Objavljeno u Nacionalu br. 803, 2011-04-05

Autor: Dean Sinovčić

Umjesto da pomaže, Grad Zagreb sabotira INmusic

Organizator T-Mobile INmusic festivala Zoran Marić govori o sukobu s gradskom vlasti koja zarađuje na naplati prostora, počecima i utjecaju festivala i dugogodišnjem druženju s glazbenim zvijezdama

SVJETSKI FESTIVAL BEZ KAMPA 
'Promoviramo Zagreb, za što imamo potvrdu u međunarodnom press clipingu, ali s cijenom koju traži grad morat ćemo otkazati kamp', kaže MarićSVJETSKI FESTIVAL BEZ KAMPA 'Promoviramo Zagreb, za što imamo potvrdu u međunarodnom press clipingu, ali s cijenom koju traži grad morat ćemo otkazati kamp', kaže MarićGlazbeni INmusic festival vrlo je brzo, nakon što je pokrenut 2006. godine i održan na zagrebačkoj Šalati, postao jedan od ključnih glazbenih događaja. Njegov je organizator Zoran Marić uspio u Zagreb dovesti vrlo priznate izvođače svjetske glazbene scene, od Franza Ferdinanda i Morrisseya 2006., preko Sonic Youtha i Iggy Popa 2007., Nicka Cavea i The Prodigy 2008., Mobyja i Kraftwerka 2009. pa do Flaming Lipsa i LCD Soundsystema prošle godine. Pored njih, na festivalu koji se od 2007. godine održava na Otoku mladosti na zagrebačkom Jarunu, nastupili su još deseci iznimno kvalitetnih izvođača zbog čega je festival zapažen i u inozemnim medijima.


Ove godine, festival će se održati 21. i 22. lipnja, zvijezde festivala bit će kanadska grupa Arcade Fire, dobitnici nagrade Grammy za najbolji prošlogodišnji album, a pored njih nastupit će Nick Cave s grupom Grinderman, Jamiroquai, TV on the Radio i mnogi drugi respektabilni izvođači. Međutim, Zoran Marić, umjesto da uživa u organizaciji ovakvog festivala ove se godine obrušio na gradsku upravu tvrdeći da ih Grad Zagreb ne pomaže, ne prepoznaje festival kao kulturni događaj, te tvrdi kako uz takvo odmaganje grada festival ne može napredovati. Dapače, usporedio je odmaganje Grada Zagreba s Novim Sadom i njegovim pomaganjem glazbenog festivala Exit koji je već godinama jedan od najpoznatijih festivala u Europi.

NACIONAL: Na posljednjoj konferenciji za novinare koju ste održali, kritizirali ste Grad Zagreb koji vam ne pomaže u organizaciji festivala, dok Novi Sad pomaže festival Exit s pola milijuna eura i logističkom podrškom. Što se zapravo dogodilo?
- Događa se to da T-Mobile INmusic festival sustavno napreduje, dokazali smo se rezultatima u hrvatskoj i svjetskoj javnosti, a na temelju tih rezultata vrijeme je da svoj dio odgovornosti preuzme i Grad Zagreb. Konkretno, Grad ne bi trebao zarađivati na ovom festivalu naplatom livade u iznosu od 350 tisuća kuna što je apsurdna cijena. To nije livada koja se koristi u neku drugu svrhu pa da je mi sada oduzimamo i nekome radimo štetu. Mi joj dajemo kontekst, dajemo joj sadržaj, oživljavamo je i onda ona održavanjem INmusic festivala dobiva novi, dobar smisao. U konačnici promoviramo Grad Zagreb, za što imamo potvrdu u brojnom međunarodnom press clipingu. Ljudi dolaze iz cijele Hrvatske, iz cijelog svijeta, to je međunarodni spektakl, ali s cijenom koju Grad traži mi ćemo morati otkazati kamp na jugozapadnoj strani jezera. Prošle godine nam zemljište nije naplaćeno jer smo dobili sponzorstvo Zagrebačkog holdinga pa smo zbog toga mogli imati kamp. Ne znamo što se promijenilo ove godine da barem ta podrška u nenaplaćivanju zemljišta izaostane? Da ne govorimo o tome da Zagreb ima gotovo deset puta veći proračun od Novog Sada koji može izdvojiti pola milijuna eura za Exit. Po toj logici Grad Zagreb bi za naš festival trebao izdvojiti pet milijuna eura. Puno se tu pitanja otvara. Je li to znači da su čelnici Novog Sada pametniji, sposobniji?

NACIONAL: Festival Exit ipak traje duže, nastupa više izvođača i dolazi više gostiju u Novi Sad.
- Kad bismo mi dobili pola milijuna eura od Grada Zagreba, kao što Exit dobije od Novog Sada, imali bismo više izvođača, više posjetitelja i vjerojatno bismo bili veći festival od Exita. Važno je istaknuti da uspjeh Exita nije došao preko noći, Novi Sad od početka podržava festival, a to je već 12 godina i rezultati tog ulaganja su očiti.

NACIONAL: Koliko je teško organizirati festival koji ovisi o sponzorima kao što je T-Mobile?
- Tržište je u tom smislu nemilosrdno. Ako je kriza, onda trpe projekti bez obzira na svoju kvalitetu, uspješnost i perspektivu. No, to je pitanje i kulturne politike Grada Zagreba koji želi ovakve projekte u potpunosti prepustiti tržištu. Problem je što grad Zagreb ne priznaje suvremenu glazbu kao kulturu.

NACIONAL: Izvođači koji će ove godine nastupiti na festivalu su vrhunski, na čelu s Arcade Fire, ovogodišnjim osvajačima Grammyja za najbolji album. Iako je ekonomska kriza veća no lani, čini se da će ovogodišnji festival biti kvalitetniji no prošlogodišnji.
- Mi ovisimo o ponudi izvođača u danom trenutku. Prošle godine ni Arcade Fire ni Grinderman nisu bili na turneji te nisu bili dostupni za T-Mobile INmusic Festival. U skladu s time, prošle smo godine imali najbolji program koji se mogao dobiti u tom trenutku. Srećom, postoji dovoljan broj izvođača koje se može dovesti i prezentirati tako da je i prošle godine program bio sjajan, uz jedan od najboljih nastupa ikada na festivalu, grupe Flaming Lips. Mi uvijek radimo eklektički line-up koji zadovoljava raznoliku publiku i samo je pitanje kako će se netko pronaći u određenom programu. Što se tiče aktualnosti, Arcade Fire su jedno od najvrućih imena na svijetu koje se može dobiti, ali za one koji ne vole Arcade Fire imamo Jamiroquaija ili Cypress Hill, TV on the Radio ili The Streets. Pokušavamo zadovoljiti razne glazbene ukuse pri čemu stojimo iza svakog od tih imena jer su to kvalitetni izvođači. Ne želimo dovesti nekakav industrijski proizvod.

NACIONAL: Je li festival limitiran brojem posjetitelja, bez obzira na kvalitetu izvođača, ili postoji ideja ili plan kako povećati festival?
- Svakako razmišljamo o mogućnostima razvoja festivala, a te mogućnosti su ogromne, barem prema istraživanjima koje smo obavljali. Prvenstveno mislimo da produženje festivala na još jedan dan čime bi se povećao broj gostiju izvan Zagreba i izvan Hrvatske jer jedan dan više utječe na motivaciju publike da dođe u Zagreb, a nas stavlja uz bok velikim europskim festivalima. Cijeli svijet ima svoje festivale, svoje ponude, radi se o zemljama s daleko većim brojem stanovnika i u tom smislu teško im je konkurirati. Pozicioniramo se na koncertnoj karti Europe i zato tražimo pomoć Grada Zagreba, odnosno prigovaramo im zbog neodgovornog ponašanja prema interesima Grada. To nije samo naš interes, mi bismo mogli reći - nećemo organizirati kamp na Jarunu jer nam je to čisti trošak, nemamo motiva za proširivanje festivala, a ni sponzori nemaju interesa baviti se stranom publikom. Grad Zagreb mora imati tu interes, kao što Novi Sad ima interes i daje toliki novac, a taj interes je u kulturnom turizmu. Na Exit festival dolazi 10 do 15 tisuća stranaca i prema nekim izračunima oni tijekom festivala u Novom Sadu potroše između 10 i 15 milijuna eura. Kada bi se pojavila logistička podrška Grada, koja bi omogućila produljenje festivala za jedan dan, tada bi bilo moguće da se pojavi još sponzora koji bi svoje proizvode prodavali na festivalu jer im nije svejedno prodaju li ih dva ili tri dana. Razvoj festivala je u interesu svih, publika dobiva bogatiji program, više turista dolazi u grad, više ljudi je zaposleno na festivalu, sponzori imaju bolje rezulatate u svom poslovanju.

NACIONAL: Svi se vole hvaliti stranim gostima. Koliko stranih gostiju dolazi na vaš festival?
- Između 10 i 15 posto gostiju na našem festivalu su stranci. Na petodnevni festival Sziget u Mađarskoj koji se održava u kolovozu dolazi 20 tisuća stranaca, na Exit dolazi 10 do 15 tisuća stranih gostiju i realno bi se ta publika mogla privući u Zagreb. I Sziget i Exit koriste jadransku obalu kao dodatni poticaj publici da dođu na njihove festivale, pa u reklamama navode kako nakon Exita ili prije Szigeta gosti mogu posjetiti jadransku obalu. To je, primjerice, u uvodniku Sziget festivala napisao mađarski ministar kulture. A naš ministar kulture, odnosno gradski ministar kulture, dosada nije rekao ni riječ o festivalu na Jarunu.

NACONAL: Koliko vam blizina Exit festivala pomaže a koliko odmaže u dovođenju izvođača? Žele li inozemne grupe dva puta nastupati na istom području?
- Dva tjedna je dovoljni vremenski razmak između Exita i T-Mobile INmusic festivala. Činjenica je da izvođači glavninu prihoda ostvaruju kroz koncertne nastupe i to je olakšica za organizatore koncerata. Naša publika je prilično zahtjevna jer radi parcijalne usporedbe. Na neki način, mi smo preblizu europskim i svjetskim trendovima i zato nas uspoređuju s europskim i svjetskim festivalima, uspoređuju nas s Exitom. Ali oni ne žele vidjeti kolika je cijena ulaznice za Exit festival ili festival u Njemačkoj, početna cijena naše ulaznice je 40 eura, i to je je jedna od najjeftinijih cijena u Europi. Normalne cijene za europske festivale su između 120 i 130 eura, a cijena za Exit festival je 80 eura.

NACIONAL: Publika je zahtjevna, a koliko su zahtjevni sami izvođači? Koji su vas izvođači znali izluditi svojim zahtjevima a koji iznenaditi normalnim pristupom?
- Kakav je vođa benda, takav mu je cijeli tim koji radi s njim. Što je izvođač bezobrazniji i bahatiji ili veći ignorant prema potrebama organizatora i drugih ljudi, to je s njime teže raditi. Primjerice, Billy Idol je lani bio daleko od kooperativnog čovjeka, kao i njegov cijeli tim. Oni su kasnili dva sata na tonsku probu što u festivalskom rasporedu stvara velike probleme. S druge strane, Wayne Coyne vođa grupe Flaming Lips, proveo je dva dana na festivalu i želio se upoznati s time kako festival funkcionira, kako se ljudi ponašaju, a njegov tim je pomagao našim ljudima kada smo zbog kiše postavljali daske kako ne bi hodali po blatu. Članovi Flaming Lipsa su priskočili i nosili daske, što je prava rijetkost.

NACIONAL: Na što izvođač obraća pažnju kada se odluči na dolazak odnosno na nedolazak na zagrebački festival?
- Da, bilo je i odbijanja, ali pomaci na bolje vide se iz godine u godinu. Najgore razdoblje, a bilo je to u vrijeme prvog festivala, je prošlo. Tada smo se suočavali s pitanjima "Tko ste vi?" jer ovakvi festivali niču svaku godinu diljem Europe, ali jednako brzo i nestaju. Onda su se sljedeće godine postavljala pitanja poput "Kakva je bila atmosfera", "Tko je sve svirao", i tako dalje. S vremenom smo stekli reputaciju među izvođačima i među agencijama preko kojih se dovode izvođači. Postoji pet, šest velikih svjetskih agencija koje zastupaju 90 posto svjetskih izvođača. Sa svim tim agencijama smo radili, oni su zadovoljni suradnjom s nama tako da su nas uključili u svoje planove. Arcade Fire sigurno ne bi ove godine pristao nastupiti u Zagrebu da prije dvije godine nije nastupio Kraftwerk, a prije četiri godine Franz Ferdinand koje zastupa ista agencija. Dakle, da njihova agentica osobno nije bila na festivalu i uvjerila se kako to izgleda, na koji način je organiziran festival, oni ne bi svirali u Zagrebu.

Vezane vijesti

INmusic među 50 najboljih na svijetu

INmusic među 50 najboljih na svijetu

CNN International u svom je članku odabrao i preporučio 50 najboljih svjetskih glazbenih festivala, među koje je uvršten i INmusic festival u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika