Objavljeno u Nacionalu br. 748, 2010-03-16

Autor: Zrinka Ferina

TVORAC domaće modne scene

Moda je biznis a ne nadriumjetnost

VIKTOR DRAGO između proba s Natali Dizdar za show 'Zvijezde pjevaju' i organizacije 15. Cro à Portera govori o modnom poslu, počecima revije, odabiru dizajnera i učenju pjevanja

ŠEF CRO à PORTERA
Viktor Drago je prije osam godina pokrenuo modnu manifestaciju iz koje
su stasali brojni danas
afirmirani domaći dizajneri i njihove marke ŠEF CRO à PORTERA Viktor Drago je prije osam godina pokrenuo modnu manifestaciju iz koje su stasali brojni danas afirmirani domaći dizajneri i njihove marke Ljudi koji se u Hrvatskoj bave modom imaju strogo podijeljene osjećaje kad se spomene ime Viktora Drage, kreativnog direktora i producenta modnog događanja Cro à Porter. No ono u čemu će se svi složiti je ocjena da je ovaj 35-godišnjak rodom iz Koprivnice, s inozemnim iskustvom manekena i modnog agenta, već godinama najmoćnija figura na domaćoj modnoj sceni. Kad je prije osam godina pokrenuo Cro à Porter, prosječno obaviješten građanin Hrvatske, domaće modne dizajnere mogao je nabrojiti na prste jedne ruke, o vlastitim dućanima mladi talenti se tad nisu usudili ni sanjati, a pojam hrvatske mode jednostavno nije postojao.

Danas, kao što sam Viktor Drago ističe, naši dizajneri imaju svoje trgovine vrata do vrata s razvikanim svjetskim markama, a stvar je prestiža imati u ormaru neki komad odjeće ili obuće Zigmana, Pavlina, Amarie, Hippy Gardena, Ledenka, Marine Designa, Boudoira ili Elfsa. O detaljima nadolazećeg Cro à Portera koji će se od 22. do 27. ožujka održati 15. put, s Viktorom Dragom razgovarali smo između njegovih pjevačkih proba s Natali Dizdar s kojom nastupa u HTVovu show “Zvijezde pjevaju”.


NACIONAL: Koliko često imate probe s Natali Dizdar i kako one izgledaju?

- Probe imamo svakodnevno, traju dva sata i puno sam već naučio. S obzirom na moju okupiranost poslom kojim se bavim, u zadnjih nekoliko godina nisam bio u situaciji da imam tutora koji bi mi govorio kako i što trebam raditi. I to me malo uzdrmalo i učinilo ranjivijim nego inače, upravo zbog toga jer netko zna nešto što ja ne znam. Pristanak na show ovog tipa mi se činio kao zezanje, međutim ispostavilo se da to nije tako, pogotovo što nisam dobio učitelja koji je duhovit, bucmast, šaljiv ili zanimljiv zbog nečeg trećeg, nego Natali Dizdar koja je pjevačica, i muzika je jedino što ona daje publici i medijima. Ona je vrlo jasno na našem prvom sastanku rekla da se neću izvući ni glupiranjem, ni kreveljenjem nego da želi da pjevam.

NACIONAL: I kako vam uspijeva?

- Pa, ne znam. Iskreno, danas sam u poziciji u kojoj se nadam da ću dati najbolje od sebe. Ali ovo nije moja domena ni polje na kojem bilo što sa sigurnošću mogu reći. Zbog toga sam istovremeno i zahvalan jer svako novo iskustvo, svaki rad na sebi i učenje nečeg novog je dobro.

NACIONAL: Kakva su vaša dosadašnja pjevačka iskustva?

- Glazba je bitan i zanimljiv dio mog života. Pjevao sam primjerice na karaokama. S obzirom na to da sam zatvoren tip, pa strana koju pokazujem van obično bude karikirana, na karaokama tako ne pjevam ništa emotivno, sadržajno ili pametno što bi mi možda bilo privatno zanimljivo, nego pjesmu “365” Saše, Tina i Kedže, Džoa Maračića Makija ili u najboljem slučaju Zdravka Čolića. Natali je sve moje sugestije odmah prekrižila i pjevam ozbiljne autore. U prvoj emisiji pjevamo “Mi nismo sami” Jure Stublića, a u idućoj imamo soul koji je navodno najteža kategorija, pjevat ćemo Marvina Gaya i “Oh I heard it through the grapevine”.

NACIONAL: Hoćete li vi raditi styling sebi i Natali Dizdar za nastupe u show?

- Ni slučajno, tamo sam da pjevam, odnosno, pokušam pjevati. Na mjestu kostimografa radi Nataša Sveklar, vrhunski profesionalac u televizijskom žanru i drago mi je da se mogu opustiti po tom pitanju.

NACIONAL: Kako usklađujete obaveze oko nadolazećeg Cro à Portera sa svakodnevnim probama s Natali Dizdar?

Revija ateljea BoudoirRevija ateljea Boudoir- Da bih to uspio moram raditi mazohistički i ne štedjeti se a kad mi je teško, sjetim se da je to moj izbor, da mi to nije nametnuto. I znam da u okolnostima u kojima živimo ja mogu biti sretan što mogu raditi i to u onoj mjeri u kojoj radim. I to ne samo ja nego i stotine ljudi koje zapošljavam. Mi smo u stvari jedna velika firma.

NACIONAL: Koliko je točno ljudi angažirano na Cro à Porteru?

- Na samom projektu radi dvjestotinjak ljudi kad je riječ o produkciji, a na njih dolazi bar još 150 ljudi - od dizajnera, modela, ma to je masa ljudi koji su na ovaj ili onaj način involvirani.

NACIONAL: Možete li se prisjetiti organizaci je prvog Cro à Portera i u čemu se razlikuje od ovog petnaestog, s kojim ste se problemima susretali tada a s kojima danas?

- Tada je sve bilo novo, ja sam bio pionir, bilo je utoliko teže jer sam morao objašnjavati o čemu se radi a s druge je strane bilo lakše jer se vrijednosti tada nisu mjerile novcem. Danas u projektu ima puno više elemenata, on je profitabilan ne samo za dizajnere ili za mene nego za sve segmente. To je projekt koji ima svoju vrijednost koja se može izraziti kroz novac, kroz marketing i kao takav je sinonim uspjeha u Hrvatskoj. Sve strane koje su uključene traže svoj dio kolača i sukladno tome ja danas imam sto puta više papirologije nego u početku. Danas moram potpisati pedeset ugovora prije no što se upustim u realizaciju. Iako je to komplicirano, to je ono što sam želio na početku: dovesti posao kojim se bavim na visoku profesionalnu razinu.

NACIONAL: Svojedobno ste izjavili da vam za produkciju revija na Cro à Porteru treba oko dva milijuna kuna.

- Tako je to danas, na početku smo u projektu bili scenograf, zvuk, svjetlo, manekenke i ja; organizaciiako je produkcijiski ideal bio postavljen od samih početaka. Svake sezone smo se nadograđivali. I činjenica je da smo razmazili ljude koji svake sezone očekuju više od projekta u cjelini. To čak nije tipično ni za svjetska događanja tog tipa, tamo ljudi dođu gledati odjeću, a u slučaju Cro à Portera na jednak način na koji komentiraju revije, komentiraju i produkciju. Ovaj put radimo Cro à Porter u Westgateu i nitko ne zna što mi je došlo da projekt preselim tamo. Ja znam razlog i znam da će svatko tko dođe tamo biti ugodno iznenađen.

NACIONAL: Možete li otkriti dio onoga što očekuje posjetitelje 15. Cro à Portera u Westgateu?

- Tamo je senzacionalna arhitektura koja nije rađena kao shopping mall nego je rađena kao arhitektura jednoga grada i taj prostor ima skrivene prostore za koje nitko ne zna da postoje. Da, Cro à Porter će biti u Westgateu ali u dvorani koju, siguran sam, nitko od posljetitelja do sad nije imao priliku vidjeti. Mogu reći da do sad niste vidjeli ništa što bi nalikovalo tome. Scenografija ima 120 metara piste, bit će to zanimljiv spektakl koji ćemo pokušati pokriti razumnim budžetom koji uvijek mora imati i opravdanje jer novac koji se ulaže mora se na neki način vratiti, bilo kroz dizajnere, bilo na neki drugi način jer u protivnom je sve skupa besmisleno.

NACIONAL: Je li potraga za sponzorom ove godine bila teža nego prijašnjih godina?

- Za generalnim sponzorom nije jer smo uz Niveu vezani već niz godina i zadovoljni smo suradnjom, mislim obostrano. To uvelike olakšava uvjete poslovanja jer ne krećemo svake sezone u projekt ispočetka. Znači imam siguran osnovni budžet koji moram doraditi. Na tome se temelji moj posao: pronaći nove sponzore s proizvodom koji će se uklopiti u našu priču. Projekt i sponzori u njemu moraju imati početak, kraj i smisao.

NACIONAL: Po kojem sistemu birate kreatore koji će nastupiti na Cro à Porteru?

IZA POZORNICE
10. Cro à Portera: televizijska
voditeljica Tatjana Jurić, pjevačica
Lana Klingor, vizažist Tomo Vrban, Viktor Drago i televizijske
voditeljice Antonija Stupar-Jurkin i
Vanja HalilovićIZA POZORNICE 10. Cro à Portera: televizijska voditeljica Tatjana Jurić, pjevačica Lana Klingor, vizažist Tomo Vrban, Viktor Drago i televizijske voditeljice Antonija Stupar-Jurkin i Vanja Halilović- Kod svakog dizajnera me zanima njegova osobna priča. Uvjeren sam da svačiji rad izgleda kao sam autor i ako u radu prepoznam autora tad znam da je to prava odluka. Netko može po sistemu copy-paste kreirati najljepšu haljinu na svijetu ali ako u tim haljinama ne vidite autora onda je to promašen pristup. Ljudi su u pravilu sebi najljepši i najtalentiraniji na svijetu, ali na meni je da prosudim zavrijeđuju li oni da novac koji sam teškom mukom prikupio, uložim u njih. I čini mi se da su dizajneri koji su proizišli s Cro à Portera i moje produkcije, potvrdili da imam dobre procjene.

NACIONAL: Je li ograničen broj dizajnera koji se mogu pojaviti na Cro à Porteru?

- Kvaliteta ne poznaje granice, da ih postoji tisuću mi bismo ih sve ugostili. Nismo skloni nikakvom elitizmu ni odabiru po sistemu smanjivanja broja sudionika jer bi to bilo više cool. To ne postoji. Moda nije nikakva nadriumjetnost, to je prije svega biznis koji je lijep i zanimljiv i jednim dijelom spada u domenu šoubiznisa ali je i dalje biznis. Često se i moda previše svodi na nivo estrade pa u trenutku kad je moda popularna kao danas imamo masovnu produkciju modnih događanja, svatko tko skupi četiri krpice automatski želi izlagati.

NACIONAL: Jesu li po vama cijene radova domaćih dizajnera previsoke?

- Ne postoji cjelovito tijelo koje se zove domaći dizajner. Svaki je dizajner brand za sebe. Svatko kreira svoje cijene na temelju uloženog rada i troškova te klijentele kojoj se obraća.

NACIONAL: Za koje od naših dizajnera smatrate da bi bili velike zvijezde da kojim slučajem žive i rade u Parizu ili Londonu?

- Zigman, apsolutno. I ne mislim da se to možda neće ni dogoditi. Ali vjerujem u većinu imena s kojima surađujem, Pavlin, Boudoir, Elfs, MARINA Design, Matija Vujica. Xenia Design je već niz godina uspješna u inozemstvu.

NACIONAL: Imate li ove sezone novog dizajnera u kojega vjerujete i sigurni ste da će postati zvijezda, nekoga poput Zigmana koji se pojavio prije dvije godine?

- Onog trenutka kad sam ušao u Zigmanovu priču bilo je puno onih koji su mislili da je to katastrofa. Ali on je svojim, nazovimo to apstraktnim poimanjem mode, bez problema u jednoj polukonzervativnoj sredini našao svoje mjesto i to je ono što me fascinira. A od novih ljudi tu je Ivan Alduk koji još nije zvijezda ali sam siguran da će u neko dogledno vrijeme to biti. Novo ime u koje vjerujem je i Sin Factory.

NACIONAL: Jeste li ikad razmišljali o nekom zanimanju izvan mode, navodno vam je baka sugerirala da postanete svećenik, zašto?

- Valjda je to bila stvar prestiža, ne znam, u vjerničkoj obitelji nije loše imati osobni kontakt s uzvišenim. Ukratko, nije se desilo.

NACIONAL: Dolaze li vaši roditelji na Cro à Porter?

- Da apsolutno, tata i mama sa svojim kuglačkim društvom. Mama se zadnjih 40-ak godina aktivno bavi kuglanjem, u klubu u kojem su žene u dobi od 20-60 godina, i na revije dođu sve njene prijateljice, kume, medicinske sestre. Moda kojom se mi na Cro à Porteru bavimo nije elitistička i dizajneri se obraćaju različitoj publici. Biti uspješan znači biti komercijalan i znači biti dostupan. Mene vesele ti mali ljudi koji dođu na Cro à Porter i koji mu se raduju. Ne radim projekt za uzak krug onih koji će doći da budu viđeni tamo i koji na kraju možda neće ni konzumirati stvari koje dizajneri prezentiraju.

NACIONAL: Imate li tremu pred prvi nastup u show “Zvijezde pjevaju”?

- Nisam je imao sve do neki dan, a zadnja dva, tri dana sam nesigurniji no ikad, upravo zbog tehnika kojima me Natali podučava i u kojima se ne mogu sakriti iza imitiranja tuđeg glasa nego to moram biti ja, a najčešće je u životu najteže biti ono što jesi.

Vezane vijesti

Šokantna i provokativna modna predstava

Šokantna i provokativna modna predstava

Modna predstava dizajnera Jurja Zigmana i koreografkinje Ivone Brnelić okupila je u prostoru riječkog Torpeda više od 1000 oduševljenih posjetitelja.… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika