Objavljeno u Nacionalu br. 409, 2003-09-16

Autor: Mislav Šimatović

Pozadina prodaje Farmacije

Phoenix pokušava jeftino ovladati hrvatskim tržištem

Drugi po veličini europski distributer lijekova Phoenix International pokušava kupiti tvrtku Farmacija za 30 posto manju cijenu od njene tržišne vrijednosti: uz Farmaciju Nijemci namjeravaju kupiti udjele u tvrtkama Mediafarm Velebit i Jadranfarm te se tako jeftino domoći 40 posto hrvatskog tržišta lijekova

Na osnovi pokazatelja poslovanja prema kojima je samo prošle godine Farmacija imala prihode od 644 milijuna kuna, ostvarivši 9,6 milijuna kuna dobitiNa osnovi pokazatelja poslovanja prema kojima je samo prošle godine Farmacija imala prihode od 644 milijuna kuna, ostvarivši 9,6 milijuna kuna dobitiMjesec i pol dana nakon što je objavljeno da Phoenix International, jedan od najvećih distributera lijekova u Europi, namjerava preuzeti drugu po veličini hrvatsku veledrogeriju Farmaciju, Nacional je doznao iz dobro obaviještenih financijskih izvora da je njemački ljekarski div Komisiji za vrijednosne papire dostavio po mnogima prenisku cijenu. Phoenix, naime, za 100 posto dionica Farmacije nudi 14,4 milijuna eura, što je čak, procjenjuju isti izvori, 30 posto ispod realne vrijednosti hrvatskog distributera lijekova. Osim toga Phoenix se ulaskom na hrvatsko tržište lijekova ne želi zadovoljiti preuzimanjem Farmacije, nego, doznaje Nacional, namjerava postati vlasnikom tvrtke Medifarm-Velebit, jedne od pet najjačih veledrogerija u Hrvatskoj, a i intenzivno pregovara o kupnji udjela u riječkom Jadranfarmu, također jednom od najjačih domaćih trgovaca lijekovima.

Najveći njemački distributer lijekova ponudio je za preuzimanje zagrebačke Farmacije samo 14,4 milijuna eura ODNOS SNAGA NA TRŽIŠTU LIJEKOVA Procjenjuje se da najjača hrvatska kompanija Medika realno vrijedi 280 milijuna kuna, što je iznos koji Phoenix zaradi za manje od dvije godineNa osnovi pokazatelja poslovanja prema kojima je samo prošle godine Farmacija imala prihode od 644 milijuna kuna, ostvarivši 9,6 milijuna kuna dobiti, financijski krugovi procjenjuju da je prava vrijednost ove kompanije minimalno 20 milijuna eura. Štoviše, uzevši u obzir ovogodišnji pojačani promet koji će na kraju godine iznositi između 800 i 900 milijuna kuna, stručnjaci procjenjuju da Farmacija vrijedi tri puta više nego što iznosi njen temeljni kapital koji je procijenjen na 62 milijuna kuna (8,4 milijuna eura). Ovako niska ponuda Phoenixa svakako je iznenađenje za upućene, a pobuđuje i sumnje u legalnost cijele transakcije. Naime Farmacija je u rukama 320 malih dioničara koji posjeduju oko 93 posto dionica društva, a ostatak je u vlasništvu Gradske ljekarne Zagreb. Takva usitnjena vlasnička struktura i izrazito niska ponuda za preuzimanje Farmacije pobuđuju sumnju da se menadžment kompanije nagodio s ponuđačem za cijenu na štetu vlasnika koji će biti prisiljeni prodati svoje dionice po 30 posto manjoj cijeni nego što one stvarno vrijede.

Financijske stručnjake s kojima je Nacional razgovarao zabrinjava činjenica da će se Phoenix International preuzimanjem Farmacije i ulaskom u vlasničku strukturu navedenih veledrogerija za mali novac domoći 40-postotnog udjela u tržištu čija se vrijednost ove godine procjenjuje na više od tri milijarde kuna.

Poznavatelji prilika na tržištu lijekova upozoravaju da je riječ o konzervativnoj kompaniji koja teži monopolu do kojeg na tranzicijskim tržištima dolazi bez velikih problema, prije svega zahvaljujući svojoj golemoj financijskoj snazi. Kao primjer navode Mađarsku gdje je Phoenix International prilikom ulaska na tržište, preuzimanjem nekih domicilnih kompanija, kupio i sto ljekarni, osvojivši tako kompletno tržište. Ako bi isti recept tržišne ekspanzije Phoenix primijenio i u Hrvatskoj, to bi ugrozilo poslovanje ostalih distributera lijekova. Upravo zbog mogućnosti takvog scenarija među veletrgovcima lijekova u Hrvatskoj zavladala je velika nervoza i strah da bi se ulaskom Phoenix Internationala urušio postojeći sustav na tržištu lijekova u kojem bi se svaka postojeća tvrtka lako mogla naći na udaru njemačkog diva. Da se vidi kakav je odnos snaga između Phoenix Internationala i hrvatskih veledrogerija, dovoljno je usporediti visinu prihoda koje pojedina kompanija ostvaruje u jednoj godini. Phoenix International dio je Phoenix grupe, drugog najvećeg europskog distributera i prodavača lijekova koji širom Europe zapošljava više od 3300 ljudi. Prošle je godine kompanija imala promet od 15,34 milijarde eura, ostvarivši zaradu svojim dioničarima od 21,3 milijuna eura. Među ostalim Phoenix grupa je lider na njemačkom tržištu trgovine lijekovima s udjelom od 28 posto. Premda je Hrvatska malo tržište, dolazak Phoenix Internationala nimalo ne iznenađuje. Tržište lijekova u Hrvatskoj vrlo je primamljivo i bilo je pravo čudo što se do sada nije pojavio jedan međunarodni igrač. U usporedbi s europskim razvijenim tržištima koja godišnje dosegnu jedva 5-postotni rast, hrvatsko tržište lijekova raste po stopi od 8 posto. Da je riječ o vrlo unosnom poslu s velikom mogućnošću zarade pokazuje podatak prema kojem se među 55 vodećih kompanija u Hrvatskoj iz te branše nalazi čak četiri ? Medika, Farmacija, Oktal Pharma i Medifarm-Velebit. No najjača kompanija među njima, Medika, koja drži pod kontrolom polovicu tržišta, ostvaruje promet od 1,5 milijardi kuna, što je teško usporedivo s Phoenixovih 15 milijardi eura. Procjenjuje se da Medika na tržištu vrijedi 280 milijuna kuna, a to je iznos koji Phoenix zaradi za manje od dvije godine.

U prilog tvrdnji da je Hrvatska primamljiva za velike svjetske igrače iz branše veletrgovaca lijekovima ide i podatak o brzom rastu tržišta različitih bolničkih pomagala, medicinskih i dijetetskih preparata te dodataka prehrani koji se izdaju bez liječničkog recepta. Na takve preparate u Hrvatskoj se godišnje troši oko milijardu kuna, a na njihovoj prodaji trgovci svake godine u prosjeku povećavaju svoje prihode za 20 posto.

Osim opasnosti koje u Phoenixovu preuzimanju Farmacije vide dobro upućeni u trgovinu lijekovima, a koje se očituju i u mogućim otpuštanjima dijela zaposlenika kojih trenutačno ima 242, jaki igrač na hrvatskom tržištu lijekova može biti i stabilizator tržišta. Stručnjaci koji se bave trgovinom lijekova nadaju se da bi njemački Phoenix International mogao, prije svega, ojačati pregovaračku poziciju veledrogerijske branše s državnim institucijama. Primjerice, sadašnji rok u kojemu su bolnice dužne platiti dobavljaču lijekova i opreme iznosi za trgovce neprihvatljivih 290 dana. Osim toga dolaskom snažne i utjecajne kompanije kakav je Phoenix International i neizbježnim okrupnjavanjem tržišta pojednostavili bi se međusobni pregovori veletrgovaca lijekovima o postavljanju standarda i uvjeta poslovanja, što bi pojeftinilo ukupno poslovanje.

Kako bilo ostaje pitanje na koji će način menadžment Farmacije, s kojim je dogovorena prodaja, privoljeti dioničare da prodaju svoje udjele u kompaniji debelo ispod cijene. Ako im to ne pođe za rukom, Phoenix International mogao bi se suočiti s neuspjehom planirane transakcije i ulaska na hrvatsko tržište prije nego što je uopće krenuo u preuzimanje veledrogerije Farmacija.

TDR kupuje udio u Mediki?
Nagađanja poslovnih krugova

Kao odgovor na ulazak Phoenix Internationala u Hrvatsku, po kuloarima se priča da će vodeći hrvatski trgovac lijekovima Medika pokušati ojačati svoju poziciju prodajom kontrolnog paketa dionica Tvornici duhana Rovinj. Iako je iz Medike takva mogućnost demantirana, u cijeloj priči postoji određena logika. Naime, sadašnji član Uprave TDR-a Želimir Vukina kao bivši Plivin direktor zadužen za poslovanje s veledrogerijama odličan je poznavatelj tržišta lijekova. Nakon što je objavljeno da Pliva prodaje svoj 25-postotni udio u Mediki, logično je bilo zaključiti da bi se kao potencijalni kupac mogla pojaviti rovinjska kompanija koja već dulje vrijeme pokušava svoj kapital oploditi u djelatnostima koje nisu vezane za duhansku industriju. Međutim, iz Medike su obje informacije demantirane.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika