Objavljeno u Nacionalu br. 350, 2002-07-30

Autor: Mladen Pleše

Karijeristički manevri ministrice turizma

Pave Župan-Rusković lažirala podatke o broju gostiju

Ministrica turizma Pave Župan-Rusković i njen najbliži suradnik Niko Bulić štiteći svoje privatne interese mjesecima svjesno zavaravaju javnost izjavama da će ova sezona premašiti prošlogodišnju: time su naveli turističke djelatnike da odbijaju prijave organiziranih ljetovanja, povećaju cijene i ne ulažu ništa u dodatnu propagandu čime je znatno smanjen priljev gostiju i ugrožena turistička sezona

Pave Župan RuskovićPave Župan RuskovićVodeće ljude hrvatskog turizma, ministricu Pave Župan-Rusković i njenog najbližeg suradnika Niku Bulića premijer Ivica Račan mora odmah smijeniti jer su mjesecima svjesno i namjerno zavaravali javnost i turističke djelatnike najavama da će ova turistička sezona nadmašiti prošlogodišnju. Pave Župan-Rusković i Niko Bulić lagali su da strah od terorizma i recesija neće naškoditi hrvatskom turizmu i zbog toga su Ministarstvo turizma i dio turističkih djelatnika potpuno nespremni dočekali podbačaj u broju gostiju na početku pune sezone. Slabiji posjet od očekivanog nije, dakle, posljedica lošeg imidža hrvatskog turizma i recesije u svijetu nego neodgovornosti i pogrešnih procjena Pave Župan-Rusković i Nike Bulića.
Među turističkim znalcima prevladava uvjerenje da su Pave Župan-Rusković i Niko Bulić znali da će ova sezona biti vrlo teška za hrvatski turizam jer je svjetska industrija zabave i odmora u krizi, ali su obmanjivali javnost kako bi spasili svoje privilegirane pozicije u hrvatskom turizmu: premijer Račan najavio je smanjenje broja ministarstava i već se najavljivalo da će Ministarstvo turizma biti ukinuto te da će kao poseban odjel biti uključeno u Ministarstvo gospodarstva. Da odvrati premijera Račana od takvog nauma, Pave Župan-Rusković lažirala je podatke o rastu broja gostiju i prihoda i tako uljepšavala vlastitu ministarsku sliku. Ističući kako će ova sezona biti bolja od prošle, ”što je odraz smišljenih promotivnih aktivnosti”, Pave Župan-Rusković pokušala je stvoriti dojam da je upravo ona najzaslužnija za još jednu uspješnu sezonu, a u tome joj je poslušno asistirano Niko Bulić.
Sada se sve to na najgori mogući način hrvatskom turizmu obija o glavu.
Umjesto da u dogovoru s turističkim djelatnicima i hotelijerima izvanrednim mjerama pokrenu dodatne promotivne akcije i pojačaju reklamnu kampanju, ponude nove sadržaje, organiziraju razne akcije koje će privući goste te smanje cijene, Pave Župan-Rusković uvjeravala je javnost kako gostiju ima zapravo više nego lani. Francesco Frangialli, generalni tajnik Svjetske turističke organizacije, za posjeta Hrvatskoj početkom svibnja upozorio je da “smo posljednjih mjeseci sudionici apsolutno najveće krize svjetskog turizma nakon Drugog svjetskog rata, ne samo zbog terorizma nego i zbog recesije” te da je “samo u Europi zabilježeno 339 milijuna turističkih posjeta manje”. Pave Župan-Rusković, međutim, istoga dana najavljuje da će “ova sezona biti jako uspješna za Hrvatsku, s povećanjem između 5 i 10 posto”.
Dio domaćih stručnjaka upozoravao je od kraja prošle godine da zbog recesije u svojim državama sve veći broj Nijemaca, Austrijanaca i Talijana, tradicionalno najbrojnijih gostiju u Hrvatskoj, odustaje od odmora u inozemstvu. No Pave Župan-Rusković u Jutarnjem listu početkom srpnja licemjerno najavljuje da će prihod od turizma biti veći za 25 posto nego lani te da će dosegnuti svotu veću od 4 milijarde dolara. U tom trenutku već je i laicima bilo jasno da će prošlogodišnji prihod od 3,4 milijarde dolara biti gotovo nemoguće ostvariti. Pogotovo stoga što je Hrvatska narodna banka gotovo u isto vrijeme, na temelju stručnih procjena, zaključila da će prihod od turizma biti za 100 milijuna dolara manji nego lani te da neće prijeći svotu od 3,3 milijarde dolara.
Pave Župan-Rusković i Nino Bulić lažnim su najavama o nerealnom turističkom rastu spriječili turističke djelatnike da se na vrijeme suoče s pravim stanjem stvari te da poduzmu dodatne mjere kako bi povećali broj gostiju i prihod. Dio turističkih djelatnika i hotelijera vjerovao je Pavi Župan-Rusković pa se previše zabrinjavao zbog manjeg broja gostiju u predsezoni i slabijeg bookinga za punu sezonu. Čak su odbijali primati prijave organiziranih gostiju, vjerujući u navalu individualaca. Stoga nisu pripremili dodatne akcije, uložili još sredstava u propagandu, a nisu na vrijeme odustali od prevelikog povećanja cijena aranžmana za domaće tržište. Tek sada, početkom kolovoza, dio hotelijera počeo je panično skidati cijene, no sada je prekasno za ozbiljniji zaokret.
Udruženje hotelijera već je u lipnju upozorilo na zabrinjavajući trend pada gostiju, no Pave Župan-Rusković i Niko Bulić odgovarali su da je to zbog toga što je Uskrs pao u nezgodno vrijeme, da je riječ o prolaznoj nevolji te da je povećanje broja gostiju u prvih pet mjeseci iznosilo čak 20 posto.
Umjesto da mobilizira sve turističke potencijale, Pave Župan-Rusković najavljivala je navalu gostiju iz prekomorskih zemalja, premda je poznato da je zrakoplovni promet u stalnom padu zbog straha od terorizma. Pave Župan-Rusković više je puta putovala u SAD, Japan, Kinu, Maleziju, Skandinaviju najavljujući boom iz tih država. Čak je i sada, usred sezone, ponovno otišla u SAD pod izlikom da mora srediti ugovor s američkom zrakoplovnom kompanijom “Delta”, premda je on već u funkciji. Turistički djelatnici već se podsmjehuju stalnim putovanjima Pave Župan-Rusković u SAD kamo odlazi, tvrde, isključivo radi privatnih, a ne državnih interesa. Pavu Župan-Rusković već dugo u turističkoj branši sumnjiče za protežiranje vlastitih privatnih interesa. Tako je već više puta upozoreno da novoosnovana turistička agencija “Elite”, koju su osnovali njezini bivši kolege iz “Atlasa”, a za koju se tvrdi da u njoj svoje interese ima i sama ministrica, previše često, a da bi to bilo slučajno, dobiva poslove preko Ministarstva turizma. Pave Župan Rusković, navodno, protežira austrijskog turoperatora Grubera jer je partner Elita, dok su film “Čudesna Hrvatska” i reklamne spotove koji se prikazuju i na CNN-u radili isključivo Dubrovčani. Pave Župan Rusković i Niko Bulić kao dsa ponekad zaboravljaju da su čelni ljudi hrvatskog, a ne dubrovačkog turizma.
Umjesto što je ministrica rasipala novac poreznih obveznika na poluprivatna putovanja u SAD, trebala je razraditi prioritete i novac usmjeriti na reklamu u pet država iz kojih dolazi najviše gostiju, gotovo 70 posto: Njemačku, Austriju, Italiju, Sloveniju i Češku. Broj turista mogao se povećati u posljednji trenutak samo dolaskom gostiju iz tih zemalja, odakle već desetljećima dolaze naši najvjerniji i najodaniji posjetitelji.
Nisu to, međutim, jedine pogreške Pave Župan-Rusković i Nike Bulića. Oni nisu učinili ništa da se spriječi sustavno i neopravdano podcjenjivanje gostiju iz Češke, Mađarske, Poljske, Slovačke, za koje se druga turistička odredišta otimaju. Nisu upozorili na opasnost od nagle promjene strukture gostiju. Nakon što je dio hrvatskih hotelijera značajno podigao cijene, dok su u drugim državama zadržali stare ili ih čak i snizili, pokazalo se da stari gosti, kojima je poručeno da više nisu željeni, nisu došli, ali da nisu stigli ni oni dubljeg džepa na koje se računalo. Goste većih platežnih mogućnosti ne zanima samo dobar hotel nego i cjelokupna infrastruktura: oni neće doći u hotel “Excelsior” u Dubrovniku ako na Stradunu nema vrhunskih svjetskih marki odjeće i satova, ako nema dobrih cesta, kockarnica, diskoklubova. A to se ne može izmijeniti preko noći nego dugogodišnjim mukotrpnim naporima.
Tvrdnje kako će manje gostiju donijeti veći prihod još je jedna od floskula koja će se rasplinuti kada se srede podaci o financijskom priljevu.
Pave Župan Rusković, premda to najavljuje već dvije godine, u Hrvatsku nije uspjela dovesti ni jedan respektabilan svjetski hotelski lanac, 2002. nije godina povratka engleskih turista kako je izjavila potkraj 2000., a na sreću nije uspjela prodati hotele velikim turoperatorima kako je namjeravala. To se, naime, pokazuje teškom pogreškom, prije svega u Španjolskoj, jer veliki lanci određuju minimalne cijene boravka u hotelima, a zaradu ostvaruju na prijevozu i po drugim osnovama. Razliku između male cijene hotelskog smještaja i visoke agencijske cijene trpaju u vlastiti džep.
Šutke je promatrala kako se preko noći želi promijeniti struktura gostiju. Zbog toga su podignute cijene, čime se poslala jasna poruka europskom turističkom tržištu: želimo goste dubljeg džepa i želimo eliminirati i obeshrabriti goste koji su do sada dolazili. Glavni je problem Pave Župan Rusković što ne uspijeva sagledati probleme turizma izvan vidokruga i interesa agencijskog poslovanja.
Pave Župan-Rusković obmanjuje javnost od prvoga dana svoga mandata. Čim je izabrana za ministricu turizma, stala je ponavljati je kako će se na toj funkciji zadržati najviše šest mjeseci, da ju taj posao ne zanima i ne inspirira. Takvo se podcjenjivanje funkcije ne pamti. No nakon dvije i pol godine okrenula je ploču. Upravo je izjavila da je “mislila da će svoje ciljeve moći ostvariti u znatno kraćem roku. Vrlo brzo postalo mi je jasno da mi dvije godine nisu dovoljne.” Upravo zbog toga sada nastoji grčevito sačuvati svoju stolicu: traži produžetak mandata da završi započeti posao, premda većini turističkih djelatnika nije jasno koje je to konkretne poslove zapravo započela.
Ovogodišnja turistička sezona u Hrvatskoj nije tako katastrofalna niti je doživjela slom kao u, primjerice, Palma de Mallorci gdje je čak do 40 posto manje gostiju. No nije ni uspješna kao u Turskoj i Bugarskoj, premda je, s više organiziranosti, to mogla biti. Glavni dio krivnje za to snose Pave Župan-Rusković i Niko Bulić koji zbog toga moraju odgovarati. Kad oni odu sa svojih funkcija, moći će se pokrenuti pitanje odgovornosti i svih ostalih na nižim razinama.

Pave Župan Rusković kriva je za nekoliko teških promašaja u pripremi ovogodišnje sezone. 1. Obmanjivala je javnost i turističke djelatnike da će ovogodišnja turistička sezona biti bolja od lanjske. 2. Oglušila se na upozorenja početkom godine da pada broj bookinga te je tako spriječila da se pokrenu i organiziraju dodatne akcije koje su trebale privući goste. 3. Ministarstvo turizma nije odredilo propagandne prioritete za ovu godinu niti je pokušalo privući goste iz država tradicionalno sklonih ljetovanju u Hrvatskoj. 4. Rasipala je novac na vlastita putovanja u države iz kojih ni ove godine nije došao veći broj gostiju, SAD, Englesku, Skandinaviju, Kinu, Japan. 5. Usred sezone ponovno je otputovala u SAD, navodno da sredi ugovore koji su već davno uređeni. 6. Nije upozorila na opasnost od povećanja cijena u trenutku dok ih je konkurencija skidala. 7. Nije se založila za postupniju promjenu strukture gostiju. 8. Ministarstvo turizma nije poduzelo ništa da privuče goste koji su odustali od putovanja zrakoplovom u Španjolsku i ostale prekomorske destinacije. Strateške pogreške
1. Nema jasne strategije razvoja turizma, a posljedica toga su brojna lutanja i nedosljednosti, od toga treba li nam masovni ili elitni turizam do toga želimo li individualne goste ili one koji stižu posredstvom agencija.
2. Kad je postala ministrica, Pave Župan-Rusković tvrdila je da valja produžiti sezonu, a na tom planu malo je učinjeno.
3. Ministrica turizma tvrdi da u Hrvatskoj nedostaje tridesetak tisuća kreveta, a ni sadašnji kapaciteti ne mogu se popuniti više od tridesetak dana u godini.
4. Zapostavljaju se najvažnija tržišta s kojih stižu individualni gosti, a stimulira se dolazak gostiju preko agencija.
5. Hoteli se nastoje prodavati velikim međunarodnim agencijama.
6. Ne posvećuje se dovoljna pažnja privatnom smještaju.
7. Ulaže se u dolazak gostiju iz prekomorskih država.
8. Forsiraju se turoperatori koji su kupili nekretnine u Hrvatskoj.
9. Zapostavljaju se gosti koji su do sada dolazili u Hrvatsku.
10. Ministrica već dvije godine najavljuje da će 2002. biti godina povratka Engleza, a osim vojnika koji služe u snagama UN-a i njihove rodbine nitko ne dolazi.

U Hrvatskoj je 2000. boravilo 6,6 milijuna turista ili 39,3 posto više nego 1999. Ostvareno je 38,4 milijuna noćenja ili 44,6 posto više nego 1999. Ostvaren je prihod od 2,8 milijardi dolara, što je 15 posto više nego prethodne godine.
Tijekom 2001. došlo je 8 milijuna turista, ostvareno je 43,4 milijuna noćenja, a prihod je iznosio 3,4 milijarde dolara.
Gotovo isti broj noćenja ostvaren je prije 25 godina: u Hrvatskoj je 1977. zabilježeno 43,1 milijun noćenja. Rekordna godina bila je 1986. kad je bilo 68,2 milijuna noćenja, dok je 1990. ostvareno 53,5 milijuna noćenja, što znači da je 2001. u odnosu na 1990. dosegnula samo 86 posto prometa.
U svjetskom turizmu okrenulo se 2000. oko 465 milijardi dolara.

Vezane vijesti

14% više novozaposlenih u turizmu u odnosu na 2011.

14% više novozaposlenih u turizmu u odnosu na 2011.

Prema podatcima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje od siječnja do svibnja ove godine broj novozaposlenih u turističkim djelatnostima činio je udio od… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika