kao mala ekonomija mora biti otvorena i uključena u globalizirano gospodarstvo, ali kao zemlja-izvoznica, a ne pretežito uvozna zemlja, koja svoje uvozne potrebe podmiruje zaduživanjem u inozemstvu i razvijanjem sektora usluga (uglavnom turizma). Ekonomisti okupljeni na Pantovčaku takvu novu cjelovitu ekonomsku strategiju - suprotnu tadašnjim stavovima MMF-a i neoliberalnih ekonomista - predložili su Vladi i centralnoj banci, ali ona nije bila prihvaćena. Kejnzijanizam - u Hrvatskoj i izvan nje - do 2007. bio je izvan interesa kreatora ekonomske politike i međunarodnih financijskih institucija (MMF-a), jer je prevladavao ekonomski neoliberalizam i monetarizam. Ali nakon 2007. sve razvijene tržišne ekonomije primjenjuju doktrinu kejnzijanizma. Tako je i EU proglasila kejnzijanizam općim okvirom za izradu tzv. izlaznih strategija, uz primjese austrijske ekonomske škole. Sada je to mainstream u ekonomiji.
Konzistentnost predsjednikovih zalaganja za aktivnu ekonomsku politiku te za promjenu ekonomskog modela Hrvatske pokazala se sasvim opravdanom, ali nije bila prihvaćena od kreatora ekonomske politike. Ključno je bilo zalaganje za izradu nacionalne strategije razvoja, kako bi Hrvatska što brže ostvarila tranzicijsku konvergenciju ekonomijama EU.
To se odnosi i na vrlo rano detektiranje problema neodržive dinamike rasta vanjske zaduženosti te upozoravanje da bi to moglo dovesti do dužničke krize. Uskraćivanja političke potpore uvođenju jedinstvene porezne stope (flat-tax) i fleksibilizaciji tržišta rada bile su dalekovidne odluke. Kritika uvođenju kriznog poreza bila je potaknuta očekivanim negativnim efektima. Ovi pogledi naviještali su neophodnost promjene hrvatskog modela razvoja, ali to nije pomoglo da se provedu nužne ekonomske reforme.
Zbog neodgovarajućeg razvojnog modela, utemeljenog na ekonomskom neoliberalizmu (iako s primjesama populizma u redistribuciji proračunskih sredstava), Hrvatska je nespremno dočekala globalnu krizu. Kombinacija strukturnih problema hrvatske ekonomije i globalne recesije imat će teške posljedice na hrvatsko gospodarstvo u 2010. Hrvatske političke elite nisu dovoljno razvojno usmjerene. Ekonomska kriza već je odavno prerasla u političku krizu. Zbog toga se kriza mora riješiti političkim sredstvima. Upravo će to biti ključni izazov novog predsjednika. Predsjednik bi morao imati ulogu stožerne institucije demokratskog sustava, koja bi okupila sve reformske snage na osmišljavanju novog ekonomskog modela (ali u sklopu sada prevladavajuće kejnzijanske doktrine) i društvenog konsenzusa za izlazak iz krize.

Vezane vijesti

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

Uoči inauguracije Tomislava Nikolića na mjesto predsjednika Srbije, novosadski Dnevnik objavio je osvrt bivšeg predsjednika Hrvatske Stjepana Mesića… Više

Komentari

registracija
9/8/09

vinko12, 13.02.10. 00:31

Ovaj seronja i izdajnik je bio namjesteni predsjednik hrvatskih komunjara i udbasa i njihovih obitelji a ne cijele RH. Nikad vise takovog gada netreba hrvatska. Kada USKOK ne bude vise mesiceva UDBA, znace se vise o njegovom lopovluku i kriminalnim radnjama.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika