Objavljeno u Nacionalu br. 787, 2010-12-14

Autor: Dean Sinovčić

Kako su Hrvati zaradili na Šeherezadi

Turska sapunica '1001 noć' postala je zlatni rudnik ne samo za svoju matičnu RTL Televiziju, nego za sve koji su se ukrcali na taj vlak popularnosti, bilo tortom Šeherezada ili vibratorom Onur

ONUR KUPUJE U
KONZUMU Otkako je sapunica '1001 noć'
postala hit među hrvatskim gledateljima, brojne su tvrtke shvatile da se na tome može odlično zaraditi; Agrokor je u Zagreb pozvao glavne glumce i s njima snimio reklamu za
trgovački lanac KonzumONUR KUPUJE U KONZUMU Otkako je sapunica '1001 noć' postala hit među hrvatskim gledateljima, brojne su tvrtke shvatile da se na tome može odlično zaraditi; Agrokor je u Zagreb pozvao glavne glumce i s njima snimio reklamu za trgovački lanac KonzumNikada ni jedna televizijska serija, a pogotovo ne sapunica, nije imala takav utjecaj na hrvatske redatelje kao turska “1001 noć” koja se prikazuje na RTL-u. Ne samo što je iznimno gledana, te prosječno ima 38,4 posto udjela u gledanosti, nego su se na taj vlak brže-bolje ukrcale sve tvrtke koje su osjetile da se od popularnosti serije može i dodatno zaraditi. Od Agrokora i njihove reklame s glavnim glumcima te serije, pa do izdavača križaljki, svi oni koji su se na neki način povezali sa serijom “1001 noć” dobrano su profitirali, što je pokazalo istraživanje Nacionala. Naravno, najviše je profitirao sam RTL koji je 22. kolovoza počeo emitirati seriju koja je bila nuđena i drugim televizijama ali je drugi nisu željeli kupiti. Možda zato što nisu očekivali da će turske sapunice biti privlačne hrvatskom gledateljstvu, možda zato što je cijena jedne epizode 1500 eura, što je bilo višestruko više nego cijena jedne epizode neke latinoameričke sapunice.


Međutim, pogledajmo samo RTL-ovu zaradu na toj sapunici koja se prikazuje u elitnom terminu, kada su cijene reklamnih minuta najviše. Uzeli smo kao primjer mjesec studeni te cijene reklamnih minuta. Kako je jasno da se službene cijene ruše, da oglašivači dobivaju popuste, došli smo do zbroja po kojem RTL, uz najveće popuste, po jednoj epizodi zaradi 1,5 milijuna kuna od oglašavanja. U studenome je serija prikazivana 22 radna dana, što znači da je od oglašavanja od 20 do 21 sat svakog radnog dana RTL od reklama zaradio barem 33 milijuna kuna, što je nevjerojatno unosno s obzirom na to da su 22 epizode stajale 33 tisuće eura, odnosno 244 tisuće kuna. Na popularnosti turske sapunice najviše su profitirali oni koji su pravovremeno prepoznali interes i ponudili specijalizirane proizvode. Tako su turističke agencije koje su tijekom jesenskih mjeseci ponudile specijalne aranžmane obilaska Istanbula odradile posao godine.

U adriatica.netu kažu da su i prije početka emitiranja serije imali paket “1001 noć”, no glasnogovornik agencije Kristijan Gržetić ističe: “Otkako je krenula serija, Istanbul nam je postao hit-destinacija.” Sasvim im je bio popunjen avion iz Zagreba 25. studenog za četverodnevno putovanje u Istanbul po cijeni od 3320 kuna po osobi. A već im je popunjen i četverodnevni paket-aranžman dočeka Nove godine u Istanbulu koji stoji 3682 kune za dvokrevetnu sobu po osobi. “Mi smo u svoju ponudu ukomponirali obilazak lokacija na kojima se snima serija ‘1001 noć’, što je našim korisnicima posebno atraktivno”, dodaje Gržetić. Turistička agencija Kompas jesenas je pak napravila najunosniji posao s putovanjima u Tursku. Oni su 29. listopada pokrenuli projekt “Zračni most” iz Zagreba i Splita za Istanbul koji je trajao do 10. studenog. Četverodnevni aranžman stajao je 1995 kuna po osobi.

Direktor Kompasa Ivan Pukšar ipak ističe da projekt “Zračni most” nije bio u izravnoj vezi s popularnošću sapunice te objašnjava: “Nama se poklopilo da se u pravo vijeme pojavio partner u Turskoj koji nam je ponudio taj paket koji je podrazumijevao deset uzastopnih aviona. Ponudili su vrlo povoljnu cijenu aranžmana, ali imali su i dosta stroge uvjete, te je zapravo prihvaćanje te ponude bio svojevrsni rizik koji smo preuzeli. Slučajno se poklopilo s početkom emitiranja serije koja je potaknula veliki interes za Tursku.” Usporedbe radi, prije tog projekta imali su Istanbul u standardnoj ponudi, što je, prema riječima Ivana Pukšara, podrazumijevalo jednom mjesečno odlazak između 20 i 40 putnika. Tijekom projekta “Zračni most” u Istanbul je otputovalo oko 1200 putnika, točnije sedam punih aviona iz Zagreba i dva puna aviona iz Splita. “Projekt smo reklamirali samo na webu”, ističe Pukšar i dodaje: “Sigurno je Šeherezada odigrala ulogu u tom uspjehu, no jednako je važna bila i cijena koja je bila upola manja, kao i dobar program, s odličnim vodičima.”

Restoran 'Ivica i Marica' nudi torte Šeherezada i OnurRestoran 'Ivica i Marica' nudi torte Šeherezada i OnurProjekte vezane uz Tursku Kompas će imati i na proljeće, no još ne žele otkrivati detalje. U Generalturistu kažu da je Istanbul među odredištima zvijezda sezone, svoju ponudu putovanja za Istanbul reklamiraju kao “Grad 1001 noći”, a imaju garantirane polaske 16. prosinca, 13. i 20. siječnja te 10. veljače, za četverodnevno putovanje koje stoji 1990 kuna plus zračne pristojbe. Osim turističkih agencija, priliku za zaradu na popularnosti turskih sapunica uočile su i škole stranih jezika koje su promptno reagirale i u svoje ponude uvrstile inače slabo tražen tečaj turskog jezika. “Postoji uistinu velik interes ljudi za učenje turskog”, kaže Mila Granić- Zaninović, ravnateljica Centra za strane jezike Vodnikova iz Zagreba, ali i dodaje: “No sve uglavnom staje na interesu koji uglavnom brzo splasne.” Iako u ponudi tečajeva u Vodnikovoj imaju i tečaj turskog, unatoč pojačanom interesu, još nemaju formiranu grupu polaznika. Prema riječima ravnateljice, za turski se u pravilu zanimaju žene, koje i inače čine 64 posto njihovih polaznika. Ako se do početka idućeg semestra upiše najmanje sedam polaznika, oni će pokrenuti tečaj koji stoji oko 2600 kuna. U školi stranih jezika Latina Petra Franjković kazala je da su tečaj turskog jezika u rujnu ove godine uveli zbog velikog interesa građana.

“Trenutačno imamo dvije grupe koje uče turski. Jednu čine četiri žene koje ga uče iz poslovnih potreba, a druga ima pet polaznica.” U Latini trenutačno u ponudi imaju i dvotjedni intenzivni tečaj turskog za koji se upravo stvara grupa. “Tečaj koji se sastoji od po tri školska sata tijekom 10 dana je sasvim dovoljan da bi se steklo osnovno znanje jezika”, kaže Petra Franjković. Da interes za učenje turskog postoji možda najbolje pokazuje i činjenica da su se počeli stvarati ad hoc tečajevi turskog pa se tako jedan “Ubrzani tečaj turskog” reklamira na internetskom oglasniku njuškalo.hr. U oglasu k tome stoji: “Tečaj turskog jezika održavat će magistrice turkologije s Filozofskog fakulteta u Zagrebu s bogatim radnim iskustvom u prevođenju turskih serija koje se trenutačno prikazuju”, a oglas je ilustriran fotografijom iz serije “1001 noć”.

Na navedenom broju javila se Nikolina Hrpalo koja nam je rekla da im se uglavnom javljaju žene srednje dobi koje si mogu priuštiti tečaj. Formirat će grupe do 15 polaznika koje će u ukupno 30 sati raspoređenih dva puta tjedno po dva školska sata u dva mjeseca svladati osnove turskog. Cijena tečaja za gotovinu iznosi tisuću kuna. Iako je serija nazvana “1001 noć”, to nema direktne veze s poznatom knjigom, ali je i to bilo dovoljno da se istoimena knjiga, skup arapskih priča s početka 18. stoljeća, rasproda u hrvatskim knjižarama. Najbolji primjer naveo je Boško Zatezalo čija je izdavačka kuća VBZ prije pet godina otisnula 1500 primjeraka te knjige i tada prodala samo 500 primjeraka. Čim se serija počela prikazivati, kaže Zatezalo, prodano je ostalih 1000 primjeraka po 99 kuna te je otisnuto drugo izdanje čijih se 6000 primjeraka prodalo u posljednjih mjesec dana po cijeni od 49,90 kuna.

Možda bi se knjiga prodala i u većem broju da nije došlo do paradoksa, o čemu Zatezalo kaže: “Nažalost, već plaćenu reklamu na HTV-u Hloverka Novak-Srzić je zabranila, pod izlikom da se reklamira konkurentska televizija, što nije učinila s reklamom Konzuma. VBZ je po istoj cijeni ovih dana objavio još jednu knjigu “1001 noć - ljubavna i erotska lirika”. Sličan uspjeh ostvarila je izdavačka kuća Mozaik knjiga koja je 7. listopada objavila luksuzno izdanje knjige “Tisuću i jedna noć” po cijeni od 297 kuna i do sada je prodano, bez obzira na visoku cijenu, 5614 primjeraka. Kad se već knjige tako dobro prodaju, kako ne bi i dnevne novine, poput Jutarnjeg lista i 24 sata, po dva puta ubacile dodatak s kuharicom u kojoj se nalaze recepti turskih specijaliteta? Kako su nam rekli u EPH, izdavaču Jutarnjeg lista, oba puta Jutarnji list je imao oko 10 tisuća primjeraka veću prodaju. Koliko je zanimanje za tursku sapunicu pokazao nam je Predrag Buconjić, čija se tvrtka bavi prodajom križaljki na kioscima.

Bergüzar Korel koja glumi Šeherezadu u razgledanju grada koje je organizirala
adriatica.netBergüzar Korel koja glumi Šeherezadu u razgledanju grada koje je organizirala adriatica.netPrije tri tjedna objavio je “Skandicu”, kolekciju od 25 križaljki koje su se odreda temeljile na radnji i likovima iz “1001 noći”, po cijeni od 8,80 kuna. “U tri tjedna gotovo smo rasprodali cjelokupnu nakladu i ta ‘Skandica’ prodala se dvostruko bolje od ostalih.” Kad smo već kod hrane, u zagrebačkom restoranu “Ivica i Marica” su zbog popularnosti serije proizveli novi kolač i nazvali ga “Šeherezada”. Iako je kolač vrlo ukusan, ne radi se ni o čemu revolucionarnom u svijetu deserata, ali, kako je rekao Željko Juran, voditelj restorana, kolač je postao hit. Riječ je u osnovi o čokoladnom biskvitu, čokoladnoj kremi, šlagu i malini, cijena kolača je 18 kuna. Zanimanje za kolač je bilo toliko da su gosti počeli zapitkivati imaju li kolač “Onur”. Ubrzo je restoran ponudio i kolač “Onur” koji se sastoji od biskvita, bijele čokolade i lješnjaka i prodaje se po istoj cijeni. Iako nije dosegao potražnju “Šeherezade”, i kolač “Onur” se dobro prodaje. Kad im je već krenulo, u restoranu su uveli i kolač “Ali Kemal”, za neupućene, to je još jedan lik iz sapunice, a taj je kolač u osnovi baklava od maka. Iako je po cijeni bio jeftiniji, 15 kuna, Željko Juran kaže kako ipak nije dosegnuo popularnost “Šeherezade” i “Onura”.

Hrana izaziva zadovoljstvo, ali i vibratori, pa su se u zagrebačkom sex-shopu “Lucky Bull” vlasnice Andree Grahek dosjetili da ponude liniju vibratora pod nazivom “Onur”. U toj liniji, čija je prodaja počela prije mjesec i pol dana, ponudilo se šest modela vibratora po cijeni od 289 do 399 kuna. U ovih mjesec i pol dana prodano je oko 35 vibratora iz te linije, što je dvostruko više od pojedinih modela koji nemaju nikakve veze sa sapunicom. Sva spomenuta zadovoljstva trebala bi se objediniti u proslavi novogodišnje noći koju organizira zadarski klub “Arsenal” a koja se zove “1001 noć”. "Teško je danas u Hrvatskoj ne primijetiti sadržaj koji nosi naslov ‘1001 noć’”, kaže Nives Rogoznica, suradnica za odnose s javnošću Arsenala, te dodaje da se ulaznice, po cijeni od 500 kuna, prodaju bolje nego za prošlogodišnji doček. Arsenal će u novogodišnjoj noći biti podijeljen na dva dijela, u jednom dijelu bit će ponuđena orijentalna kuhinja a u drugom proslava će biti inspirirana Oktoberfestom i germanskom kuhinjom. Iako je u medijima bilo objavljeno kako je domišljati Srećko Vargek, vlasnik WGW-a, u svojim dućanima u listopadu u prodaju pustio majicu s natpisom “Šeherezada 150.000 dolara” te da prodaja ide jako dobro, on je uspjeh te majice demantirao. “Niš’ nisam prodao, ljudi više gledaju nego što kupuju”, kaže Vargek za majicu koja stoji 99 kuna. On dodaje da neće ni pokušati popraviti situaciju majicom na kojoj će stajati ime Onura jer je, kako je rekao, “Onur ružan čovjek”.

Komentari

registracija
26/1/08

Rampa, 16.12.10. 00:03

Fuj!!!!

Odavno ništa odvratnije na šrot TV RTL!!!

Podilaze nesretnim domaćicama!!
Jaka li programskog sadržaja!!

Jedino što je bilo u rangu takvog smeća poput ovih Turaka je onaj debilski Big Brother, za koji čujem da će ga opet aktivirati, očito budala i balvana i u krizama uvijek na pretek!!!!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika