02.12.2010. / 15:11

Autor: Nacional.hr

HŽ Infrastruktura u obnovu i izgradnju pruga do 2020. ulaže pola milijarde eura

Izgradnja i modernizacija hrvatskih pruga financirati će se iz državnog proračuna, ali i predpristupnih te strukturnih fondova Europske unije.

Branimir Jerneić, HŽ InfrastrukturaBranimir Jerneić, HŽ InfrastrukturaNavodeći u sklopu poglavlja 21 Transeuropske mreže projekte željezničke infrastrukture, Hrvatska se obvezala na to da će do godine 2020. modernizirati određeni dio željezničke mreže odnosno sagraditi novi dio. Na taj je način modernizacija željezničke infrastrukture postala jedan od prioriteta kojim je obuhvaćen velik dio infrastrukturnih ulaganja u sljedećem razdoblju. Budući da je potrebno uložiti velik novac, HŽ Infrastruktura d.o.o. kao upraviteljica željezničke infrastrukture u Hrvatskoj u financiranju svojih projekata osim na novac koji se za tu svrhu doznačuje iz državnoga proračuna oslanja se i na sufinanciranje sredstvima iz, za sada, predpristupnih fondova (osobito ISPA i IPA - komponenta 3a) kao i iz EU-ovih strukturnih fondova nakon što Hrvatska uđe u Europsku uniju.

Investicije HŽ Infrastrukture d.o.o. u prvom su redu usmjerene na osuvremenjivanje magistralnih pruga koje su hrvatske dionice paneuropskih prometnih koridora. U sklopu toga sada se ostvaruju tri projekta koji se sufinanciraju novcem namaknutim iz EU-ova pretpristupnog fonda IPA. To su izmjena sustava signalno-sigurnosnih uređaja na Zagreb Glavnom kolodvoru te obnova željezničke pruge na X. paneuropskom koridoru na dionici Novska - Okučani i na dionici Dugo Selo - Novska.

U sklopu projekta izmjene sustava signalno-sigurnosnih uređaja na Zagreb Glavnom kolodvoru, čija vrijednost iznosi 12,6 milijuna eura, 16. studenoga 2010. svečano su potpisana dva ugovora. S konzorcijem što ga čini austrijska tvrtka Siemens AG Österreich i zagrebačka tvrtka Elektrokem d.o.o. potpisan je ugovor o izvedbi radova, a sa španjolskom tvrtkom Técnica y proyectos SA (TYPSA) u govor o nadzoru nad izvedbom radova. Ovih dana počinje prva faza radova - detaljno projektiranje sustava, a početak izvedbe radova planira se za sredinu 2011. Za puštanje u rad novi će sustav biti spreman krajem 2012. Osuvremenjivanje toga sustava, koji je djelomično star i 70 godina, preduvjet je za brže i kvalitetnije upravljanje željezničkim prometom u cijelome zagrebačkom željezničkom čvorištu.

Pred realizacijom je drugi veliki projekt HŽ Infrastrukture d.o.o. Riječ je o obnovi i rekonstrukciji željezničke pruge na X. paneuropskom koridoru na dionici od Novske do Okučana u duljini od 16,7 km. Nakon što završi obnova vlakovi će na toj dionici voziti i do 160 km/h. Za taj je projekt, procijenjen na oko 40 milijuna eura, pripremljena natječajna dokumentacija, a raspisivanje natječaja planira se krajem ove godine. Ugovora o izvedbi radova trebali bi biti potpisani polovicom iduće godine.

Obnova pruge između Dugog Sela i Novske treći je veliki projekt za koji bi HŽ Infrastruktura d.o.o. tražila sufinanciranje iz fonda IPA u iznosu od 85 posto. Procijenjena vrijednost radova iznosi oko 255 milijuna eura. Za prvu dionicu obnove, od Dugoga Sela do Novoselca, HŽ Infrastruktura d.o.o. prošla je prvu fazu natječaja (dvostupanjski postupak) za pripremu tehničke dokumentacije, a do kraja godine trebao bi biti poznat i projektant. Za prvu fazu, dakle projektiranje radova na cijeloj dionici, bit će potrebno tri do četiri godine.

Sada se ostvaruje najveći projekt vrijedan 60,2 milijuna eura. To je obnova pruge i kolodvora na dionici Vinkovci - Tovarnik - državna granica (Šid), koja se financira iz fonda ISPA (pretpristupni instrument Europske komisije za pomoć zemljama kandidatkinjama u njihovim pripremama za pristup vezano uz infrastrukturne projekte u područjima zaštite okoliša i prijevoza). Pruga od Vinkovaca do državne granice za promet brzinom od 160 do 200 km/h bit će spremna u ljeto 2011.

Upravo se priprema natječaj za izradu projektne i druge dokumentacije, u ukupnoj vrijednosti od približno 60 milijunâ eura, i to za projekte modernizacije i izgradnje pruga na dionicama Hrvatski Leskovac - Karlovac i Goljak - Skradnik kao dijela nove dvokolosiječne pruge prema Rijeci, izgradnje nove dvokolosiječne zagrebačke obilaznice za teretni prijevoz na dionici Zaprešić - Horvati - Turopolje - Dugo Selo, modernizaciju postojeće pruge i izgradnju drugog kolosijeka na dionici X. koridora Dugo Selo - Novska, rekonstrukciju i elektrifikaciju pruge Vinkovci - Vukovar te izgradnju drugoga kolosijeka pruge na dionici Križevci - Koprivnica - državna granica

U planu je da tijekom 2012. i 2013. godine sredstvima EU-ova kohezijskoga i strukturnih fondova počne izvedba radova na izgradnji drugoga kolosijeka između Dugoga Sela i Križevaca, na elektrifikaciji pruge Zaprešić - Zabok te na izgradnji novih pruga na relaciji Zagreb - Samobor i relaciji Sveti Ivan Žabno - Gradec.

Osim toga HŽ Infrastruktura d.o.o. vlastitim sredstvima i novcem iz proračuna Republike Hrvatske, uz sudjelovanje hrvatskih tvrtki Končar i Dalekovod sada ostvaruje projekt izmjene elektrovučnoga sustava na pruzi Moravice - Rijeka - Šapjane, koji je vrijedan 500 milijuna kuna. Završetkom te investicije 2012. cijela će pruga Rijeka Zagreb biti umjesto istosmjernim elektrovučnim sustavom 3 kV biti opremljena izmjeničnim sustavom sustav 25 kW 50 Hz, što će pojednostaviti poslovanje svim prijevoznicima i omogućiti unificiraniji vozni park. Isto tako početkom studenoga 2010. počela je izvedba kapitalnog remonta dionice Lokve - Drivenik na riječkoj pruzi u vrijednosti od 130 milijuna kuna.

Za prugu Oštarije - Knin - Split (tzv. ličku prugu) pokrenuta je investicija u visini od 80 milijuna kuna, koja će konačno, barem u građevinskom smislu, omogućiti dovršetak radova do Gračaca te omogućiti ugradnju opreme, provedbu tehničkih pregleda i ishođenje uporabnih dozvola. Upravo se izvodi i sanacija željezničkog mosta Sava Jakuševac vrijedna oko 25 milijuna kuna.

Od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH te Vlade RH HŽ Infrastruktura d.o.o. dobila je dopuštenje da, unatoč zabrani zapošljavanja u javnim poduzećima, zaposli 28 diplomiranih inženjera građevinarstva i elektrotehnike kako bi se tvrtka ekipirala za ostvarivanje svih tih vrlo zahtjevnih i opsežnih projekata modernizacije željezničke infrastrukture, a što je jedan od preduvjeta konkurentnosti Hrvatskih željeznica u razdoblju pridruživanja europskim integracijama.

Vezane vijesti

Željeznički sindikati protiv namjere HŽ o ukidanju linija

Željeznički sindikati protiv namjere HŽ o ukidanju linija

Predstavnici sindikata željezničara Hrvatske, BiH, Slovenije i Srbije usprotivili su se inicijativi Hrvatskih željeznica (HŽ) da obustave… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika