Objavljeno u Nacionalu br. 798, 2011-03-01

Autor: Marko Biočina

MUKE PO DALEKOVODU

'Bez domaćih poslova neće nas spasiti ni izvoz'

Dalekovod zapošljava više od 2000 ljudi i osim gradnje postrojenja za struju, i plin, u zadnje vrijeme se orijentirao i na velike građevinske projekte poput Spaladium Arene u Splitu, dvorane Višnjik u Zadru ili SkyOffice nebodera u Zagrebu, a gradi i vjetroelektrane širom Hrvatske

DALEKOVODU prijeti propast, iako je to vrlo
uspješna tvrtka, jer je hrvatska vlada obustavila
sve investicijeDALEKOVODU prijeti propast, iako je to vrlo uspješna tvrtka, jer je hrvatska vlada obustavila sve investicijeKada neka hrvatska kompanija dobije izvozni posao vrijedan petstotinjak milijuna kuna ta informacija obično je na naslovnicama svih dnevnih novina, kao i među udarnim vijestima hrvatskih televizijskih informativnih emisija. Ipak, kada je hrvatska građevinsko-montažerska kompanija Dalekovod krajem siječnja izvijestila o tome kako je dobila 71 milijun eura vrijedan posao gradnje 135 kilometara dugog dalekovoda i to u konkurenciji 20 međunarodnih kompanija, ta vijest u domaćoj javnosti gotovo da je prošla nezapaženo.


DAPAČE, PUNO zapaženije prošle su tvrdnje o Dalekovodovoj navodnoj povlaštenoj poziciji u poslovanju s javnim poduzećima u Hrvatskoj, a takvi napisi u više navrata objavljeni u domaćim medijima, značajno su utjecali na javnu percepciju o Dalekovodu. Na taj način dijelom je zasjenjena i činjenica kako se radi o jednoj od najuspješnijih hrvatskih kompanija, građevinsko-tehnološkom konglomeratu specijaliziranom za projektira nje, gradnju i montažu energetske infrastrukture koji zapošljava više od 2 tisuće ljudi i ostvaruje godišnji prihod od 1,5 milijardi kuna. Iako je to slabo poznato u široj javnosti, cijeli niz usluga i tehnologija koje se danas smatraju uobičajenima u Hrvatskoj su tijekom proteklih 50 godina uvedene zahvaljujući radu Dalekovodovih stručnjaka. Primjerice, kad neki hrvatski građanin u svom domu upali svjetlo, vjerojatno nije svjestan da je, bez obzira gdje živio, električna energija do njegove kuće došla kroz žice koje je izgradio Dalekovod, a paleći štednjak da je plin došao kroz cijevi koje je postavila ista kompanija.

JEDNAKO TAKO, velika je vjerojatnost da vozeći se u automobilu prati Dalekovodovu prometnu signalizaciju, uz svjetlo sa stupova javne rasvjete koje je postavila ista kompanija, a razgovarajući preko mobitela signal dobiva od bazne stanice koju je također podigao Dalekovod. Na domaćim autocestama gotovo da i nema tunela koji nije opremio Dalekovod, kao što gotovo da i nema sportskog terena koji ima sustav rasvjete koji nije proizveden u toj tvrtki. Ipak, velik dio tih Dalekovodovih uspjeha danas je u sjeni tvrdnji kako je kompanija posljednjih godina poslovala zahvaljujući vezama s ljudima u vrhu domaće politike. Luka Miličić dugogodišnji čelnik kompanije i jedan od ključnih kreatora njezinog snažnog razvoja tijekom posljednjeg desetljeća tvrdi kako takve optužbe nemaju osnove: “Od samog početka svoje 60-godišnje povijesti Dalekovod radi na izgradnji infrastrukturnih objekata: to je njegova temeljna djelatnost. Kako je investitor takvih objekata uvijek bila država - a Dalekovod je lider u toj tržišnoj niši, za što smo dobili mnoga priznanja - sasvim je normalno da naša uprava poznaje predstavnike vlasti, kako sadašnje, tako i one bivše. Po naravi posla, po našim shvatljivim ambicijama, upoznat ćemo i imati uvažavajuće odnose i sa svakim budućim. Dalekovod je uvijek bio i bit će iznad aktualne politike, ne priklanjajući se ni jednoj opciji i vodeći se isključivo poduzetničkom logikom i željom za uspjehom. Dakle, oni koji tvrde da Dalekovod uživa političku zaštitu i temeljem toga dobiva poslove trebali bi odgovoriti kakvu smo to zaštitu uživali u desecima stranih razvijenih država gdje smo u proteklih godinu i pol dana dogovorili više od 125 milijuna eura vrijedne poslove. Vjeruje li netko da Dalekovod uživa političku zaštitu u Norveškoj, Švedskoj, Grenlandu ili Ukrajini gdje smo nedavno dobili vrijedan posao. Odgovor je da političke zaštite nema, presudna je kvaliteta.” Bez obzira što netko mislio o Miličiću i njegovoj kompaniji, nepobitno je da je Dalekovod danas jedan od nekoliko preostalih centara tehnološkog razvoja u domaćoj ekonomiji. Kompanija zapošljava više od 400 inženjera raznih struka, a već godinama je jedan od najuspješnijih hrvatskih izvoznika. Kompanija u ovom trenutku posluje na desetak stranih tržišta. Osim u istočnoj Europi, specifičnost Dalekovoda je i to što već godinama uspješno posluje u nordijskim državama, pa se tvrtka upravo priprema za početak radova na gradnji 20 milijuna eura vrijednog dalekovoda u Norveškoj.

IPAK, U DOBA kad većina domaćih ekonomskih stručnjaka tvrdi kako je povećanje izvoza hrvatskih poduzeća jedina mogućnost za oporavak od gospodarske krize, Dalekovod je primjer kako te tvrdnje i nisu u potpunosti točne, odnosno kako velike domaće tehnološke kompanije teško mogu preživjeti bez značajnog udjela poslova na domaćem tržištu. Takvih poslova tijekom posljednje dvije i pol godine nema. Upravo zbog toga, povećanje izvoza za Dalekovod i mnoge druge kompanije nije bilo stvar strateškog opredjeljenja, već nužnost kako bi preživjele. Ipak, ključno je pitanje - hoće li to biti dovoljno? Dalekovod je tako tijekom protekle dvije godine povećao udjel izvoza u svojim ukupnim prihodima s 25 na 40 posto, no samo tijekom prošle godine doživio je pad ukupnih prihoda od 34 posto. Zbog toga je kompanija bila u više navrata prisiljena raditi značajne rezove u poslovanju, provodeći uštede u svim segmentima poslovanja. Tako su zaposlenicima plaće smanjene za trećinu, a priprema se i temeljito restrukturiranje tvrtke, pri čemu će pojedine noncore djelatnosti biti supstituirane. Iz toga je evidentno kako unatoč velikim uspjesima u inozemstvu Dalekovod, poput mnogih drugih hrvatskih tvrtki, vrlo teško podnosi zaustavljanje domaćih investicija koje su zbog proklamirane štednje prije godinu i pol dana izostale. Utoliko je jasno kako bi se 2011. godina mogla pokazati ključnom za daljnju budućnost kompanije, koja kao i cijeli građevinski sektor očekuje početak najavljenog investicijskog ciklusa.

PRIZNAJE TO I MILIČIĆ: “Dalekovod već dvije godine nema ozbiljnih poslova u Hrvatskoj, a to je situacija kakvu ne pamtimo još od ratnog vremena. Ono što je posebno alarmantno je to, što u tom periodu ni jedno državno poduzeće iz infrastrukturnog sektora, nije raspisalo niti jedan natječaj za neki novi posao. Dakle, novih poslova nema niti na vidiku i zbog toga smo ozbiljno zabrinuti. Godinama se govori kako hrvatske tvrtke iz građevinskog i montažerskog sektora moraju krenuti na strana tržišta kako bi preživjele i to je točno. No, isto tako je točno da se ne može živjeti samo od izvoza. Da bi bila uspješna, tvrtka mora imati balans između poslova kod kuće i vani. Mnogi to ne razumiju, no za nas kao i za većinu ostalih tvrtki u sektoru, poslovi u inozemstvu su opterećeni znatno većim troškovima poslovanja. Dakle, situacija je takva da je posla na domaćem tržištu premalo, tako da nitko, pa ni Dalekovod, nije u stanju birati i čekati, već smo prisiljeni tražiti poslove i u segmentima gdje prije nismo radili.” Suočen s padom prihoda Dalekovod se okrenuo poslovima koji ne spadaju u njegovu užu specijalnost, kao što je primjerice projekt gradnje dva trgovačka centra u Zagrebu i Zadru ukupno vrijedan oko 80 milijuna eura. Takvi poslovi, u segmentu građeDOBAR POSAO U NORVEŠKOJ Čelnik Dalekovoda Luka Miličić, na potpisivanju 20 milijuna eura vrijednog ugovora u Norveškoj gdje će
hrvatska tvrtka graditi dalekovode u ekstremno teškim uvjetima u čemu ima veliko iskustvoDOBAR POSAO U NORVEŠKOJ Čelnik Dalekovoda Luka Miličić, na potpisivanju 20 milijuna eura vrijednog ugovora u Norveškoj gdje će hrvatska tvrtka graditi dalekovode u ekstremno teškim uvjetima u čemu ima veliko iskustvovine, tijekom posljednjih desetak godina bili su značajan izvor prihoda za kompaniju i jak generator njezinog rasta, no neki stručnjaci danas tu strategiju dovode u pitanje, tvrdeći kako je tvrtka konstantnim širenjem postala predimenzionirana i ovisna o velikim investicijskim projektima države. Jasnog odgovora na pitanje je li se Dalekovod proteklih desetak godina prebrzo širio zasad nema. Točno je da bi kompanija s manjim brojem zaposlenika i fokusiranijim poslovanjem danas bila u ugodnijoj situaciji, no isto je tako istina da je Dalekovod kroz cijelu svoju povijest funkcionirao tako što je uz temeljnu djelatnost u energetici poslovao i u drugim sektorima gdje su postojale mogućnosti za profit. Takav poslovni model naročito je došao do izražaja tijekom posljednjih desetak godina. Kompanija je iskoristila veliki investicijski ciklus u cestogradnji, ali i građevinarstvu općenito. Osim radova na gradnji autocesta, Dalekovod je odradio cijeli niz unosnih građevinskih poslova, od gradnje sportske dvorane Višnjik u Zadru, preko novog kompleksa Hitne pomoći, do novog putničkog terminala dubrovačke zračne luke. U tom periodu od izvođača, kompanija je postala i investitor. U Splitu je u sklopu javno-privatnog partnerstva izgradila sportsku dvoranu Spaladium Arena, u Zagrebu sa Zagrebmontažom započela gradnju golemih poslovnih nebodera pod nazivom SkyOffice, a na više lokacija diljem Hrvatske inicirala gradnju vjetroelektrana ukupne snage 46 megawatta, ukupne vrijednosti približno 100 milijuna eura. Na kraju, tvrtka je napravila i jak iskorak u proizvodnju. Još 2003. je u Dugom Selu u rad puštena velika cinčaonica, 2004. u Doboju u BiH kupljena je tvornica dalekovodnih i rasvjetnih stupova, a u sastavu Grupe još posluje i tvornica istegnutih metala u Topuskom. Ipak, najznačajnije Dalekovodovo ulaganje u infrastrukturu dogodilo se 2007. kad je u sklopu konzorcija Adrial tvrtka postala jedan od vlasnika Tvornice lakih metala u Šibeniku.

SVI TI POSLOVI rezultirali su poslovnim rastom kompanije, ali je tvrtka zbog njih u više navrata u javnosti bila optuživana da je od državnih poduzeća dobivla preplaćene poslove. Iako nikad nisu formalno potvrđene od službenih državnih organa, te tvrdnje značajno su pogoršale imidž tvrtke u domaćoj javnosti, pa i dijelom pridonijele trenutačnom stanju u kojem su investicije državnih kompanija praktički blokirane. Naime, u situaciji kad gotovo nema dana da hrvatski mediji ne objave neku informaciju o navodnim korupcijskim aferama u državnim poduzećima, razumljiva je nesklonost čelnih ljudi tih poduzeća da preuzmu odgovornost u sklapanju višemilijunskih poslova. Upravo zbog toga, neke državne tvrtke naročito u segmentu energetike, u potpunosti su smanjile investicijske aktivnosti, čak i u segmentu redovnog održavanja. Takav scenarij mogao bi se pokazati pogubnim za Dalekovod, jer je tvrtkina ključna djelatnost unatoč mnogobrojnim poslovima bila energetika. Dalekovod je desetljećima uspješno proizvodio i izvozio ovjesnu i spojnu opremu za dalekovodne vodiče u više od 80 država svijeta, no tijekom posljednjeg desetljeća tvrtka se afirmirala kao specijalist za isporuku i montažu opreme u teškim klimatskim uvjetima, kratkim rokovima i u specifičnim okolnostima, što zahtijeva specijalnu opremu i stručnjake s posebnim znanjima. Upravo zahvaljujući tim znanjima tvrtka je posljednjih godina dobila angažman na projektima u mnogim stranim državama, od Kazahstana, Norveške i Švedske, preko Albanije, Makedonije i Kosova do Ukrajine i Islanda.

POJEDNOSTAVLJENO REČENO, Dalekovod kompanijama iz velikih stranih država može konkurirati samo na poslovima veće dodane vrijednosti, gdje cijena nije glavni uvjet odabira. Takvih poslova na stranim tržištima za Dalekovod ima sve više, no problem je što ih na domaćem tržištu nema. Bez njih, pokazat će se danas, Dalekovod neće moći dugoročno poslovati. Unatoč tome što se radi o privatnoj kompaniji, osobe koje danas osmišljavaju nacionalnu ekonomsku politiku trebale bi dobro razmisliti o tome može li si Hrvatska dopustiti dezintegraciju jednog od preostalih industrijskih tehnoloških centara kao što je Dalekovod.

Luka Miličić predstavlja viziju razvoja Dalekovoda idućih godina na stranom i domaćem tržištu

STRATEG USPJEHA Luka Miličić, čelnik DalekovodaSTRATEG USPJEHA Luka Miličić, čelnik Dalekovoda

■ NACIONAL: S obzirom na to da su investicije u energetici trenutačno blokirane, namjeravate li tražiti projekte u nekim drugim sektorima?

- Dalekovod, tradicionalno naslonjen na prijenosnu elektroenergetsku djelatnost, pred 20-ak godina iskoračio je na program cesta i postigao sjajan uspjeh, a uspješno se okušao i posljednjih 10-ak godina na području baznih stanica za mobilne operatere, izgradnji kontaktne mreže za željeznice, izgradnji magistralnih plinovoda, hala i aerodromskih zgrada, krovišta i rasvjete sportskih arena itd. Naravno, zbog svoje organizacijske i stručne snage, zbog onog što Dalekovod predstavlja u energetskoj i graditeljskoj tradiciji, nedopustivo bi bilo da nismo imali udjela u snažnom investicijskom ciklusu države zadnjih desetak godina. Naravno, s istom ćemo fleksibilnošću nastaviti i ubuduće s prilagođavanjem i diverzifikacijom naših kapaciteta i interesa. Stoga, u ovom je trenutku teško odgovoriti koja je naša osnovna djelatnost i hoće li ona biti ista i za dvije godine, jer svi projekti mogu biti zanimljivi i u svima će Dalekovod tražiti svoju šansu. Što se pak tiče naše najdugovječnije djelatnosti i okosnice Dalekovoda u 62 godine postojanja – energetike – ona je to i dalje u inozemstvu koje je gladno ovakvih investicija, a u RH očekujemo tek pokretanje projekata u prijenosnoj djelatnosti, posebno onih koji se mogu brzo realizirati i donose povećanje pogonske spremnosti postojećih objekata i stabilnost cijelog EE sustava, te na području obnovljivih izvora energije gdje se intenzivno apliciramo već značajno razdoblje. Naravno, tu su u prvom redu aktualni programi Vlade RH, pa među njima treba pronaći one koji mogu donijeti efekte već u ovoj godini. Nažalost, bojim se da na nominiranim projektima još treba aktivno raditi u fazi pripreme dokumentacije, a pravih radova po njima još nema na vidiku. Stoga bi bilo potrebno popis revidirati i dopuniti ga onim projektima koji mogu dati posla domaćoj operativi već početkom ove građevinske sezone. Iskreno se nadamo i očekujemo takav racionalan potez najodgovornijih pojedinaca i institucija u energetskom i ne samo energetskom okružju.

■ NACIONAL: Mnogi u Hrvatskoj bi rekli da sada projekata nema jer su u prošlosti često bili preplaćeni. U dijelu medija i Dalekovod je bio optužen da je poslove gradnje trafostanica uz autoceste HAC-u naplatio po deseterostruko većoj cijeni od realne. Kako to komentirate?

- Već formulacija da je ”Dalekovod naplatio”, premda nije zlonamjerna, sadrži u sebi prvi nesporazum: ona implicira da je ”sav taj novac” dobio ili Dalekovod d.d. ili Dalekovod grupa - kako to mediji identificiraju. Na međunarodnim natječajima za opremanje autocesta, međutim, pod nazivom Dalekovod bio je okupljen grozd domaćih tvrtki u sastavu: Končar, Elka, TEP, Telegra, TEB Automatika, TEB Inženjering, Matrel, Tehnomobil, Promel sistemi, Pismorad..., možda su neki nehotice izostavljeni. Bez zajedničkog pristupa vrlo različitih, specijaliziranih tvrtki nemoguće je dati kvalitetnu ponudu za tako zahtjevne radove i to u tako žestokoj međunarodnoj konkurenciji. Stvara se, svjesno ili ne, dojam da je Dalekovod preko noći zaradio milijarde. U konkretnom slučaj za koji pitate, mi smo čitavih pet godina objedinjavali firme i koordinirali isporuke proizvoda i radove više različitih tvrtki na ugradnji objekata za elektroenergetsko napajanje autoceste Zagreb-Split na dionici od Bosiljeva do Dugopolja. Pritom je obnovljeno ili pušteno u rad više od 100 trafostanica, izgrađeno 550 kilometara dalekovoda i kabelskih trasa, rekonstruirano 188 prijelaza dalekovoda i ugrađeno 162 kilometra svjetlovodnog kabela. I tu nastaje treći nesporazum, opet ”preko naših leđa”. Ne poznajući poslovnu logiku i sve složene postupke, mediji su često tvrdili da je ”Dalekovod prenaplatio” pojedine proizvode - primjerice transformatorske stanice. No s njihovom cijenom Dalekovod nema nikakve veze: cijenu je po svojoj tržišnoj logici definirao konkretni proizvođač, bez našeg utjecaja na nju, a prihvatio ju je investitor, također vlastitom procjenom. Ponavljam: Dalekovod na cijeni proizvoda drugih tvrtki nije zaradio nijednu kunu, a niti ju je mogao zaraditi. Naša se uloga u tom segmentu, kao lidera konzorcija, svodi na koordinaciju. Objedinjavajući isporuku i montažu više dobavljača po njihovim cijenama, naša je jedina zarada bila to što smo, posve legitimno i transparentno, zaračunavali manipulativne troškove od 5-6 posto - kakav je običaj u cijelom svijetu - zato što smo morali sve te ugovorne obveze organizirati i koordinirati na objektima kako bi svi bili kvalitetni i na vrijeme gotovi. Također je važno naglasiti da su broj i funkcija objekata na navedenoj dionici autoceste bili predmet dogovora HACHEP: Dalekovod ni s tim odlukama nema veze. No, HEP-ovo preuzimanje objekata na autocesti pojavilo se vjerojatno sasvim legitimno kao interes investitora da dio postrojenja prijeđe pod upravljanje i sigurnije održavanje, pa i u vlasništvo HEP-a.

■ NACIONAL: Slične su tvrdnje koje su na račun Dalekovoda bile iznesene i zbog gradnje bukobrana na autocesti Rijeka - Zagreb. Cijeli slučaj je i predmet sudskog spora. Kakav ishod očekujete?

- Jedini cilj tzv. afere bukobrani, u duhu iste kampanje, jest taj da se Dalekovod medijski ocrni kako mu se ne bi platilo ono što je pošteno odradio. Na tom projektu nismo nijednu lopatu podigli, nijedan rovokopač pokrenuli, ni za metar pomaknuli lokaciju pojedinog bukobrana, a da to od nas nije službeno zatražio investitor. Investitor je pak - šaljući nam iz dana u dan nove zahtjeve u stilu ”danas bukobran ovdje, sutra ondje, prekosutra negdje treće” - slijedio zahtjeve ili naputke gradskih vlasti. Za dopunske radove, dakle, Dalekovod nije napravio nikakav proizvoljni potez pa ne može snositi nikakvu odgovornost. No očito onima koji su naručivali dopunske radove odgovara da se medijskim konstruktima ”krivnja” prebaci na nas. Jedina afera u ”aferi” jest ta, ponavljam, da nama ne žele platiti ono što smo odradili jer smo to odradili, ironije li, na njihov izričit zahtjev. Da ne vjerujemo duboko u ispravnost našeg postupka i naših zahtjeva, ne bismo ni tražili rješenje sudskim putem.

■ NACIONAL: Dalekovod je jedan od partnera u konzorciju Adrial koji je vlasnik Tvornice lakih metala Šibenik. To poduzeće također je bilo u središtu medijske afere zbog ugovora sklopljenog s Hrvatskom elektroprivredom o povlaštenoj cijeni isporuke električne energije. Kako gledate na taj ugovor danas?

- To je tema kojom se bavi kako šira javnost tako i institucije koje brinu o pravnom poretku, stoga je svaki komentar u ovom trenutku posebno osjetljiv. Jedino ću radi dosadašnjih besmislenih interpretacija ponoviti ono što bi već svima trebalo biti jasno: Dalekovod - koji je, što se često zaboravlja, samo jedan od partnera u konzorciju - na temelju ”spornog” ugovora ne crpi ni izravnu, ni neizravnu korist. Niti je može crpiti, budući da TLM ne ”preprodaje” struju Mostaru, nego je tek prosljeđuje po ugovoru između HEP-a i Aluminija koji je zaključen prije nego što je konzorcij preuzeo TLM javnim natječajem. I to uz, vrijedi spomenuti, tadašnje pozitivno mišljenje DORH-a o takvu aranžmanu.

Vezane vijesti

Kineski apel Europi

Kineski apel Europi

Zemlje eurozone koje su zaglibile u dužničku krizu "moraju još više imati na umu da su na istom brodu", ocijenila je u subotu agencija Xinhua, uoči… Više

Komentari

registracija
12/12/10

Klarens, 01.03.11. 04:33

U sitnozubiji zgledi da je Bog rekel laku noch !
Sve ove godine lopovi nam sole pamet raznoraznim
slatkorjechivim idiotizmima u koje ama nitko ne vjeruje a opet ...pushimo li pushimo !!!!!!


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika