Objavljeno u Nacionalu br. 385, 2003-04-02

Autor: Mladen Pleše

Vlasnik prve 'last minute' agencije u Hrvatskoj

'Hrvati će ljetovati u Grčkoj i Tunisu za samo 1000 kuna'

Matjaž Čede, slovenski poduzetnik, vlasnik agencije Last Minute center u Zagrebu, prve agencije u Hrvatskoj za kupnju i rezervaciju ljetovanja u zadnji trenutak i po znatno nižim cijenama, zbog rata u Iraku i pada bukinga u zapadnoeuropskim državama najavljuje drastičan pad cijena aranžmana u srpnju i kolovozu za sve europske destinacije

Matjaž Čede, slovenski poduzetnik, vlasnik agencije Last Minute center u ZagrebuMatjaž Čede, slovenski poduzetnik, vlasnik agencije Last Minute center u ZagrebuPočetkom ožujka u Zagrebu je otvoreno turističko predstavništvo Last minute center, prva agencija takve vrste u Hrvatskoj. Ponuda u njoj doista je nevjerojatna: svakodnevno nudi odmor i putovanja u više od dvije stotine odredišta s gotovo pet stotina tisuća smještajnih aranžmana. I to po cijenama od 30 do 60 posto nižim od onih koje se nalaze u katalozima najvećih europskih turoperatora. U Last minute centru u Zagrebu mogu se kupiti paket-aranžmani za odmor i putovanja po cijelom svijetu. Valja se samo odlučiti hoćete li posjetiti Brazil, Argentinu ili Čile, provesti odmor u Meksiku, Dominikanskoj Republici ili Kubi, razgledati prirodne ljepote u SAD-u, Australiji, Kanadi, Kini ili Japanu, kupati se u Španjolskoj, Egiptu, Turskoj, Portugalu, Grčkoj, Maroku, Tunisu, Indoneziji ili uživati u safariju u Keniji, krstarenju po Karibima, Sejšelima ili Bahamima. Ili se, dakako, odmarati u Hrvatskoj. Budući da se paket-aranžmani kupuju od tri tjedna prije putovanja do posljednjeg dana, turoperatori ih tretiraju kao svojevrsnu sezonsku rasprodaju, premda sezona zapravo nije ni počela. Kako je na najvećim turističkim emitivnim tržištima, kao što su Njemačka i Engleska, primjerice, uobičajeno da se najveći dio aranžmana za ljetni odmor proda najkasnije do kraja svibnja ili prve polovice lipnja, sve poslije toga roka računa se kao prodaja u posljednji trenutak. Stoga se nudi tržištu po posebnim, znatno nižim cijenama. Na isti način prodaju se i ostali aranžmani i putovanja koji ne spadaju u europske ljetne odmore. Putovanja tijekom godine, posebice po dalekim destinacijama, također se prodaju nekoliko mjeseci unaprijed, pa je zbog toga ovih dana moguće, primjerice, u Last minute centru u Zagrebu uplatiti paket-aranžman koji se sastoji od 13-dnevnog boravka i avionskog prijevoza na Kubi tijekom travnja za samo 9077 kuna. Također tijekom travnja možete provesti sedam dana u Egiptu za bagatelnih 1572 kune, na Maldivima za 5696 kuna ili na Šri Lanki za 4732 kune. Ti su aranžmani jeftiniji od cijena zrakoplovnih karata do tih odredišta.

Matjaž Čede: 'Otvorio sam last minute agenciju u Zagrebu jer su Hrvati kao i Slovenci: odluku gdje će provesti odmor donose u posljednji trenutak' To međutim nije sve: u Last minute centru u Zagrebu tvrde da će ovoga ljeta omogućiti sedmodnevna ljetovanja u Turskoj, Španjolskoj, Grčkoj i Tunisu za manje od 1500 kuna.

Last minute center u Zagrebu surađuje i ima on-line vezu s pedesetak najvećih europskih turoperatora, od TUI-ja, Neckermana, GTT-a, Meyera i FTI-ja do Gulet touristica, Riva toursa, Fun & Sun, Globtoura i Airtours atlasa. Da bi se dobila tako povoljna cijena, nužno je zadovoljiti jedan uvjet: aranžmani se moraju kupiti dvadesetak dana prije početka odmora ili najkasnije na sam dan putovanja.

Uz zagrebački Last minute center vezano je mnogo neobičnosti. Premda je Hrvatska poznata svjetska turistička destinacija koja već četrdesetak godina razvija turističku industriju i sve vrste ponuda, do sada u njoj nije otvorena ni jedna specijalizirana agencija koja se bavi prodajom turističkih aranžmana u posljednji trenutak. To je nevjerojatno, posebice kada se zna da se takve turističke usluge u svijetu nude već desetljećima. I još jedan kuriozitet: agenciju je otvorio Slovenac, Matjaž Čede, 30-godišnji pravnik iz Ljubljane. Matjaž Čede vlasnik je agencije “Ilirika turizam”, tvrtke koja u Sloveniji ima 14 predstavništava u svim većim slovenskim gradskim središtima. Prošle godine preko Last minute centra u svijetu se odmaralo više od 30 tisuća Slovenaca.

Na početku razgovora zanimalo nas je zašto se Matjaž Čede odlučio otvoriti agenciju u Hrvatskoj.

“Ohrabrili su me ponajprije iznimno uspješni rezultati u Sloveniji, ali i saznanje da priličan broj hrvatskih građana putuje na odmor iz zračnih luka u Ljubljani, Grazu, Trstu i Salzburgu. Ustanovio sam potom da nema većeg turoperatora koji leti iz Zagreba, što mi je jasan pokazatelj da je hrvatsko tržište, kada je o takvim putovanjima riječ, potpuno nepokriveno. I na kraju, građani Hrvatske imaju jednu vrlo sličnu karakteristiku kao i Slovenci. Odluku o tomu gdje će provesti odmor, za razliku od većine europskih građana, donose u posljednji trenutak, najviše mjesec ili dva prije početka ljetovanja. Nijemci i Englezi uplaćuju aranžmane za ljetni odmor već u zimskim ili najkasnije proljetnim mjesecima, tako da praktički kod svih turoperatora glavna sezona kupovanja aranžmana završava u svibnju i do sredine lipnja. Nakon toga roka oni više ne očekuju nove uplate, pa slobodne aranžmane nude po sniženim cijenama upravo agencijama koje su specijalizirane za prodaju aranžmana u posljednji trenutak. U moju agenciju svaka 24 sata stižu najsvježije informacije o slobodnim mjestima u pedesetak najvećih europskih turoperatorskih tvrtki. Budući da je riječ o aranžmanima koji nisu prodani na vrijeme, oni se daju na tržište po cijenama koje su od 30 do 60 posto niže. U tom trenutku na scenu stupaju Hrvati i Slovenci čije se navike podudaraju s pojavljivanjem nižih cijena turoperatora, što će im omogućiti da od sada ljetuju jeftinije, a da ne mijenjaju svoje navike. Da sam bio u pravu kada sam odlučio otvoriti agenciju u Hrvatskoj, pokazuju već prvi tjedni poslovanja. U manje od tri tjedna u mojoj su agenciji potencijalni kupci podigli čak tisuću kataloga Riva Toursa, specijalista za Hrvatsku, pa sam naručio još tri tisuće kataloga.”

NACIONAL: Kako se određuju cijene aranžmana u vašoj agenciji? – S turoperatorima se pogađam o cijenama gotovo svaki dan. Definitivno ih određujemo dva do tri tjedna prije putovanja. Visina cijene ovisi o procjenama turoperatora koliko će još preostalih mjesta uspjeti prodati sami, a koliko će morati ponuditi agencijama koje prodaju aranžmane u posljednji trenutak. Tako fiksirana cijena je definitivna i ostaje ista bez obzira na to jeste li uplatili aranžman tri tjedna prije ili na sam dan putovanja. Cijene u zagrebačkom Last minute centru usklađene su s najnižim cijenama u Beču, Stuttgartu, Londonu.

NACIONAL: Mnogi su sumnjičavi prema takvim angažmanima, boje se da su cijene niže zbog manje kvalitete ponude. – Toga se nitko ne treba bojati. Nema apsolutno nikakve razlike u tretmanu gosta koji provodi odmor na Mallorci u kolovozu, a koji je angažman platio 1000 eura, primjerice, u siječnju, od onoga koji je isti aranžman platio u srpnju, i to samo 500 eura. Kada dođu na odredište, nitko od osoblja agencije ili hotela ne zna koliko je tko platio. Last minute center preporučuje samo one aranžmane koji nude najbolje uvjete i koji imaju najbolji odnos između cijene i kvalitete usluge. Ne zastupamo samo jednog turoperatora, radimo s njih pedesetak i nismo prisiljeni prodavati sve i pod svaku cijenu. Naš je glavni cilj da nam se klijenti vrate i sljedeće godine, stoga im nastojimo ponuditi što bolje uvjete. Uostalom prošle smo godine imali manje od jedan posto reklamacija.

NACIONAL: Kako će se rat u Iraku odraziti na turističku sezonu u Hrvatskoj? – Uvjeren sam da će hrvatski turizam na kraju dobro poslovati, a da će hrvatski građani ljetovati jeftinije nego ikada. Zapadni turisti, nakon što završi rat, tražit će smještaj do kojeg se može stići automobilom ili autobusom. Tada će se jadranska obala pokazati kao gotovo idealno rješenje. Budući da će turistička odredišta u Španjolskoj, Turskoj, Tunisu ili Grčkoj biti poluprazna, a njihovi su kapaciteti golemi, stotine tisuća europskih turista koji su namjeravali tamo provesti odmor preusmjerit će se na druga, bliža odredišta. Tako će Hrvatska postati najtraženija destinacija. Što se pak tiče hrvatskih građana, oni će moći ljetovati jeftinije nego ikada. Budući da je upravo sada, kada je trebao biti najveći buking, došlo do velikog zastoja, uskoro će se na tržištu naći stotine tisuća slobodnih hotelskih aranžmana u Turskoj, Tunisu, Grčkoj i Španjolskoj, pa će svi oni, ako će htjeti koliko-toliko spasiti ovu sezonu, morati drastično smanjiti cijene. Jamčim da će se u mojoj agenciji Last minute center u Zagrebu u lipnju, srpnju i kolovozu moći uplatiti aranžmani za sedmodnevni odmor u turskim ljetovalištima, na nekom od grčkih otoka ili pak u Maroku i Tunisu za najviše tisuću do tisuću i pet stotina kuna, odnosno za 150 do 200 eura.

NACIONAL: Kako će to biti moguće? – Najveći svjetski turoperatori već su u katastrofalnoj situaciji. Pad bukinga doseže i više od pedeset posto. Jednako su veliki gubitnici hotelijeri, zrakoplovne kompanije i čarter agencije. Nakon što rat završi, jedini će spas biti u drastičnom smanjenju cijena. Svi u tom lancu, turoperatori, prijevoznici i hotelijeri, morat će se odreći zarade, a bit će presretni ako im gubici neće biti preveliki. Za Hrvate i Slovence to će biti nevjerojatna prilika. Naši su građani, naime, prošli rat i oni se puno manje boje vojnih operacija na drugim kontinentima od, primjerice, Austrijanaca ili Nijemaca. Stoga će i moći uživati u blagodatima jeftinog ljetovanja.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika