Objavljeno u Nacionalu br. 746, 2010-03-02

Autor: Maroje Mihovilović

HUMMER odlazi u staro željezo

Smrt statusnog simbola američkog jet-seta

NAJMOĆNIJE AMERIČKO VOZILO, Hummer, hit među bogatima i slavnima ne samo u SAD-u, nakon što je posrnuli div General Motors uzalud tražio partnera, odlazi definitivno u povijest

TVORAC MITA O HUMMERU Akcijska zvijezda Arnold Schwarzenegger prvi
je 1991. kupio vojno vozilo Humvee i počeo
se voziti njime nakon čega je taj ogromni
automobil postao iznimno popularanTVORAC MITA O HUMMERU Akcijska zvijezda Arnold Schwarzenegger prvi je 1991. kupio vojno vozilo Humvee i počeo se voziti njime nakon čega je taj ogromni automobil postao iznimno popularanVelika američka automobilska kompanija General Motors objavila je neočekivanu vijest, da prekida proizvodnju automobila Hummer i da zatvara tvornicu u Shreveportu u saveznoj državi Louisiani gdje se to donedavno vrlo popularno vozilo proizvodilo. Posljednjih mjeseci se znalo da se kompanija želi riješiti proizvodnje tog automobila, ali nije bilo govora o zatvaranju tvornice. Hummer je terenac jako velikih dimenzija, te je proteklog desetljeća bio iznimno popularan među ljubiteljima SUV-a – tj. “sport utility vehicles” - u što spadaju i razne vrste džipova i automobili koji su derivati vojnih vozila.

Hummer je upravo bio to, civilna verzija američkog vojnog vozila Humvee, kakva se danas masovno upotrebljavaju i u ratovima u Iraku i Afganistanu. Proteklog desetljeća mnogo se Hummera prodalo i u SAD-u, i u svijetu, ali je popularnost tih vozila u posljednje doba opala, velikim dijelom zbog visoke cijene goriva, koje Hummer u velikim količinama troši. No u jednoj zemlji postojalo je značajno zanimanje za tu vrstu automobila, u Kini.


Kada je u srpnju prošle godine – zbog općeg kolapsa američkog tržišta automobila – General Motors najavio bankrot i potom temeljito restrukturiranje, bilo je objavljeno da će kompanija prestati proizvoditi neke svoje marke automobila, na primjer Pontiac i Saturn, te da će prodati neke svoje inozemne marke, švedski Saab i njemački Opel. Bilo je tada objavljeno da će se General Motors lišiti i svojeg odjela koji proizvodi Hummer, ali ne da će se marka ukinuti, nego da će je proizvoditi novi vlasnik. Trebala je to biti kineska kompanija Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd – Sečuanska kompanija za proizvodnju strojeva za tešku industriju Tengzhong, privatna kompanija sa sjedištem u gradu Chengduu u kineskoj pokrajini Sečuan, koja proizvodi strojeve za građevinsku industriju, za teški transport, željezne konstrukcije za mostove, dizalice i sličnu opremu, ali i teške kamione i kamione za prijevoz goriva. Kineska kompanija je namjeravala preuzeti tu marku automobila, ali i proizvodnju u Shreveportu, gdje bi se od tri podvrste Hummera nastavila proizvodnja samo jednog.

Tvornica bi ostala u vlasništvu General Motorsa, radnici bi ostali na plaći General Motorsa, tek bi tvornica sa strojevima i personalom bila iznajmljena kineskoj kompaniji. U automobilskim stručnim magazinima tvrdilo se da u Kini postoji sve veće zanimanje za takvo vozilo među novim bogatašima. To se vozilo u Kini počelo smatrati statusnim simbolom, koji je iskazivao ne samo bogatstvo vlasnika, nego i njegovu snagu i muškost, na sličan način kao prije dva desetljeća u SAD-u. Budući da SAD prolazi kroz krizu, pa i preispitivanje društvenih vrijednosti, posebno kada je riječ o čuvanju prirode i štednji energije, a Kina prolazi kroz razdoblje dosad nezabilježene ekspanzije, Hummer je prestao biti statusni simbol u SAD-u, ali je izgledalo da će to postati u Kini. Zanimljivo je kako je Hummer postao statusni simbol u SAD-u. Krajem 70-ih Pentagon je zaključio da džip više ne odgovara potrebama armije, jer je odviše mali, sasvim nezaštićen, vrlo ranjiv u bilo kojoj borbenoj situaciji, pa može služiti samo u pozadini. Stoga je smišljen koncept novog vozila za koje je kao temelj uzeta šasija lakog kamiona, a na toj šasiji je stvoreno vojno vozilo, koje je u raznim varijantama moglo služiti za desetak raznih namjena, od prijevoza malog broja vojnika do potreba saniteta. To je vozilo dobilo službeno ime High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle - Visoko pokretno višenamjensko vozilo na kotačima - HMMVV, a iz te engleske skraćenice stvoren je nadimak Humvee.

Taj Humvee je šire i duže vozilo od džipa, vrlo prikladno za kretanje po svakom terenu, te se može penjati čak po uzbrdicama od 60 posto, prelaziti vodu duboku pola metra, ali i na autocesti postizati brzinu veću od 100 kilometara na sat. Kao patrolno vozilo može uz dva člana posade voziti još osam ljudi, a može na istoj šasiji biti izrađeno i kao sanitetsko vozilo, komandno vozilo s komunikacijskim uređajima, kao mali kamion, kao borbeno vozilo naoružano teškim mitraljezom, lansirnim rampama za rakete, te u još nekim varijantama. Teško je oko pet tona, a mnogo teže ako na sebi ima i oklop. Proizvodnja Humveeja počela je 1985., a procjenjuje se da je do sada isporučeno vojsci više od 200.000 takvih vozila u raznim varijantama. Prvi put su Humveeji viđeni u borbenim akcijama u većem broju tijekom Zaljevskog rata 1991. Te godine je američki glumac Arnold Schwarzenegger u američkoj saveznoj državi Oregon snimao film “Policajac iz vrtića” i prilikom snimanja neke scene u eksterijeru vidio kolonu od pedesetak Humveeja kako idu prema obližnjoj vojnoj bazi. Vozilo mu se jako svidjelo jer mu se činilo da taj automobil povećanih dimenzija i kvrgavih oblika odgovara njegovu imidžu. Pokušao je za sebe nabaviti jedan takav automobil pa je preko posrednika kontaktirao s predstavnicima tvornice AM General da mu ga prodaju, ali su mu rekli da to nije moguće jer automobil ne odgovara specifikacijama za civilni tehnički pregled.

Schwarzenegger se nije dao smesti, otišao je osobno na pregovore s direktorom kompanije, te je na kraju uspio kupiti jedan Humvee, ali tek nakon što je on prerađen posebno za njega kako bi odgovarao i civilnim specifikacijama. Nakon što se počeo voziti u tom automobilu, a o tome se raspisao tisak, pojavili su se i drugi interesenti, pa je stoga stvorena civilna verzija tog vozila te je počela i njihova proizvodnja. Prva dva Hummera koji su 1992. izišli s proizvodne trake kupio je upravo Schwarzenegger. Čim je Hummer došao u prodaju, našao se na udaru kritika ekoloških udruga i zagovornika štednje goriva, ali i urbanista. Hummer je znatno većih proporcija od uobičajenih putničkih automobila, pa zauzima više prostora i na cestama i na parkiralištima, a uz to troši ogromne količine goriva, što znači i da dodatno onečišćuje atmosferu. Prometni stručnjaci su tvrdili da je on i vrlo opasan na cesti, jer se zbog svoje težine u nepredvidljivim situacijama, na primjer kada mu se nešto naglo prepriječi na cesti, vrlo teško zaustavlja, a zbog težine, veličine i visine, ako se sudari s drugim vozilom, to vozilo obično jako strada.

RUSKI OLIGARH Oleg Deripaska spominjao
se 2008. kao mogući kupac tvornice Hummera, no ekonomska kriza uzdrmala je i njegovo
carstvo tako da je odustao od kupnjeRUSKI OLIGARH Oleg Deripaska spominjao se 2008. kao mogući kupac tvornice Hummera, no ekonomska kriza uzdrmala je i njegovo carstvo tako da je odustao od kupnjeUnatoč kritikama prodaja je počela dosta dobro, a posebno su rado vozilo kupovali patriotski nastrojeni bogataši kao statusni simbol. Godine 1999. proizvodnju Hummera je od originalnog proizvođača kompanije AM General preuzela najveća američka automobilska kompanija General Motors vidjevši u njemu veliku perspektivu. Bilo je to vrijeme kada je gorivo bilo relativno jeftino, kada su zbog toga popularni bili svi tipovi terenaca i civilnih džipova, kada su sve kompanije proizvodile velike tipove automobila. Hummer se General Motorsu svidio i zbog svojeg imidža. Kompanija je, štoviše, posebno angažirala Schwarzeneggera da sudjeluje u promociji Hummera, a zauzvrat mu je donirala veliki novac za neku njegovu humanitarnu fondaciju. Hummer se iznimno dobro prodavao. Godine 2006. u SAD-u se prodalo čak 71.000 tih vozila, ali je nakon toga prodaja počela dramatično padati. Tako je 2008. prodano samo 37.000 vozila, a prošle godine jedva 20.000. Kao glavni razlog pada prodaje spominjala se činjenica da automobil troši jako mnogo goriva i onečišćuje okoliš. Već 2008. General Motors je počeo prvi put tražiti partnera kojem bi prepustio proizvodnju Hummera pa se tada pojavio vrlo zanimljiv kupac.

Bio je to slavni ruski oligarh Oleg Deripaska, čovjek za kojeg je tada američki financijski magazin Forbes tvrdio da mu bogatstvo iznosi 28,5 milijardi dolara, te da je tako najbogatiji Rus, bogatiji za 4 milijarde dolara čak i od mnogo slavnijeg ruskog oligarha Romana Abramoviča. Deripaska je vlasnik najvećeg svjetskog konzorcija za proizvodnju aluminija i drugih metala, a u to vrijeme jako je radio na diversifikaciji svojih poslova, pa je kupovao kompanije raznih profila diljem svijeta. Deripaska se tada bio zainteresirao za kupnju Hummera jer je u to doba počeo ulaziti u automobilsku industriju kao dio te diversifikacije svojeg poslovanja. Taj mladi tajkun započeo je poslovnu karijeru devedesetih godina, kada je ušao u privatizaciju velikih ruskih postrojenja metalurške industrije, locirane u Sibiru, pa je preuzeo ogromne kapacitete aluminijske industrije u vrijeme kada se ta industrija nalazila u krizi. On je, nakon što je revitalizirao proizvodnju i izvukao svoju privatiziranu kompaniju iz financijskih teškoća, počeo širiti poslovanje na druge dijelove ruskog metalurškog kompleksa. Potom je počeo kupovati i kompanije iz tog sektora, ali i iz drugih sektora diljem svijeta.

Tako je kupio veliku kanadsku kompaniju automobilskih dijelova Magna International, a spekuliralo se da bi on želio proizvodnju Hummera povezati s tom kanadskom kompanijom. No upravo u vrijeme kada je počeo pregovarati o kupnji Hummera, njegovo poslovno carstvo počelo se drmati zbog financijskih teškoća nekih njegovih dijelova. Vidjelo se da u njegovu poslovanju nije baš sve tako čvrsto kako je izgledalo, pa su mu savjetovali da odustane od daljnjih kupnji kompanija, a i da rasproda neke svoje kompanije koje ne posluju dobro. Zbog toga je Deripaska odustao od Hummera, ali su se pojavili neki drugi zainteresirani, pa se kao najozbiljniji kupac pojavila kompanija iz Kine. Ona se za Hummer zainteresirala zato što je prodaja tih automobila u Kini počela rasti, pa se pojavila inicijativa da se automobili proizvode u prvom redu za tamošnje tržište, i to pod kontrolom te kineske kompanije. U listopadu 2009. objavljeno je da je sporazum o tome postignut, da će kompanija iz Sečuana od General Motorsa preuzeti 80 posto vlasništva nad tom automobilskom markom, a jedan privatni investitor iz Hong Konga preostalih 20. Tada je u tom smislu potpisan i preliminarni sporazum koji je morala odobriti i kineska vlada.

Bilo je obznanjeno da će se u Shreveportu Hummeri proizvoditi barem još dvije godine, a možda i tri. Čak se tvrdilo da Kinezi planiraju lansirati novi tip Hummera s dizelskim motorom. Sada je međutim objavljeno da sporazum kineska vlada nije odobrila, te da od sporazuma stoga neće biti ništa. Razlozi za to nisu objavljeni. Nakon vijesti da je sporazum propao General Motors je objavio da mu je žao zbog toga, da proizvodnju prekida odmah, te da će na humani i odgovorni način zatvoriti tvornicu u dogovoru sa sindikatom i upravom tvornice. Dosadašnjim vlasnicima automobila marke Hummer General Motors jamči daljnji servis vozila i daljnju opskrbu rezervnim dijelovima. Javio se i sam Schwarzenegger koji je također izrazio žaljenje što se prekida proizvodnja Hummera: “Smatram da je Hummer iznimno vozilo i uvjeren sam da će se on ponovo pojaviti na cestama, ali s ekološkim motorom na električni pogon ili na biodizel.”

Vezane vijesti

Oldtajmeri kao investicija

Oldtajmeri kao investicija

Volker Müller klečeći provjerava u kojem je stanju lak, provjerava od čega je spremnik za rezervni kotač. "Plastika umjesto aluminija. No iza je ako… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika