Objavljeno u Nacionalu br. 795, 2011-02-08

Autor: Zrinka Ferina

MODA BRIŠE GRANICE MEĐU SPOLOVIMA

'Bio je ljepši od svih drugih manekenki'

ANDROGENI MODELI, mladići ženstvenih crta lica, nove su zvijezde svjetske mode, a među njima je i 19-godišnji Andrej Pejić, podrijetlom iz Tuzle, koji je zbog tog trenda postao ozbiljna konkurencija svojim slavnim kolegicama

OTKRIVEN NA ULICI
Andreja Pejića u
Melbourneu je 2009.
zamijetio agent modne agencije Chadwick i odmah su s njim potpisali ugovor, čekali su da
maturira te ga prošlog
ljeta poslali u ParizOTKRIVEN NA ULICI Andreja Pejića u Melbourneu je 2009. zamijetio agent modne agencije Chadwick i odmah su s njim potpisali ugovor, čekali su da maturira te ga prošlog ljeta poslali u ParizNajnovija zvijezda svjetske modne scene zove se Andrej Pejić. On je 19-godišnjak rodom iz Tuzle koji se 2000. godine s roditeljima odselio u Melbourne, a od prošle godine živi putujući od jedne modne metropole do druge. Na netom završenom pariškom Tjednu mode nosio je modne revije Jeana Paula Gaultiera, Paula Smitha i Comme des Garçons a za svoje najnovije reklamne kampanje angažirali su ga Marc Jacobs i Jean Paul Gaultier na čijim se reklamama pojavljuje uz Karolinu Kurkovu.

I MOŽDA ova priča o svjetskom uspjehu mladog Tuzlaka ne bi bila toliko neobična kad bi se na tim Gaultierovim reklamama moglo razlikovati koja je od dviju atraktivnih plavuša Andrej Pejić a koja Karolina Kurkova. Naime Andrej Pejić je, sa svojom dugom platinastom kosom, punim usnama, plavim očima, crtama lica koje uspoređuju s onima Cindy Crawford i tijelom Kate Moss, ljepši od mnogih žena. Upravo to je pomislio i britanski fotograf Damon Baker kad je prošloga ljeta ušao u mračni karaoke bar u londonskoj četvrti Covent Carden. Ugledavši u dnu kluba, kako sam kaže, “djevojku ljepšu od svih koje je ikad prije vidio”, prišao joj je i počeo s njome koketirati a tek nekoliko minuta kasnije shvatio je da je ona zapravo on. Upravo zahvaljujući svom ženstvenom licu i androgenoj građi Andrej Pejić u samo je nekoliko mjeseci osvojio modni svijet. Mnogi modni časopisi su mu nakon nedavno završenog pariškog Tjedna mode posvetili prostor, njegovom nesvakidašnjom pojavom bave se i u tjednom i dnevnom tisku diljem svijeta, već ima na stotine fanatičnih obožavatelja koji mu posvećuju internetske stranice i pišu o njemu blogove, a u samo nekoliko mjeseci dospio je na 16. mjesto među 50 najtraženijih muških modela na web stranici models.com.


SVE JE POČELO njegovim pojavljivanjem na pariškom Tjednu mode 2010. kad je sudjelovao na revijama Jeana Paula Gaultiera, Johna Galliana i Rafa Simmonsa. Otad je sudjelovao u modnim snimanjima za francuski, talijanski i turski Vogue, bio na naslovnici magazina ID i Oyster, a nedavno je postao zaštitno lice proljetne reklamne kampanje Marca Jacobsa, te snimio proljetnu reklamu za Gaultiera zajedno s Karolinom Kurkovom.

IZNIMAN I STRELOVIT uspjeh 19-godišnjeg manekena ženstvenog izgleda po mnogima je početak sasvim novog trenda u svijetu mode. Uz ime Andreja Pejića u svjetskim se medijima redovito spominje izraz gender-bender, odnosno onaj koji savija i briše granice među spolovima. Neki mediji pišu o trećem spolu, a svi se slažu da je riječ o trendu koji je zavladao svijetom mode 2010. i koji neće tako brzo posustati. Dokaz tome su i drugi gender-bender modeli, među kojima su brazilski maneken Lea T, zvijezda jesenske reklamne kampanje Givenchyja, i Amerikanac Martin Cohn, zaštitno lice Gianfranca Ferrèa za proljeće/ljeto 2010. Trendu brisanja spolova uvelike pripomaže i popularna pjevačica Lady Gaga koja je za najnovije izdanje japanskog muškog Voguea pozirala kao svoj muški alter ego Jo Calderone. Reklamna kampanja modne kuće Pringle of Scotland još je 2009. godine snimila kampanju s glumicom Tildom Swinton koja reklamira i njihove ženske i muške kolekcije. Moda je objeručke prihvatila novi trend u kojem muški i ženski atributi gube značaj a u njemu Andrej Pejić, složni su modni kritičari, predstavlja nešto više od prolazne kontroverze. On pak svoj uspjeh ponajprije može zahvaliti modnom agentu koji ga je primijetio na ulici u Melbourneu te ga pozvao u modnu agenciju Chadwick. Iako ga mediji predstavljaju ili kao australskog ili srpskog manekena, Andrej je rođen u Bosni, odakle su njegovi roditelji pobjegli u Srbiju 1991. kad je imao samo dva mjeseca. Kao osmogodišnjak se s roditeljima odselio u Australiju. Andrej Pejić za sebe kaže da je bio svjestan da izgleda kao djevojka “od trenutka kad je izašao iz majčine utrobe i pogledao se u ogledalo”. Iako priznaje da mu je preseljenje u Australiju bilo teško jer je morao naučiti engleski i integrirati se među učenike koji su svi bili drukčiji od njega, on tvrdi da zbog svog izgleda nikad nije bio meta nasilnika, nego da je, naprotiv, bio predmet znatiželje i pažnje. “Mnogi mačo dečki su me gledali kao curu”, kaže prisjećajući se srednjoškolskih dana i dodaje: ”Nikad se nisam zbog toga loše osjećao. Sve što mogu reći jest to da sam imao mnogo besplatnih pića.”

NA NEKI NAČIN i cijelu karijeru gradi na istom principu - profitirajući na znatiželji. Čim su ga 2009. pozvali u modnu agenciju Chadwick, odmah su s njime potpisali ugovor. “Istog trena sam znao da u njemu imamo nešto potencijalno veliko”, kaže Matthew Anderson, direktor agencije Chadwick u Melbourneu. On naglašava kako je Andrejev uspjeh to veći što je u agenciju stigao u jeku globalne ekonomske krize, u vrijeme kad su oglašivači tražili snažne muškarce za svoje reklame, muškarce koji će slati poruku financijske sigurnosti. “U vrijeme financijskih uzleta klijenti si mogu dopustiti da u reklamama koriste drukčije, interesantne ljude”, govori Anderson i nastavlja: “A mi smo imali tog uistinu interesantnog dečka u svojim rukama, ali smo odlučili da prvo završi srednju školu.” Čekali su da se gospodarstvo oporavi i da Andrej maturira, te su ga poslali u Pariz tek sredinom prošle godine. “I tad smo znali da je Andrej rizik, mogao je ili potpuno uspjeti ili potpuno propasti”, kaže Anderson. Međutim, modni ga je svijet dočekao kao veliko osvježenje. “Fotografima se svidio moj izgled”, kaže Andrej Pejić koji je ubrzo po dolasku u Pariz nosio Gaultierovu reviju. “Gaultier je zamislio da na reviji predstavljam muzu Yvesa Sainta Laurenta, Betty Catroux, jer sam ga podsjetio na nju”, prisjeća se Andrej, svjestan da njegova pojava na pisti izaziva mješavinu fascinacije i nelagode. Na toj reviji ga je zamijetila i tadašnja urednica francuskog Voguea Carine Roitfeld, koja ga je odmah angažirala za modno snimanje u najmoćnijem modnom magazinu na svijetu. U modnom prilogu magazina TushU modnom prilogu magazina TushOd tog je trenutka njegova karijera doživjela uzlet tako da Andrej Pejić danas ima modne agente diljem svijeta: u Londonu, Parizu, New Yorku, Milanu, São Paulu, Hamburgu, Los Angelesu i Tokiju. Zadnjih godinu dana neprestano putuje, no svejedno se trudi što češće posjećivati roditelje u Australiji gdje mu majka Jadranka radi kao učiteljica a otac Vlado radi u turizmu. “Volio bih povesti majku da me vidi na revijama i putuje sa mnom po Europi jer je ona učinila jako mnogo za mene”, kaže Andrej koji još nije odlučio hoće li studirati pravo, medicinu ili ekonomiju, ali zna da bi se volio baviti filmskom glumom.

OSIM ŠTO REDOVITO posjećuje roditelje i mlađeg brata Igora, u rujnu 2010. Andrej Pejić je posjetio i svoju baku Danicu Savić koja živi u selu Vojska kod Svilajnca u središnjoj Srbiji. U selu ga, kako je tada kazao u intervjuima, poznaju kao “Daničinu unuku”, a njegova baka je pak na pitanje ima li ona unuka ili unuku kazala da ima oboje. “U selu me znaju odmalena. Susjede su dolazile kad sam bio mali, ja bih obuo štikle a one bi me jurile. Igrao sam se i s barbikama. Oni su ovdje navikli na to kakav sam pa im je to simpatično. Bio sam i u Beogradu. Očekivao sam drukčije reakcije, ali svi misle da sam djevojka, pa nemam neugodnosti. Iako vjerujem da bi bilo drukčije da su znali da sam muško”, kazao je Andrej Pejić tada u razgovoru za srpske novine 24 sata.

NA PITANJA voli li djevojke ili dečke Andrej već neko vrijeme ima isti odgovor: “Volim Pariz i volim vino.” U privatnom životu, kako sam kaže, ponekad obuje štikle i našminka se. “Volim se urediti, ali ne toliko zbog toga da bih izgledao seksi, više je to stvar umjetnosti odijevanja.” Andrej Pejić dosad nije imao ni jednu estetsku operaciju, no ne isključuje ih u budućnosti. Za razliku od njega, brazilski model Lea T upravo prolazi hormonsku terapiju i priprema se za operaciju promjene spola. Rođen je kao Leandro Cerezo, sin je brazilskog nogometaša, a otkrio ga je Riccardo Tisci, kreativni direktor u Givenchyju. Lea T je postala zvijezda Givenchyjeve reklamne kampanje 2009. i otad je snimila brojne editorijale, pozirala je naga za francuski Vogue, a trenutačno je na naslovnici najnovijeg broja magazina Love na kojoj se ljubi s Kate Moss. I dok dio analitičara smatra da trend gender-bendera korijene vuče s prijelaza iz 20. u 21. stoljeće kad su modnu scenu preplavile androgene manekenke među kojima je najslavnija bila Kate Moss, te za nestanak ženskih oblina s modnih pista krive sve jači gay lobi modnih kreatora, drugi pak skreću pozornost na činjenicu da se sličan trend mogao vidjeti još u 70-ima i 80-ima, u imidžu koji su njegovali Boy George, David Bowie, Michael Jackson, Marilyn Manson i Brian Molko. No jednako tako stoji da su još u srednjem vijeku muškarci glumili ženske uloge u kazalištu, da su kastrati pjevali ženske dionice u operama i bili slavniji od pjevačica. Štoviše, još je grčki filozof Platon u svojoj raspravi s Aristofanom, nazvanoj “Simpozij”, tvrdio da su svi ljudi na početku svijeta imali oba spola sve dok ih Apolon po Zeusovoj naredbi nije prepolovio. Zeus se naime bojao njihove prevelike moći.

'VENERE U KRZNU' naslov je modnog
priloga talijanskog
Voguea iz studenog
2010. u kojem Andrej
Pejić pozira gol na
krznu isprepleten sa
ženskim modelima'VENERE U KRZNU' naslov je modnog priloga talijanskog Voguea iz studenog 2010. u kojem Andrej Pejić pozira gol na krznu isprepleten sa ženskim modelimaSEKSUALNOST KAO smetnju na modnoj pisti vidi i vlasnica modne agencije Talia Model, Tihana Harapin Zalepugin, koja je oduševljena uspjesima Andreja Pejića, te kaže: “Već dugo šutimo o nekim stvarima a zna se da se priroda i genetika znaju poigrati s ljudima. S Andrejem se poigrala uistinu čudesno, a on je tu svoju, uvjetno rečeno, pogrešku iskoristio na najbolji mogući način i pretvorio je u svoju pobjedu.” Tihana Harapin ipak ne smatra da je gender-bending novi trend, te dodaje da je teško da će se na sceni pojaviti još puno tako posebnih i tako lijepih momaka. K tome, ona ističe da nije dovoljno biti lijep, nego da u svijetu mode ponajprije treba biti poseban, pametan, hrabar, ustrajan i imati sreće. “Mnoge bi djevojke htjele izgledati kao Andrej, a i ja bih htjela u svojoj agenciji imati djevojku koja je poput njega”, kaže Tihana i zaključuje da seksualnost u modi samo smeta: “Na pisti model mora biti u prvom planu a ne fizički atributi. Ostavimo to za izbore ljepote. Moda se ne može dobro prezentirati ako onaj tko je nosi previše pozornosti skreće na svoju seksualnost.” Sayon Bangoura, suvlasnik modne agencije Midikenn, također kaže da je Andrej Pejić ljepši nego neke žene, te ga njegov uspjeh ne začuđuje. “Cijeli svijet se otvorio, pa i u tom pogledu”, kaže Sayon Bangoura, no dodaje da u Midikennu ipak još ne osjećaju porast interesa za takav tip muških manekena. “Kod nas je još uvijek najtraženiji tip modela kakve u svojim reklamama za donje rublje ima Calvin Klein, stoga je naš najuspješniji maneken Mario Škarić za kojeg s 95-postotnom sigurnošću tvrdim da će biti idući top model.” Koliko će potrajati gender-bender trend svakako najviše ovisi o njegovoj ekonomskoj isplativosti, a prema nekim analitičarima brisanje spolova povećalo bi prodaju odjeće jer više ne bismo bili ograničeni samo na žensku ili mušku odjeću.

MATTHEW ANDERSON iz Pejićeve matične agencije Chadwick smatra da se Andrej pojavio u ključnom trenutku novog globalnog modnog trenda: “Društvo i kulturne vrijednosti su se promijenili i dalje se mijenjaju. Ljudi, pogotovo mladi, lakše prihvaćaju sve oblike seksualnosti i životnih stilova.” U agenciji Chadwick već imaju i nasljednika Andreja Pejića, bar se tako nadaju. On je 21-godišnji James Varley koji kaže: “Volio bih uspjeti poput Andreja. Ja sam malo više rokerski tip i trenutačno me muči gruba tinejdžerska brada, ali uporno je brijem kako bih održao svoju androgenost.”

Vezane vijesti

Postoji li globalni ideal ljepote?

Postoji li globalni ideal ljepote?

"Stvarno mi je dosta ove tiranije u modi. Zbog toga sad živim u Berlinu. Berlin je puno slobodniji", tvrdi španjolsko-kolumbijski modni dizajner… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika