Objavljeno u Nacionalu br. 755, 2010-05-04

Autor: Marko Biočina

TURISTIČKA STRATEGIJA ministra Bajsa

'U Hrvatsku dovodim 100.000 Kineza'

DAMIR BAJS, hrvatski ministar turizma, za Nacional je iznio svoje planove za uzlet hrvatskog turizma, koji obuhvaćaju razvijanje poslovnog turizma i produživanje turističke sezone privlačenjem gostiju iz Japana i Kine

MINISTAR TURIZMA Damir Bajs smatra da
Hrvatska može
konkurirati turističkim
zemljama poput
Turske, Egipta i
TunisaMINISTAR TURIZMA Damir Bajs smatra da Hrvatska može konkurirati turističkim zemljama poput Turske, Egipta i TunisaVeć sljedećih godina Hrvatsku bi trebale posjećivati stotine tisuća turista iz dalekoistočnih zemalja poput Kine, Japana i Indije. Upravo je to jedna od glavnih odrednica plana za razvoj hrvatskog turizma što ga je razvio ministar turizma Damir Bajs. Na temelju njegove inicijative hrvatska vlada donijela je odluku o privremenom ublažavanju viznog režima za turiste iz Kazahstana, Kine, Indije, Jordana, Katara, Kuvajta, Omana, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Rusije i Ukrajine, a to bi, uz ostale mjere, trebalo rezultirati uspješnijom turističkom sezonom nego lani, kad je Hrvatska od turizma zaradila oko 7 milijardi eura.

O tom novcu danas faktički ovisi financijska stabilnost Hrvatske, pad turističkih prihoda vjerojatno bi izazvao nove minuse u državnom proračunu, a samim tim i rasprave o odgovornosti ministra Bajsa. Otkad je prije dvije godine postao ministar turizma, taj 36- godišnji pravnik i bivši bjelovarsko-bilogorski župan više je puta bio suočen s kritikama pojedinih turističkih djelatnika, koji su tvrdili da je turizam specifična privredna grana kojom ne može upravljati osoba bez iskustva poput Bajsa. Ipak, on je u dvije godine na čelu Ministarstva pokrenuo neke vrlo važne mjere, proračun ministarstva uvećan je za 70 posto, a na temelju toga višestruko je uvećan i marketinški budžet.


Takvim mjerama Bajs je uspio znatno ublažiti posljedice prošlogodišnje globalne recesije za hrvatski turizam, koji je prvi put nakon 15 godina bio suočen s padom prihoda. Nažalost, gospodarska situacija u Hrvatskoj ni ove godine nije znatno bolja, no zbog prošlogodišnjih rezultata Bajs je stekao znatno povjerenje turističkih radnika, pa su njegovi potezi izloženi puno manjoj kritici nego lani.

Dapače, ministar turizma nedavno je dobio značajne komplimente od Taleba Rafaija, predsjednika Svjetske turističke organizacije, koji je rekao: “Hrvatska turistička priča velik je uspjeh. Odlučili ste se za takozvani pametni turizam, ostanite drukčiji i tržište će to nagraditi i 2010. kao što je lani. Očekujem da će Hrvatska ove sezone biti među najuspješnijim mediteranskim zemljama, baš kao što je bila lani. Budućnost turizma je smart turizam i Hrvatska je zemlja koja je to dosad jako dobro implementirala. Morate se boriti da budete drukčiji i da se ne ponavljate.“ Sam Bajs kaže da takve pohvale smatra dokazom kako radi dobro, no konačna ocjena njegove strategije bit će vidljiva u rujnu, kad prvi rezultati turističke sezone budu poznati.

NACIONAL: Hoće li Hrvatska ove godine imati uspješniju turističku sezonu nego lani?

- Mi imamo jasan cilj - održati svoj povećani udjel na međunarodnom tržištu. Prošle godine tržišni udjel Hrvatske prvi put je prešao 2 posto na razini Europe i sada svaki 50. turist dolazi u Hrvatsku. No takav ishod ne ovisi samo o Ministarstvu turizma, nego o zajednici u cjelini, te je važno ne zaboraviti da se spomenuti prošlogodišnji rezultati ne prenose u ovu godinu.

NACIONAL: Ipak, pojedini hotelijeri u medijima su izrazili nezadovoljstvo vašim mjerama, posebno time što niste smanjili PDV u turizmu?

- Mjere koje smo donijeli za 2010. godinu objavljene su najranije dosad, prije turističkog sajma u Londonu, i nikad nisu bile opsežnije. Imamo niz novih mjera za ovu godinu, dogovorenih u suradnji sa Svjetskom turističkom organizacijom, pri čemu nam je misao vodilja u pripremi sezone bila privatno-javno partnerstvo. Kad govorimo o našim partnerima - predstavnicima udruga, putničkih agencija i sl., kritika nema, ali prijedloga i sugestija ima, budući da smo s njima u suradnji dogovarali mjere za pripremu ovogodišnje sezone. Kad je riječ o PDV-u u turizmu, u akcijskom planu za 2010. stoji da će se on razmotriti u ukupnosti porezne reforme koja je pred Hrvatskom.

NACIONAL: Mnogi se ne slažu s vašim zaključkom da smo konkurentni, jer smo prošle godine imali pad turističkih prihoda od 15 posto, više od europskog prosjeka.

Borislav Škegro nedavno je izjavio
da Hrvatskoj ne treba turizam kao gospodarska grana, s čime se Damir Bajs ne slaže i tvrdi kako je nelogično da Škegro daje takve izjave dok
njegov fond Quaestus kontinuirano ulaže u
turističke projekte u HrvatskojBorislav Škegro nedavno je izjavio da Hrvatskoj ne treba turizam kao gospodarska grana, s čime se Damir Bajs ne slaže i tvrdi kako je nelogično da Škegro daje takve izjave dok njegov fond Quaestus kontinuirano ulaže u turističke projekte u Hrvatskoj- Mnogi se s njim ne slažu, poneki ga i odobravaju, ali moram napomenuti da je Hrvatska, uz Tursku, jedna od rijetkih zemalja koja je povećala svoj tržišni udjel. Ako je to jednostavan zadatak, vjerojatno će ga i drugi lako odraditi, no ako nismo konkurentni, svaki naš gost, bio on Nijemac, Austrijanac ili Talijan, može birati između 160 drugih turističkih zemalja gdje će provesti odmor. Također bih želio podsjetiti na podatke HNBa, prema kojima je uvoz pao za 25 posto, izvoz za 20 posto, baš kao i prihodi u satelitskoj bilanci, dok su prihodi u turizmu pali za 4 do 5 posto. Ipak, ne možemo biti zadovoljni, jer iako HNB navodi da su prihodi u hotelima i restoranima bili relativno dobri, također navodi da je u izvanpansionskoj potrošnji naš gost trošio znatno manje, prvenstveno u trgovini, što dovodi do zaključka da cijene očito nisu bile odgovaraju će. Uostalom, kako gosti mogu potrošiti ako su, primjerice, za Uskrs mjenjačnice u našim turističkim odredištima bile zatvorene? Gostu u takvoj situaciji preostaje jedino platiti za agencijski aranžman. Moramo napraviti više u odredištima, zbog čega smo i zatražili Institut za turizam da izradi niz preporuka kako bi potrošnja i u hotelima i restoranima, ali i u trgovinama i suvenirnicama bila veća, a time i prihodi na višoj razini. Mi se moramo prilagoditi turistu, a ne on nama.

NACIONAL: U Turskoj je ove godine moguće kupiti jednotjedni all inclusive aranžman u hotelu s pet zvjezdica i povratnu avionsku kartu za 327 eura. Kako Hrvatska može konkurirati tako niskim cijenama?

- Turska, Egipat, Tunis i slične zemlje nisu izravna konkurencija Hrvatskoj i ne vjerujem da itko u hrvatskom turizmu smatra da se s njima moramo uspoređivati. Francuska, Španjolska i Italija primjeri su direktne konkurencije. Jasno je da cijene koje spominjete teško mogu biti u Hrvatskoj, no ne vjerujem da je put razvoja hrvatskog turizma u snižavanju cijena, nego u povećanju kvalitete. Na tome se intenzivno radi, posljednjih godina u Hrvatskoj je otvoreno 20-ak novih hotela s četiri i pet zvjezdica i to je put kojim moramo ići.

NACIONAL: Je li to realno očekivati s obzirom na nedavnu izjavu ekonomskog savjetnika Borislava Škegre kako Hrvatskoj trebaju tvrtke, a ne industrija i turizam?

- Sve ovisi o kontekstu, ali sasvim sigurno ne bih se mogao složiti s izjavom gospodina Škegre jer je turizam strateška grana hrvatskog gospodarstva i takvim ga treba tretirati. Uostalom, turizam je glavna zamjena za izvoz, koji je najveći problem hrvatske ekonomije i to trebamo adekvatno valorizirati. Koliko znam, Škegro i njegov investicijski fond ulažu u turističke projekte.

NACIONAL: Ako nam turizam služi kao zamjena za izvoz, ima li uopće smisla oglašavati se na domaćem tržištu i pozivati domaće turiste, kao što to radi Hrvatska?

- To rade apsolutno sve europske države. Ulažu novac i napore u to da animiraju svoje građane da ljetuju u vlastitoj zemlji, a to čine upravo zato da spriječe odlijevanje novca u inozemstvo. Ne vidim zašto bi Hrvatska bila iznimka. Ako je nama svejedno hoće li dio naših građana ljetovati u nekoj stranoj državi, uistinu razmišljamo drukčije od svih ostalih. Možda smo i u pravu, ali to znači da su svi oni u krivu.

NACIONAL: Ipak, nameće se pitanje je li veći povrat na svaki uloženi euro u reklamiranje u Hrvatskoj ili, primjerice, u Njemačkoj?

Kineski veleposlanikWu Lianqi jako je zadovoljan odlukom o ukidanju viza za kineske turiste u HrvatskojKineski veleposlanikWu Lianqi jako je zadovoljan odlukom o ukidanju viza za kineske turiste u Hrvatskoj- Smatram da to nije usporedivo, u odnosu na promociju u Njemačkoj. U 2009. godini imali smo velik plus s njemačkog tržišta, jednog od naših glavnih tržišta, a novac koji ulažemo u Hrvatskoj bitno je manji u odnosu na promociju u inozemstvu. Uostalom, rezultati u Njemačkoj zasad jako ohrabruju. Tamošnji veliki turoperatori Thomas Cook, FT i TUI imajubolji booking nego lani, a posebno raste potražnja za dalmatinskim županijama u srpnju i kolovozu. Bilo bi krivo zaključiti da u Njemačkoj nešto gubimo zato što se oglašavamo u Hrvatskoj.

NACIONAL: Kako planirate produžiti turističku sezonu, jer uz sezonu koja traje samo tri mjeseca investitori teško mogu vratiti golema sredstva investirana u gradnju luksuznih hotela?

- Postoji niz dokazanih rješenja za taj problem. Prvenstveno, treba razviti turističku ponudu koja nije vezana za godišnje doba. To je u prvom redu poslovni turizam, no za razvoj takve vrste turizma preduvjet je postojanje kongresnih centara, što u Hrvatskoj nije slučaj. Mi smo nedavno raspisali natječaj za dodjelu sredstava kako bi motivirali lokalnu zajednicu da barem počne proceduru lansiranja gradnje takvih centara. S druge strane, činjenica je da se sezona može produžiti privlačenjem gostiju iz dalekih istočnih zemalja poput Japana i Kine, koji u Europu dolaze cijele godine. Naravno, nismo nabrojili niz drugih oblika turizma, uključujući i turizam na kontinentu, koji je posebno zanimljiv, a koji bi sezonu mogao produžiti na cijelu godinu.

NACIONAL: Od ove godine znatno ste ublažili vizni režim za kineske turiste. Kakve rezultate očekujete od tog poteza?

- Kina je najveća priča svjetskog turizma. Prošle je godine više od 40 milijuna Kineza turistički otputovalo izvan Kine, od čega ih je 2 milijuna posjetilo Europu. Pretpostavlja se da će svake sljedeće godine broj Kineza koji putuju izvan svoje zemlje rasti za deset posto. Mi želimo dio tog prometa, a model s lakšim viznim režimom trenutačno kao inovaciju proučava i Svjetska turistička organizacija, koja će ga u slučaju dobrih rezultata uključiti u svoje preporuke. U odnosima s Kinom radimo nešto potpuno novo, a očekujemo da za tri godine broj kineskih turista u Hrvatskoj naraste na 100 tisuća.

NACIONAL: Hoće li država prodati preostala hotelska poduzeća u svom vlasništvu?

DAMIR BAJS sa suprugom Smiljanom Sunarom, kojom se oženio sredinom svibnja prošle godine u ZagrebuDAMIR BAJS sa suprugom Smiljanom Sunarom, kojom se oženio sredinom svibnja prošle godine u Zagrebu- Apsolutno vjerujem kako je došlo vrijeme da se to učini. Ta poduzeća nisu znatan udjel u domaćem turizmu, no neka od njih posluju vrlo loše i vrijeme je da im se pronađe vlasnik koji će ih moći staviti u potpunu gospodarsku funkciju. U privatizaciji preostalih državnih poduzeća inzistirat ću na tome da novi vlasnici budu renomirane tvrtke iz sektora koje će razvijati turističku djelatnost i zadržati što veći broj radnika. Manipulacije s nekretninama nećemo dopustiti.

NACIONAL. Kažete da se država ne bi trebala baviti turizmom. Znači li to da podržavate model javno-privatnog partnerstva kakav je, primjerice, primijenjen u privatizaciji Sunčanog Hvara?

- Taj je model legitiman i globalno afirmiran, ali rijetko se primjenjuje u turizmu. Mislim da javno-privatno partnerstvo može biti vrlo korisno u projektima vezanim za zdravstvo, obrazovanje ili nešto slično, no u turizmu to definitivno nije najsretnije rješenje. Turizam je komercijalna djelatnost, pa je teško pomiriti interese privatnih ulagača i države. Mislim da bi taj model u turizmu u budućnosti trebao biti samo iznimka.

Vezane vijesti

14% više novozaposlenih u turizmu u odnosu na 2011.

14% više novozaposlenih u turizmu u odnosu na 2011.

Prema podatcima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje od siječnja do svibnja ove godine broj novozaposlenih u turističkim djelatnostima činio je udio od… Više

Komentari

registracija
26/1/08

Rampa, 05.05.10. 21:48

Uh, "odlično" za naš turizam, a pogotovo poljoprivredu!

Sad će rapidno porasti prodaja riže u našim trgovinama i rakije sake u kafićima!


registracija
10/11/09

ruvil, 07.05.10. 21:35

A kad stignu hiljade kineza na nasu obalu otvorit ce se stotine kineskih ducana i restorana gdje ce raditi iskljucivo kinezi! I sta ce nas covjek imati od toga ??? Zbilja nasi politicari ne vide dalje od nosa!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika