Objavljeno u Nacionalu br. 799, 2011-03-08

Autor: Zrinka Ferina

Naša glazba je vječna jer nas svi potkradaju

Sister Bliss, suosnivačica britanske elektro grupe Faithless, u povodu zagrebačkog koncerta govori o vezi droge i elektronske glazbe, budućnosti techno scene, ratu u Izraelu i majčinstvu

Klavijaturistica Sister Bliss s pjevačem Maxijem Jazzom, koji su s producentom Rollom Armstrongom osnovali grupu FaithlessKlavijaturistica Sister Bliss s pjevačem Maxijem Jazzom, koji su s producentom Rollom Armstrongom osnovali grupu FaithlessSister Bliss, klavijaturistica, producentica i DJ te suosnivačica britanske elektronske grupe Faithless, pravim imenom Ayalah Deborah Bentovim, danas je 40-godišnjakinja, majka petogodišnjeg sina i živi u kući s vrtom u sjevernom Londonu. S obzirom na to da je na glazbenoj sceni već 20 godina, zaradila je epitet žensko lice plesne glazbe. Autorica je i producentica većine hitova grupe Faithless koju je početkom 1995. osnovala s Maxwellom Fraserom poznatijim kao Maxi Jazz, te Rollom Armstrongom, bratom pjevačice Dido Armstrong. Otad su snimili šest studijskih albuma prodanih u više od 12 milijuna primjeraka. Njihovi hitovi “Salva Mea”, “Insomnia” i “God is a DJ” nalaze se među najizvođenijim plesnim hitovima u posljednja dva desetljeća, a pjesme “Woozy”, “Everything to Loose” i “Insomnia” korištene su u filmskim hitovima “Plaža”, “Seks i grad 2” te “Chasing Amy”. Grupa je trenutačno na svjetskoj turneji u sklopu koje će 19. ožujka nastupiti u maloj dvorani Doma sportova u Zagrebu. Uoči njihova drugog nastupa u Hrvatskoj, Sister Bliss dala je intervju za Nacional u kojem najavljuje jedan od onih nastupa uživo zbog kojih su višekratno proglašeni najboljim live actom proteklog desetljeća. Jedina zemlja u kojoj su odbili nastupiti je Izrael, što je Maxi Jazz objasnio kazavši: “Dok se ljudskim bićima uskraćuju ne samo ljudska prava nego i nužne potrebe za djecu, starce i njih samih, duboko osjećam da ne bih trebao slati ni najslabiji signal da je to normalno ili u redu.” Član Faithlessa Dave Randall je dodao: “Drugi razlog bojkota je to što je potlačeni palestinski narod sam tražio bojkot.” Sister Bliss, porijeklom Židovka, pak ima sasvim suprotno stajalište koje je za Nacional jasno izrekla.


NACIONAL: Kako vi gledate na palestinsko-izraelsku situaciju i smatrate li da umjetnici imaju odgovornost zauzeti strane?
GRUPA faithless osnovana je početkom 1995., snimili su šest albuma prodanih u više od 12 milijuna primjeraka a u sklopu svjetske turneje nastupit će 19. ožujka u maloj dvorani Doma sportovaGRUPA faithless osnovana je početkom 1995., snimili su šest albuma prodanih u više od 12 milijuna primjeraka a u sklopu svjetske turneje nastupit će 19. ožujka u maloj dvorani Doma sportovaSvaki pojedinac treba činiti ono što ga pokreće, bio umjetnik ili ne. Dok ima toliko krivih stvari i u izraelskoj i u palestinskoj politici, ja se ne mogu zauzeti ni za jednu od strana. Mislim da smo trebali uzeti svoju poruku mira i zajedništva, odsvirati koncert i tako pokazati solidarnost s onima koji žele mir na Bliskom istoku. Vjerojatnije je da će naša poruka doprijeti do mladih srca i mozgova ako smo tamo, fizički prisutni. A to su ljudi koji će kreirati budućnost te regije. Također mislim da smo honorar za taj nastup trebali donirati grupi Combatants for Peace, ti dečki su bili na prvim linijama s izraelskom vojskom i s Hamasom, i promoviraju poruku da beskrajni krug nasilja mora stati.
NACIONAL: Koliko ste najduže izbivali od kuće i možete li usporediti turneje Faithlessa danas i sredinom 90-ih kad ste počinjali?
- Trudimo se ne izbivati od kuće predugo s obzirom na to da mnogi članovi ekipe danas imaju obitelji tako da pokušavamo imati više kraćih prekida u sklopu turneje. I meni je odlazak na turneju danas bitno drukčiji jer i ja sad imam obitelj, ali zato je cijela stvar bitno profesionalnija danas nego sredinom 90-ih, kad je bilo poprilično kaotično.
NACIONAL: Vaša publika je odrasla, barem ona prva generacija ljubitelja electro popa i trancea. Tko čini publiku Faithlessa danas, vidite li djecu prve generacije fanova kako plešu na vašu glazbu?
- Nevjerojatno je to što Faithless privlači mladu publiku koja nije ni bila rođena kad smo mi izdali prvi album. Imali smo sreće, naša je glazba bezvremenska a i naše najveće hitove stalno remiksiraju i potkradaju te tako dopiremo do potpuno nove generacije u klubovima.

NACIONAL: Osvrnete li se na 1995., vladavinu techna, elektronike, acid housea i trip-hopa, što je po vama te trendove učinilo toliko raširenima, slažete li se s onima koji smatraju da je techno bio zadnji veliki novi glazbeni pravac?
- Iskustvo clubbinga i ravinga nešto je što je dirnulo u žicu mnoge mlade ljude; u vrijeme kad je moć crkve jenjavala, zajednice su se rascjepkale, a ljudi su i dalje tražili kvaziduhovno iskustvo i našli su ga, kao u plemenskoj zajedničkoj ekstazi - u plesnoj glazbi.

NACIONAL: Techno je bio prožet drogama, ponajviše ecstasyjem, kako vi gledate na to? Je li bila riječ o trendu koji je podupirala glazbena industrija ili je fizički bilo nemoguće izdržati cjelonoćno plesanje pa je droga povećavala kreativnost?
- Nemoguće je generalizirati, svaki čovjek ima jedinstveno iskustvo slušanja i plesanja na tu glazbu, bilo s drogama ili bez njih. Sigurno je da nije nužno konzumirati droge da bi se uživalo u bilo kojoj glazbenoj formi. Međutim, mnogi su ljudi uživali u rušenju barijera, u intimnosti i pojačanom osjećaju ljubavi koji je ecstasy stvarao. A glazba je postala dio koji je pojačavao iskustvo. Nekim ljudima je to bilo pozitivno iskustvo, nekima nije.

NACIONAL: Odrasli ste uz oca koji je svirao jazz, i sami imate klasično glazbeno obrazovanje, što vas je privuklo elektronskoj glazbi, mislite li da ste izdali klasične instrumente poput piana, violine i saksofona koje ste svirali u djetinjstvu?
- Ne mislim tako, osjećam da svoj cijeli glazbeni ukus mogu izraziti kroz Faithless. K tome nikad nisam bila dovoljno marljiva i predana vježbanju da bih mogla postati klasična ili jazz glazbenica.

NACIONAL: Počeli ste glazbenu karijeru kao DJ i bavite se time uz rad u Faithlessu, kao DJ ste nastupali u najslavnijim klubovima na svijetu, od londonskog Ministry of Sounda do Pache na Ibizi. Gdje se ljudi najbolje zabavljaju?
- Mislim da ljudi u Singapuru imaju dosta žestoke zabave s obzirom na to da žive u poprilično represivnom društvu. Meksikanci ih sustižu u partijanju.

NACIONAL: Vidjeli ste razvoj i promjene na techno sceni, kakvom vidite budućnost clubbinga, glazbenih trendova i industrije općenito?
- Angažmanom novih ljudi glazbena industrija se kontinuirano osvježava novim talentima i novim idejama. No u ovim vremenima je zaista teško prodati glazbu. Trebate ili nastupati uživo ili kao DJ da biste zaradili za život.

NACIONAL: Majka ste petogodišnjeg dječaka, vodite li ga sa sobom na turneje, kako balansirate između uloge majke i Sister Bliss?
- Vodim ga sa sobom kad je to prigodno, upravo je bio sa mnom u Australiji i bilo nam je jako zabavno, unatoč jet lagu.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika