Objavljeno u Nacionalu br. 351, 2002-08-05

Autor: Mladen Pleše

Nacional otkriva - Dokumenti koji dokazuju rasipnost ministrice turizma

Pave Župan Rusković platila ručak u Arizoni 27.159 USD

Ministrica Pave Župan Rusković već dvije godine iz isključivo privatnih interesa potpuno neopravdano rasipa stotine tisuća dolara na promociju hrvatskog turizma u SAD premda svi turistički stručnjaci upozoravaju da se Hrvatska mora usredotočiti na goste iz susjednih zemalja te da Mediteran Amerikancima nije zanimljiv

Pave Župan RuskovićPave Župan RuskovićNacional je došao u posjed dokumenata koji potvrđuju da ministrica turizma Pave Župan-Rusković već dvije godine iz isključivo privatnih interesa potpuno neopravdano rasipa stotine tisuće dolara na promociju hrvatskog turizma u SAD-u umjesto da taj novac utroši na dodatno propagiranje turističke ponude na tržištima Njemačke, Austrije, Italije, Slovenije i Češke, dakle zemalja iz kojih dolazi više od 70 posto svih turista. Premda iz SAD-a u Hrvatsku dolazi posve zanemariv broj turista, ministrica turizma dvije je godine zaredom, 2000. i 2001., više puta putovala u SAD gdje je, među ostalim, nazočila i godišnjim sastancima USTO-a, udruge šezdesetak američkih turoperatora. Na oba ta okupljanja Pave Župan-Rusković priredila je raskošne poslovne prijeme koje je velikodušno podmirila iz budžeta Ministarstva turizma. Premda je tvrdila da banketi nisu stajali više od 17 tisuća dolara, Nacional objavljuje dokumente koji pokazuju da su Croatia Luncheon te Banquet Coffee Break 2000. u hotelu “Stocdale” u Arizoni stajali porezne obveznike 27.159 dolara. Kada se tomu pribroje troškovi putovanja i smještaja hrvatskog izaslanstva, iznos doseže svotu od 43 tisuće dolara. Nacionalovi izvori tvrde da su Pave Župan-Rusković i Niko Bulić napravili još veće troškove iduće godine u Miamiju, kamo su doveli goste iz Dubrovnika na čelu s Terezom Kesovijom i njenom pratnjom. Po procjenama kojima raspolaže Nacional, na tu ekspediciju utrošeno je dodatnih 70 tisuća dolara. Valja istaknuti da su na isti način odriješili kesu samo još Malezija i Egipat, koji su se osjetili najugroženijima nakon terorističkih napada na New York 11. rujna 2001. U tim zemljama booking i turistički posjet pao je više od 60 posto. Velikim turističkim državama poput Španjolske, Italije, Francuske i Velike Britanije koje godišnje posjeti više od 10 milijuna Amerikanaca nije padalo na pamet da troše novac na prijeme jedne od stotina sličnih američkih turističkih udruga. Najveći efekt u turističkoj propagandi postiže se ulaganjem u reklamiranje kroz različite medije, ponajviše televiziju i novine, kako to čine sve turističke države, a ne sponzoriranjem hrane i pića bogatim američkim turističkim djelatnicima kako to čini Hrvatska.
Pave Župan-Rusković nekoliko puta godišnje službeno putuje u SAD. Ondje, među ostalim, Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica financiraju organizaciju dubrovačke “Feste svetog Vlahe”. Troškovi Ministarstva turizma i HTZ-a u SAD-u dosežu godišnji iznos veći od 200 tisuća dolara, a to je apsolutno nesrazmjerno u odnosu na broj turista koji odatle stiže u Hrvatsku.
Ustrajanje Pave Župan-Rusković na takvoj strategiji to je apsurdnije kada se zna da svjetski turistički stručnjaci upozoravaju da će upravo njemačko tržište do 2015. biti najemitivnije, odnosno da će iz te zemlje dolaziti najviše turista na svijetu. Također predviđaju da će Mediteran biti zanimljiv ponajviše za goste iz europskih zemalja, a neusporedivo manje za one iz dalekih, prekomorskih država. Dakle unatoč upozorenjima svjetskih stručnjaka da se Hrvatska mora usredotočiti na goste iz susjednih i ostalih europskih država, Pave Župan-Rusković ta tržišta sustavno zapostavlja, a novac razbacuje na putovanjima po, u turističkom smislu, nezanimljivim tržištima.
Djelomice upravo zbog tvrdoglave ministrice Pave Župan-Rusković ovogodišnja turistička sezona neće ostvariti financijske efekte kakve je najavljivalo Ministarstvo turizma. Umjesto za putovanja po SAD-u, Engleskoj, Kanadi, Kini, Japanu, Maleziji i Indoneziji, novac je trebalo uložiti u dodatnu propagandnu kampanju u Austriji, Njemačkoj, Italiji i Sloveniji, kako su to učinile Turska, Grčka, Italija i Španjolska. Međutim iz Ministarstva turizma stizala su optimistična predviđanja kako će gostiju biti 10 posto više nego lani i kako će se od turizma zaraditi četiri milijarde dolara, gotovo 700 milijuna više nego prošle godine. Zbog toga Ministarstvo turizma nije poticalo niti odobravalo sredstva za dodatne promotivne aktivnosti u zemljama iz kojih stiže najviše turista, premda bi se tako znatno popravila ovogodišnja turistička bilanca.
Zbog svega toga inzistiranje Pave Župan-Rusković na američkim turistima izaziva sumnju u stručnim turističkim krugovima. To više što ona nije nestručnjak i zna za upozorenja da odande ni sljedećih desetak godina neće stizati veći broj turista u Hrvatsku. Tvrdi se da Pave Župan-Rusković putuje u SAD iz osobnih interesa. Upozorava se, među ostalim, da je upravo njezina dugogodišnja službenica Nazli Weiss najzaslužnija što je Pave Župan-Rusković proglašena najboljom agenticom godine, što je titula koju svake godine dodjeljuje udruga USTO. Ta nagrada nema nikakva opravdanja jer je turistički promet između SAD-a i Hrvatske zanemariv. Stoga mnogi dovode u sumnju objektivnost takvog izbora. Zbog toga sada, kažu isti izvori, Pave Župan-Rusković uzvraća naklonost Amerikanaca tako da plaća njihove raskošne prijeme. Uz to upozoravaju da je na tim manifestacijama uvijek i Nazli Weiss koja je godinama, čak i za rata, dok je u Atlasu iz Dubrovnika direktorica bila Pave Župan-Rusković, radila kao voditeljica Atlasova marketinškog ureda u Washingtonu. Kada je Androniko Lukšić kupio Atlas, jedan od prvih poteza bio je davanje otkaza upravo Nazli Weiss, jer se tvrdilo da se na održavanje tog predstavništva u SAD-u godinama nepotrebno rasipao novac, a od njega nije bilo nikakve koristi. Otkako je Pave Župan-Rusković postala ministrica turizma, Nazli Weiss navodno se predstavlja kao konzultantica hrvatskog Ministarstva turizma.
Ministrica turizma Pave Župan-Rusković posljednjih je dana pokrenula hajku protiv svih onih koji su se usudili upozoriti da ovogodišnja turistička sezona neće ostvariti najavljivane rezultate, djelomice i zbog potpuno pogrešnih procjena te strateških promašaja Ministarstva turizma. Tako je nasrnula na istarskog župana Ivana Jakovčića i svog bivšeg zamjenika Veljka Ostojića iako je zahvaljujući njima postala ministrica turizma, okomila se i na hotelijere tvrdeći da su previše digli cijene te da je to razlogom što je sezona manje uspješna od očekivanja. Pave Župan-Rusković napala je i privatne iznajmljivače tvrdeći da više nego ikada zatajuju pravi broj gostiju te da zbog toga nema realnih podataka o tome. Naravno da su posrijedi bahata podmetanja ministrice Pave Župan-Rusković koja tako pokušava svoju odgovornost prevaliti na leđa svih drugih.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika