Objavljeno u Nacionalu br. 396, 2003-06-17

Autor: Berislav Jelinić

GLAVNI ČOVJEK RUPERTA MURDOCHA ZA EUROPU

'RTL zbog EPH ne može dobiti Treći program'

Marty Pompadur, izvršni potpredsjednik svjetskog medijskog giganta News Corporation u vlasništvu svjetskog medijskog tajkuna Ruperta Murdocha, u ime konzorcija News Corporationa, HT-a i TDR-a predstavio je njihovu ponudu za nacionalnu televizijsku koncesiju, a u Nacionalu otkriva kako će formirati program ako pobijede na natječaju

Marty Pompadur, izvršni potpredsjednik svjetskog medijskog giganta News Corporation,  predstavio je njihovu ponudu za nacionalnu televizijsku koncesijuMarty Pompadur, izvršni potpredsjednik svjetskog medijskog giganta News Corporation, predstavio je njihovu ponudu za nacionalnu televizijsku koncesijuSredinom prošlog tjedna u Hrvatskoj je boravio Marty Pompadur, izvršni potpredsjednik svjetskog medijskog giganta News Corporation. Pompadur je u Hrvatsku doputovao kako bi u ime konzorcija News Corporationa, Hrvatskog Telekoma i Tvornice duhana Rovinj predstavio njihovu ponudu na natječaju za dodjelu nacionalne televizijske koncesije. U njegovoj pratnji u Hrvatskoj su boravili i Albert Parsons, generalni direktor bTV-a, bugarske nacionalne komercijalne televizije, koju News Corporation vlasnički kontrolira, te Ewan Mirylees, potpredsjednik News Corporationa za Europu.

na svakom tržištu, posebice u tranzicijskim zemljama, najjača ona televizija koja ima najjači informativni program. To će biti i naša glavna preokupacija u HrvatskojDolazak Martyja Pompadura u Hrvatsku snažna je poruka News Corporationa da u borbu za nacionalnu televizijsku koncesiju ulazi s najozbiljnijim namjerama. Pompadur je čelni čovjek te kompanije za sve europske akvizicije i dugogodišnji osobni prijatelj i desna ruka Ruperta Murdocha, jednog od najpoznatijih svjetskih medijskih tajkuna.

Prema pisanju utjecajnog Financial Timesa, koji je portretiranju Pompadura potkraj svibnja 2003. posvetio znatan prostor u najčitanijem dijelu novina, upravo je Pompadur jedna od ključnih osoba zaduženih za to da Rupertu Murdochu osigura dominaciju nad svjetskim medijima bez da bankrotira. Nedavno je Pompadur za News Corporation uspješno osigurao kupnju talijanske kompanije Telepiu, vodećeg talijanskog pay-TV operatera, kako bi se kreirala satelitska postaja Sky Italia. Za realizaciju te transakcije utrošena je milijarda američkih dolara.

Iako njihova investicija u hrvatsku nacionalnu komercijalnu televiziju ne bi bila ni blizu milijardi dolara, sudeći po snazi i ugledu njihove kompanije, taj bi posao mogli realizirati vrlo kvalitetno. U razgovoru za Nacional Marty Pompadur objasnio je kako su i zašto za partnere u konzorciju odabrali Hrvatski Telekom i Tvornicu duhana Rovinj, otkrio kako će formirati program ako pobijede na natječaju i elaborirao zašto njihov konkurent RTL ne bi trebao dobiti koncesiju za nacionalnu televiziju u Hrvatskoj.

NACIONAL: Kako je moguće da kompanija poput vaše doslovce preko noći formira konzorcij s Hrvatskim Telekomom i Tvornicom duhana Rovinj? Kad ste se zainteresirali za natječaj i kako ste birali partnere? – Prvi put smo u Hrvatsku svoje ljude poslali prije otprilike godinu dana. Oni su tada pogledali kakvo je ovdje televizijsko tržište. Nedugo potom, prošlog lipnja, susreli smo se s premijerom Račanom u New Yorku i iskazali mu svoj interes za natječaj. Mogli smo s njim razgovarati jer je naša kompanija sponzorirala jedan doručak tijekom njegova službenog rasporeda za boravka u SAD-u. Sredinom ožujka primili smo natječajnu dokumentaciju i ponovno poslali svoje ljude u Hrvatsku kako bi se informirali o ozračju oko natječaja, te da razgovaraju s određenim ljudima za koje smo smatrali da bi nas o tome mogli informirati. Tada smo bili informirani i o načelnom interesu Hrvatskog Telekoma za taj natječaj, te se u Londonu susreli s članicom njihove uprave Ivanom Šoljan. Tada su počeli detaljniji razgovori. No mi smo se ozbiljno zanimali za hrvatsko tržište već dulje vrijeme i o tome imali kvalitetan razgovor s vašim premijerom još lani u New Yorku.

NACIONAL: Kako vas se tada dojmio premijer Račan? – Ostavio je vrlo dobar dojam i dodatno pobudio naš interes za Hrvatsku i ono što se događa s vašim tržištem. Moram priznati da sam nakon tog razgovora detaljno pogledao na zemljopisnu kartu kako bih se uvjerio gdje se točno nalazi Hrvatska, jer nisam baš zemljopisni stručnjak. Potom smo poslali svoj tim u Hrvatsku i ugodno se iznenadili ekonomskim parametrima koje smo vidjeli. Zagreb me se dojmio više kao Beč ili Prag, nego kao dio uobičajenog jugoistoka Europe. Hrvatska je posljednjih godina znatno napredovala.

NACIONAL: U kojoj je mjeri hrvatsko televizijsko tržište slično bugarskom, gdje ste se već nametnuli kao vodeća komercijalna televizija s nacionalnom koncesijom? – Situacija u Hrvatskoj u tom je kontekstu vrlo slična onoj u Bugarskoj. Međutim, Hrvatska televizija ima prilično veliki prihod i od reklama i od pretplate, s čime se tržišno neće biti jednostavno natjecati. Iako je hrvatsko stanovništvo upola manje od bugarskog, u komercijalnom smislu televizijsko je tržište dvostruko jače od bugarskog. Zato smo se i odlučili natjecati na ovom natječaju, iako u Hrvatskoj ne možemo imati više od 33 posto vlasništva u tvrtki koja konkurira za koncesiju, za razliku od Bugarske gdje smo 100-postotni vlasnici. Za pobjedu na natječaju presudno je pronalaženje najboljih mogućih partnera. Hrvatski Telekom i Tvornica duhana Rovinj kvalitetni su partneri, a osim njihovih poslovnih pokazatelja privukla nas je i pozitivna vibracija koju smo osjetili u komunikaciji s njihovim menadžmentima. Mi smo se susretali i s drugim potencijalnim partnerima, ali jedino smo s ove dvije tvrtke ozbiljno razgovarali. Jesu li oni razgovarali s nekim drugim kompanijama nije nam poznato, a to nas sada više uopće ne zanima.

NACIONAL: Kako namjeravate formirati program ako dobijete koncesiju za nacionalnu televiziju u Hrvatskoj? Hoćete li preuzeti većinu programa koje proizvodite na svojim drugim postajama ili ćete preferirati proizvodnju programa u Hrvatskoj? – Činjenica je da smo među najvećim proizvođačima televizijskog programa na svijetu i da jako dobro znamo svoj posao. No ne namjeravamo samo kupovati program, primjerice, od 20th Century Foxa. Kupovat ćemo program i od drugih svjetskih postaja koje ne moraju nužno biti u našem vlasništvu. Osim toga, iskustvo me uči da je na svakom tržištu, posebice u tranzicijskim zemljama, najjača ona televizija koja ima najjači informativni program. To će biti i naša glavna preokupacija u Hrvatskoj. Nastojat ćemo što više programa proizvoditi u Hrvatskoj, jer su prošla vremena kad su tranzicijska tržišta gutala apsolutno sve, pa i one najlošije emisije proizvedene u Americi. To će nam uzeti neko vrijeme, jer se ne mogu preko noći izgraditi studiji za proizvodnju programa, iznajmiti ili pokupovati opremu, ili pak angažirati i obučiti dovoljan broj kvalitetnih ljudi. Primjerice, u Bugarskoj smo počeli s tri sata proizvedenog programa dnevno, da bismo nakon pet mjeseci došli do 18 sati takvog programa. Ondje veliku pažnju posvećujemo izobrazbi naših ljudi i danas se već jako dobro vidi razlika između naših novinara i onih koji rade na državnoj televiziji. Danas u Bugarskoj imamo stotinu zaposlenih samo u informativnom programu, 300 sveukupno, te još otprilike toliko ljudi koji su angažirani na proizvodnji programa kao vanjski suradnici.

NACIONAL: Koliko biste ljudi zaposlili u Hrvatskoj i kako ih namjeravate pronaći? – U početku ćemo zaposliti najmanje 250 ljudi. Svjesni smo da će biti jako teško pronaći toliko kvalitetnih ljudi na hrvatskom tržištu, posebno zato što želimo zaposliti Hrvate. Naše hrvatske zaposlenike obučavat će naši eksperti, bit će i usavršavanja na našim postajama, ali nikoga od naših ljudi ne namjeravamo beskrajno ostaviti u Hrvatskoj. Dodatna otegotna okolnost je u tome što ne poznajemo vaš jezik te zato nećemo moći posve osjetiti sve kvalitete kandidata. Namjeravamo biti posve neovisna informativna kuća. Zasad nemamo ni jednog čovjeka s kojim smo u tom smjeru razgovarali. Kad i ako za to dođe vrijeme postupit ćemo slično kao i u Bugarskoj, gdje smo angažirali specijaliziranu kompaniju koja se bavi ljudskim resursima i koja će sve organizirati po vrhunskim profesionalnim kriterijima.

NACIONAL: Kakvim doživljavate hrvatsko medijsko tržište? Mislite li da bi ono moglo postati posve monopolizirano ako na ovom natječaju pobijede neki vaši konkurenti? – Ne mislimo da je tržište sada posve monopolizirano. No, ako mi tehnički dobro razumijemo situaciju, RTL može dobiti ovaj natječaj, iako je jedna od njihovih sestrinskih kompanija suvlasnik najveće privatne medijske kuće u Hrvatskoj. Moglo bi se doista raspravljati bi li takva situacija bila tržišno prikladna. Ako imamo situaciju u kojoj se u privatne ruke daje samo jedna nacionalna televizijska koncesija, onda kompanija koja na tom tržištu ima suvlasništvo u jednima od najvećih dnevnih novina tu koncesiju ne bi trebala dobiti, jer se dodjelom te koncesije nominalno želi pridonijeti raznovrsnosti i pluralizmu medijskog tržišta. Da bi se o tim stvarima raspravljalo, čak ne mora biti presudan ni postotak vlasništva nad drugim medijima, jer se uvijek može govoriti o sinergiji i povezanosti takvih kompanija. Mislim da se taj problem tretira i novim zakonom koji se u Hrvatskoj uskoro namjerava donijeti, ali moglo bi se dogoditi da se taj zakon usvoji tek nakon završetka natječaja.

NACIONAL: Zašto mislite da biste natječaj trebali dobiti vi, a ne vaša konkurencija? – Mi jako dobro poznajemo većinu naših glavnih konkurenata i može se s pravom reći da su svi oni jako dobri u svom poslu. Riječ je o kvalitetnim kompanijama, ali u ovom trenutku ne mogu komentirati kakve su im namjere na hrvatskom tržištu, niti koliko su im kvalitetni partneri. Mi smo okrenuti sebi i nastojat ćemo se kvalitetno prezentirati. Na prezentaciju naše ponude došli smo u jakom timu i time također želimo pokazati svoju ozbiljnost.

NACIONAL: Zašto Vas uopće zanima tako malo tržište kao što je hrvatsko? – Želimo biti prisutni u regiji. Osim toga, hrvatsko tržište veliko je poput solidnog američkog grada, a svaki američki grad takve populacije vrlo je dobro tržište, vrijedno truda. Mislimo da u Hrvatskoj imamo dobru priliku, posebice u natjecateljskom okružju. Vidimo da se u Hrvatskoj već vodi više regionalnih medijskih igara i mi u toj utakmici sigurno želimo sudjelovati.

NACIONAL: Što očekujete od Hrvatskog Telekoma i Tvornice duhana Rovinj? – Nekoliko stvari. Prije svega očekujemo da u kompaniju ulože svoj novac. Vidjeli smo njihove prihode i uvjerili se da si to mogu priuštiti. Očekujemo njihovu pomoć u lokalnim ekspertizama i procjenama određenih situacija, jer se radi o kompanijama s bogatim iskustvom na hrvatskom tržištu, jedna ima sjedište u Zagrebu, a druga u Rovinju i zaista odlično poznaju cjelokupno hrvatsko tržište sa svim njegovim specifičnostima. Nadamo se njihovu aktivnom doprinosu u procjeni naših programskih ideja, a posebno u procjeni ključnih ljudi koje bismo u budućnosti namjeravali zapošljavati. Njihove bi procjene mogle biti ključne u određivanju je li neki kandidat za istaknutu funkciju u našoj budućoj kompaniji odveć blizak desnoj ili lijevoj političkoj opciji i slično.

NACIONAL: Postoji li mogućnost da se, ako pobijedite na natječaju, upustite u preuzimanje i nekih drugih medija? – Zasad nemamo takvih planova, ali oni u budućnosti nisu isključeni. Tu mislim na teoretski moguću kupnju nekih radijskih postaja, distribuciju videoprograma, izdavanje magazina, marketinške aktivnosti i slično. No čini mi se da u Hrvatskoj postoji previše radijskih postaja s obzirom na novac koji se vrti u radijskom oglašavanju.

NACIONAL: Hoćete li biti razočarani ako ne pobijedite na natječaju? – Bit ćemo jako razočarani, jer smo vrlo ozbiljno zainteresirani za vaše tržište. Moj tim nikamo ne putuje ako nema ozbiljne namjere. Imamo dobro iskustvo, partneri nam dobro poznaju lokalno tržište i doista ne želim vjerovati u neuspjeh iako su nam konkurenti vrlo ozbiljni.

NACIONAL: Može li se ozbiljnost vaših poslovnih ambicija u Hrvatskoj protumačiti i kao vaše uvjerenje da je Hrvatska u političkom i ekonomskom smislu dugoročno stabilna zemlja? – Još uvijek hrvatske političke prilike ne poznajem u onoj mjeri u kojoj želim biti, ali ako pogledate ekonomske pokazatelje, sigurno se vidi velik napredak. Prije no što sam prvi put doputovao u Hrvatsku na CNN-u sam vidio hrvatsku turističku kampanju koja me ugodno iznenadila. Partneri su mi rekli da je zemlja prekrasna i da ima izniman potencijal. Danas i ja dijelim njihovo mišljenje.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika