01.08.2010. / 08:00

Autor: Boris Beck

Evolucija svijeta: Vodi li prerastanje logike ka religiji ili propasti?

Dok sam ljenčario na dopustu nekako mi se u uho vratila rečenica Bertranda Russella koju mi je više puta ostavila na postovima čitateljica lolobrigida (ili čitatelj): "Religija je nešto što je ostalo u djetinjstvu naše inteligencije. To će nestati kada prihvatimo znanost i razloge kao vodilje."

Russell je bio strašno pametan tip, odlično je kužio i filozofiju i matematiku, a bio je izvrstan pisac, duhovit i zajedljiv. Nimalo nije volio njemačku idealističku filozofiju, sve su mu te Hegelove konstrukcije bile sumnjive i mislio je da filozofi ne bi trebali raditi kule u zraku, nego razbistrivati pojmove. Kopkalo ga je na koji bi se način mogle razmrsiti sve te jezične zavrzlame pa da pouzdano znamo što je istinito, a što ne. Russela je osim toga dodatno mučila enormna uloga vjerovanja u našim životima. Naime, mi pouzdano znamo samo ono što smo iskusili - čaša se razbije kada padne na pod, pokvareno jaje smrdi, ubod pčele boli - dok naše informacije o svemu ostalom ovise o iskustvu drugih ljudi. O postojanju Jamajke, islandskog lišaja, kvazara ili podruma u susjednoj kući znamo samo ono što su nam drugi priopćili, a to opet ovisi o jeziku koji je izvor svih mogućih nesporazuma.

Te je dvije muhe Russell odlučio ubiti jednim udarcem. Sve bi ljudske izjave razbio na najmanje moguće djeliće (logičke atome) koji se mogu izravno opažati, poput atoma u prirodi. Te bi fizikalne/logičke atome potom podvrgnuo logičkim pravilima kojima je savršeno vladao i rezultat bi bio potpuno točan i potpun opis i predmetnog i misaonog svijeta. Ne samo da bismo znali točnu budućnost svemira, nego bi se i sve naše ljubavne svađe, poslovne prepirke, filozofske nedoumice i vjerske probleme moglo lako pretvoriti u niz jednadžbi. Njihove bismo članove zbrojili i oduzeli - i što god ostalo na kraju, bilo bi istina.

Russel je živio dovoljno dugo da otkrije da ništa od toga nije moguće i bio je dovoljno intelektualno pošten da to prizna. Jedan Bečanin, matematičar i logičar Kurt Goedel, dokazao je da se logičkim postupcima ne može opisati svijet, a drugi, Wittgenstein, otvorio je put u novom smjeru - umjesto da filozofija bježi od jezika, treba u njega ući. Ono što je Russellova prešutna pretpostavka - da možemo nešto jednostavno promatrati i da ne smijemo svojim razmišljanjem (tj. filozofijom prirode) kvariti viđeno - izvrnulo se u suprotnost. Pokazalo se da baš atome ne možemo izravno promatrati i da više od svega trebamo baš razmišljanje o promatranju kako bismo shvatili što to uopće vidimo. "Granice moga jezika su granice moga svijeta", rekao je Wittgenstein.

Russellu je bila odbojna svaka metafizika - opažanja su mu se činila spasonosnom injekcijom za bolest naših misli koju bi metafizičar svojim prstima samo inficirao. Stoga mu je, dakako, bila odbojna i religija jer i ona ima metafizičke sudove koji, po njemu, prethode opažanjima umjesto da o opažanjima ovise. No nakon sto godina te nam se Russelove ideje čine kao neka naivna fenomenologija. Nadalje, čak i u prirodnim znanostima postoji teorija koja svemir ne objašnjava kao splet fizikalnih sila nego strogo geometrijski. Ta se teorija zove teorija struna i zbog svojeg idealizma trpi napade s raznih strana, a temeljni razlog za gradnju CERN-a je upravo njezino opovrgavanje. I ja na plaži prošloga tjedna nisam vidio nikakva razloga da - nakon Russellova logičkog svemira i Wittenova geometrijskog - ne bi mogao postojati i biblijski svemir koji ne čine ni fizikalne, ni logičke, ni geometrijske čestice, nego moralne: sve što vidimo stvorio je Bog i kao takvo slijedi njegovu volju; čovjek tu volju može ispuniti ili joj se opirati.

A onda je tu i onaj dio Russellove izjave o djetinjstvu. Djetinjstvo kao nešto pogrdno - to je prosvjetiteljski diskurz. Djeca su glupa, neuka, nesposobna analizirati logičke atome i lako ih se zavede bajkovitim brbljarijama braće Grimm, Hegela ili Isusa. Djeca tek moraju evoluirati u razumnog muškarca poput Bertranda Russella. Mi i na taj dio prešutne Russellove ideologije danas gledamo drugačije, i to zahvaljujući trećem Bečanu, Freudu. Djetinjstvo se vidi kao izvor sve naše mašte, ideja i strahova, bogatstva unutarnjeg života, kao mjesto kojem se, kako je rekao Frano Alfirević, čitav život vraćamo.

Kraussov aforizam da je Beč laboratorij za uništenje svjeta odnosi se definitivno na Russela: Goedel, Wittgenstein i Freud uništili su Russellov svijet utemeljen na matematici, logici i navodno nepomućenim opažanjima. Jedina je šteta što se skoro cijelo 20. stoljeće negiralo to uništenje i stalno se iznova nametao razum, čiji su vrhunski dometi i let u svemir i presađivanje srca, ali i gulag i Auschwitz - a idealni bi proizvod znanosti bio ubrzivač čestica koji će dokazati da Bog ne postoji. Do tog otkrića ostaje nam misao Albeta Camusa iz "Pobunjenog čovjeka": 20. stoljeće je stoljeće nasilja i matematike; 21. će biti stoljeće religije - ili ga neće biti.

Judita na kvadrat

Prošle su jeseni dva povjesničara hrvatske književnosti, usto i akademika, i treći njihov znanac, jedan od najvećih znalaca hrvatskog jezika, sjedila… Više

fluid, 01.08.10. 11:28

Jedno od najvećih pogrešaka je i slika Mikelanđela koji je "očovječio"Boga.Naročito likom.Zatim Biblija koja je također Bogu dala ljudske atribute.I potrebe.I zakone itd.Od tuda i jesu ljudske zablude koje su se izbezobrazile u svojoj oholosti i egoizmu da je Bog spoznatljiv i ljudima objašnjiv.Rezultati takvog poimanja Boga i nisu mogli dovesti ljudski rod nigdje drugdje nego gdje smo sada.Jad,bijeda,licemjerstvo i beskonačna ratna agresivnost U cijelom svijetu.Pogrešno si napisaoBorise kako će znanost preko ubrzivača čestica dokazati nepostojanje Boga.Potpuno pogrešno!Teoretska fizika i ostale znanosti dokazuju složenost i nespoznatljivost Boga.Kao i njegovu veličinu.Također bi trebala izbrisati krive idole koji predstavljaju Boga i čine ga tako ovozemaljskim.Ujedno bi trebala razbiti mitove koje stvaraju religije i koje se deklariraju kao poznavatelji Božije misli i nauma.

12/7/10

Ivandija, 01.08.10. 12:05

SVIJET CE SE NA VELIKO PODJELITI --U RELIGIJE--TO JE SIGURNO---U BUDUCNOSTI CE SE VODITI RELIGIJSKI RATOVI ZA PREVLAS NA OVOJ JEBENOJ PLANETI:....

lvxor, 01.08.10. 14:02

u ovom clanku nema nikakve logike ni razuma, a clanak govori o logici i razumu... neznam kako se u teorije o nastanku svemira uopce moze ugurat ''biblijska teorija svemira'' jer je ni nema... gdje to biblija objasnjava nastanak svemira??? autor je trebao navest tu teoriju... zapravo nemoze jer ne postoji ;)) tako da clanak nema smisla nikakvog... jer ''Bog je stvorio sve'' nije ni hipoteza,a jos manje teorija...

fluid, 01.08.10. 14:25

ivxor.nemoraš čitati Bibliju.Pročitaj Katekizam.Kraći je.Imaš toga podosta kako je Bog stvarao svijet(sve).Čak i koliko mu je vremena za to trebalo.

lvxor, 01.08.10. 14:34

a procita sam bibliju i sve sta se moze oko toga... i da netko obrazovan navodi ''biblijsku teoriju'' je žalosno, s obzirom da je opovrgnuta sa svih strana i doslovno je ismijavana... tako da mi ne ide u glavu da netko moze uz bok teoriji struna koja je donekle utemeljena i objašnjena stavit nastajanje svijeta prema bibliji... volio bi da autor objasni kako je uspito uvrstit tu ''teoriju'' u ove znanstvene

9/5/10

lolobrigita, 01.08.10. 14:34

Dobar dan Borise!Muško je,ženin je priključak i adresa pa odatle i nick.Zapanjuje me vaše pojednostavljeno tumačenje svih nastojanja cijele sile znanstvenika,od Einsteina do Hawkinga koji,a znate kako u znanstvenim krugovima ide,postave teoriju kojom izazovu kolege.Da je dokazuju ili sruše.Događa se oboje.Često i sam znanstvenik obori vlastitu teoriju.Tako znanost funkcionira.Za razliku od religije koja bezrezervno zna,bez ikakva dokaza,da je u pravu.Dokaz,činjenica?Nije potrebno,važno je samo vjerovati.Znanost je opovrgla svaku crkvenu dogmu.Bilo je teško,mnogi znanstvenici su svoju tvrdoglavost platili glavom,a bilo ih je i iz redova crkve.Crkva je desetljećima negirala i teoriju Velikog praska.Sada je prihvaćaju. S jedne strane oni,religijski vodiči,a s druge najbriljantniji umovi koje je čovječanstvo iznjedrilo.Možda Bog?Dovoditi u istu ravan religijsko i znanstveno mi se čini smiješno. Dozvolite malo pojašnjenje koje je nasušno potrebno onoj prejednostavnoj,djetinjastoj, teoriji predstavljenoj u kolumni.
Dvije znanstvene revolucije koje su obilježile dvadeseto stoljeće su kvantna mehanika i Einsteinova teorija relativnosti. Kvantna mehanika opisuje "svijet malog" tj. svijet atoma, subatomskih čestica i sila. S druge strane, teorija relativnosti opisuje prostor, vrijeme i silu gravitacije.
Ujedinjenje tih dviju teorija i s njim povezano ujedinjenje svih temeljnih prirodnih sila je jedan od glavnih ciljeva moderne fizike. Takvo ujedinjenje bi s jedne strane značilo konačno ispunjenje sna o potpunom razumijevanju temeljnih prirodnih mehanizama, a istovremeno bi nam omogućilo i dublji pogled u sam početak svemira, Veliki prasak.
U nastojanju da razviju teoriju kvantne gravitacije znanstvenici su iskušavali mnoge puteve, a jedan od najpopularnijih u zadnjih petneastak godina je tzv. teorija struna (engl. string theory). Karakteristično svojstvo teorije struna je da su njeni osnovni sastojci super-sitne strune, duljine od oko 10-35 metara. (Dakle npr. proton bi bio sto milijardi milijardi puta veći od tih struna.) Nadalje, prema teoriji struna, naš prostor-vrijeme ne bi imao 3+1 dimenziju već barem desetak prostorno-vremenskih dimenzija. (Točan broj dimenzija se dobiva automatski iz same teorije kao posljedica zahtjeva da se u teoriji ne pojavljuju beskonačne veličine. Zadnjih godina su aktualne specijalne strune koje se zovu superstrune i koje "žive" u prostorima od 10 i 11 dimenzija.)
Te dodatne dimenzije čine teoriju struna izuzetno složenom. Tako na primjer još uvijek nije poznato kako poznati zakoni fizike (mehanika, elektricitet, nuklearne sile) slijede iz teorije struna ili po čemu je naših 3+1 dimenzija posebno tj. zašto su upravo tri prostorne dimenzije velike protežnosti. Ono što se otprilike zna je da se poznate elementarne čestice u teoriji struna pojavljuju kao različiti načini i frekvencije titranja tih struna. Tako struna koja titra na jedan način predstavlja foton, na neki drugi način graviton, a na neki treći način elektron. Isto tako se čini da bi se u procesu svođenja tih 10 ili 11 dimenzija na 3+1 trebali pojaviti efekti koji bi se nama pričinjavali kao efekti poznatih sila (gravitacije, elektriciteta, nuklearnih sila).
Tako bi teorija struna istovremeno objasnila i sastojke svemira (čestice) i njihova međudjelovanja (sile). No, čini se da je taj cilj još uvijek podosta daleko.Ali pametni ljudi istražuju,teoretiziraju, eksperimentiraju ulažući ogromnu materijalnu i mentalnu energiju.Znanost nikada ne kaže da zna nego da pretpostavlja i nudi opreku.Religija pak,samodstatna kakva već jest,zna odgovor na sve to već par tisuća godina.I par knjiga su napisali.Znanstvenih.
Najjača je Biblija koja je bezgrešna.Jer je to riječ Božja.A kako znati da je to riječ Božja?Zato što tako kaže Biblija.
Na kraju bih pojasnio i ono vezano uz djecu.Nije nigdje rečeno da su djeca glupa.Radi se jednostavno o tome da djeca isprva ne znaju ni pisati ni čitati,čak ni hodati.Ne poznaju ni teoriju struna.Ali ih ne priječi da,kad odrastu,žele saznati nešto o bilo kojoj teoriji.Vidite,nitko djecu ne tlači teorijama astrofizike,ali ih tlači religijskim teorijama.
Religija je usporediva sa neurozama djetinjstva.
SIGMUND FREUD
Sve religije su nastale na intelektualnoj nezrelosti ljudske vrste.
FRIEDRICH NIETZCHE

lvxor, 01.08.10. 14:40

lolobrigita izvrstan odgovor na ovaj besmislen clanak

28/5/10

alekseevitch, 01.08.10. 16:15

Radje no u autora, skrivenog iza Camusovog citata, uzdam se u kalendar Maya

P.S. Shvacam da je nedjelja, ali zbog cega je OVAJ TEKST na udarnom mjestu naslovnice ?!?!?

fluid, 01.08.10. 16:37

lorobrigita.Lijepo si se potrudio ili potrudila i to je otprilike dobar odgovor kao i pogođenost teme no intuitivno osjećam da je stvar i jednostavnija i istovremeno kompliciranija.Naime ako je u metafizičkoj sferi sve dostupno istovremeno bez obzzira na udaljenosti,tada je to vjerovatno idealno i apsolutno stanje.No ako je bila namjera,a očigledno je,da pojmovi postanu stvarni tada je "izmišljena"materija.Zbog tromosti i ostaloga ada bi materija uopće opstala i ponešto tvorila,usporeno je njeno funkcioniranje do brzine svjetlosti.Pa na niže.Zašto je izabran taj izričaj moći u stvaranju,tajna je no da postojimo i da postoje temeljni zakoni prirode,također je točno.Na nauci je da radi dalje svoje,religije su očigledno ljudima potrebne i bilo bi sve ok da nisu do krajnosti izmanipulirane i vrlo rigidne.Umjesto poboljšanja svijeta religije ga poružnjuju.Spoj bi bio dobra kombinacija za čovječanstvo ali to nikada neće biti moguće.

23/8/09

xaron, 01.08.10. 21:41

Dobar clanak, ali bi ukazao na dio gdje kazes :
"temeljni razlog za gradnju CERN-a je upravo njezino opovrgavanje ".
Temeljni razlog za izgradnju ubrzivaca u CERN-u
NIJE otkrice "bozanske cestice" kako je objavljeno u medijima, jer oni koji su ga financirali i projektovali znali su da je to glupost te da u tom smislu nece NISTA naci. Temeljni razlog je mnogo prozaicniji ,a cilj cijelog projekta je da se temeljna
nauka vrati u Europu ( gdje je i zapocela ). Naime,
60 godina vodjstva temeljne nauke u USA nije donijelo nista ( osim atomskih bombi koje pobise
100-ne tisuca civila ). Sada sa najjacim ubrzivacem protona na svijetu, CERN je privukao SVE znacajnije naucnike i pretvorio Fermi-Lab. u Chikagu u skolsku laboratoriju koja vise nitkog od
imena i znacaja ne privlaci. Velike su sanse da
kvalitetna ekipa CERN-a nesto ucini za opcu dobrobit caovjecanstva, mada u tom biznisu nema
garancija. I pored svih neizvjesnosti smatra se da je svaki cent od tih 10 mljd.$ dobro ulozen.

fluid, 01.08.10. 22:23

xaron,ili mrziš amere ili se trebaš bolje informirati.Ili si samo sarkastičan iz,samo tebi poznatih razlog.Inače debelo nisi u pravu..

26/1/10

znihum, 01.08.10. 22:27

Potpuno se slažem sa lolobrigitom ali bi dodao na njegov zadnji citat Nietzce-a:
Sve religije su nastale na intelektualnoj nezrelosti ljudske vrste, ali su mnoge ostale zbog sadašnje intelektuale nezrelosti ljudske vrste( ekonomske, političke, edukativne, etičke..).

5/2/08

armagedon01, 02.08.10. 10:36

Znanost je neosporno u pravu. Porijeklo čovjeka, svemira, definitovno znanost ima sve odgovore. Ali ne da mi mira rečenica:
Možda i nije tako besmislena, jer bojim se da su naša znanstvena postignuća dala svoj obol puta ka kraju. Da li je religija ta koja bi trebala dati odgovore i utješiti, neznam. Znam samo da će nam utjeha vrlo brzo trebati i nije važno tko će ju dati, ali nauka teško.

lvxor, 02.08.10. 12:12

Crkva i religija su imali svoje doba vladavine, mislim da se zove mračno doba...i nista dobro u toj vladavini nije bilo...tako da i posljednja recenica nema smisla.

23/1/07

boltek, 02.08.10. 18:02

Buš jemput napisal nekaj svojega?

20/6/10

Silni, 04.08.10. 22:27

najlakše je reći kako je bog stvorio sve...

fluid, 05.08.10. 19:51

Silni.Bog i je stvorio sve ali...taj Bog sigurno nema ljudske atribute koje mu religije pripisuju.On je koji je i sve što uz to ide.Tko razumije blago njemu.Za ostalo je Kraljevstvo nebesko rezervirano.Nema straha.Ni za koga.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Nema Kazne!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ni za koga!!!!!!!!!!!V J E R U J T E !