Objavljeno u Nacionalu br. 779, 2010-10-19

Autor: Zrinka Ferina

HRVATSKI HUMOR ZA SPACE SHUTTLE

Gerila karikaturisti u svemirskom biznisu

Dvojica humorista rade promotivnu kampanju za Britance koji razvijaju komercijalne letove u svemir

SATIRIČNI TANDEM
Siniša Mareković i
Nikola Plečko proslavili
su se fotomontažama i
karikaturama, a nedavno
su osnovali zajednički
kreativni studioSATIRIČNI TANDEM Siniša Mareković i Nikola Plečko proslavili su se fotomontažama i karikaturama, a nedavno su osnovali zajednički kreativni studioDvojica hrvatskih humorista, karikaturist Nikola Plečko poznatiji kao Nik Titanik i Siniša Mareković koji se pod umjetničkim imenom SiMke proslavio fotomontažama, nedavno su osnovali zajedničku tvrtku “titanik mareković kreativni studio” koja je na najboljem putu da potpiše ugovor za posao stoljeća. Jedan od prvih klijenata trebao bi im postati Isle of Man, otok između Britanije i Irske, samoupravna pokrajina čija se cijela razvojna strategija usmjerila na svemirski biznis i komercijalne letove u svemir.

Za Isle of Man kretivni studio “titanik mareković” već je počeo osmišljavati kampanju za promociju komercijalnih letova u svemir. Reporteri Nacionala prvi su u ruke dobili tek izrađene promotivne materijale i kostur kampanje koja će trajati barem desetak godina. S Nikolom Plečkom i Sinišom Marekovićem susreli smo se nekoliko dana nakon njihova povratka s Isle of Mana, gdje su sudjelovali na summitu Google Lunar X PRIZE i definirali neke od zadnjih detalja svog angažmana. Sve je počelo u travnju ove godine.


Obojica su bili u Zagrebu na konferenciji TEDx (technology, entertainment, design) i svidjela im se prezentacija Nebojše Stanojevića koji je predstavljao tim Synergy Moon, jedan od 22 tima koji su se prijavili na Google Lunar X PRIZE natječaj. “Tad ga nismo upoznali, ali mjesec-dva nakon toga obojici nam stiže njegova poruka u kojoj je napisao da prati naš rad i pitao možemo li se naći na Skypeu još iste večeri”, prisjeća se Siniša Mareković, a Nikola Plečko se nadovezuje: “Sve o čemu je on pričao na svojoj prezentaciji na TEDx-u, o slanju rovera na Mjesec, zvučalo je nevjerojatno. A radi se o tome da je Fondacija X PRIZE u suradnji s Googleom pokrenula natjecanje za neovisno financirane timove koji trebaju sastaviti rover ili neku vrstu robota, lansirati ga sa Zemlje, spustiti na Mjesec, gdje to vozilo mora prijeći 500 metara, i odaslati HD sliku na Zemlju.

ANGAŽIRANE FOTOMONTAŽE
SINIŠE MAREKOVIĆA
najprije su se širile
e-mailovima, potom bile objavljivane na niktitanik.com, zatim na index.hr, a danas ih objavljuje u novinama 24 sata; Damir Polančec
kao junak filma DesperadoANGAŽIRANE FOTOMONTAŽE SINIŠE MAREKOVIĆA najprije su se širile e-mailovima, potom bile objavljivane na niktitanik.com, zatim na index.hr, a danas ih objavljuje u novinama 24 sata; Damir Polančec kao junak filma DesperadoPrvi koji to uspije napraviti do kraja 2012. dobiva nagradu od 30 milijuna dolara. Natjecanje je otvoreno do 2015. no nakon 31. prosinca 2012. se nagrada smanjuje.” Nebojša Stanojević, Sarajlija koji živi u Tuzli, avanturist, autor dokumentarnih filmova i producent, dio je vodstva jednog od 22 tima koja trenutačno sudjeluju u natjecanju. Njegov tim Synergy Moon sastoji se od stotinjak ljudi iz 24 zemlje, tu su doktori znanosti iz Indije, Irske, Amerike, pa čak i arapski sultan S. Al-Sharif. Jedan od članova tima je i Miroslav Ambruš-Kiš MAK, zagrebački novinar, grafički dizajner, kompjuterski pionir, avanturist i alpinist. “Nebojša je veoma neobičan i zanimljiv lik, na neki način je i čudan.

Bistar, pametan, ima nevjerojatne veze, osobni je prijatelj s Dalaj-lamom, producirao je koncerte Eltona Johna, Tine Turner, Joea Cockera, montirao je film ‘Rane’”, govori Mareković. A Plečko objašnjava: “Nebojša je nas zvao da kao kreativni studio pokrivamo dio globalne promocije turističkih i komercijalnih letova u svemir. Vjerojatno su se tako osjećali početkom 19. stoljeća oni koji su trebali ljudima objasniti da će tamo neki vlak koji netko sastavlja u svojoj garaži biti moguć.” I dok zapravo prvi put javno izgovaraju ove činjenice, i samima im je još teško vjerovati da im se to događa.

“Mi smo se dugo čudili svemu tome, ali sad kad smo malo ušli u priču vidimo da je to stvarno nešto novo i trenutačno jednako nerazumljivo kao u vrijeme kad ljudi.com i google nisu doživljavali kao nešto vrijedno investiranja nego kao svojevrsnu znanstvenu fantastiku. A vrlo brzo će i to postati realna stvar”, govori Mareković. Kako sami kažu, tu se radi o velikom novcu i ozbiljnim igračima, no Nikola Plečko ističe: “Iako smo sjedili za stolom s multimilijarderima, nije bilo nikakve razlike, svi su za tim stolom jednaki. Čim si tamo, pozvan si, oni to sve još uvijek drže jako tajnovitim, bilo je vrlo malo novinara, oni žele da to još uvijek bude malo misteriozno.”

KARIKATURE NIKA TITANIKA imaju brojne
poklonike i na njegovim
stranicama na Facebooku i u 24 sata, njima kritizira političku
svakodnevicu, a,
kako sam kaže, njima i odgaja mlade generacije
da misle; Ivo Sanader kako ga vidi Nik TitanikKARIKATURE NIKA TITANIKA imaju brojne poklonike i na njegovim stranicama na Facebooku i u 24 sata, njima kritizira političku svakodnevicu, a, kako sam kaže, njima i odgaja mlade generacije da misle; Ivo Sanader kako ga vidi Nik TitanikLjudima iz svemirskog biznisa najviše se svidio njihov pomalo pomaknut smisao za promociju. “Mi smo im napravili nekoliko fora koje su ih zagolicale, napravili smo jedan storyboard koji prikazuje kako bi izgledao početak te kampanje, zatim stripić na temu Virgin Galactica. Kako je Virgin bila prva diskografska kuća Sex Pistolsa, mi smo napravili strip pod naslovom "How Can History Repeat". Na prvoj sličici su Sex Pistolsi i piše “1977. Virgin Launched Sex Pistols”. Na drugoj je razvaljeni Sid Vicious i piše “1981. Sid Vicious Got High”. Sljedeća je “2010. Virgin Launched Their First Spacecraft - Soon You Could Get High Too". To je njima bilo jako dobro i to je prošlo”, objašnjava Mareković. Kampanja trenutačno ima radni naziv "You Can Travel To Space Too", a riječ je o projektu koji će trajati najmanje idućih 10-20 godina, kažu obojica. “Opći plan je preko globalnih mreža i youtube kanala širiti tu ideju, da ljudi za dvije godine znaju da postoji priča o komercijalnim putovanjima u svemir”, kaže Mareković, a Plečko dodaje:

“Danas ljudima treba sat vremena objašnjavati o čemu se radi, za dvije godine možda još neće biti mogući komercijalni letovi za svakoga, ali zahvaljujući našoj kampanji ljudi će znati o čemu se radi.” Pred konkurentskim kreativnim agencijama, kažu obojica, imaju dvije velike prednosti, a to su smisao za humor i gerila marketing na kojem su već izgradili svoje zasebne brendove. “Vidite li na televiziji reklamu, nastavit ćete raditi sendvič. A kad dobiješ forvardušu i vidiš da je postala hit na youtubeu, to te zaintrigira. Ali kad dođemo do određene faze s viralnim marketingom, tad ćemo iskoristiti klasične medije i reklame na mjestima na kojima će biti velika koncentracija potencijalnih korisnika", kaže Mareković.

Njihov humor funkcionira i na engleskom jeziku, što on dočarava primjerom: “Kako je sigurnost ljudi u svemiru jedno od ključnih pitanja, mi smo na tu temu napravili crtež naslovljen sa ‘Is It Safe in Space?' Na crtežu je ogroman sef koji pluta svemirom i ispod napisali ‘Yes, sure’. Ekipa je to vidjela i oduševili su se, oni i žele nešto ludo.” Plečka i Marekovića spojio je Facebook. “Ja sam prije godinu dana počeo intenzivno koristiti Facebook za posao i mislim da sam na profilu Krešimira Macana vidio odličnu fotomontažu. Istovremeno mi se Siniša obratio jednim silno pristojnim e-mailom, u kojem me pitao bi li mi mogao poslati koju montažu jer na niktitanik.com imam rubrike Špigl i Izbornik na kojima objavljujem pristigle radove Nitko me nikad nije pitao smije li poslati, samo su slali”, govori Plečko.

SVEMIRSKI BIZNIS
Članovi tima Synergy
Moon na Google
X PRIZE Summitu
na Isle of Man: Miroslav Ambruš-Kiš, Kevin Myrick i Stas RutkowskiSVEMIRSKI BIZNIS Članovi tima Synergy Moon na Google X PRIZE Summitu na Isle of Man: Miroslav Ambruš-Kiš, Kevin Myrick i Stas Rutkowski“Negdje u to vrijeme je počela predsjednička kampanja i kad je Milan Bandić, nakon što mu je postavljeno pitanje na engleskom, odgovorio: “Ke?”, Siniša je napravio montažu u stilu Che Guevare - Bandićev lik s natpisom Ke ispod. Napravio je i majice s tim i dogovorili smo se naći na kavi da mi da jednu majicu. Nije mi bilo ni nakraj pameti da ćemo uskoro osnovati zajedničku agenciju. Na toj kavi smo skužili da slično razmišljamo i imamo sličan smisao za humor. Odmah su krenule i ideje o dizanju posla na viši nivo”, prisjeća se Nikola Plečko koji je kao Nik Titanik medijski već dobro poznato ime. Zna se da je nakon neuspjeha da upiše Likovnu akademiju i postane novi Vlaho Bukovac diplomirao ekonomiju. Iako se oduvijek bavi crtanjem, neko je vrijeme radio u struci, potom u marketingu, a četiri godine je bio grafički dizajner u T-mobileu. Mareković je studirao kemiju na Zagrebačkom PMF-u, s kojeg je otišao jer se počeo baviti prostornim modeliranjem i grafičkim dizajnom, gdje se potpuno našao i od 1998. je u tom poslu. A fotomontažama se počeo baviti zbog viška vremena zbog recesije.

Prvog trenutka inspiracije još se jasno sjeća: “Vozio sam na posao Magazinskom, tamo je bio jumbo plakat PravDa. Koliko god mi je na kraju drago da je Josipović pobijedio, s obzirom na to tko je mogao, u tom trenutku sam, gledajući u taj plakat, vidio samo riječi DosaDa. Tako je krenulo i zaredale su montaže na račun kampanje.” Uskoro je počeo objavljivati na niktitanik.com, pa je dobio rubriku na index.hr a zatim i angažman stalnog suradnika u novinama 24 sata. Do danas ih je već napravio blizu 500. Iako im obojici najviše inspiracije pružaju političari, oni progovaraju o svim gorućim pitanjima, od prosvjeda u Varšavskoj do Modnog mačka i Gotovčevih. Karikaturama i montažama se misle nastaviti baviti jer im je to i vrsta ispušnog ventila. Obojica su svjesni da svojim radom utječu na velik broj ljudi. ”Kroz karikature i fotomontaže kod klinaca koji nas prate kreiramo mišljenje. A utvaramo si da smo postavljeni na ispravnim temeljima: bez mržnje, demokratični, nepravda nam smeta u svakom smislu”, kaže Plečko i dodaje: ”Ti klinci su nam baza koju mi moramo odgajati i za ovaj svemirski biznis.”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika