Objavljeno u Nacionalu br. 373, 2003-01-08

Autor: Eduard Šoštarić

EKSKLUZIVNO

'Degman' najveći adut hrvatske vojne industrije

Tvornica 'Đuro Đaković' prikazat će u ljeto 2003. dovršeni tenk Degman, najznačajniji proizvod hrvatske vojne industrije od osamostaljenja, nastao u kooperaciji s bosanskim, slovenskim, izraelskim i francuskim tvrtkama, opremljen najsuvremenijim sendvič i reaktivnim oklopom, modernim sustavima zaštite od elektroničkog ometanja, atomskih, bioloških i kemijskih napada te termovizijskim kamerama, a prilagođen je NATO-ovim standardima i namijenjen izvozu

OKVIR
DEGMAN OTPORNIJI OD M-84
Degman posjeduje moderne sustave poput američkog Abramsa i francuskog Leclerca

IZVOZNI POTENCIJAL Izlaskom Degmana na tržište, 'Đ. Đaković' mogao bi postati regionalno središte za modernizaciju tenkovaNadalje, Degman ima zavarenu kupolu s višeslojnim sendvič-oklopom, dok M-84 i njegove inačice imaju lijevanu kupolu, što će nakon promjene povećati otpornost tenka na udare snažnijih projektila. Sendvič-oklop sastavljen je od više slojeva pancir-čelika u koje su umetnuti visoko otporni kompozitni materijali kao što su bakreni listići, ugljični materijali, kvarc, obojeni metali i slično.
Osim toga, novost je i eksplozivno-reaktivni oklop koji se nije ugrađivao u M-84. Reaktivni oklop su eksplozivne ploče na tenku koje će prilikom udara protutenkovske i drugih granata eksplodirati i skrenuti granatu u drugom smjeru od ciljanog, te time smanjiti oštećenje tenka. Aktivirane ploče reaktivnog oklopa nakon svakog takvog udara bit će izmijenjene.
Za razliku od M-84, Degman će imati i termovizijsku kameru kojom će detektirati sve ciljeve koje toplinski zrače s udaljenosti i do nekoliko kilometra od tenka, bilo da je magla, noć ili da su skriveni u sjeni nekog objekta. Električni pogon topa i kupole, kao i prateći međusklopovi, čija je instalacija u obradi, nabavljat će se od poznatih zapadnoeuropskih proizvođača tenkovske opreme. Sve do sada pogon kupole i topa bio je hidraulični.
Električni pogon topa i kupole tendencija je u razvoju modernih tenkova, a imaju ga američki tenk Abrams i francuski Leclerc. Zaštita tenka i posade, zapovjednika, ciljača i vozača, bitno je poboljšana novim sustavom zaštite SZ-2000 koji, primjerice, u slučaju nuklearnog udara i bojnih otrova trenutačno isključuje motor i zatvara njegove izlazne žaluzine, isključuje kompresor za nadtlak te osigurava filtriranje zraka posadi, ali brže i učinkovitije nego dosad. Ubrzo nakon takve kataklizme, sustav zaštite podiže sve postojeće borbene funkcije tenka bez obzira na stanje kontaminiranosti tla i atmosfere.

Sredinom ljeta 2003., na tenkovskom poligonu nedaleko od Slavonskog Broda, hrvatskoj i svjetskoj javnosti po prvi će put biti prikazan kompletirani hrvatski tenk Degman, najznačajniji proizvod hrvatske vojne industrije. Degman je nastajao etapno, modernizacijom tenka M-84, inače uspješnog izvoznog proizvoda vojne industrije bivše SFRJ s kraja osamdesetih, doznaje Nacional od Bartola Jerkovića, direktora slavonsko-brodske tvornice “Đuro Đaković – specijalna vozila”.

Uz tvrtku “Đuru Đaković – Specijalna vozila” kao nositelja razvoja i proizvodnje, na proizvodnji komponenti za tenk Degman uključeni su i strani partneri kao što su izraelski “Elbit”, francuski giganti vojne industrije tvrtke “Thales” i “Giat”, a iz Hrvatske su trenutačno angažirane čak 33 tvrtke.

Koliki je odmak u tehnološkom smislu učinjen u odnosu na posljednju verziju tenka M-84A4, koja će se do lipnja iduće godine isporučivati Hrvatskoj vojsci, govori i podatak da Degmanov razvoj ne mogu više pratiti ni poduzeća s područja bivše Jugoslavije koja su donedavno participirala u proizvodnji M-84A4.

Ne samo da će Degman postati tenk s kojim će HV zakoračiti u NATO nego će, s obzirom na njegovu kompatibilnost s NATO-ovim tenkovima T-72, M-84, T-90, koji su u oružanim snagama zemalja bivše Jugoslavije i zemljama srednje te istočne Europe, postati jedan od potencijalnih hrvatskih izvoznih proizvoda.

Izlaskom hrvatskog tenka Degman na svjetsko tržište “Đuro Đaković” mogao bi za koju godinu postati regionalno središte nadogradnje i modernizacije tenkova istočnog bloka. Naime, nitko drugi u Europi i svijetu nije učinio toliku evoluciju u modernizaciji verzije ruskog tenka T-72 u potpuno novi proizvod kao što je to učinjeno u Hrvatskoj, a modernizacija tenkova ruske proizvodnje u tranzicijskim zemljama posebno je nužna zbog potrebe da se brže integriraju u NATO savez.

S obzirom na to da je razvoj novog tenka u tehnološkom smislu izuzetno zahtjevna i složena operacija, a poznato je da je tenkovska industrija bivše Jugoslavije, ovisno o dijelu tenka, bila locirana po svim bivšim republikama, razumljivo je da su se i na razvoju Degmana kao dobavljači dijelova angažirale i renomirane strane tvrtke, ali i neke s prostora bivše Jugoslavije.

Dok je u bivšoj Jugoslaviji udio hrvatske industrije u proizvodnji tenkova iznosio 20 posto, sada u proizvodnji Degmana hrvatska industrija participira s više od 50 posto.

Važan partner u projektu novog hrvatskog tenka je slovenska elektro-optička tvrtka “Fotona” s kojom će “Specijalna vozila” u koprodukciji izraditi novi sustav za upravljanje strojnicom i paljbom iz topa. Kvalitetan top kalibra 125 mm, proizvod tvornice “Bratstvo” iz Travnika, zadržava se kao glavno oruđe zbog logističke kompatibilnosti s tenkovima M-84, a prema Nacionalovim pouzdanim izvorima, postoji velik interes “bivših kooperanata” da participiraju u proizvodnji Degmana.

Zanimljivo je da su potporni kotači i gusjenice tenka obložene gumom, tehnologijom koja je potpuno usvojena u “Gumitplastu” iz Rešetara. Ljevaonica željeza u Sisku izradila je članke gusjenica koje su obrađene i sastavljene u tvrtki “Poljostroj” iz Dubrave. Na ispitivanju i atestiranju novih proizvoda surađuju sa Strojarskim fakultetom iz Slavonskog Broda.

Prije nekoliko godina “Đuro Đaković – specijalna vozila” s Brodarskim institutom iz Zagreba pokrenuli su i realizirali u šibenskom Remontnom brodogradilištu projekt nadgradnje originalnog motora od 780 KS, čime je ostvarena snaga veća od 1000KS. Ovaj motor važna je komponenta tenka Degman uz moguće alternativne izvore iz uvoza, npr. Poljske, a remont i kontrolno ispitivanje motora obavljat će se u Hrvatskoj.

Tvornica “Đuro Đaković – Specijalna vozila”, osim za upravljanje složenim sustavom naoružanja, finalnu integraciju dijelova tenka i ispitivanje, potpuno je opremljena i za izradu tijela tenka, zavarene kupole, glavnog ležaja kupole, kao i velikog broja ostalih složenih strojarskih i elektrokomponenti i uređaja. Primjerice, sustav za automatsko punjenje topa tenka, koji je u bivšoj Jugoslaviji izrađivan u Subotici, sada se samostalno ili u kooperaciji izrađuje u Slavonskom Brodu.

Degman je zapravo, kako nam je izjavio voditelj proizvodnje magistar Borislav Pecić, novi jurišni tenk, izrastao iz obitelji tenkova M-84, s boljom pokretljivošću, pojačanim oklopom i preciznijom paljbenom moći u odnosu na prethodnike.

Degman će imati suvremeni sustav automatskoga gašenja požara u tenku, koji će biti integriran u SZ-2000 s vrlo brzim inteligentnim detektorima požara, a posada će o svemu biti obaviještena zvučnom i vizualnom dojavom. U zaštitne sustave svakako spada i detektor laserskog zračenja povezan s lanserima dimnih kutija, primijenjen na tenkovima M-84A4.

Osim spomenutoga, razvodna ploča vozača RPV-2000, računalni sustav za upravljanje tijelom tenka, također je proizvod nove tehnologije i omogućava bolju zaštitu motora i mjenjača, bolji pregled parametara motora i transmisije, te automatski start motora. Ranije, ručno pokretanje motora zadržano je kao pričuvna varijanta. Kad se neki od parametara rada motora nađu u kritičnom području za rad, računalo RPV-2000 upozori vozača treptanjem pokazivača i zvučnim signalom. Na pokazivaču razvodne ploče ispisuje se poruka o vrsti neispravnosti. Osim toga, nova razvodna ploča može se iskoristiti pri obuci i treningu vozača, prebacivanjem prekidača na školski i trenažni rad, gdje će potpuno štititi motor i mjenjač tenka od havarije i pogrešnog rukovanja. U Degmanovu opremu ulazi i sustav za satelitsku navigaciju te najsuvremeniji radiokomunikacijski sustav s kriptozaštitom i frekvencijskim skakanjem kao apsolutnom zaštitom od ometanja.

Proizvodnja za domaće tržište limitirana je potrebama o kojima se odlučuje u MORH-u, a izlazak na svjetsko tržište, koliko god bio izazovan, vrlo je ograničen, posebno za malenu zemlju poput Hrvatske jer traži velika ulaganja. Prodati slavonsko-brodski tenk M-84 u konkurenciji s američkim Abramsom ili njemačkim Leopardom u proteklih deset godina, bio bi nevjerojatan pothvat.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika