Objavljeno u Nacionalu br. 391, 2003-05-13

Autor: Robert Bajruši

Najučinkovitiji i najnapadaniji Račanov ministar

Vlada kreće u još jaču promidžbu

Radimir Čačić, ministar javnih radova, obnove i graditeljstva, odgovara na optužbe da izgradnju autoceste koristi za vlastito reklamiranje i da njegove firme sudjeluju u velikim državnim projektima te tvrdi da ne postoji nikakav njegov sukob s Račanom

Radimir Čačić, ministar javnih radova, obnove i graditeljstva odgovara na optužbeRadimir Čačić, ministar javnih radova, obnove i graditeljstva odgovara na optužbeRadimir Čačić, ministar javnih radova, obnove i graditeljstva, posljednjih je tjedana nedvojbeno najnapadaniji član Vlade. Nakon kritika zbog propagandne kampanje izgradnje autocesta u koju je uloženo 1.200.000 kuna, Čačić i članovi njegove obitelji u Jutarnjem listu su optuženi jer neke od njihovih 17 tvrtki sudjeluju u skupocjenim državnim projektima. Na optužbu glede sukoba interesa, jedini HNS-ov ministar reagirao je tipično za njega i svoje kritičare optužio da ne govore (pišu) istinu.

Ja Račanu mogu zamjeriti da nije dovoljno učinio na propagiranju postignuća Vlade, a on meni da se kompletna akcija izgradnje autoceste pripisuje meni, ali među nama nije došlo ni do kakvog sukobaIstodobno su ga napali i pripadnici vladajuće koalicije koji su mu zamjerili prisvajanje najvažnijih infrastrukturnih projekata Račanove administracije, tako da se o POS-u govori kao o “Čačićevim stanovima”, a sintagma “Čačićeva autocesta” puno se češće upotrebljava negoli službeni termin autocesta Zagreb – Split. Premda je u razgovoru za Nacional ustvrdio da se na subotnjem ministarskom sastanku nije dogodilo ništa neobično, očito je da je Ivica Račan od njega zatražio malo više samozatajnosti. S druge strane izgleda i da je zauzvrat Čačić od Račana i ostatka kabineta uspio ishoditi nešto manje njihove samozatajnosti u predizbornim mjesecima. Neposredno nakon završetka sastanka Čačić je za Nacional iznio svoje gledište najnovije domaće političke afere.

NACIONAL: Tko stoji iza negativne kampanje, kako ste nazvali kritike u kojima vas se optužuje za namještanje poslova vašim poduzećima? – To su oni koji pokušavaju na bilo koji način eliminirati i mene i Hrvatsku narodnu stranku jer vide da imamo trend rasta, dok su oni u sasvim drukčijoj situaciji. Očito je da se pokušava smanjiti naš rejting.

NACIONAL: Međutim nakon subotnjeg sastanka u Vladi Račan je najavio da više neće tolerirati solističke marketinške postupke pojedinih ministara, što se odnosi na vas i Željka Peceka. – Baš suprotno, ubuduće će Vlada još jače krenuti u promidžbu dosadašnjih rezultata, dakako u okviru postojećeg proračuna kojim raspolažemo. Odlučili smo sastaviti i posebnu ekipu koja će koordinirati sve naše akcije i primjereno prezentirati postignute rezultate.

NACIONAL: Je li vam premijer nešto zamjerio? – Nije, a i nema mi što zamjeriti. Konkretno ja njemu mogu zamjeriti da nije dovoljno učinio na propagiranju postignuća ove vlade, a on meni da se kompletna akcija izgradnje autocesta pripisuje Čačiću, što se sasvim sigurno ne sviđa svima u SDP-u. Ali ponavljam, među nama nije došlo ni do najmanjeg sukoba niti smo jedan drugome nešto prigovorili.

NACIONAL: Koliko ste izgubili posljednjim napadima u kojima se tvrdi da otkako ste ministar vaše tvrtke dobivaju povlaštene poslove s državom? – U svakom slučaju šteta je napravljena, barem na kratki rok. Međutim, proteklih desetak godina već sam bio izložen gomilama laži i podmetanja, preživio sam polusatne televizijske napade u udarnom terminu i još sam tu. Tvrdilo se da je Coning počinio najveću pretvorbenu pljačku u državi, a onda je Ustavni sud presudio kako su ustvari opljačkani Coningovi dioničari. Dobra stvar negativnih kampanja je to što, kada se one potroše, ljudi počnu shvaćati da se one u pravilu ponavljaju prije svakih izbora. Rezultati ankete pokazuju da je ministarstvo kojeg sam predsjednik na prvome mjestu po uspješnosti. Stoga su neki dečki u medijima dobili zadatak da pišu protiv mene, drugi mediji dodaju ponešto tim falsifikatima, ali kada predstavite postignute rezultate, njihova se priča rasprsne poput balona od sapunice.

NACIONAL: Možete li konkretno odgovoriti tko su ti dečki koji rade protiv vas? – U ovom slučaju to je Europapress holding. Očito na mnogim stranama postoji interes za zaustavljanje HNS-a.

NACIONAL: Od nekoliko SDP-ovih dužnosnika moglo se posljednjih mjeseci čuti kako je nedopustivo cestovno povezivanje Zagreba i Splita proglašavati “Čačićevom autocestom”. Jesu li i vama direktno zamjerali takvo poistovjećivanje s ovim projektom? – Dosad nisam niti ću ikada upotrebljavati tu sintagmu. Jednostavno to nije točno, iako je činjenica da sam ministar čiji resor vodi izgradnju autoceste. Stvar funkcionira ovako: rezultati ovog ministarstva dižu rejting Čačiću i HNS-u, što automatski izaziva otpor kod konkurencije, a ona je i u Vladi i u opoziciji. Ne razumiju da izjavama poput “to nije Čačićeva autocesta” sebi zabijaju autogol. Bilo bi im puno produktivnije reći “da to je autocesta Radimira Čačića i njegova ministarstva, ali to je primarno projekt ove zemlje, njezine Vlade i premijera Ivice Račana koji je osobno uključen u cijeli proces”. Umjesto toga Globus se napravi blesav i objavi kako autocesta Zagreb – Split stoji 20 milijardi kuna, odnosno dvostruko više od prave cijene. To je laž vrijedna 8 milijardi jer autocesta stoji 12 milijardi, a 20 milijardi je iznos svih cesta u Hrvatskoj, od troškova izgradnje, popravaka i održavanja do plaća radnicima i čistačicama. Gledao sam prije nekoliko dana “Metu” gdje je Davor Butković rekao kako je zgrožen brutalnim kritikama ministra Čačića. Pazite on nije zgrožen time što laže, nego mojim kritikama. Dopuštam da se razgovara i o mojem nastupu, no ovdje nije pitanje nečije primitivnosti i brutalnosti nego da li lažeš ili ne lažeš.

NACIONAL: Kako biste vi preusmjerili sadašnje većinsko javno mnijenje prema kojem se danas u Hrvatskoj živi lošije nego u doba vladavine HDZ-a? – Da nije tužno, bilo bi smiješno neprestano slušati ovakve neistine. Slušam na radiju da se Vlada sastaje kako bi raspravljala o kampanjama pojedinih ministara, što je navodno postalo gorući politički problem. Upravo suprotno, ova vlada treba raspravljati jedino o tome kako da pokrene ozbiljnu kampanju protiv toga da je se percipira kao vladu koja je ovoj zemlji donijela jad i depresiju. To je velika laž, ali nju se može pobijediti tako da preuzmemo odgovornost leadershipa jer smo zato izabrani u sadašnju vladu. Ali to pretpostavlja da se počnemo ponašati kao vođe koji su spremni donositi odluke i odgovarati za njihovu realizaciju, a sve to uz pretpostavku da znamo koji su nam strateški ciljevi. Paradoks je što je Vlada povukla niz radikalnih poteza te ostvarila odlične rezultate i prvi put u zadnjih dvadeset godina smo izišli iz investicijske krize, imamo dramatičan pad nezaposlenosti, nestala je nelikvidnost, a industrijska proizvodnja snažno raste. Sjetite se kako umirovljenici još prije tri godine nisu znali hoće li, a kamoli kada dobiti mirovinu a danas takve dvojbe uopće ne postoje. Ali Vladi nedostaje optimizma u prikazivanju velikih dostignuća, a kada nema optimizma, trebate puno više raditi da biste ljude uvjerili da ste na dobrom putu. Primjerice 60-ih se godina u Hrvatskoj živjelo neusporedivo lošije, a svuda je vladao optimizam, dok se danas živi relativno dobro, no posvuda vidim pesimizam.

NACIONAL: Dijeli li neki ministar vaš optimizam na ovako energičan način? – Svi znaju ove podatke kao i ja, ali valjda misle da njihovo ponavljanje nije dovoljno dostojanstven način ponašanja za jednog političara. Neki među njima podcjenjuju značaj javne prezentacije dosadašnjih uspjeha. Mrzim licemjerje i glumu, ako je nešto dobro, onda to treba reći, a ako nije, isto tako priznajmo i probajmo naći bolje rješenje.

NACIONAL: Posljednjih tjedana vi niste priznali kako vaše tvrtke posluju puno bolje nego u vrijeme kada niste bili ministar? – Nije tako, gospodarski pokazatelji pokazuju da cjelokupna hrvatska privreda posluje bolje nego u vrijeme HDZ-a i tadašnjega gospodarskog rasula. Ali u odnosu na poslove vezane uz državu i ministarstvo javnih radova, moja poduzeća danas posluju bitno lošije nego prije 3. siječnja 2000. Ono što objavljuje Jutarnji list je falsificiranje činjenica. Dobili su potpunu sliku poslovanja tvrtki iz grupacije Coning, a onda napišu kako je jedna od njih do 2000. dobila poslove vrijedne 5 milijuna kuna, a nakon toga 58 milijuna kuna. Nisu htjeli objaviti da je druga tvrtka u vrijeme dok je ministar bio HDZ-ovac Jure Radić dobivala poslove u ukupnom iznosu od 70 milijuna, a nakon što sam postao ministar više nije dobila ni jedan posao. Poanta je bila u tome da se stavi naslov kako Čačićeve tvrtke danas ostvaruju deset puta veći promet nego prije, a novinar i urednik koji stoje iza toga znaju zašto su objavili tako bezočnu laž. Svemu su dodali i laž kako Coningove tvrtke grade 20 posto stanova u POS-u, iako od 1850 stanova ova grupacija gradi njih ukupno 55 ili oko tri posto.

NACIONAL: Što je s tvrtkom Congama koja je dobila poslove vrijedne 15 milijuna eura? – Ona posluje sve bolje, ali to nisu poslovi s državom. U posljednje tri godine udvostručena su ulaganja u graditeljstvo, pa građevinske tvrtke više rade.

NACIONAL: Je li, po vašem mišljenju, moralno da dio poslova za POS dobiva tvrtka Srećka Ferenčaka, glavnog tajnika HNS-a i vašega glavnog zagovornika u Gradu Zagrebu? – Moralno je. Ja, međutim, ne sudjelujem ni u natječajima ni u ugovorima. Natječaj radi komisija čiji je najvažniji član predstavnik Hrvatske udruge poslodavaca, a ugovore pripremaju stručne službe. Po toj logici, koji bi poduzetnik bio član HNS-a kada bi bilo koji njegov posao s mojim ministarstvom bio etički upitan? Tvrtke se javljaju na javne natječaje, pregledavaju se njihove ponude, kontrolu obavlja HUP, a ja ne mogu utjecati ni na jedan segment u cijeloj priči. Ako netko misli da može doći do sukoba interesa kada u mojem ministarstvu posao dobije tvrtka glavnog tajnika HNS-a, to se može riješiti vrlo jednostavno. Donesete zakon ili barem neka Sabor donese odluku o sastavljanju komisije za procjenu opasnosti od sukoba interesa. Cijela odluka stane na jedan arak papira, a komisiji bi se mogao javiti svaki građanin ove zemlje koji sumnja da je riječ o sukobu interesa. Znate tko je protiv toga: politikanti koji nikada u životu nisu napravili ništa konkretno i korisno pa izmišljaju prljavštine, te osobe koje stvarno žele iskoristiti rupe u zakonu.

NACIONAL: Jutarnji list je objavio da pokušavate dobiti za tvrtku Aurum osiguranje autoceste Zagreb – Split? – To je još jedna od suludih konstrukcija. Tvrtka Aurum, čiji sam bio osnivač i jedan od dioničara, kao i mnoge druge osiguravajuće kuće nudi osiguranja za tvrtke koje grade autocestu i njihove radnike. Ali nitko nije raspisao natječaj za osiguravanje ove autoceste niti ja znam što bi se i kako osiguravalo na autocesti.

NACIONAL: S obzirom na sve što ste rekli, čini se da je u pravu Vesna Pusić koja kaže da ste zbog rada u ministarstvu siromašniji nego prije 2000. – Nisam siromašniji jer Coningove tvrtke danas posluju bolje, ali jesam kada govorimo o ukupnom opsegu poslova s Vladom. Sada postoji likvidnost, niže su cijene, a država redovito plaća svoje obveze, tako da su i tvrtke koje s njom posluju u boljem položaju nego prije. Ključni problem državne uprave je taj što najbolje stručnjake koji vam trebaju ne možete platiti ni približno kao što to može privatni sektor. Na primjer moji pomoćnici u ministarstvu su vrhunski stručnjaci i odlučuju o poslovnima vrijednim milijarde kuna, a sami mjesečno zarađuju manje od deset tisuća kuna. To odbija eksperte od državne uprave jer u njoj ne mogu dobiti primjerenu plaću. U tom je smislu Vesna Pusić u pravu jer tko danas pošteno radi u državnoj upravi sasvim sigurno se neće obogatiti.

Vezane vijesti

'Nema više naplaćivanja opomena'

'Nema više naplaćivanja opomena'

Vlada je Hrvatskom saboru uputila Prijedlog zakona o javno-privatnom partnerstvu. Prema riječima prvog potpredsjednika i ministra gospodarstva… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika