Objavljeno u Nacionalu br. 755, 2010-05-04

Autor: Maroje Mihovilović

KRAJ internetske hit-parodije

I Židovi protiv Hitlera na YouTubeu

DRAMATIČNA SCENA iz filma 'Hitler: Konačni pad' postala je hit-parodija na internetu zahvaljujući duhovitim naknadno dodanim titlovima prema kojima Hitler komentira aktualne događaje, no na zahtjev producenta filma bit će skinuta s YouTubea; to je podržala i židovska organizacija Liga protiv vrijeđanja

U HVALJENOM FILMU
'Hitler: Konačni pad'
švicarski glumac Bruno
Ganz uvjerljivo je
prikazao posljednje
dane nacističkog vođeU HVALJENOM FILMU 'Hitler: Konačni pad' švicarski glumac Bruno Ganz uvjerljivo je prikazao posljednje dane nacističkog vođeLiga protiv vrijeđanja (Anti-Defamation League) utjecajna je američka židovska organizacija koja diljem svijeta pažljivo prati vrijeđanje Židova, antisemitske ispade, napade na Izrael i njegovu politiku i veličanje nacizma i Adolfa Hitlera, te promptno reagira priopćenjima, a ponekad i drugim akcijama. Osnovana je još 1913. i najaktivnija je u SAD-u, gdje je također u XX. stoljeću bilo mnogo antisemitskih ispada, doduše, bitno manje nakon nacističkog holokausta u II. svjetskom ratu. Ima 29 ogranaka u SAD-u i tri u inozemstvu.

Njen predsjednik je 69-godišnji Abraham Foxman, koji se ovih dana oglasio u vezi s nečim što se događa na internetskom servisu YouTube. Uprava YouTubea počela je, u skladu sa zahtjevom njemačke filmske kompanije Constantin Films, skidati s tog servisa sve videoklipove kojima je temelj mali isječak iz filma “Hitler: Konačni pad” (“Untergang”) iz 2004. njemačkog redatelja Olivera Hirschbiegala. Riječ je o posljednjim Hitlerovim danima u njegovu berlinskom bunkeru, a Hitlera je maestralno odglumio švicarski glumac Bruno Ganz.


Film je imao velik uspjeh kod publike i kritike, a posebno su bili zadovoljni povjesničari jer je vjerno opisao tadašnje događaje i Hitlera, čiji je zločinački karakter u tim posljednjim danima također iznimno dobro prikazan. “Konačni pad” je po mnogim njemačkim novinskim komentatorima prekretnica u njemačkoj kinematografiji u važnom pitanju odnosa prema II. svjetskom ratu. U godinama nakon što je Hitler došao na vlast pa sve do kraja II. svjetskog rata njemački film bio je snažno propagandno oružje nacizma, posebno šefa nacističke propagande Josepha Goebbelsa. Kad je Njemačka poražena, savezničke okupacijske vlasti kontrolirale su sve važne aktivnosti, pa i kulturne, a pod posebnom paskom bila je kinematografija. Bilo je dopušteno snimanje tek nekoliko filmova, a među njima je bilo i nekoliko političkih, koji su se bavili II. svjetskim ratom i njegovim posljedicama, vrlo kritički prema nacizmu. Tako su snimljeni filmovi “Ubojice su među nama”, o tome kako su se nacistički zločinci pokušali prikriti u poslijeratnoj Njemačkoj, te “Most”, o tome kako je njemačko vojno zapovjedništvo žrtvovalo dječake kao vojnike u posljednjim danima rata. Kad je u Zapadnoj Njemačkoj ukinuta okupacijska vlast, kinematografija je komercijalizirana i vlast se više nije miješala. Producenti su snimali glazbene komedije, vestern serijal o indijanskom poglavici Winnetouu, a za ozbiljne političke filmove nije bilo mjesta, kao ni za one o nedavnoj njemačkoj povijesti. Tako je bilo sve do 70-ih i pokreta Novi njemački film u kojem su bili Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Volker Schlöndorff, Wim Wenders. Ni oni se uglavnom nisu bavili II. svjetskim ratom, nego suvremenim njemačkim društvom. Tako sve donedavno, izuzmu li se rijetke iznimke poput televizijske serije “Das Boot” iz 1981. - o životu u njemačkoj podmornici - pretvorene i u film, nije bilo ozbiljnijih njemačkih filmova o II. svjetskom ratu.

Tek u ovom desetljeću snimljeno je nekoliko vrlo vrijednih filmova u nacističkom razdoblju, među kojima su se posebno isticali “Konačni pad” 2004. i godinu kasnije snimljena “Sophie Scholl” o mladoj antinacističkoj aktivistici. “Konačni pad” bio je posebno hvaljen zbog Ganzove interpretacije Hitlera. Uvijek je bilo teško redateljima i glumcima naći pravu mjeru kako da tog zločinca prikažu kao ljudsko biće, a da pritom ne umanje njegovu zločinačku narav. Postojao je i rizik od karikature, što je, doduše, vrlo efektno napravio Charlie Chaplin u komediji “Veliki diktator”, ali takav pristup ne odgovara filmovima koji nisu komedije. Ganz je pronašao pravu mjeru i iznimno uvjerljivo prikazao Hitlera, zbog čega je film dobio pohvale sa svih strana i bio vrlo gledan. I židovske organizacije diljem svijeta hvalile su taj film, pa je naoko neobično da je Foxman pozdravio uklanjanje videoklipova s YouTubea.

CHAD HURLEY i Steve Chen, osnivači internetskog servisa
YouTubeCHAD HURLEY i Steve Chen, osnivači internetskog servisa YouTubeNjemu je, međutim, zasmetalo što su ti videoklipovi pretvoreni u jedan od najsmješnijih fenomena YouTubea. U filmu “Konačni pad” postoji jedna posebno dramatična scena u kojoj, razgovarajući sa svojim generalima, Hitler shvati da se Berlin više ne može braniti, da je poraz neizbježan, pa ga u njegovoj ludosti, dok misli da su ga neki generali izdali, uhvati strašan bijes, a potom duboka rezignacija. Ta scena traje nešto manje od četiri minute i često se posebno prikazivala, pa je takva završila i na YouTubeu, s engleskim titlovima. Prije nekoliko godina netko je na tom isječku iz filma, šaleći se, promijenio titlove, pa je ispalo da je Hitler govorio bijesno zbog nečega sasvim drugog, posve banalnog, a to je ispalo jako smiješno. Koja je bila prva parodija tog filmskog isječka Hitlerova bijesa, danas još nije točno utvrđeno, ali taj se trik svidio posjetiteljima YouTubea pa su se pojavile druge slične intervencije s titlovima, nove verzije iste smiješne parodije, u kojima bi uvijek Hitler bjesnio zbog nečeg bezveznog.

U jednoj verziji tobože je bjesnio jer se raspala britanska rock grupa Oasis, u drugoj jer je portugalski nogometaš Ronaldo prešao iz Manchetser Uniteda u Real iz Madrida, u trećoj jer je Sarah Palin dala ostavku na položaj guvernerke Aljaske, u četvrtoj zato što je jamajčanski atletičar Usain Bolt srušio rekord na 100 metara. Nedavno napravljena neformalna lista nabraja 88 klipova s različitim smiješnim titlovima, ali redatelj “Konačnog pada” Hirschbiegel tvrdi da mu prijatelji stalno šalju nove verzije s YouTubea pa ih on ima već 145. Klip u kojem Hitler bjesni jer je taj njegov klip izbrisan s igraće konzole Xbox gledalo je na YouTubeu 4,2 milijuna ljudi, a klip u kojem bjesni jer je Ronaldo napustio Manchester United oko 1,4 milijuna. Jako je bio gledan i onaj u kojem bjesni jer je doznao da mu se ljudi rugaju na YouTubeu Pojavile su se parodije na još neke scene iz “Konačnog pada”. Razni teoretičari moderne masovne kulture i utjecaja interneta pokušavali su objasniti veliku popularnost tih klipova i procijeniti širi utjecaj takvih intervencija u originalni materijal. Neki su veličali tu pojavu i tvrdili da popularnost te internetske satire ima pozitivne komercijalne i političke posljedice. Bilo je onih koji su smatrali da je ismijavanje Hitlera korisno ponižavanje i njega i njegove ideologije, pa je jedan britanski komentator pnapisao: “Ismijavanjem Hitlera lišavamo ga njegove moći, pa nas ne može i dalje plašiti, a tako lišavamo njegovu ideologiju njene snage, koja se temeljila na strahu.” No čula su se i suprotna mišljenja. Foxman je tako u povodu zabrane parodija na Hitlera rekao: “Mi smo oduševljeni što je producent filma zatražio zabranu prikazivanja tih klipova na YouTubeu. Te klipove smatramo uvredljivima. Mislimo da oni trivijaliziraju ne samo holokaust, nego i cijeli II. svjetski rat. Hitler nije nikakav komičan lik.”

ABRAHAM FOXMAN (u sredini), predsjednik američke Lige protiv vrijeđanja (Anti-Defamation League), koja reagira na svako javno vrijeđanje Židova, izjavio je da ovakve parodije 'trivijaliziraju holokaust i II. svjetski rat'ABRAHAM FOXMAN (u sredini), predsjednik američke Lige protiv vrijeđanja (Anti-Defamation League), koja reagira na svako javno vrijeđanje Židova, izjavio je da ovakve parodije 'trivijaliziraju holokaust i II. svjetski rat'Kad je riječ o komercijalnom aspektu, neki teoretičari masovne kulture tvrde da je satira na scenu iz “Konačnog pada” koristila i samom filmu jer je na njega skrenula pozornost, što je moralo povećati gledanost. No u kompaniji Constantin Films tvrde da su im satirični klipovi samo naštetili, jer su iskrivili značenje i duh filma te loše utjecali na njegovu percepciju i gledanost, što se vidi i po podacima o prodaji DVD-a. Sve veća popularnost tih parodija na You- Tubeu nije nimalo povećala prodaju DVD-a originalnog filma. Upravo zato što u kompaniji smatraju da su im ti klipovi štetili ona je pokrenula pravnu zaštitu svog autorskog prava i zatražila da se klipovi skinu s YouTubea, pa je uprava YouTube taj zahtjev poslušala. Naravno, prije nego što su ti klipovi skinuti, pojavio se jedan novi, možda i posljednji, u kojem Hitler bjesni upravo zato što se njegovi klipovi skidaju s YouTubea. U dva dana vidjelo ga je 80.000 ljudi.

Vezane vijesti

Ratni psihoprofil: Hitler je razvio "mesijanski kompleks"

Ratni psihoprofil: Hitler je razvio "mesijanski kompleks"

Adolf Hitler razvio je "mesijanski kompleks" tijekom Drugog svjetskog rata, navodi se u nedavno otkrivenom psihoprofilu njemačkog nacističkog vođe… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika