Objavljeno u Nacionalu br. 764, 2010-07-06

Autor: Marko Biočina

ekskluzivno iz bratislave

Imamo znanja i kapitala za Crobenz

VIKTOR LEVkANIČ govori o namjeri Slavia Capitala iz Bratislave da preuzme Ininu tvrtku kćer Crobenz unatoč otporu hrvatskih medija

VIKTOR LEVANIČ je potpredsjednik
slovačkog investicijskog društva Slavia Capital i zadužen je za razvoj naftnog biznisa u toj kompanijiVIKTOR LEVANIČ je potpredsjednik slovačkog investicijskog društva Slavia Capital i zadužen je za razvoj naftnog biznisa u toj kompanijiSlovačko investicijsko društvo Slavia Capital jedna je od tri tvrtke koje su poslale službene ponude za kupovinu Inine tvrtke kćeri Crobenz. Radi se o drugom pokušaju prodaje te tvrtke koja posjeduje lanac od 14 benzinskih postaja i koju Ina mora prodati na temelju odluke Agencije za zaštitu tržišnog natjecanje kako bi joj bilo dopušteno vlasničko povezivanje s mađarskim MOL-om.

Upravo je Slavia Capital bila pobjednik prvog natječaja za prodaju tvrtke, no taj natječaj je poništila Agencija, ustvrdivši kako Slavijina tvrtka Croatia Petrol Stations koja je poslala ponudu za Crobenz nema dovoljno stručnih referenci i financijskih garancija da bi u budućnosti mogla garantirati razvoj te tvrtke.


Također, u domaćim naftnim krugovima pojavile su se spekulacije kako je Slavia Capital ustvari tvrtka iza koje se skriva MOL-ova slovačka podružnica Slovnaft i koja ustvari na natječaju zastupa interese mađarske naftne kompanije. Utoliko se predviđalo kako se slovačka tvrtka, nakon negativnog mišljenja Agencije, neće pojaviti u ponovljenom natječaju za prodaju Crobenza. Ipak dogodilo se upravo suprotno, Slavia Capital je opet, uz slovenski Petrol i ruski Lukoil, podnijela ponudu za kupovinu Crobenza.
Nacionalovi reporteri posjetili su sjedište Slavia Capitala smješteno u obnovljenoj secesijskoj zgradi u povijesnom centru Bratislave i razgovarali s potpredsjednikom kompanije Viktorom Levaničem. Levanič, zadužen za razvoj naftnog poslovanja u Slavia Capitalu, objasnio je razloge interesa slovačke kompanije za Crobenz, planove budućeg razvoja te hrvatske tvrtke, ali i demantirao glasine kako je njegova tvrtka tek paravan za neku od velikih naftnih kompanija, kao što je mađarski MOL.

NACIONAL: Slavia Capital se ponovo javila na natječaj za prodaju Crobenza, iako je u prvom krugu hrvatska Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja odbila vašu ponudu ustvrdivši kako nemate dovoljno iskustva u naftnom biznisu. Zašto vjerujete da će sada ishod biti drukčiji?
- Odluka Agencije svakako je bila legitimna, ali vjerujemo kako je bila donesena na temelju nepotpunih informacija. Nažalost, u Agenciji, ali i u većem dijelu hrvatske javnosti, nisu u potpunosti shvatili naš poslovni model po kojem u nove akvizicije ulazimo tako da osnujemo novu tvrtku preko koje vodimo cijeli proces. U slučaju Crobenza to je bila tvrtka Croatian Petrol Stations, pa je i logično da ona nije mogla imati nikakvog poslovnog iskustva ili dugoročnih financijskih pokazatelja, no druge tvrtke koje posluju u sklopu Slavia Capital Grupe posjeduju sve potrebne reference. Utoliko mi je bilo dosta čudno čitati navode u pojedinim hrvatskim medijima gdje se tvrdilo da smo nekakav nepoznati i netransparentni fond s nejasnim namjerama. Istina je potpuno suprotna, Slavia Capital je vodeće slovačko investicijsko društvo, tijekom posljednjih 15 godina sudjelovali smo u svim najvećim privatizacijskim procesima u Slovačkoj, ukupne vrijednosti veće od 3 milijarde eura. Sudjelovali smo u nekim od najznačajnijih transakcija kao što je primjerice prodaja slovačkog Telekoma Deutsche Telekomu ili privatizaciji Transpetrola, državnog operatora naftovodnog sustava koji je 2002. godine bio prodan ruskoj naftnoj kompaniji Jukos. Surađujemo s cijelim nizom uglednih financijskih institucija u jugoistočnoj Europi i imamo odlične reference.
tržišno natjecanje

NACIONAL: Ipak, u hrvatskoj javnosti se vašu tvrtku doživljava više kao financijskog ulagača, a ne kao kompaniju iz naftnog biznisa koja ima dovoljno iskustva i znanja da dalje razvija Crobenzovo poslovanje.
- To je potpuno kriva percepcija. Godinama smo radili kao savjetnici na projektima velikih naftnih i energetskih tvrtki u regiji kao što su primjerice OMV, Jukos i RWE Gas. Kroz te poslove stekli smo značajno znanje koje smo odlučili upotrijebiti u vlastitim ulaganjima, te je najveći dio našeg portfelja posvećen upravo takvim tvrtkama. Ključna tvrtka u tom segmentu je Progres trading, koju smo kupili 2006. godine i u samo nekoliko godina uspjeli pretvoriti u jednu od najuspješnijih tvrtki na veleprodajnom tržištu nafte i naftnih derivata u Slovačkoj, Češkoj, Poljskoj i Slovačkoj. Uložili smo značajna sredstva u modernizaciju poslovanja i gradnju novih skladišnih kapaciteta, te razvili inovativni poslovni model. Uz Progres trading vlasnici smo Palma Groupa i Agropodnika, dviju velikih slovačkih i čeških kompanija za proizvodnju biodizela. Utoliko je logična mogućnost širenja poslovanja na nova tržišta u regiji, a u tom kontekstu Hrvatska i Crobenz su nam iznimno zanimljivi. Dakle, imamo dovoljno iskustva da možemo realno ocijeniti vrijednost tvrtke kao Crobenz, znanja da tu tvrtku unaprijedimo, te kapitala da taj razvoj financiramo.

NACIONAL: Kako bi taj razvoj trebao izgledati?
UTRKA ZA CROBENZOM
Ininu tvrtku kćer, koja u svom vlasništvu ima
14 benzinskih postaja, osim Slavia Capitala
želi kupiti i slovenski Petrol te ruski LukoilUTRKA ZA CROBENZOM Ininu tvrtku kćer, koja u svom vlasništvu ima 14 benzinskih postaja, osim Slavia Capitala želi kupiti i slovenski Petrol te ruski Lukoil- Dakle, značajan dio Crobenzova poslovanja odnosi se na veleprodaju i tu smo sigurni da u vrlo kratkom vremenu možemo ući među tri najveće tvrtke u tom segmentu u Hrvatskoj. Taj razvoj trebao bi se temeljiti na komisionoj prodaji goriva, poslovnom modelu koji smo razvili u Slovačkoj. Radi se o tome da vlasnicima pojedinačnih privatnih benzinskih postaja ponudimo da prodaju naše proizvode za proviziju, a na taj način oni nemaju potrebe za kapitalom za kupovinu nafte, odnosno njihov poslovni rizik praktički nestaje. Vjerujemo kako bi se taj poslovni model mogao pokazati vrlo uspješnim u Hrvatskoj, osobito s obzirom na negativne efekte poslovne krize. S druge strane, što se tiče maloprodajne mreže, nadamo se kako bismo je do kraja 2011. mogli povećati za 10-ak postaja, a možda i više ovisno o okolnostima na tržištu. Sve u svemu, naša je namjera da na hrvatskom tržištu konkuriramo svim postojećim igračima, odnosno da podignemo razinu tržišnog natjecanja. Nadam se da će i hrvatska Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja prepoznati te naše namjere.

NACIONAL: Kažete da će podignuti razinu tržišnog natjecanja, no u Hrvatskoj postoje glasine kako ćete učiniti upravo suprotno, te kako se iza vaše tvrtke ustvari skriva slovačka naftna kompanija Slovnaft, koja je u vlasništvu MOL-a. Kakve su vaše poslovne veze sa Slovnaftom i MOL-om?
- Te glasine su doprle i do nas, ali one su netočne. Dapače, naš Progres trading je glavni Slovnaftov veleprodajni tržišni konkurent, u posljednje dvije godine preoteli smo im 10 posto tržišta. S druge strane, u procesu privatizacije Slovnafta 200. godine mi smo zastupali MOL-ovu konkurenciju, austrijski OMV, dok je upravo Slovnaft bio glavni konkurent "našem" Jukosu u procesu prodaje Transpetrola. U još nekoliko velikih transakcija mi smo bili na suprotnoj strani od Slovnafta i MOL-a, pa mi nije jasno otkud te glasine da mi ustvari zastupamo njih. Jasno je da se poznajemo s kolegama iz tih kompanija i da održavamo poslovnu komunikaciju, ali to je sve. Crobenz kupujemo samo za sebe, u toj kompaniji vidimo potencijal i mogućnost da joj se poveća tržišna vrijednost i na taj način ostvari zarada. Ipak, to je jedino moguće putem tržišne borbe s MOL-om, Inom i ostalim tvrtkama na tržištu.

NACIONAL: Kako planirate nadoknaditi dugove Crobenza, koji su prema pisanju hrvatskih medija značajni?
- O trenutačnom stanju Crobenza zbog odredbi natječaja ne mogu govoriti, ali mogu načelno reći kako razvoj tvrtke, barem u prvoj fazi, nećemo financirati iz zaduženja, već isključivo iz vlastitog kapitala, odnosno kapitala naših ulagača. Naša poslovna politika je takva da za svaki posao stvaramo zaseban ulagački konzorcij, a u slučaju Crobenza radi se o nizu slovačkih privatnih i institucionalnih ulagača, koji na temelju prošlih iskustava vjeruju da ćemo i na ovom poslu ostvariti profit. Mi inače pozorno pratimo sve velike poslove u energetskom sektoru u regiji, pa smo tako pozorno pratili i drugu fazu integracije Ine i MOL-a znajući da je u takvim poslovima uobičajeno da dođe do prodaje dijela imovine. To se i dogodilo, no iznenadili smo se medijskim interesom za cijeli proces prodaje Crobenza. To nije velika tvrtka, ima samo 14 benzinskih postaja i u Slovačkoj bi prodaja takve tvrtke bila tek usputno zabilježena u medijima. Ipak, tek kasnije smo shvatili kako je interes Hrvatske javnosti za prodaju Crobenza prouzročen činjenicom da je vezan za spajanje Ine i MOL-a.

Ulaganje u razne djelatnosti

NACIONAL: U koje još sektore, osim energetike i proizvodnje hrane, ulaže Slavia Capital?
PROGRES TRADING
Tvrtka u vlasništvu
Slavia Capitala od
2006. godine jedna je od najuspješnijih u veleprodaji naftnih
derivata u regijiPROGRES TRADING Tvrtka u vlasništvu Slavia Capitala od 2006. godine jedna je od najuspješnijih u veleprodaji naftnih derivata u regiji- Ulažemo u razne djelatnosti, od teške industrije do bankarstva. Primjerice, u prošlosti smo držali većinski udjel u velikoj slovačkoj tvornici bakrene žice Kovohutny, telekomunikacijskoj tvrtki ViaPVT, ali i udjele u više financijskih institucija u regiji kao što je makedonska Investbanka. Trenutačno smo vlasnici tvrtke Way industries koja se vrlo uspješno bavi proizvodnjom bagera i strojeva za deminiranje, zatim tvrtke Primrose koja posjeduje patentiranu tehnologiju za proizvodnju biljnih ekstrakata, te suvlasnici u Piperovoj tvornici lakih aviona u Češkoj.

NACIONAL: Tijekom proteklih godina Slavia Capital ulagala je u većini država jugoistočne Europe kao što su Mađarska, Srbija, Bugarska, Makedonija i Rumunjska, ali ponuda za Crobenz prvi je vaš pokušaj poslovanja u Hrvatskoj. Zašto?
- Hrvatska je, uz Sloveniju, godinama bila investitorima najzanimljivija od svih država bivše Jugoslavije. To znači da je konkurencija za moguća ulaganja u Hrvatskoj bila znatno veća, nego u Srbiji ili Makedoniji, a veća konkurencija u konačnici znači i veću cijenu. Normalno je da je nama kao investitorima u interesu platiti što manje za tvrtke koje procjenjujemo vrijednima, a to je bilo puno lakše u susjednim državama nego u Hrvatskoj. Inače, slovačkih investitora u Hrvatskoj je tijekom proteklih godina bilo dosta, a svaki takav uspješan posao svojevrsna je pozivnica za druge slovačke tvrtke da ulažu u Hrvatskoj. Iskreno se nadam da će se takav scenarij ponoviti i s Crobenzom.

Vezane vijesti

SP u hokeju: Česi s Jagrom kreću u obranu naslova

SP u hokeju: Česi s Jagrom kreću u obranu naslova

Pozornost ljubitelja hokeja na ledu od petka će, osim prema doigravanju NHL lige, biti usmjerena i ka Slovačkoj u kojoj počinje 75. izdanje Svjetskog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika