Objavljeno u Nacionalu br. 771, 2010-08-24

Autor: Zrinka Ferina

OPTIMISTIČNE PROGNOZE MINISTRA TURIZMA

'Znam plivati i u moru i u politici'

DAMIR BAJS zadovoljan je najvećim turističkim posjetom od osamostaljenja Hrvatske te smatra da Jadran svojim cijenama uspješno konkurira na Mediteranu

RAST TRŽIŠNOG
UDJELA Otkad je Damir Bajs ministar, Hrvatska je povećala svoj udio u globalnom turističkom tržištuRAST TRŽIŠNOG UDJELA Otkad je Damir Bajs ministar, Hrvatska je povećala svoj udio u globalnom turističkom tržištuMinistar turizma Damir Bajs trenutačno je u središtu pozornosti, svi s nestrpljenjem očekuju rezultate turističke sezone. U razgovoru za Nacional 46-godišnji Damir Bajs otkriva kakvi su rezultati ove turističke sezone te priznaje da jednim od najvećih komplimenata hrvatskom turizmu i sebi osobno smatra posjet glavnog tajnika Svjetske turističke organizacije Taleba Rifaija s kojim se u subotu susreo u Dubrovniku.

NACIONAL: Rekli ste da je srpanj bio najuspješniji u zadnjih 20 godina, imali smo u prvih sedam mjeseci 5,5 milijuna gostiju, imate li podatke o zaradi?

- Preuranjeno je još govoriti o zaradi. Ovog trenutka smo zadovoljni, za nas bi bio uspjeh da ponovimo rezultate 2009. kad je zarada iznosila 6,3 milijarde eura, i na dobrom smo putu. Međutim mi imamo problem što ponekad ne odigramo stvar do kraja. Ovo je međurezultat i zato kažem da mjesta euforiji nema, još imamo puno toga pred sobom, nešto manje od pola sezone je još uvijek pred nama. Tek 31. prosinca ćemo znati kako smo prošli. Već smo počeli raditi na sezoni 2011. i najavili smo mjere za postsezonu. U postsezoni su bitni agencijski gosti koji čine većinu ukupnih dolazaka. Najavili smo da ćemo svim agencijama koje rade s nama isplatiti drugi dio poticaja. To je jedini program gdje država daje avans i to onda kad je privatnicima to potrebno, i nisu nas razočarali.


NACIONAL: Privatno-javno partnerstvo kroz poticaje samo je dio mjera koje ste prezentirali za ovu sezonu, koje su se još pokazale uspješnima?

- Dajemo poticaje za dolazak u Hrvatsku preko agencija i preko aviokompanija, radimo to u suradnji s privatnim sektorom i dajemo novac da bi avioni letjeli u Hrvatsku. Avioni lete u Hrvatsku u toliko povećanom broju zato što od siječnja imamo potpisane ugovore za 2010. Tako da ove sezone Zadar ima najveći porast prometa u zračnoj luci, Dubrovnik koji je naša tipična aviodestinacija također nakon ovih mjera bilježi odlične rezultate. Imamo značajan porast dolazaka u cijelu Hrvatsku.

NACIONAL: I sami ste zaključili da je velik porast gostiju iz Rusije, Španjolske i Velike Britanije, no da su Njemačka i Italija malo zakazale, što je tome razlog?

- To je bilo očekivano. U Njemačkoj su na nivou države školski praznici nešto kasnije ove godine, počinju tek u kolovozu i bilo je jasno da ćemo morati pričekati da ljudi s djecom dođu na odmor. A s Italijom je problem u tome što je njihov premijer najavio ekonomske rezove i pozvao ih da ljetuju u Italiji. Očekuje se da će biti tek 30 posto ljetovanja izvan Italije. Međutim mi smo zato i odigrali na druge karte, imamo povećan broj turista iz Poljske, Francuske, Slovenije pa čak i Srbije.

NACIONAL: Koliko je kriza u Grčkoj pogodovala našoj uspješnoj turističkoj sezoni?

ČELNI ČOVJEK
SVJETSKOG TURIZMA
Taleb Rifai prošle je subote stigao
na odmor u Dubrovnik na poziv Damira Bajsa a susreo se i s
premijerkom Jadrankom KosorČELNI ČOVJEK SVJETSKOG TURIZMA Taleb Rifai prošle je subote stigao na odmor u Dubrovnik na poziv Damira Bajsa a susreo se i s premijerkom Jadrankom Kosor- Mi se ne uzdamo u probleme drugih nego u vlastitu pripremu sezone ali jasno da je Grčka nama konkurentna zemlja na Mediteranu i sigurno je situacija u Grčkoj pridonijela da nešto gostiju dođe i k nama. Grčka ima najveći broj aviogostiju i najjači plus će imati navjerojatnije Turska zbog slične strukture. Ali nakon dovođenja dodatnih aviolinija od kojih velik broj ide prema Njemačkoj, sigurno ćemo i mi nešto od toga vidjeti u brojkama. Međutim, jedan konkurent ima probleme, 159 drugih konkurenata ih nema.

NACIONAL: U promociju ste uložili 30 milijuna eura, spominjali ste pojačano oglašavanje na internetu i inovativne pristupe promoviranja, što oni sve podrazumijevaju?

- Odlučili smo se na internet prošle, a posebice ove godine, jer u ove dvije godine je kupac, odnosno turist onaj koji apsolutno odlučuje. Zbog realnih ekonomskih okolnosti prvo donosi odluku hoće li uopće ići na godišnji odmor, a ako odluči ići, u zadnji trenutak odlučuje kamo će ići, to je taj famozni last minute. Ako samo koji dan prije odlaska na odmor odlučujete kamo želite ići onda ćete prvo konzultirati internet jer više nemate vremena otići do agencije. Imamo ugovore s Googleom preko kojeg smo imali 300 milijuna klikova, a još deset portala ima s nama posebne ugovore.

NACIONAL: Imali ste prigovora na račun gastronomske ponude, jesmo li definirali što su to hrvatski specijaliteti?

- Naša domaća hrana i piće su aduti koje često ne koristimo dovoljno, turisti kažu da je to kod nas bolje no što su očekivali. Mi smo ove godine krenuli s jednim dijelom reklamne kampanje koja se upravo odnosi na gastronomiju, imamo specijalizirane reklame posvećene gastronomiji. One čine manji dio kampanje ali su dio promjena u našoj strategiji. Naime Hrvatsku želimo definirati kao lifestyle destinaciju s eko podznakom. Lifestyle imaju i Francuska i Italija a mi smo odlučili da imamo i taj eko podznak jer imamo mnogo ponuditi iz tog segmenta a to je “in” i neće prestati biti “in”, dapače. Ja ne znam koja će jela biti proglašena autohtonim hrvatskim jelima, to smo prepustili struci. U ovom slučaju smo se dogovorili sa cehom ugostitelja i savezom kuhara, napravljena je radna grupa, promijenjen je zakon i sada po zakonu ja kao ministar mogu propisiviati posebne pravilnike po kojima će restoran imati oznaku autohtonosti. Do kraja godine ćemo imati i pravilnik koji će izraditi radna skupina sastavljena od ljudi iz struke. To je za ugostitelje komercijalna dodana vrijednost koja je pod kontrolom države. Trebali bismo već iduće sezone imati licencirane restorane s oznakom autohtono hrvatsko. Iako mi to ne radimo za iduću sezonu nego kao trajnu vrijednost, uvjeren sam da ćemo to napraviti na vrijeme ali što je najvažnije, kvalitetno.

NACIONAL: U lipnju ove godine bili ste u Kini, uspješno smo se prezentirali i na Svjetskoj izložbi Expo 2010. u Pekingu, Kinezima smo privremeno ukinuli vize, koliko je Kineza došlo u Hrvatsku ove sezone?

ZNATIŽELJNI MINISTAR Iako ne vozi motore Damir Bajs je sa zanimanjem na Zagrebačkom
velesajmu razgledao motorZNATIŽELJNI MINISTAR Iako ne vozi motore Damir Bajs je sa zanimanjem na Zagrebačkom velesajmu razgledao motor- Kineza kolektivno u Hrvatskoj ima realno malo. Kina je tržište koje je prošle godine po potrošnji preteklo Francusku i danas su Kinezi četvrti potrošači u svijetu. Porast njihovih dolazaka je veći od deset posto godišnje, međutim prije koju godinu ih uopće nije bilo u Europi. Sad ih ima oko tri milijuna. Hrvatska kao turistička zemlja ne smije tamo ne biti jer je to najprosperitetnije tržište na svijetu. Oni putuju u pred i postsezoni što je nama vrlo zanimljivo. Baš sam nedavno čuo da je prva tura kineskih turista, koja je rezultat naših pregovora, došla u Hrvatsku. Tko sad nije na kineskom tržištu neka se za tri godine ne kaje.

NACIONAL: Je li naša infrastruktura dovoljno spremna za njih, imamo li primjerice dovoljno vodiča koji govore kineski?

- Oni obično kod nas ostanu između dva i četiri dana. Kad dolaze u Europu ne odabiru jednu državu kao destinaciju već cijelu Europu doživljavaju kao destinaciju i provedu nekoliko dana u pojedinoj zemlji. Doputuju u pravilu u pratnji svojih vodiča i mi zapravo trebamo upasti u njihovu već određenu turu kao jedna od dopunskih zemalja. Planiramo otvoriti predstavništvo HTZ-a u Pekingu. Kinezi su nam vrlo skloni, oni Hrvatsku zovu Kolodia, puno znaju o nama. Pitao sam ih je li nas možda Marco Polo tako predstavio u Kini, jer mi naravno idemo s pozicije da je Marco Polo živio na Korčuli, no nisu mi znali reći.

NACIONAL: Je li vam danas drago što bivši premijer Sanader nije prihvatio ostavku koju ste dali u travnju 2009. nakon što je odbacio vaše mjere za turizam, poput smanjenja PDV-a i 70 milijuna kuna poticaja za turoperatere?

- Ne razmišljam na taj način. Da je on tada prihvatio moju ostavku ja danas ne bih bio ministar i to je sasvim normalno u životu političara. Očito je bilo razloga zbog kojih sam dao tu ostavku, potom smo neke stvari dogovorili i on je ostavku nakon toga odbio.

NACIONAL: Možete li usporediti suradnju sa Sanaderom i s premijerkom Kosor?

- To su dva potpuno različita stila. Što se mog sektora tiče, premijerka ima “feeling” za turizam, spremna je prihvatiti nove stvari i mislim da je to vrlo pozitivno za premijerku i da je to normalno za premijera zemlje koja ima 15 posto BDP-a od turizma. Premijerka je sklona timskom radu, uvažava stavove, dok je Sanader više volio u cijelosti sam odlučivati.

NACIONAL: Kako ste vi doživjeli premijerkinu primjedbu da je kadar ženske stražnjice u promotivnom spotu HTZ-a seksistički?

S MAJKOM LJERKOM BAJS,
nastavnicom matematike, uz koju je Damir Bajs jako vezanS MAJKOM LJERKOM BAJS, nastavnicom matematike, uz koju je Damir Bajs jako vezan- Sasvim je legitimno da premijerka kaže svoje mišljenje o spotu, a ja sam tada rekao da ćemo pričekati da vidimo što će struka reći. U tom slučaju je to bila marketinška agencija BBDO koja je spot osmislila. Nakon nekoliko dana stvar je počela ići nekim drugim tijekom, javile su se razne ženske udruge, spot je postao kontroverzan i agencija se izjasnila da će prihvatiti primjedbu upravo zbog tih naknadnih negativnih konotacija koje su se vezivale uz spot. Tek nakon toga sam dao nalog da se taj kadar izbaci.

NACIONAL: Osjećate li pritisak od očekivanja da turistička sezona spasi proračun za ovu godinu?

- Ne pretjerano, jer naš posao jeste da najbolje što možemo odradimo turističku godinu. Prošle je godine bilo puno više očekivanja. Naravno da sam turizam ne može spasiti Hrvatsku, on može pridonijeti hrvatskom gospodarstvu ali 15 posto ne može spasiti 85.

NACIONAL: Kako gledate na stavove financijskih stručnjaka koji tvrde da bismo trebali spustiti tečaj kune što bi nas učinilo još prihvatljivijima stranim gostima?

- Tečaj kune, naravno, diktira HNB a ne Vlada. No isto tako naše ponude u inozemstvu su vezane uz euro i ne vidim da bi drugačiji tečaj bitno utjecao na hrvatski turizam.

NACIONAL: Zalažete se za ukidanje PDV-a u turizmu, postoje li naznake da bi se to moglo i dogoditi?

- U akcijskom planu koji je još uvijek na snazi, stoji da će Vlada razmotriti stope PDVa u turizmu. I ne samo stope nego sve što se ubraja u polaznu stopu. Treba reći da smo mi povisili stopu općeg PDV-a ali ne i povlaštenog koji je ostao na 10 posto. Neki konkurenti imaju manji PDV, neki imaju jednak ili veći od našeg, no činjenica je da su mnoge zemlje u prošloj godini išle na smanjenje PDV-a u turizmu iz jednostavnog razloga što je Europa počela gubiti svoj udio na svjetskom tržištu. Zaredale su se loše sezone pretprošle i prošle godine, za mnoge države će ovo biti treća sezona za redom u minusu. To je natjeralo jednu Francusku da snizi dio PDV-a u ugostiteljtsvu i da je prvi put u povijesti Europske unije uvela mjere za potporu svom turizmu. Naravno da u tom okružju hrvatski turizam mora biti konkurentan i da bi to bilo dobro. Ali naravno, mi znamo u kojoj je situaciji državni proračun. Međutim prošle godine, a to se nastavilo i ove, smanjena su parafiskalna opterećenja što je bio jedan od glavnih prigovora.

NACIONAL: Kako komentirate usporedbe troška od 7000 kuna samo za put do Korčule i sedam dana Tunisa all inclusive za 3000 kuna, je li Hrvatska postala preskupa za domaće goste?

- Hrvatska je konkurentna u turzimu, ne zato što mi to želimo, što mi to hoćemo, nego zato što mi to moramo biti jer devedeset posto turista imamo iz inozemstva. Tih 90 posto turista može birati i Tunis i Tursku i bilo koju drugu destinaciju na svijetu. Konkuriramo sa svim državama svijeta. Da nismo konkurentni mi ne bismo prošle godine povisili naš udio na tržištu. Prema tome, strani gosti misle da je naša cijena prihvatljiva za ono što dajemo. To ne znači da smo najjeftiniji, nismo. Prošle godine je od svih destinacija u all inclusiveu samo Turska bila bolja od nas. Bili smo drugi na Mediteranu. Niti želimo, niti možemo ići u tu konkurenciju, ima jeftinijih destinacija. Druga je stvar što se za tu jeftinu cijenu dobiva. I kod nas postoje i hotelski i privatni smještaji koji su pristupačnih cijena. Hrvatska pruža za svakog ponešto. Ali to da bismo trebali sniziti cijene 50 posto, ne, ja nisam za to. Jer kako ćemo ih nakon toga vratiti.

NACIONAL: Kad ste u siječnju 2008. došli na čelo Ministarstva turizma bilo je malo onih koji su vjerovali u vas. Dijelom zato što ne dolazite iz turizma nego ste pravnik a također su se mnogi pitali je li to HSS-u uvaljen vrući krumpir. Kako ste svladali zamke u turizmu?

- Tu su stvari potpuno jasne i jednostavne. Postoji pravilo da ljudi biraju ljude da vode ljude. Ja sam prije dolaska na čelo Ministarstva turizma radio na političkoj izvršnoj funkciji više od deset godina. Većina ministara vani promijeni nekoliko resora u svojoj političkoj karijeri, a na kraju krajeva gospođa Antunović je bila ministrica obrane a je li imala neku posebnu spremu da bi letjela MIG-om iznad Virovitice? Takvih primjera ima na stotine. Svaki posao se može naučiti. Prvo morate biti spremni prihvatiti savjete, pričati s ljudima koji znaju ono što bi trebali znati i na kraju se moj posao svodi na to da osiguram sredstva i političku potporu, da napravim neke procjene i donesem odluke kuda ići. Što se tiče mog ministarskog mjesta, svjetska gospodarska a time i turistička kriza dala je šansu hrvatskom turizmu pa i meni da vidimo kakvi smo u najtežim trenucima.

NACIONAL: Ove subote ste ugostili glavnog tajnika Svjetske turističke organizacije Taleba Rifaija, koliko vam njegov posjet znači?

- Njegov dolazak nam je veliki kompliment. On doista može birati gdje će provesti odmor. Prvi dio njegova boravka je radni, tijekom kojeg ćemo pričati o stvarima koje su njemu zanimljive, primjerice o ukidanju viza. Jer to danas zbog terorizma nije česta praksa, njega zanima kako će to proći na našem primjeru. To očito dobro prolazi, nakon ukidanja viza imali smo značajan porast dolazaka iz zemalja kojima smo ih ukinuli jer ljudi vole biti komotni u dolasku i neopterećeni birokracijom. S Talebom Rifaijem ćemo se naći na večeri gdje će biti i premijerka, a kasnije će on u svom aranžmanu ostati nekoliko dana u Dubrovniku na odmoru sa suprugom i djecom.

NACIONAL: S obzirom na to da ste godinama bili Bjelovarsko-bilogorski župan i da živite u Bjelovaru, što kao ministar turizma činite za svoj kraj?

- Ne bježim od lokalpatriotizma i drago mi je da je Vlada čak i u ovim teškim vremenima potvrdila nekoliko bitnih projekata za moj kraj. U dvije godine koliko sam ja ministar za taj kraj su predviđene investicije od gotovo dvije milijarde kuna, radi se na županijskoj vodoopskrbi, novoj bolnici i pruzi. To je jedina nova pruga u Hrvatskoj koja će se graditi nakon 50 godina.

PRIVATNI ŽIVOT

NACIONAL: Svoj ste kratki odmor proveli u Vodicama, je li to i inače vaša omiljena destinacija na našoj obali?

- Obiteljski tamo ljetujem iako sam ove godine uhvatio samo tri dana u komadu, nije to bilo pravo ljetovanje.

NACIONAL: Kako kao mladi otac usklađujete poslovne obaveze s obiteljskima?

- To uvelike ovisi o drugima, ali uz dobru organizaciju se može.

NACIONAL: Rano ste izgubili oca, jeste li zato jako vezani uz majku?

- Pa da, moj otac je umro kad sam imao 14 godina, jasno da sam bio vezan uz majku. Majka je samo jedna, s druge strane ja sam s 18 godina otišao studirati u Zagreb i život me učinio samostalnijim i brže me formirao. No logično je da unutar obitelji brinemo jedni o drugima.

NACIONAL: Poslom ste vezani uz Zagreb ali stan ste kupili u Bjelovaru?

- Stan sam kupio prije više od 12 godina. U Zagrebu sam onoliko koliko moram biti zbog posla. Znali su me novinari u počecima karijere pitati jesam li se odselio od majke. Jesam, prije nekih 25 godina. Znali su me pitati i da li znam plivati, te jesam li ikada bio u hotelu. Ispada da znam plivati i u moru i u politici.

Vezane vijesti

14% više novozaposlenih u turizmu u odnosu na 2011.

14% više novozaposlenih u turizmu u odnosu na 2011.

Prema podatcima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje od siječnja do svibnja ove godine broj novozaposlenih u turističkim djelatnostima činio je udio od… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika