Objavljeno u Nacionalu br. 416, 2003-11-05

Autor: Mladen Pleše

PREDIZBORNI INTERVJU: ZLATKO TOMČIĆ

Spremni smo postati najjača stranka

Predsjednik HSS-a Zlatko Tomčić u razgovoru za Nacional u potankosti obrazlaže zašto je u središte izbornog programa stavio stvaranje nacionalne ekonomije, govori zašto je njegova stranka odbila predizborne koalicije te najavljuje poteze koje će poduzeti ako ostane na vlasti

Tomčić se distancirao od oba bloka, lijevog i desnog, a nakon žestokih napada na HDZ i SDP, više nitko ne zna s kim će HSS na kraju koalirati.Tomčić se distancirao od oba bloka, lijevog i desnog, a nakon žestokih napada na HDZ i SDP, više nitko ne zna s kim će HSS na kraju koalirati.Predsjednik HSS-a Zlatko Tomčić uspio je svoju stranku nametnuti kao najveću nepoznanicu skorih parlamentarnih izbora. Distancirao se od oba bloka, lijevog i desnog, a nakon žestokih napada na HDZ i SDP, više nitko ne zna s kim će HSS na kraju koalirati. Na sličan način Tomčić je uspio stvoriti misterij oko svojih ambicija: dao je do znanja da više ne želi biti predsjednik Sabora, što je otvorilo prostor za nagađanja da, među ostalim, želi biti premijer ili čak predsjednik države.

'Nema države na svijetu koja zbog zaštite domaće proizvodnje ne koristi instrumente državnog intervencionizma'NACIONAL: Najavili ste da HSS nakon izbora može dobiti mjesto predsjednika Vlade. Očekujete li da će HSS dobiti više glasova od SDP-a ili HDZ-a ili će, ako dobije manje glasova od koalicijskih partnera, ipak tražiti premijersku funkciju? – Mi u HSS-u ne kalkuliramo i ne blefiramo. Vidljivo je da će se ovi izbori odvijati u vrlo lošoj atmosferi, ali znamo da je građanima dosta svađa i ispraznih rasprava o prošlosti koje su davno apsolvirane. Stoga predviđamo da bi na izborima moglo doći do velikih iznenađenja: ! Tada bismo se prihvatili vodećih pozicija u Vladi. Takvim ambicijama dajemo građanima do znanja da ne postoje samo dvije političke snage, HDZ i SDP, nego i drugi koji su spremni na drukčiji način upravljati državom. Ne pada nam na pamet da koristimo nekakvu spornu situaciju, koja može izbaciti nekog trećeg u prvi plan. Mjesto predsjednika Vlade HSS-u može pripasti samo pod dva uvjeta: da budemo najjača parlamentarna stranka ili najjača parlamentarna stranka u parlamentarnoj većini. Mi poštujemo elementarna pravila parlamentarne demokracije: stranci koja dobije najviše glasova ili može okupiti parlamentarnu većinu pripada mjesto predsjednika Vlade. Mi smo u HSS-u spremni osobne ambicije u potpunosti podrediti izbornim rezultatima. To je stvar o kojoj će odlučivati hrvatski birači, a ne naše ambicije.

NACIONAL: Odnosi li se to i na vas? Puno se nagađa o vašim ambicijama. – Nemam osobnih političkih ambicija koje ne bi bile utemeljene na izbornim rezultatima.

NACIONAL: Zašto HSS nije pokušao surađivati s DC-om i HSLS-om koji se deklariraju kao stranke centra? – Sve stranke koje se kreću od lijevog do desnog centra za nas su mogući politički partneri. Nema stoga nikakve dvojbe da su DC i HSLS po svojim programima prihvatljive stranke za HSS. Mi ne robujemo ideološkim podjelama, ali odbacujemo krajnje lijeve i krajnje desne političke opcije koje su u biti nedemokratične i neprihvatljive za HSS. No bez obzira na to što Ustav i zakoni dopuštaju predizborno koaliranje, toga smo se prava odrekli jer smatramo da je vrijeme dogovorne demokracije prošlost. Hrvatsko biračko tijelo želi svoj glas dati određenoj stranci određene orijentacije, a ne grupaciji stranaka. Ako promatrate kako se slažu različiti savezi, možete prepoznati samo jednu stvar: nema programa i vizije budućnosti. Postoji samo računica: tko će s kim dobiti više glasova i pravo upravljanja državom. To je za HSS apsolutno neprihvatljivo.

NACIONAL: U vašem predizbornom programu središnje mjesto zauzima gospodarska politika. – Loše gospodarstvo ne stvara ambijent u kojemu se mogu rješavati socijalna, demografska, kulturna i ostala društvena pitanja. Jedino prosperitetno i snažno gospodarstvo rješava te probleme. Zato je HSS u središte izbornog programa stavio gospodarstvo. Gospodarska politika koju je vodio HDZ, a dobrim dijelom nastavila koalicija, preživljena je politika. Ona je iscrpila svoje mogućnosti u sferi stabilizacije, reformi i privatizacije. Naš gospodarski program bazira se na vrlo jednostavnoj činjenici: napuštanje dosadašnjeg neoliberalističkog pristupa u kojemu samo tržište određuje ekonomsku politiku zemlje. To je neprihvatljiv pristup koji sve gospodarske subjekte baca u ralje globaliziranog tržišta, a ne uzima u obzir nacionalne interese. Zato tražimo da Hrvatska poradi na novom, integralnom gospodarskom projektu koji bi uspostavio integralnu nacionalnu ekonomiju.

NACIONAL: Što to zapravo znači? – Hrvatska više ne smije svoj razvoj bazirati na uvoznoj akumulaciji jer će vrlo brzo doći do granice iznad koje se više neće moći zaduživati i ponovno će se pojaviti osnovni problem društva ? počet će rasti stopa nezaposlenosti. Stoga mi u svom gospodarskom programu u prvi plan stavljamo zapošljavanje. Jedan od načina povećanja zapošljavanja je strateško planiranje. Potrebna je pomoć države a to se ne može smatrati reliktom socijalizma: država jednostavno mora znati koliko će uložiti u pojedine gospodarske grane i regije.

NACIONAL: Znači li to zaustavljanje privatizacije? – Ne, ali privatizacija ne može više biti samo puka rasprodaja ili prodaja. Privatizacija znači prije svega odgovorno upravljanje državnim portfeljem, osposobljavanje državnog portfelja za tržišnu utakmicu i prodaja u trenutku kad procijenimo da se za određenu nekretninu, portfelj ili trgovačko društvo može postići najbolja cijena. Moraju se tražiti partneri i projekti koji će zadržati ili povećavati stopu zaposlenosti, a ne otpuštati ljude. U tomu vidim važnu ulogu države. Nema države na svijetu, pa i s BDP-om per capita većim od 25 tisuća dolara, koja zbog zaštite domaće proizvodnje i uspostave izbalansiranih odnosa u nacionalnoj ekonomiji ne koristi instrumente “državnog intervencionizma”. Dakle, nacionalna ekonomija o kojoj mi govorimo podrazumijeva utjecaj države i usmjeravanje gospodarskih kretanja i grana. U određenim okolnostima, u kakvim je sada Hrvatska, država mora intervenirati, bilo da je riječ o kreditima, jamstvima, državnim ulaganjima, poticajima, subvencijama, dotiranim kamatama?Na taj način ona uspostavlja ravnotežu unutar finoga gospodarskog mehanizma koji se zove nacionalna ekonomija. U našem konceptu nacionalna ekonomija je partner globaliziranom tržištu, a ne pojedinačna društva koja su preslaba za tu ulogu.

NACIONAL: Kako sve to postići kada Vlada nema u svojim rukama bankarske institucije? – Danas je prekasno govoriti je li privatizacija bankarskog sustava dobro napravljena, ali nije prekasno potaknuti formiranje nacionalnih, specijaliziranih banaka, primjerice poljoprivrednih, obrtničkih, poduzetničkih i niza drugih banaka koje bi bile u vlasništvu države. Preko njih bi država efikasno mogla usmjeravati i utjecati na razvoj pojedinih gospodarskih grana. Do ulaska Hrvatske u EU ne bi bio nikakav veliki grijeh da se Hrvatskoj narodnoj banci omogući financiranje određenih razvojnih projekata. Tako bi se omogućila reindustrijalizacija zemlje, što je nužan preduvjet bržeg razvoja i veće stope zaposlenosti.

NACIONAL: Što namjeravate učiniti s poreznim sustavom? – Dosadašnji porezni sustav odradio je svoju funkciju. HSS se zalaže za diferencirane stope PDV-a. Govorimo o vjerojatnom zadržavanju najviše stope PDV-a od 22 posto, ali i o srednjim stopama od 11 posto te o širokoj lepezi obveznika na tu stopu, posebno u gospodarskim granama čiji razvoj država treba poticati. Spominjemo i bitno proširenje nulte stope PDV-a na proizvode svakodnevne potrošnje. Nismo naivni i znamo da bi to značilo puno manje novca u državnoj blagajni. Ali zato nudimo povećanje trošarina za pojedine luksuzne proizvode. Ne smijemo biti licemjeri: koliko god je automobil potreban svakom kućanstvu, prekomjeran uvoz veliki je krivac za sadašnju prezaduženost Hrvatske. Ima, dakako, još niz luksuznih roba koje valja opteretiti znatno višim trošarinama. Naši su ekonomski stručnjaci izračunali da je moguće bitno smanjiti priljev novca od PDV-a, ali i to nadoknaditi povećanjem trošarina. U novoj HSS-ovoj politici integriranja nacionalne ekonomije mora se također naći prostora za vertikalno povezivanje pojedinih gospodarskih grana. Ne može se dogoditi da u turističkom prihodu koji Hrvatska ostvaruje uvozna komponenta iznosi više od 70 posto. Moramo uspostaviti lanac primarne poljoprivredne proizvodnje, prehrambene industrije i turizma. Također moramo uspostaviti vezu između Hrvatskih šuma, kao izvora sirovine i drvne industrije. Treba li još nekome objašnjavati da Hrvatska u nedopustivo visokom postotku izvozi sirovine ili polusirovine umjesto finalnog proizvoda? Taj se problem rješava jednom uredbom, ali da bi ona imala pravi efekt, država mora kroz nove mehanizme dati poticaje i stimulacije da se revitalizira gospodarska grana koja je uništena. Da zaključim: smisao novoga gospodarskog programa HSS-a je stvaranje nacionalne ekonomije koja će biti ravnopravan partner na globaliziranom tržištu. Da bi se to ostvarilo, nužno je odustati od neoliberalističke matrice: ona na globalno tržište tjera tvrtke i poduzeća koja se samostalno ne mogu nositi s golemim multinacionalnim kompanijama.

NACIONAL: Što je s tečajem kune? – Pitanje tečaja najčešće se vezuje uz destimulaciju izvozne industrije koja iz godine u godinu, s obzirom na isti, čvrst tečaj kune, navodno dolazi u sve lošiju poziciju. Ekonomisti “ekstremisti” bi rekli: ili napravimo devalvaciju od 10, 15, 20 posto ili uvedimo brzi “plivajući” tečaj, jedino ćemo tako izvoznu privredu dovesti u poziciju da ostvaruje profit. To međutim nije tako jednostavno: s jedne strane postoje interesi izvozne privrede, a s druge strane kreditne obveze građana koji zbog takvih nekontroliranih poteza mogu biti preko noći dovedeni u bezizlaznu situaciju. Država stoga ne može voditi odgovornu politiku prema izvoznicima, a neodgovornu prema vlastitim građanima. Ako su izvoznici uistinu ugroženi, država im, radi unutarnje i socijalne stabilnosti, mora osigurati određene stimulacije ili nadoknadu za gubitke, a vrlo oprezno i postupno prelaziti na fluktuirajući tečaj kune. Valja ostaviti vremena građanima da svoje obveze riješe prolongiranjem rokova otplate, smanjenjem kamata… Ima različitih modela, ali osnovno je: izvoznicima se mora pomoći, a građane se mora zaštititi.

NACIONAL: Ima li što dobro što je vladajuća koalicija, kojoj je pripadao i HSS, učinila u svom mandatu? – Naravno. Izvršili smo ključne ustavne promjene, repozicionirali međunarodni položaj zemlje, donijeli mnoge reformske i stabilizacijske odluke. Javnost međutim vrlo dobro pamti da nismo bili “klimavci”, “foteljaši” i “trgovci” bez obzira na to što nas se za to vrlo često optužuje. Prihvaćali smo i podržavali generalni smjer i program Vlade, no HSS je istodobno bio i principijelni zastupnik nacionalne politike. Zbog toga nismo prihvaćali ono što je bilo u suprotnosti s našim uvjerenjima. Vrlo često je to tumačeno kao nepotrebno izazivanje afera i borba za funkcije. Mirne savjesti danas mogu reći da sam ponosan što se HSS često suprotstavio većini u vladajućoj koaliciji. Sporazum o podjeli Piranskog zaljeva bio bi potpisan i ratificiran da nije bilo HSS-a. Čitav niz različitih privatizacija prošao bi posve nezapaženo da HSS nije pružio žestok otpor. Prisjetite se samo rasprava u Saboru o gospodarskom pojasu, kada sam osobno bio “razapet na križ” kao predsjedavajući. HSS je ušao u taj posao samo s jednim ciljem: Hrvatska će dobiti isključivi gospodarski pojas. I dobila ga je! To će se vrlo brzo pokazati. Neodlučnost Ivice Račana i Ive Sanadera vrlo bi se brzo pokazale pogubnim za Hrvatsku. Obojica su se bojala što će reći međunarodna zajednica. Ona ima pravo pružati otpor, sugerirati ili se zalagati za određena načela. Ali ne može jednoj državi oduzeti njena prava. HSS je igrao upravo na tu kartu. To što smo morali odstupati u nekim detaljima posve je nevažno. Ovih dana znanstvenici međunarodnog ranga priznaju mi da smo bili u pravu. U Saboru je toga dana bila spremna situacija da Hrvatski sabor ne donese nikakvu odluku. I to je zapravo jedina istina oko isključivog gospodarskog pojasa. Žao mi je samo što to kolege iz HSP-a nisu shvatili pa su ispali najnaivniji. Ali to ide njima na dušu. Uloga koju je preuzeo HSS oko proglašenja isključivoga gospodarskog pojasa nije bila ugodna, ali vrijeme pokazuje da smo bili u pravu.

NACIONAL: Nitko ne može odgonetati prave političke namjere HSS-a i vas osobno, tko će vam biti koalicijski partneri? – Na to ću pitanje odgovoriti nakon izbora. Ovog trenutka ne znamo tko će nam biti partneri niti želimo o tomu nagađati. HSS će najradije surađivati sa strankama s kojima može postići potpunu kompatibilnost u programima o kojima sam govorio. Rekli smo i pod kojim ćemo uvjetima sklapati koalicijske sporazume. Nije riječ samo o prihvaćanju HSS-ove ekonomske politike nego tražimo i potpunu programsku usklađenost s partnerima. U tim će pregovorima HSS biti vrlo tvrd. Ako potencijalni partneri, primjerice, ne budu spremni prihvatiti osnove novog koncepta gospodarskog razvitka zemlje, ne mogu računati na HSS kao koalicijskog partnera. Danas pričati o porodiljnim naknadama, dječjim doplacima, nacionalnim mirovinama itd., a da nemate financijsku podlogu za to, čiste su iluzije i varanje birača.

NACIONAL: Ne mislite li da će HSS s tako tvrdim stajalištima teško pronaći koalicijske partnere? – Gospodarski program nije jedini uvjet. S budućim potencijalnim partnerima moramo se dogovoriti koje mjesto u novoj ekonomskoj politici ima nacionalna, socijalna i demografska politika, kakvu proeuropsku politiku voditi, kako se odnositi prema susjedima. Ne možemo ući u koaliciju s onima koji imaju nekakve rezerve prema integracijskim procesima. Vremenski je imperativ što skoriji ulazak u Europsku uniju. Ne zbog toga što nas tamo čeka med i mlijeko nego zato što Hrvatska tako disciplinira sebe i postaje bliža zajedničkim europskim vrijednostima. Te vrijednosti su dobre za EU jer ima BDP per capita 30-35 tisuća dolara, a Hrvatska 5,5 tisuća dolara. S partnerima također moramo dogovoriti kakvu ćemo politiku voditi u odnosu na jugoistok Europe. Ne možemo biti u koaliciji s nekim tko će htjeti “ratovati”, zatezati odnose ili s nekim tko će biti neselektivno popustljiv prema susjedima. Zalažemo se za uravnoteženu politiku stabilnog razvoja jugoistoka Europe, izvrsnih gospodarskih i dobrih političkih odnosa sa susjedima i postupnog rješavanja otvorenih pitanja. Ako se oko toga ne dogovorimo, HSS će mirne duše ostati u opoziciji.

NACIONAL: Je li to sve? – Nije. Nemojte se čuditi još jednoj tezi HSS-a, na kojoj ćemo također inzistirati: pretežno stručna, a ne politička vlada. Jasno je da je svaka vlada politička jer se u njoj zrcale odnosi u parlamentu, ali ne mogu u vladi biti “amateri” samo zbog toga što su na određenim političkim funkcijama ili zato što dolaze iz određenih političkih stranaka. U vladi stručne poslove moraju obavljati stručnjaci. Spremni smo čak i svojim istaknutim političkim ljudima prepustiti zakonodavne ili neke druge poslove, a vođenje države u izvršnoj vlasti prepustiti stručnjacima. Vrijeme političkih vlada, po ocjeni HSS-a, prošlo je.

Vezane vijesti

Provalio u kuću Zlatka Tomčića i ukrao samo tlakomjer

Provalio u kuću Zlatka Tomčića i ukrao samo tlakomjer

Nepoznati je lopov tijekom prošle noći provalio u obiteljsku kuću bivšeg predsjednika Hrvatskog sabora Zlatka Tomčića na području zagrebačkog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika