Objavljeno u Nacionalu br. 353, 2002-08-21

Autor: Eduard Šoštarić

Nacional otkriva

Tajanstvena njemačka jahta špijunira Hrvatsku

Jahta 'Krokodile' sa srpskom posadom već pet godina prati kretanje HV-a i hrvatske policije

Približno trideset metara dugo plovilo “Krokodil”, slično jahti, s njemačkom zastavom na jarbolu i posadom uglavnom srpske nacionalnosti, već pet godina, nezavisno od turističke sezone, periodički uplovljava i kratko se zadržava u hrvatskim teritorijalnim vodama Jadranskog mora. Prema dostupnim izvorima hrvatskih tajnih službi, opremljeno je najsuvremenijom elektroničkom špijunskog opremom pa je postalo predmetom interesa hrvatske obavještajne zajednice, saznaje Nacional.

Špijunska jahta 'Krokodile', opremljena najsuvremenijim elektronskim špijunskim instrumentima i opremom za istraživanje podmorja, ponovno je u hrvatskim teritorijalnim vodama primijećena prije dva tjedna: hrvatske tajne službe pretpostavljaju da jahta služi za zaštitu švercerskih brodova od hrvatske vojske i policije te pljačkanje hrvatskog podmorjaHrvatske sigurnosne službe bezuspješno pokušavaju doći do konkretnih informacija o članovima posade, ciljevima zadržavanja u Jadranu, pravcima plovidbe i stvarnom vlasniku, još od vremena kada je na čelu HIS-a bio Miroslav Tuđman.

Posljednji ulazak i kratkotrajni boravak ovog plovila u hrvatskim teritorijalnim vodama zamijećen je prije dva tjedna. Analitičari hrvatskih sigurnosnih službi u Hrvatskoj godinama postavljaju verzije njegovih tajanstvenih ulazaka i prikrivenog djelovanja u Jadranu.

Odbačena je mogućnost da se radi o turističkoj jahti jer se već letimičnim pogledom s veće udaljenosti može primijetiti, rijetko viđen, niz antena raznih oblika koje nemaju nikakve veze s turizmom.

Da je turističko plovilo, barem bi se približilo hrvatskoj obali. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog opskrbe namirnicama, pogonskim gorivom i sličnim potrepštinama. Jasno je da posada nastoji da se plovilo što manje izlaže pogledima, možda i zbog mogućnost da hrvatska policija ne pretraži plovilo.

Teško je zamislivo, tvrde obavještajni izvori, da jahta špijunira hrvatsku ratnu mornaricu i njezine aktivnosti, jer je potpuno izvan pogona, na remontu ili neuporabljiva zbog nedostatka dijelova, a nikakvu značajniju opremu nije nabavljala još od vremena hrvatskog osamostaljenja.

Nema ni značajnijih zahvata na hrvatskim otocima, kao što su dogradnje novih luka ili smještajnih kapaciteta za ratne brodove. Pored toga, svaki ulazak stranih vojnih brodova u Jadran potpuno je transparentan za javnost, tako da otpada i ta mogućnost.

Hrvatski radarski sustav “MORE”, za nadzor Jadranskog mora, nabavljen prije dvije godine iz SAD-a, još uvijek nije postavljen na otocima, pa prema tome ne može ni biti predmetom interesa “Krokodila”, čije su aktivnosti počele nekoliko godina prije negoli se Hrvatska uopće odlučila nabaviti taj radarski sustava.

Postoji veća vjerojatnost da tajanstveno plovilo traga za dragocjenostima s dna Jadrana, poput ostataka brodova i dragocjene robe koja se prevozila u vrijeme intenzivne pomorske trgovine na ovim područjima. Postoje neke naznake da jahta, osim moderne komunikacijske tehnologije, raspolaže i opremom za istraživanje podmorja i morskog dna.

To bi značilo da se radi o ilegalnim krijumčarima i dobro organiziranom lancu pomorskih pirata koji skupljaju vrijedne eksponate iz Jadrana za bogatu klijentelu i strastvene kolekcionare.

Međutim, postoji mogućnost da je ovo plovilo, s njemačkom zastavom i srpskom posadom, povezano s dobro organiziranim krijumčarskim lancem ilegalne trgovine ljudima, oružjem, narkoticima i cigaretama između raznih područja bivše Jugoslavije i Italije.

U tom slučaju, jahta služi da krijumčarima pokriva i zaštiti putove na Jadranu. Slušajući hrvatske vojne i policijske radioveze, na vrijeme bi ih trebala upozorit na moguću opasnost, kako bi se nakratko pritajili u nekoj uvali dok opasnost ne prođe, ili, u najgorem slučaju, preuzeti teret i umaknuti hrvatskoj potrazi.

Zbog svojih snažnih motora i komunikacijske tehnologije s mogućnošću slušanja svih hrvatskih policijskih i vojnih veza na Jadrana, pretpostavlja se da jahta na vrijeme može izbjeći bilo kakva presretanja i iznenađenja s hrvatske strane, a, pored toga, vrlo se teško otkriva i u slučaju opasnosti brzo mijenja lokaciju.

Hrvatske sigurnosne službe zbog svojih ograničenih kapaciteta nemaju mogućnost stalnog i kontinuiranog praćenja takve vrste plovila.

Eventualno najlogičnije rješenje pretraživanja morske površine helikopterom neekonomično je. Osim što su zrakoplovni resursi MUP-a i Hrvatske vojske prizemljeni, zbog nedostatka dijelova i neprovođenja remonta, potraga bi zahtijevala ranije uočavanje i kontinuirano praćenje sa zemlje. Kako plovilo ima mogućnost prisluškivanja veza, i policijskih i vojnih frekvencija, uvijek je korak ispred hrvatskih sigurnosnih službi.

Plovilo je, kako se pretpostavlja, opremljeno najmodernijim elektroničkim i radarskim sustavima, satelitskim komunikacijama, antenama i skenerima, koji uočavaju i prate smjer hrvatskih plovila i helikoptera u krugu i do 50 nautičkih milja. Pretpostavlja se da je plovilo opremljeno i najmodernijim softwareom za navigaciju i istraživanje Jadrana, navigacijskim kartama i digitalnim senzorima koji uočavaju bilo kakvu prepreku na moru.

Zbog ovakvih i sličnih nepoželjnih gostiju u hrvatskom Jadranu prijeko je potrebno da na hrvatskim otocima što prije proradi američki radarski sustav “Peregrine”, odnosno “MORE”, tvrde nam u obavještajnoj zajednici.

Vis, Lastovo i Dugi otok predviđeni su za postavljanje radarskog sustava koji će biti dovoljno kvalitetan da pokrije sve upade pirata, terorista ili kriminalaca i da pravovremeno upozori na njihovu ilegalnu djelatnost. Bez toga nema ni učinkovite obrane hrvatskog Jadrana, rekao nam je izvor blizak obavještajnoj zajednici.

Pored toga, Hrvatska još dugo zbog financijskih razloga neće imati snažnu ratnu mornaricu i pomorski će putovi na Jadranu vjerojatno biti korišteni za sve oblike kriminala, trgovinu ljudima, narkoticima, oružjem, ilegalne migracije i terorizam. Tek kad uđe u NATO, za što postoji vjerojatnost, susjedi je neće gotovo nikako vojno ugrožavati.

Vojne pomorske snage ne mogu biti učinkovite kao brze interventne policijske snage na moru ojačane potporom helikoptera. Stoga će biti puno isplativije ulagati u opremanje i obuku takvih interventnih jedinica na moru, koje će uz tehnološke prednosti novih radarskih sustava djelotvorno sprečavati narušavanje sigurnosti Jadranskog mora, a time jačati i ugled Hrvatske kao turističke zemlje.

HRVATSKI ODGOVOR
Instalacija američkih radara ‘Peregrine’

Hrvatska mora vrlo brzo instalirati američki radarski sustav “Peregrine” na otoke kako bi spriječila nepoželjne upade stranih špijunskih plovila, brodova i jahti koji prevoze ilegalne migrante, krijumčare droge i oružja kao i gusare na moru koji nastoje doći do podvodnog blaga u Jadranu. Vis, Lastovo i Dugi otok predviđeni su za postavljanje radarskog sustava koji će biti dovoljno kvalitetan da pokrije sve upade gusara, terorista ili kriminalaca i da pravodobno upozori na njihovu ilegalnu djelatnost. Radar “Peregrine” ima mogućnost otkrivanja svih plovila i niskoletećih ciljeva u radijusu od 115 kilometara od mjesta instaliranja. Američka tvrtka Metric System, proizvođač radara “Peregrine”, iznimno je poznata i cijenjena u svijetu tehnologija na polju obrane.

Vezane vijesti

Beyonce i Jay-Z uživaju na odmoru

Beyonce i Jay-Z uživaju na odmoru

Tri mjeseca nakon što su postali roditelji, r'n'b pjevačica Beyonce Knowles i njezin suprug, reper Jay-Z otputovali su na odmor gdje se 30-godišnja… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika